• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Manuell Subaru Forester -09.

Det slirar och känns som att man inte får i någon växel. Sambon fick detta problem för några dagar sedan. Jag testade bilen efter det och allt fungerade som det skulle. Nu på morgonen är det likadant.

Någon som vet vad felet skulle kunna vara?

Bör väl vara något med växellådan eller kopplingen? Hoppas bara att inte lådan rasat 😬.
Att kolla huvudcylinder och slavcylinder är nog en bra start, det är väl den bästa och billigaste orsaken till ett sånt problem, om du tex ser att dot-vätskan minskat i den lilla behållaren eller att kopplingspedalen är svampig eller tar väldigt lågt kan det tyda på läckage i det systemet.

Kopplingen verkar annars vara en svag punkt på boxer-dieseln (om diesel) tyvärr.
 
Senast ändrad:

Marshall

Omega
2-Faktor
350k är äntligen en rimlig nivå på en elbil som tokrasar i värde då teknikutvecklingen är skyhög.
Nio som fixar 100mil, jösses.
Och aseater som öser ur sig billiga nya elbilar med bättre teknik varje halvår, typ.
Ja, jag hoppas att priset inte rasar allt för mycket framöver. När jag räknade på det så fick jag ungefär samma ekonomi i en ID4 PRO som en Passat GTE med förutsättningen att GTE kunde köras på el 75% av den årliga körsträckan.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tror det drar ihop sig för en biltvätt efter snöslasket som kom för ett tag sedan ... ;)
BMW 420 GC 2024-04-23.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Att kolla huvudcylinder och slavcylinder är nog en bra start, det är väl den bästa och billigaste orsaken till ett sånt problem, om du tex ser att dot-vätskan minskat i den lilla behållaren eller att kopplingspedalen är svampig eller tar väldigt lågt kan det tyda på läckage i det systemet.

Kopplingen verkar annars vara en svag punkt på boxer-dieseln (om diesel) tyvärr.

Tack! Får kolla på det! Bra tips!
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Nu när vi har flera LR/RR ägare här på forumet, är det någon som har läst på om de nyare?
Har en kompis som funderar på en RR sport, L494 med Sdv8. Tror hon pratade om 2015-2017.
Jag har det mesta i verktygsväg, lyft och tid. :)
Hur mycket kommer jag behöva skruva?:banghead:
Eller vilket/a forum ska man börja hänga på.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Jag blev påbackad av en betongsugga idag så det blev några skrapmärken på ”kjolen” eller vad det kallas. Den är i plast antar jag, lagar man det på något sätt eller byter man hela den delen bara?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag blev påbackad av en betongsugga idag så det blev några skrapmärken på ”kjolen” eller vad det kallas. Den är i plast antar jag, lagar man det på något sätt eller byter man hela den delen bara?
Om den inte har spruckit så räcker det att lacka den. Om den finns "bucklor" i plasten som inte poppat tillbaka brukar det gå att värmebehandla.

I vilket fall så brukar det kosta så pass mycket att det är värt att ta det på försäkringen, speciellt om man behöver hyrbil under de dagar som skadeverkstaden behöver ha bilen (och man har ersättning för hyrbil i försäkringen).

Edit: eller du kanske menar skrapmärken i en olackad plastbit i stötfångaren? I så fall borde det gå att byta den delen till betydligt lägre kostnad än ett lackjobb. Eller menar du en sidokjol? De är kanske lite dyrare i och med storleken?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag skulle behöva bolla lite idéer med er. Har funderat på att köpa en ny bil. Äger numera en liten bil som jag köpte helt ny 2015, Kia bensinare. Nu är jag ganska sugen på annat trots att behovet inte finns. Kör ca 1500 mil om året och väldigt korta sträckor. Har en max budget på ca 180tkr. Har sneglat lite på Mercedes coupe, typ en e klass från ca 2010 (w212) innan faceliften kom. Tänker även här en bensinare, typ 200/250. Även sneglat på en C klass coupe dock några år nyare. Jag är absolut inte stressad och är redo att vänta in ett rätt objekt.

Egentligen är jag sugen på en roligare/coolare bil. Coupen väckte verkligen mitt intresse. Är inte jättesugen på en kombibilar, eller sedan, tycker dessa är onödigt stora i min situation. Vad bör jag tänka på? Tips kanske på andra modeller? Har lagt in max 13k mil i sökfunktionen. Är det för optimistiskt?

Tar gärna emot idéer och feedback.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Om den inte har spruckit så räcker det att lacka den. Om den finns "bucklor" i plasten som inte poppat tillbaka brukar det gå att värmebehandla.

I vilket fall så brukar det kosta så pass mycket att det är värt att ta det på försäkringen, speciellt om man behöver hyrbil under de dagar som skadeverkstaden behöver ha bilen (och man har ersättning för hyrbil i försäkringen).

Edit: eller du kanske menar skrapmärken i en olackad plastbit i stötfångaren? I så fall borde det gå att byta den delen till betydligt lägre kostnad än ett lackjobb. Eller menar du en sidokjol? De är kanske lite dyrare i och med storleken?
Tack för svar!

Ursäkta otydligheten. Det är jag som inte är riktigt hemma i terminologin.

Märket blev baktill på bilen:

IMG_4368.jpeg


Märket ser ut såhär:
IMG_4367.jpeg

Stötfångaren? 🙂
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Jag skulle behöva bolla lite idéer med er. Har funderat på att köpa en ny bil. Äger numera en liten bil som jag köpte helt ny 2015, Kia bensinare. Nu är jag ganska sugen på annat trots att behovet inte finns. Kör ca 1500 mil om året och väldigt korta sträckor. Har en max budget på ca 180tkr. Har sneglat lite på Mercedes coupe, typ en e klass från ca 2010 (w212) innan faceliften kom. Tänker även här en bensinare, typ 200/250. Även sneglat på en C klass coupe dock några år nyare. Jag är absolut inte stressad och är redo att vänta in ett rätt objekt.

Egentligen är jag sugen på en roligare/coolare bil. Coupen väckte verkligen mitt intresse. Är inte jättesugen på en kombibilar, eller sedan, tycker dessa är onödigt stora i min situation. Vad bör jag tänka på? Tips kanske på andra modeller? Har lagt in max 13k mil i sökfunktionen. Är det för optimistiskt?

Tar gärna emot idéer och feedback.
13k mil för en MB för 180k är väl optimistiskt.
Den E-klass är skitsnygg tycker jag. Mycket med "merca"-feeling designmässigt är de nyare E-klass. Har en W213 2018, otroligt nöjd!!!
Hoppa C-klass, känns 2-3 klasser nedåt.
Är först vid en E-klass som den känns som en merca.
E-klass coupe ja, men enl mig ser den vanliga sedan ut som klassisk "riktig MB", medan coupe'n är lite spinkig. I så fall E-klass cab ca 2010 som är HELRÄTT designmässigt.

PS
min NIC är en bild på den RX-8 som jag hade 3år då de var nya, sjukt snygg och snabb - lite gamla nu men 1500mil /år är ju ingenting. Livet är kort - köp en !!!
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
13k mil för en MB för 180k är väl optimistiskt.
Den E-klass är skitsnygg tycker jag. Mycket med "merca"-feeling designmässigt är de nyare E-klass. Har en W213 2018, otroligt nöjd!!!
Hoppa C-klass, känns 2-3 klasser nedåt.
Är först vid en E-klass som den känns som en merca.
E-klass coupe ja, men enl mig ser den vanliga sedan ut som klassisk "riktig MB", medan coupe'n är lite spinkig. I så fall E-klass cab ca 2010 som är HELRÄTT designmässigt.

PS
min NIC är en bild på den RX-8 som jag hade 3år då de var nya, sjukt snygg och snabb - lite gamla nu men 1500mil /år är ju ingenting. Livet är kort - köp en !!!
Så kul att vi delar samma uppfattning kring C klassen.

Hade så gärna velat ha en sedan men tycker dessa är onödigt stora för mina behov. Nu har jag inte kollat in W213 då dessa ligger långt över min budget. Däremot finns w212 inom min budget samt under 13k mil. Känns som dessa ligger lite högre nu när våren närmar sig. Dock är det lågt utbud. Känns verkligen rätt med en coupe, gillar den skarpt och känns ändå modernt trots nästan 15 är gammal bil. De som finns ute i dag till försäljning har legat länge, kan vara en liten målgruppen för coupe, vet inte.

Är tyvärr inte förtjust över cab, känns även konstigt med cab som bruksbil.

Ps: en grej jag reagerar starkt över är att det ytterst få som har media blåtand-spelare i w212. Går givetvis att lösa med en Aux.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så kul att vi delar samma uppfattning kring C klassen.

Hade så gärna velat ha en sedan men tycker dessa är onödigt stora för mina behov. Nu har jag inte kollat in W213 då dessa ligger långt över min budget. Däremot finns w212 inom min budget samt under 13k mil. Känns som dessa ligger lite högre nu när våren närmar sig. Dock är det lågt utbud. Känns verkligen rätt med en coupe, gillar den skarpt och känns ändå modernt trots nästan 15 är gammal bil. De som finns ute i dag till försäljning har legat länge, kan vara en liten målgruppen för coupe, vet inte.

Är tyvärr inte förtjust över cab, känns även konstigt med cab som bruksbil.

Ps: en grej jag reagerar starkt över är att det ytterst få som har media blåtand-spelare i w212. Går givetvis att lösa med en Aux.
En sedan blir väl knappt större än en coupe, men en coupe är såklart mycket finare. Min pendlarbil sedan många år är bmw 645, väldigt nöjd.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
En sedan blir väl knappt större än en coupe, men en coupe är såklart mycket finare. Min pendlarbil sedan många år är bmw 645, väldigt nöjd.
Du har nog rätt, kanske inte större men känns större och betydligt snyggare i detta segment. Tycker din 645 och riktigt cool. Där får man verkligen mycket bil för pengarna dock lite väl för många hästar för min del;). BMW 645 - Blocket - Handlare

Hur du några tips på hur man bör tänka kring milen på så pass gamla bilar? Vet inte riktigt var man sätter milintervall-gränsen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har nog rätt, kanske inte större men känns större och betydligt snyggare i detta segment. Tycker din 645 och riktigt cool. Där får man verkligen mycket bil för pengarna dock lite väl för många hästar för min del;). BMW 645 - Blocket - Handlare

Hur du några tips på hur man bör tänka kring milen på så pass gamla bilar? Vet inte riktigt var man sätter milintervall-gränsen.
Det är lugna fina hästar.

Tror inte man skall tänka för mycket. Både ålder och mil tar död på slitdelar. Köpte min vid 7’ mil och är nu på 20’. Bytt skivor och alternator. Nu är det förmodligen lite bussningar som bråkar då jag har vibrationer vid inbromsning.
 

skyseeker

Rolex
Du har nog rätt, kanske inte större men känns större och betydligt snyggare i detta segment. Tycker din 645 och riktigt cool. Där får man verkligen mycket bil för pengarna dock lite väl för många hästar för min del;). BMW 645 - Blocket - Handlare

Hur du några tips på hur man bör tänka kring milen på så pass gamla bilar? Vet inte riktigt var man sätter milintervall-gränsen.
Jan man ha för många hästar?
Kör man inte så mycket är ju inte bränsleförbrukningen en speciellt stor faktor. Gillar du den - go for it.
Priset är ju hyfsat prutat av firman 😅
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Det är lugna fina hästar.

Tror inte man skall tänka för mycket. Både ålder och mil tar död på slitdelar. Köpte min vid 7’ mil och är nu på 20’. Bytt skivor och alternator. Nu är det förmodligen lite bussningar som bråkar då jag har vibrationer vid inbromsning.
Tack för tipset. Ska ha det i åtanke.
Låter som att du har kommit billigt undan. Riktigt cool bil.

Jan man ha för många hästar?
Kör man inte så mycket är ju inte bränsleförbrukningen en speciellt stor faktor. Gillar du den - go for it.
Priset är ju hyfsat prutat av firman 😅
Haha för min del, absolut! Den har legat osåld sen förra året och det säger mycket om den marknaden... ;) Håller mig till e klassen dock lite även kluven om motorn inte är egentligen liten för en sådan bil (w212), 1.8 motor på 184 resp 204hk.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Min Seat Tarraco från 2019 som gått strax över 10K mil har börjat bråka med mig. Varningslampan för airbag och begränsad SOS-funktion tändes i höstas, hade den inne på service i samma veva och de släckte lamporna och menade att en bältespåminnare störde och ville byta den. Fick boka en till tid på verkstaden för byte av bältespåminnaren, men då varningslamporna aldrig tändes igen så avbokade jag den tiden och hann köra omkring 500mil innan de tändes igen i vintras. Fick då boka ny tid på verkstaden och bytte bältespåminnaren för några tusenlappar och allt var frid och fröjd några hundra mil till, men nu har de jäkla lamporna tänts igen... 🤬 Lite googlande säger att det här är ett återkommande fel inom VAG-gruppen, men verkar inte finnas nån given lösning, en del har bytt bältespåminnare, en del har gjort mjukvaruuppdateringar, en del har bytt airbag men med blandade resultat. Har nu en ny tid bokad för felsökning om en dryg vecka, men fan så störigt det är. Nån som varit med om samma skit och har några tips? Bild för att göra det lite roligare.
PXL_20210715_200134892~2-1.jpg

Jag har en Skoda Octavia från 2020 där varningslampor för begränsad SOS-funktion och Front Assist (tror jag) började tändas lite till och från. Fick bytt en styrenhet till SOS-systemet i samband med service. Nu har jag bara kört ca. 150 mil sedan dess, men än så länge har det fungerat.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag har en Skoda Octavia från 2020 där varningslampor för begränsad SOS-funktion och Front Assist (tror jag) började tändas lite till och från. Fick bytt en styrenhet till SOS-systemet i samband med service. Nu har jag bara kört ca. 150 mil sedan dess, men än så länge har det fungerat.
Tack för svar 👍 Jag har som sagt bytt en bältespåminnare, ska in med bilen nästa vecka så får väl se vad de säger då. Först ggn släckte de bara lamporna och jag kunde några hundra mil innan de tändes igen så det verkar vara ett lotteri.
 

skyseeker

Rolex
Tack för tipset. Ska ha det i åtanke.
Låter som att du har kommit billigt undan. Riktigt cool bil.


Haha för min del, absolut! Den har legat osåld sen förra året och det säger mycket om den marknaden... ;) Håller mig till e klassen dock lite även kluven om motorn inte är egentligen liten för en sådan bil (w212), 1.8 motor på 184 resp 204hk.
De bästa bilarna o köpa är de man själv vill ha men som ingen annan vill ha (om man nu inte tänkt sälja den innom kort igen) 😉

Är du ”petrol head” så går ju en 4a inte o jämföra med en 6a eller 8a. Men för vardagskörning så är ju 184/204 hk fullt tillräckligt.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
De bästa bilarna o köpa är de man själv vill ha men som ingen annan vill ha (om man nu inte tänkt sälja den innom kort igen) 😉

Är du ”petrol head” så går ju en 4a inte o jämföra med en 6a eller 8a. Men för vardagskörning så är ju 184/204 hk fullt tillräckligt.
Långt ifrån en petrol head. Har totalt noll bilintresse och detta återspeglar min nuvarande bil :)

Håller tummarna att det dyker upp ett rätt objekt, ser verkligen fram emot det. Tack för hjälpen!
 
Du har nog rätt, kanske inte större men känns större och betydligt snyggare i detta segment. Tycker din 645 och riktigt cool. Där får man verkligen mycket bil för pengarna dock lite väl för många hästar för min del;). BMW 645 - Blocket - Handlare

Hur du några tips på hur man bör tänka kring milen på så pass gamla bilar? Vet inte riktigt var man sätter milintervall-gränsen.
Hur är det möjligt att priset sänkts så mycket? Låg den galet från början??
 
Topp