• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Daion

Panerai
2-Faktor
Kan ju säga att det är en speciell upplevelse att få en sådan i backspegeln på nära håll. ;) :)

Ja, för nära vill man inte ha en sådan pjäs (eller någon annan heller förstås) 😃

Tror inte man vill komma för nära de framför iaf då jag kan tänka mig att sikten är sådär då, iofs finns ju kamera men man vill ju hålla ögonen på vägen. 😃
 

nobblan

Omega
438603042_1074082840335674_252714905983172775_n.jpeg
 
Hej alla experter!
Nuvarande bil sjunger på sista versen och det börjar bli dags att spana på en ”ny” begagnad bil. Jag funderar på om laddhybrid kan va ett alternativ. Kör årligen ca 2000 mil, och tycker service 1 gg per år känns lagom, så Toyota verkar falla bort där med 1500 mil serviceintervall. Vi har stuga på 8-9 mils avstånd, och det är typ det längsta vi kör med undantag för kanske en tur till Sälen från Stockholm (ca 40 mil) varje år. Vi är en ganska lång familj på 4 pers, nyfyllda 12 åringen är ca 165 cm och växer så det knakar, jag är närmare 190 cm så det ska gärna finnas lite benutrymme i baksätet så att man inte behöver byta bil på ett antal år. Vi har även en hund, så en kombi skulle va optimalt (vet inte om hon klarar att hoppa in själv i en SUV, så är främst inne på kombi). Hade gärna fått va någon cm extra markfrigång då nuvarande ”hasplåt” ser ut som ett lapptäcke av lagningar då det lätt tar i på sina håll ute på landet. Det är ca en mil grusväg och tidvis under året så är den i bedrövligt skick. Kan ladda på landet, jobbet och inom närmaste året (förhoppningsvis) även vid lägenheten.

Sambon vill lägga så lite pengar som möjligt på bil, jag tror hennes smärtgräns går runt 250k, jag kan nog tänka mig gå lite högre. Bilintresset är väl så nära 0 det kan bli, där låg kr/mil och driftsäkerhet har högst prio. Bilen måste ha dragkrok. Finns det några lämpliga bilar att välja på Passat GTE, Volvo v60, Kia Ceed eller Optima? Eller borde man sikta på helel eller på en fosildriven bil istället? Kommer det någon våg med utgående leasingar av elbilar mot hösten, som kan tänkas driva ner några elbilspriser (tycker Enyaq känns ganska trevlig). Åkte en modell 3 taxi för några veckor sen och fjädringen i baksätet var horribelt hårt och stötigt, är det lika illa i modell Y?

Tacksam för era tankar.
Skoda Superb IV om ni vill ha extra benutrymme.

Sedan hade jag nog kollat och räknat på en ID4 också. Går att få för under 350’ nu med stora batteriet. Fullt medveten om att det är 100’ mer än budget, men tolkade senare inlägg som att budgeten eventuellt kunde sträckas.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Skoda Superb IV om ni vill ha extra benutrymme.

Sedan hade jag nog kollat och räknat på en ID4 också. Går att få för under 350’ nu med stora batteriet. Fullt medveten om att det är 100’ mer än budget, men tolkade senare inlägg som att budgeten eventuellt kunde sträckas.
Tack!
Ska titta på en Superb i eftermiddag. Vet inte om den har samma förarsäte som Passat GTE, för Ergocomfort sätet var sjukt obekvämt.

ID4 måste jag provköra, den hade jag missat på min lista. Ser ut att kunna bli en riktigt bra ekonomisk kalkyl, i paritet med Passat GTE över ett par år.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur kassa är dessa?
Letar jaktbil åt farsan, budget max 50 kkr.
4wd, gärna automat och lätta att kliva i och ur.
För 50tkr får du räkna med att allt kan vara trasigt. Freelander är nog varken ett bättre eller sämre köp än annat i prisklassen. Det skiljer alltid massor mellan exemplaren också i lägre prisklasser så ni måste kolla flera objekt. Bestäm er inte framför datorn.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hur kassa är dessa?
Letar jaktbil åt farsan, budget max 50 kkr.
4wd, gärna automat och lätta att kliva i och ur.

Se länk, Ford Maverick/Escape. Har själv en, ägt den i snart 3år vilket är 1,5år mer än jag ägt någon annan bil. Både den äldsta och den problemfriaste bil jag haft, finns ABS, AC och värme i stolarna, inte så mkt mer. Älskar den.

Nu stör jag mig på hur annonsören skriver sin annons, men tror den kan vara värd att kika på och prutas nog enkelt ned några tusenlappar.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tack, jo jag hoppas det, bytte in min gamla bil så mellanskillnaden blev 95'.
Gamla bilen köptes för just 95' för 10 år sedan så värdeminskningen på den blev väl runt 3700kr / år, vilket får anses rätt hyfsat.
Får såklart frågor från vissa kollegor/kompisar varför jag köpte en diesel nu, 2024, när alla plockar ut hybrid eller elbilar?
Elbil som tjänste eller förmånsbil - jodå. Men köpa elbil privat menar jag är en alldeles för stor ekonomisk risk med hänsyn till andrahandsvärdet.
Tror faktiskt att rent mijlömässigt är det bättre att jag kör den här i 10 år och kör totalt 7000mil än att jag skulle plocka ut en ny (kinesisk) elbil.
Den är ju redan byggd.
Om du har möjlighet att ladda hemma, ha 4-5 mil till jobbet och inte kör långa sträckor är el eller hybrid såklart ett vettigt alternativ.
Försök sen hitta en kombi som kan dra lika mycket, lasta lika mycket, som är el eller hybrid till samma kostnad.
Ska vara en etanolvariant av @Daion ´s nya då:)
Även min E-klass är diesel. Kanon att kunna köra 140mil på en tank. Drar 0.6 i blandad körning.
 

omp

Omega
2-Faktor
Har kollat en hel del på nåt roligt inför sommaren. Kommer ej köras till vardags och har garageplats. Budget på 250k men får gärna vara billigare.

Var helt inställd på Porsche 944 Turbo men har börjat snegla på annat också. Behöver inte ens vara en sportbil, vore kul med en Defender eller kort G-klass för att sätta taktält på. Ni hör ju vad spretigt!

Gillar europeiskt 80/90-tal, så Porschen passar ju bra. Men skulle gärna haft fler cylindrar.

Andra bilar som känns lite intressanta:
Mx5 (säkert kort)
Mb SL500
BMW 635i
BMW e36
Alfa GTV/spider Busso
Boxster
Honda s2000
S3
Golf gti
M135i
Corvette?

Vad finns det mer kul i denna prisklass? Känns som att det mesta har stuckit iväg rejält i pris, vilket gör att det tar emot litegrann.

Bild från internet för att få lite känsla:
1000000684.jpg
 

Marli

Cartier
Mycket av det du listat är nog tveksamt om du hittar för 250k(?).

Med ung. samma spretiga preferenser och budget hämtade jag 2018 hem en E88 (cab) 135i 2012 med N55 motor och dubbelkopplingslåda från das vaterland. Har fortfarande inte hittat något roligare för rimliga pengar :) Skulle möjligen vara en M2 isf men den är ärligt talat inte så mycket bättre att det motsvarar prisskillnaden (jag har optimerat min bil ’lite’ grann :))
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Mycket av det du listat är nog tveksamt om du hittar för 250k(?).

Med ung. samma spretiga preferenser och budget hämtade jag 2018 hem en E88 (cab) 135i 2012 med N55 motor och dubbelkopplingslåda från das vaterland. Har fortfarande inte hittat något roligare för rimliga pengar :) Skulle möjligen vara en M2 isf men den är ärligt talat inte så mycket bättre att det motsvarar prisskillnaden (jag har optimerat min bil ’lite’ grann :))
Man borde väl få ganska mycket Golf GTI för 250k?


Kanske även en E36?


Jag orkade inte finjustera filtret för att få bort några E30-cabbar...
 
Senast ändrad:

omp

Omega
2-Faktor
Mycket av det du listat är nog tveksamt om du hittar för 250k(?).

Med ung. samma spretiga preferenser och budget hämtade jag 2018 hem en E88 (cab) 135i 2012 med N55 motor och dubbelkopplingslåda från das vaterland. Har fortfarande inte hittat något roligare för rimliga pengar :) Skulle möjligen vara en M2 isf men den är ärligt talat inte så mycket bättre att det motsvarar prisskillnaden (jag har optimerat min bil ’lite’ grann :))
E88 känns helt klart också intressant, roligt med 6:a också. Hur är den med automat? Är mest inne på manuell.

Efter att ha spanat en del på blocket tycker jag att alla utom möjligen s2000 går att hitta för runt 250k.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Har kollat en hel del på nåt roligt inför sommaren. Kommer ej köras till vardags och har garageplats. Budget på 250k men får gärna vara billigare.

Var helt inställd på Porsche 944 Turbo men har börjat snegla på annat också. Behöver inte ens vara en sportbil, vore kul med en Defender eller kort G-klass för att sätta taktält på. Ni hör ju vad spretigt!

Gillar europeiskt 80/90-tal, så Porschen passar ju bra. Men skulle gärna haft fler cylindrar.

Andra bilar som känns lite intressanta:
Mx5 (säkert kort)
Mb SL500
BMW 635i
BMW e36
Alfa GTV/spider Busso
Boxster
Honda s2000
S3
Golf gti
M135i
Corvette?

Vad finns det mer kul i denna prisklass? Känns som att det mesta har stuckit iväg rejält i pris, vilket gör att det tar emot litegrann.

Bild från internet för att få lite känsla:
1000000684.jpg
Lila 944 med matchande inredning:
MB 600 om du är ute efter alla cylindrar :)
SL500 kan aldrig vara fel:
För den våghalsige:
För den exentriske:
 

Quark

Cartier
2-Faktor

omp

Omega
2-Faktor
Tack! Alla de där (utom studebakern hehe) har jag sett! SL500 gillar jag men är lite orolig för dyra elfel. Merca med v12 känns ju kungligt men skulle aldrig kunna slappna av med en :bag:

Kanske det mest förnuftiga istället för en S2000, boxster s
Helt klart, det var egentligen min första tanke. Ser absolut fördelen med en modernare bil än 944. Och ja, hellre Boxster än s2000.

Värt att gå upp på den generationen du länkade, istället för första karossen?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Tack! Alla de där (utom studebakern hehe) har jag sett! SL500 gillar jag men är lite orolig för dyra elfel. Merca med v12 känns ju kungligt men skulle aldrig kunna slappna av med en :bag:


Helt klart, det var egentligen min första tanke. Ser absolut fördelen med en modernare bil än 944. Och ja, hellre Boxster än s2000.

Värt att gå upp på den generationen du länkade, istället för första karossen?
Inte helt insatt i skillnader på dom oilka modellerna men jag har svårt för framlamporna som ser ut som stekta ägg på dom första.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Har kollat en hel del på nåt roligt inför sommaren. Kommer ej köras till vardags och har garageplats. Budget på 250k men får gärna vara billigare.

Var helt inställd på Porsche 944 Turbo men har börjat snegla på annat också. Behöver inte ens vara en sportbil, vore kul med en Defender eller kort G-klass för att sätta taktält på. Ni hör ju vad spretigt!

Gillar europeiskt 80/90-tal, så Porschen passar ju bra. Men skulle gärna haft fler cylindrar.

Andra bilar som känns lite intressanta:
Mx5 (säkert kort)
Mb SL500
BMW 635i
BMW e36
Alfa GTV/spider Busso
Boxster
Honda s2000
S3
Golf gti
M135i
Corvette?

Vad finns det mer kul i denna prisklass? Känns som att det mesta har stuckit iväg rejält i pris, vilket gör att det tar emot litegrann.

Bild från internet för att få lite känsla:
1000000684.jpg


Bmw's 12:a kanske gått och blivit för dyr att köpa in dvs 750/850 annars 8-serien generellt.
En lite udda fågel är ju Mazdas mx-8 med vankel.
 

Marli

Cartier
E88 känns helt klart också intressant, roligt med 6:a också. Hur är den med automat? Är mest inne på manuell.

Efter att ha spanat en del på blocket tycker jag att alla utom möjligen s2000 går att hitta för runt 250k.
Gillar du att köra bil är det ett intressant alternativ, välbalanserad, direkt och analog samt en rak 6:a - som en BMW skall vara Mao ;-)

Min har dkg/dct, dvs dubbelkopplingslåda vilket är exakt samma låda som sitter i samtida M3 E9x. Funkar bra tycker jag, med både motor och vxllåda i sportläge går den ganska bra.

Det finns en manuell på blocket hos Garage11 dock högt prissatt.

Jag har haft Porsche 968 tidigare, BMW’n är ju mycket modernare såklart men roligare överlag imho.
 
  • Love
Reactions: omp

leicaphile

Panerai
Har kollat en hel del på nåt roligt inför sommaren. Kommer ej köras till vardags och har garageplats. Budget på 250k men får gärna vara billigare.

Var helt inställd på Porsche 944 Turbo men har börjat snegla på annat också. Behöver inte ens vara en sportbil, vore kul med en Defender eller kort G-klass för att sätta taktält på. Ni hör ju vad spretigt!

Gillar europeiskt 80/90-tal, så Porschen passar ju bra. Men skulle gärna haft fler cylindrar.

Andra bilar som känns lite intressanta:
Mx5 (säkert kort)
Mb SL500
BMW 635i
BMW e36
Alfa GTV/spider Busso
Boxster
Honda s2000
S3
Golf gti
M135i
Corvette?

Vad finns det mer kul i denna prisklass? Känns som att det mesta har stuckit iväg rejält i pris, vilket gör att det tar emot litegrann.

Bild från internet för att få lite känsla:
1000000684.jpg

SLK55 kanske värd att titta på? Borde gå att få loss en under 250.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Vad kostar R107 i Sverige? Är ju otroligt mycket bil för pengarna (som jag tror kan vara en bra bit under 250' faktiskt).

MERCEDESBENZSL-R107--1728_2.jpg
300sl03461BB1-76A3-4F50-8A96-334763241FAC.JPG

Underbara bilar har haft min 300sl 1988 i 25 år helt problemfri bil med en kvalitet som är svårslagen. Prisbilden är spretig, och svårt att veta vad de går för. Den över miljonen har varit till salu väldigt länge och det kommer nog vara svårt att hitta en köpare. Skulle säga att man borde kunna hitta en skaplig för runt 400.000. I USA finns ju massor av 500SL till rätt låga priser. Man kan dock få en äldre 350SL eller 450 SL för runt 200.000 även 380 SL kan man får under 300.000.
 
Senast ändrad:
Topp