• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
God Jul Botl:s 🎅🏻🎄💨
IMG_3441.jpeg
 

Jakob95

Omega
Tomten kom med några riktigt fina pinnar! Tyvärr är det lite för kyligt för att avnjuta dem för tillfället.

Förra året så fick jag också några cigarrer och en liten humidor med glaslock. Enligt instruktion så borstade jag insidan av humidoren med destillerat vatten, sedan tog jag en skål och hällde upp samma vatten, ställde in den i mikron och ställde sedan skålen i humidoren över natten (eller om det var flera dagar t.o.m.)Efter detta så lade jag i cigarrerna i humidoren, tillsammans med en Boveda-påse. Minns inte fuktighetsgraden på den, men det var bara fem st cigarrer. Cigarrerna torkade dessvärre och blev förstörda. Vad kan ha gått snett? Kan det vara så enkelt att jag borde haft två Boveda-påsar?
Ska jag upprepa ovan nämnda process med det destillerade vattnet?

Tack på förhand!
received_374629201907872.jpeg
received_6956675201082523.jpeg
 
Senast ändrad:

Karlsson

Panerai
Tomten kom med några riktigt fina pinnar! Tyvärr är det lite för kyligt för att avnjuta dem för tillfället.

Förra året så fick jag också några cigarrer och en liten humidor med glaslock. Enligt instruktion så borstade jag insidan av humidoren med destillerat vatten, sedan tog jag en skål och hällde upp samma vatten, ställde in den i mikron och ställde sedan skålen i humidoren över natten (eller om det var flera dagar t.o.m.)Efter detta så lade jag i cigarrerna i humidoren, tillsammans med en Boveda-påse. Minns inte fuktighetsgraden på den, men det var bara fem st cigarrer. Cigarrerna torkade dessvärre och blev förstörda. Vad kan ha gått snett? Kan det vara så enkelt att jag borde haft två Boveda-påsar?
Ska jag upprepa ovan nämnda process med det destillerade vattnet?

Tack på förhand!
received_374629201907872.jpeg
received_6956675201082523.jpeg
Skaffa en hygrometer så du kan hålla koll på rf. Jag är riktigt färsk på detta och lyckas få till ungefär 64% i min billiga låda med både fuktare och boveda(läst att dom kan motverka varandra men jag får av nån anledning bäst resultat med båda i). Märkte nu att den droppat till 62 så fyller fuktaren och ser om det hjälper

IMG_1419.jpeg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Tomten kom med några riktigt fina pinnar! Tyvärr är det lite för kyligt för att avnjuta dem för tillfället.

Förra året så fick jag också några cigarrer och en liten humidor med glaslock. Enligt instruktion så borstade jag insidan av humidoren med destillerat vatten, sedan tog jag en skål och hällde upp samma vatten, ställde in den i mikron och ställde sedan skålen i humidoren över natten (eller om det var flera dagar t.o.m.)Efter detta så lade jag i cigarrerna i humidoren, tillsammans med en Boveda-påse. Minns inte fuktighetsgraden på den, men det var bara fem st cigarrer. Cigarrerna torkade dessvärre och blev förstörda. Vad kan ha gått snett? Kan det vara så enkelt att jag borde haft två Boveda-påsar?
Ska jag upprepa ovan nämnda process med det destillerade vattnet?

Tack på förhand!
received_374629201907872.jpeg
received_6956675201082523.jpeg
Börja med att pensla rikligt med destillerat vatten i humidoren, träet kommer suga åt sig å när det inte vill suga åt sig det du penslar så är det dags att lägga i garrarna. Du kommer också behöva beads som du vattnar med dest vatten å en hygrometer som @Karlsson skriver.
 
Tomten kom med några riktigt fina pinnar! Tyvärr är det lite för kyligt för att avnjuta dem för tillfället.

Förra året så fick jag också några cigarrer och en liten humidor med glaslock. Enligt instruktion så borstade jag insidan av humidoren med destillerat vatten, sedan tog jag en skål och hällde upp samma vatten, ställde in den i mikron och ställde sedan skålen i humidoren över natten (eller om det var flera dagar t.o.m.)Efter detta så lade jag i cigarrerna i humidoren, tillsammans med en Boveda-påse. Minns inte fuktighetsgraden på den, men det var bara fem st cigarrer. Cigarrerna torkade dessvärre och blev förstörda. Vad kan ha gått snett? Kan det vara så enkelt att jag borde haft två Boveda-påsar?
Ska jag upprepa ovan nämnda process med det destillerade vattnet?

Tack på förhand!
received_374629201907872.jpeg
received_6956675201082523.jpeg
Ett alternativ är ju att köpa en lufttät plastlåda, gärna livsmedelsgodkänd samt ett gäng Bovedapåsar så är allt både klart och lättskött.

60g per 25 pinnars utrymme i lådan. Så får det plats exempelvis 100 cigarrer behöver du 4 påsar 60g. Iom det är lufttätt rekommenderar jag 62 eller 65% på påsarna.

Inte lika snyggt men så länge du inte utsätter lådan för extrema temperaturer är det idiotsäkert. Behövs inte inte ens hygrometer då Bovedapåsarna är såpass säkra. Bara klämma på dom då och då för se om dom behöver bytas eller "fyllas på" om man vill spara några kronor.
 

Psykel

Patek
Ett alternativ är ju att köpa en lufttät plastlåda, gärna livsmedelsgodkänd samt ett gäng Bovedapåsar så är allt både klart och lättskött.

60g per 25 pinnars utrymme i lådan. Så får det plats exempelvis 100 cigarrer behöver du 4 påsar 60g. Iom det är lufttätt rekommenderar jag 62 eller 65% på påsarna.

Inte lika snyggt men så länge du inte utsätter lådan för extrema temperaturer är det idiotsäkert. Behövs inte inte ens hygrometer då Bovedapåsarna är såpass säkra. Bara klämma på dom då och då för se om dom behöver bytas eller "fyllas på" om man vill spara några kronor.
Går i god för detta tips! Kört så i flera år nu, och påsarna behöver bytas max en gång per år, så blir lite billigare i drift också jämfört med Boveda i "riktig" humidor.
 

DrDre

Patek
Tomten kom med några riktigt fina pinnar! Tyvärr är det lite för kyligt för att avnjuta dem för tillfället.

Förra året så fick jag också några cigarrer och en liten humidor med glaslock. Enligt instruktion så borstade jag insidan av humidoren med destillerat vatten, sedan tog jag en skål och hällde upp samma vatten, ställde in den i mikron och ställde sedan skålen i humidoren över natten (eller om det var flera dagar t.o.m.)Efter detta så lade jag i cigarrerna i humidoren, tillsammans med en Boveda-påse. Minns inte fuktighetsgraden på den, men det var bara fem st cigarrer. Cigarrerna torkade dessvärre och blev förstörda. Vad kan ha gått snett? Kan det vara så enkelt att jag borde haft två Boveda-påsar?
Ska jag upprepa ovan nämnda process med det destillerade vattnet?

Tack på förhand!
received_374629201907872.jpeg
received_6956675201082523.jpeg

Jag tror att du har två olika uppgifter att ta tag i. En kortsiktig och en lite mer långsiktig. På kort sikt skulle jag lägga cigarrerna ihop med en boveda i en liten och lufttät behållare, kanske tom behålla dem i ziplock påsen. Då torkar de inte ut. På lite längre sikt så bör du försöka få ordning på humidoren men att fukta den tar lite tid, därför tror jag inte att det är en bra ide att kasta ner ett par cigarrer i en nästan torr humidor ihop med bovedan. När du fuktar humidoren kan det vara ide att ta det lite lugnt. Jag överdrev en gång genom att ha ett glass vatten stående alldeles för länge och då fick jag mögel i den tomma humidoren.

Själv kör jag med beads kombinerat med boveda. Lösningen uppkom av en tillfällighet. Jag har alltid kört med enbart beads i humidorerna men så kom jag över ett par bovedas med samma % som beadsen (65) så jag lade i dem i humidorerna som lite extra buffert. Det funkar helt perfekt (mätt med digital hygrometer). Jag inbillar mig att boveda hjälper till ytterligare att absorbera eller släppa ut fuktighet i humidoren. I de lufttäta lådorna kör jag med enbart boveda.
 

DrDre

Patek
Nyårscigarren. En petite corona from R&J som legat i humidoren i evigheter (10-15 år?). (Det var ju rätt länge sedan man bytte ut tuberna från silverfärgade till vita men vet inte exakt när).

De där kubanerna som legat länge och med låg fuktighet (65%) har något speciellt över sig.

9C4CBFE3-7549-443A-9ECA-12FE66DF74B5.jpeg
 
Topp