• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Fick feeling efter att Aurum postat sin.
IMG_9032.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul med panthere i large. Hade dock varit trevligt ifall den varit borstad.
IMG_9040.jpeg

IMG_9042.jpeg

IMG_9041.jpeg
Utan datum och utan sekundvisare, trevligt. Borstar man den som du nämner lär det bli ett fint bruksur. Personligen hade jag nog haft svårt att ge upp den matta tavlan som sitter på de äldre. Iom att den är ny kan man ju bada med den också. Deras 31 mm bör innebära att den är 29 mm som de äldre är förmodar jag.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Utan datum och utan sekundvisare, trevligt. Borstar man den som du nämner lär det bli ett fint bruksur. Personligen hade jag nog haft svårt att ge upp den matta tavlan som sitter på de äldre. Iom att den är ny kan man ju bada med den också. Deras 31 mm bör innebära att den är 29 mm som de äldre är förmodar jag.
Jo jag håller med. Är väl som ofta, de äldre är bättre men tycker ändå att panthere i large behövs. Utifrån vad de gjort med proportionerna på Santos tycker jag att detta känns förvånansvärt rätt. Tänker som du angående size, blir kul att pröva på handleden.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Utan datum och utan sekundvisare, trevligt. Borstar man den som du nämner lär det bli ett fint bruksur. Personligen hade jag nog haft svårt att ge upp den matta tavlan som sitter på de äldre. Iom att den är ny kan man ju bada med den också. Deras 31 mm bör innebära att den är 29 mm som de äldre är förmodar jag.
Synd att de inte oxå passar på att klämma till med 100m WR när de ändå är igång (som de gjorde på Santos).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Synd att de inte oxå passar på att klämma till med 100m WR när de ändå är igång (som de gjorde på Santos).
Tur de inte gjorde, för då hade den blivit tjockare. Men visst hade det ingett lite mer förtroende att ha lite högre klassificering.

Påverkar iofs inte Cartier så mycket, men nu när man effektivt kan göra kupade safirglas vill jag ha tillbaka smäckra profiler på klockor. Vi har plågats allt för länge nu med bankrånarprofiler.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tur de inte gjorde, för då hade den blivit tjockare. Men visst hade det ingett lite mer förtroende att ha lite högre klassificering.

Påverkar iofs inte Cartier så mycket, men nu när man effektivt kan göra kupade safirglas vill jag ha tillbaka smäckra profiler på klockor. Vi har plågats allt för länge nu med bankrånarprofiler.
Ja det kanske är sant att den skulle blivit lite tjockare, tänkte inte på det... men undra hur mycket, det hade ju varit ok med 6,8 istället för 6,71 t.ex. :)
 

CSchultz

Breitling
Inför kommande bröllop funderar jag på en Tank Must, men det känns spontant som väldigt mycket pengar för vad det är med tanke på quartz och att det är en klocka som nog kommer användas ganska sparsamt (har en aqua terra som används frekvent på både länk och läder)
Vintage finns ju i lite olika varianter, men det är en djungel och vet inte om man kan förvänta sig att de överlever.

Moderna tanks verkar säljas till ungefär nypris även om de har några år på nacken och jag lyckas inte hitta någon direkt rabatt hos grey-market.
Har ni något tips på var man kan hitta en bra deal?
 

Brimi

Cartier
Inför kommande bröllop funderar jag på en Tank Must, men det känns spontant som väldigt mycket pengar för vad det är med tanke på quartz och att det är en klocka som nog kommer användas ganska sparsamt (har en aqua terra som används frekvent på både länk och läder)
Vintage finns ju i lite olika varianter, men det är en djungel och vet inte om man kan förvänta sig att de överlever.

Moderna tanks verkar säljas till ungefär nypris även om de har några år på nacken och jag lyckas inte hitta någon direkt rabatt hos grey-market.
Har ni något tips på var man kan hitta en bra deal?

Där finns kampanj just nu: https://www.uret.se/cartier-c-72.html
 

Sicko

Cartier
Jag drömmer om Cartier Tank Must, sannolikt large. XL ser inte bra ut i proportionerna i mina ögon, men vet att large upplevs väldigt liten. Det är flera år sedan jag provade en, och vet att jag då tyckte att den kändes för liten. Men på den tiden bar jag en Breitling 42 mm som daily. Idag kör jag ett par olika 36 mm dagligen, och uppskattar en nätt klocka, så hoppas liksom på att en Must large ska kännas nätt men "tillräckligt stor". Tror jag har typ 16,5 cm vrist, upplever oftast att lug to lug på max 44-45 mm är ok. Jag tänkte ta mig till en butik nån gång och prova Must såklart, men har ingen i närheten, utan håller på att googla sönder mig på olika tester och jämförelser.

Som begagnat så finns ju även Tank Solo large (och finns ju tyvärr inte i butik för att prova), och den ska väl vara 1 mm längre och 2 mm bredare än Must? Jag gillar den runda designen på Must, men om den känns något liten så kanske Solo är ett alternativ? Verkar även gå lite billigare än Must beggat. Så min fråga är egentligen hur upplevs Must vs Solo large? Vad är för eller nackdelarna? Känns Solo en halv strl större eventuellt utan att närma sig proportionerna utav Must XL?

Och slutfrågan är ju ifall Amerikanen är nåt att titta på kanske? Aldrig sett den i verkligheten. En lite udda fågel, men gillar designspråket på bild iaf.

Någon som vill hjälpa mig in i Cartier träsket? ;)
IMG_0722.jpeg

Solo large på 19,5 cm vrist
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Inför kommande bröllop funderar jag på en Tank Must, men det känns spontant som väldigt mycket pengar för vad det är med tanke på quartz och att det är en klocka som nog kommer användas ganska sparsamt (har en aqua terra som används frekvent på både länk och läder)
Vintage finns ju i lite olika varianter, men det är en djungel och vet inte om man kan förvänta sig att de överlever.

Moderna tanks verkar säljas till ungefär nypris även om de har några år på nacken och jag lyckas inte hitta någon direkt rabatt hos grey-market.
Har ni något tips på var man kan hitta en bra deal?
Köpte en must i stål under förra året. Eftersom jag inte köper Cartier för urverket utan för designen ser i alla fall inte jag kvarts som något hinder. Såldes nyligen en Must Large för 32 k. Kika på köp/sälj här på KS.
 

EJLNorman

Breitling
Bröt mot reglerna tydligen, sorry! Några roadsters i tråden? Vore kul med wrist shots på den här, i min mening, mycket underskattade klocka.

Gärna med svart tavla!!
 

Bilagor

  • IMG_6641.png
    IMG_6641.png
    537.7 KB · Visningar: 4

Stein

Cartier
Bröt mot reglerna tydligen, sorry! Några roadsters i tråden? Vore kul med wrist shots på den här, i min mening, mycket underskattade klocka.

Gärna med svart tavla!!
Min bror köpte en förra året på auktion. Han har med "roulettetavla". Tyckte den var ful på bilder men oj vad mycket bättre den ser ut i verkligheten. Måste verkligen upplevas i verkligen! Tyvärr tog jag inga bilder när jag provade den.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Utan datum och utan sekundvisare, trevligt. Borstar man den som du nämner lär det bli ett fint bruksur. Personligen hade jag nog haft svårt att ge upp den matta tavlan som sitter på de äldre. Iom att den är ny kan man ju bada med den också. Deras 31 mm bör innebära att den är 29 mm som de äldre är förmodar jag.

Kanske missförstår dig men det verkar som de nya har samma matta tavlan. Står "silvered dial" vilket jag tolkar som "silver grené" på det gamla språket. Hade det varit "sunburst" hade de inte skrivit så tror jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske missförstår dig men det verkar som de nya har samma matta tavlan. Står "silvered dial" vilket jag tolkar som "silver grené" på det gamla språket. Hade det varit "sunburst" hade de inte skrivit så tror jag.
Den nya generationen har väl varit lackade? Iaf mycket vitare är de gamla klassiska tavlorna. De kan dock ha bytt, hittade inga bra bilder nu när jag snabbgooglade.
 
Topp