• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
IMG_4111.jpeg

För övrigt undrar ju jag om PAM 649s färger kommer av att det var en blueprint på vitt papper... :)
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Det finns definitivt flera Rinaldi-fakes baserade på ritningar som inte blev av. Och den där finns i Josés första artikel ... långt ned. Precis den bilden. :)


Sök på texten "To understand why the 5218-218 (/A) Black Seal never went into production, it is necessary to go back in time to the very inception of modern Panerai watches." :)
Det är riktigt att den inte gick till produktion, men att det ska finnas några få som gjordes men inte såldes.
Det är så. Se mitt inlägg :cool:
Jag såg ditt inlägg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag läste ett inlägg på Paneristi.com för många år sen när detta va på tapeten.
Var det i samma veva Perez anklagade några på Paneristi.com för att ha förfalskningar, som sen gjorde att han blev utkastad? :) Om det var där i krokarna, så är jag på hans sida i debatten, tror jag. Om inte annat skulle jag inte ta en eventuell sådan med tång ändå.
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Var det i samma veva Perez anklagade några på Paneristi.com för att ha förfalskningar, som sen gjorde att han blev utkastad? :) Om det var där i krokarna, så är jag på hans sida i debatten, tror jag. Om inte annat skulle jag inte ta en eventuell sådan med tång ändå.
Nej så bra minne har jag inte.
Det kan ju ha vart så att det inte fanns någon grund för dom anklagelserna och då va det väl helt rätt att han flög.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Är det något som kan svara på varför min D-serie PAM55 är typ 15 gram lättare än en t ex O-serie 176? Inte fan väger en glasbaksida så mycket? Minns att jag inte var särskilt imponerad av vikten på 176 (typ 100 gram utan band) men att den låga vikten var det första jag la märke till på 55an (typ 85 gram).

Väger OP I-verket och OP X-verket så olika mycket? Är väl till 99% samma verk i grunden?
Vägde min 177G nu och vågen visar 85gr
IMG_6252.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Du verkar inte riktigt med här
Det handlar enbart om Panerai satte ihop någon eller några till vem eller vad spelar ingen roll
För att kasta lite bensin på den här brasan, så handlar det för mig vad som är troligast. Är det Panerai som gjort något bakom kulisserna, som de inte sedan står för, eller är det en förfalskning? Well ... rakkniven på det där ger mig att det är en förfalskning. Speciellt när José ger sina argument. Jag ser inte varför trovärdigheten hos en eller två personers uttalande slår högre än det. Jag har lite svårt att se att deras argument är annat än drivna av att de råkat köpa modellen och är i förnekelsestadiet att de blivit lurade. Så, baserat på det så hoppas jag att du inte råkat göra detsamma ...
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
För att kasta lite bensin på den här brasan, så handlar det för mig vad som är troligast. Är det Panerai som gjort något bakom kulisserna, som de inte sedan står för, eller är det en förfalskning? Well ... rakkniven på det där ger mig att det är en förfalskning. Speciellt när José ger sina argument. Jag ser inte varför trovärdigheten hos en eller två personers uttalande slår högre än det. Jag har lite svårt att se att deras argument är annat än drivna av att de råkat köpa modellen och är i förnekelsestadiet att de blivit lurade. Så, baserat på det så hoppas jag att du inte råkat göra detsamma ...
Du har helt rätt i att den klockan är en förfalskning det som jag personligen tror är att Panerai satte ihop någon eller några av den som upptäcktes inte överensstämde med ritning vart den tog vägen ingen aning 🤷‍♂️
Förmodligen får vi inget bra svar på detta.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Du verkar inte riktigt med här
Det handlar enbart om Panerai satte ihop någon eller några till vem eller vad spelar ingen roll
Jag är helt med. Och det spelar visst roll hur det hela skedde. Det är lite för mycket "jag tror" och "någon på annat forum sa" för att det ska kunna tas för sanning. Vad som är sant är att ingen av oss vet, och så länge ingen vet kan klockorna vi diskuterar inte anses vara äkta.
Håller f.ö. m Mårt vad gäller Perezcope. Han må vara lite märklig, men han är bra på att avslöja tveksamheter, frankens och fakes.
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Jag är helt med. Och det spelar visst roll hur det hela skedde. Det är lite för mycket "jag tror" och "någon på annat forum sa" för att det ska kunna tas för sanning. Vad som är sant är att ingen av oss vet, och så länge ingen vet kan klockorna vi diskuterar inte anses vara äkta.
Håller f.ö. m Mårt vad gäller Perezcope. Han må vara lite märklig, men han är bra på att avslöja tveksamheter, frankens och fakes.
Du fattar fortfarande inte
Dom klockorna du syftar på är kopior det är alla på det klara med
Om Panerai sätter ihop en eller flera klockor av delarna som fanns till refen så kan det omöjligt vara en fejk
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Du fattar fortfarande inte
Dom klockorna du syftar på är kopior det är alla på det klara med
Om Panerai sätter ihop en eller flera klockor av delarna som fanns till refen så kan det omöjligt vara en fejk

Vad får dig att argumentera om det här. Vad får dig att vilja tro att Panerai satte ihop den här klockan (fastän de inte står för det själva)? Vad har du för vinning på det? Du låter antingen väldigt naiv eller så har du någon personlig vinning i att det skulle vara så. Min gissning är det senare och att du strax kommer posta en säljes-annons på en ref som officiellt inte finns.
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Vad får dig att argumentera om det här. Vad får dig att vilja tro att Panerai satte ihop den här klockan (fastän de inte står för det själva)? Vad har du för vinning på det? Du låter antingen väldigt naiv eller så har du någon personlig vinning i att det skulle vara så. Min gissning är det senare och att du strax kommer posta en säljes-annons på en ref som officiellt inte finns.
Du verkar ha väldigt lite koll men ibland funkar ju inte google
Det verkar som att du har dålig koll på Panerai
Naiv är det minsta jag är och jag kan upplysa dig att jag har 0 tolerans för moddat o fejk
Dina anklagelser börjar bli persoliga dags att sluta nu
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Du verkar ha väldigt lite koll men ibland funkar ju inte google
Det verkar som att du har dålig koll på Panerai
Naiv är det minsta jag är och jag kan upplysa dig att jag har 0 tolerans för moddat o fejk
Dina anklagelser börjar bli persoliga dags att sluta nu
Tack för din upplysning att du har noll tolerans för moddat o fejk. Det framgick tyvärr inte för mig i det du sagt förut. Du presenterade heller inte några källor till din argument, vilket jag gjorde (med Josés gräv). Så, därmed blev det oerhört otydligt för mig varför den här diskussionen gick vidare, så jag försökte fråga, men när jag inte fick svar så kom jag med egna gissningar (vilket var mitt dumma steg i det här, jag borde ha släppt det tidigare). Där har du min förklaring. Jag ber om ursäkt för att min approach blev uppfattad som anklagelser, jag förstår varför, men det var inte min intention.

Och, jag fattar fortfarande inte, som du uttrycker det.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Du fattar fortfarande inte
Dom klockorna du syftar på är kopior det är alla på det klara med
Om Panerai sätter ihop en eller flera klockor av delarna som fanns till refen så kan det omöjligt vara en fejk
Jo jag fattar men håller inte med dig. Jag tror inte, tills motsatsen bevisats, att 1) Panerai satt ihop några klockor som inte är officiella referenser och 2) att dessa i sådana fall åkt ut en annan väg än den officiella vägen.
 
Topp