• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Är Hirsch bra grejer eller är det något speciellt märke man bör kika på?
Tycker racinglädret @Sage tipsade om är klockrent och Hirsch är prisvärt och bra skulle jag säga. Kan även tipsa om Royal Straps premiumserie som också är prisvärt enl. mig. Här är ett alternativ om du gillar sailcloth och vill ha ett stänk av rött i och lite sportkänsla. Finns även vit och svart söm.

20220816_115745.jpg
.
 
Hur är det med armband? Om man exempelvis köper på Stjärnurmakarna.., är det priset som gäller eller är det prutmån precis som klockorna? Vill ju inte skämma ut mig 😂
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Långfilm om hur man tillverkar ett straps med 100% kvalité.

 

Mollen

Omega
Har en rolex sub som inte får så mycket handledstid som den förtjänar. Funderar på om ett gummiband till sommaren skulle ge en nykärlek.
Någon här som kört det? Och rekommendation på bra gummi till en sub?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hade ingen ordning på banden som flöt omkring i diverse lådor med dålig koll på beståndet som följd. Hittade en låda avsedd för färgpennor som blev idealisk.
20230227_204227.jpg
Bra där. Jag är lite inne på att prova den här varianten:

 

Jockinho

Patek
2-Faktor

xtrem

Omega
Är lite sugen på ett custom alligator-band.
Vart vänder man sig för att kunna göra ett helt custom (inte bara välja färg och mått) som inte kostar mer än en service?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Är lite sugen på ett custom alligator-band.
Vart vänder man sig för att kunna göra ett helt custom (inte bara välja färg och mått) som inte kostar mer än en service?
Beroende på vad du ska serva gvs. ;)
Alligator är väl lite knepigt att göra billigt, CITES och allt det där.
Jag har gjort Bespoke Krokodil hos Torre-straps, kostar typ 2500kr, svinbra kvalitet. Gör alla mina bespokeband där! Längd, scoring, stygnfärg, stygntyp, bredd vid spänne, infästning osv osv är möjligt att välja. Tror han kan göra mer avancerade bespokejobb för märkliga infästningar osv, men det är inget jag har erfarenhet av (förutom fasta stift då, det löser han finfint. :)
76410fb5-8ab7-43f4-83db-b3b331ae45bc-png.2065177
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Är lite sugen på ett custom alligator-band.
Vart vänder man sig för att kunna göra ett helt custom (inte bara välja färg och mått) som inte kostar mer än en service?
ABP concept har gjort alligatorband till forummedlemmar. Tycker de har en bra konfigurator på hemsidan. ping @perhog
 

xtrem

Omega
Beroende på vad du ska serva gvs. ;)
Alligator är väl lite knepigt att göra billigt, CITES och allt det där.
Jag har gjort Bespoke Krokodil hos Torre-straps, kostar typ 2500kr, svinbra kvalitet. Gör alla mina bespokeband där! Längd, scoring, stygnfärg, stygntyp, bredd vid spänne, infästning osv osv är möjligt att välja. Tror han kan göra mer avancerade bespokejobb för märkliga infästningar osv, men det är inget jag har erfarenhet av (förutom fasta stift då, det löser han finfint. :)

tack. testar där.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Undrar om jag inte hittat det perfekta läderbandet iallafall för vissa klockor?
- Di-Modell Chronissimo.

Svårt att hitta så mycket mer information om modellen eller företaget än att det är ett tyskt företag och att de säljs antingen under egna varumärket eller under något klockmärke som till exempel Sinn eller Guinand.
Bandet finns i olika längder och originalet är långt, översta bilden visar det på min arm, 185-187mm i omkrets, näst sista hålet.
Sinn/Guinand säljer de kortare varianterna.
Modellen har en "läderflärp" under spännet så förutom boetten har du bara skinn mot armen.
Förutom utseendet är jag förbluffad över hur bekvämt ett så kraftigt band kan vara.
När det sitter på armen glömmer jag ibland bort att jag bär klockan.
Gillar att de sytt fast en keeper med en liten röd slinga.
Att de sen skriver att bandet klarar ett vattendjup på 100 meter är ju komiskt :)

Kostar runt 100 euro.

Finns en längre artikel om bandet här;

1668493914265-png.2186358

1668494099840-png.2186359

1668494163620-png.2186360



Nedan;
Vänster är Guinand´s egna, normal längd, 20 mm. Höger är original, 22mm.
Bilden är lite missvisande då banden har formats efter armen så de är böjda.
38b9a9a3-6e89-4904-94fa-183a6bc58422-jpeg.2258393
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Undrar om jag inte hittat det perfekta läderbandet iallafall för vissa klockor?
- Di-Modell Chronissimo.

Svårt att hitta så mycket mer information om modellen eller företaget än att det är ett tyskt företag och att de säljs antingen under egna varumärket eller under något klockmärke som till exempel Sinn eller Guinand.
Bandet finns i olika längder och originalet är långt, översta bilden visar det på min arm, 185-187mm i omkrets, näst sista hålet.
Sinn/Guinand säljer de kortare varianterna.
Modellen har en "läderflärp" under spännet så förutom boetten har du bara skinn mot armen.
Förutom utseendet är jag förbluffad över hur bekvämt ett så kraftigt band kan vara.
När det sitter på armen glömmer jag ibland bort att jag bär klockan.
Gillar att de sytt fast en keeper med en liten röd slinga.
Att de sen skriver att bandet klarar ett vattendjup på 100 meter är ju komiskt :)

Kostar runt 100 euro.

Finns en längre artikel om bandet här;

1668493914265-png.2186358

1668494099840-png.2186359

1668494163620-png.2186360



Nedan;
Vänster är Guinand´s egna, normal längd, 20 mm. Höger är original, 22mm.
Bilden är lite missvisande då banden har formats efter armen så de är böjda.
38b9a9a3-6e89-4904-94fa-183a6bc58422-jpeg.2258393
Håller med, en klar favorit. Formar sig snabbt trots att det känns stabbigt första minutrarna. Den vänstra som är regular är 115/80 men det högra är väl long och i så fall 120/90. Och som du säger det långa är det som är vanligast när man hittar dessa hos försäljningsställen men nog så långt även om har 185mm handled.
 

xtrem

Omega
Inte tillräckligt custom???? Har du verkligen kollat på deras sida? Har du testat deras tailor made strap???? ABP är så mycket custom som du vill ha men det kostar..

https://custo.abpconcept.paris/php/index.php?language=en-US
Jag har tittat. Det erbjuder många infästningar men det är "made to measure" inte "bespoke" om du jmf kläder. Tex gör de inte till Hublot...

I princip vill jag skicka in ett OEM och de gör en kopia enligt mina önskemål...
 

Benjig

Breitling
Kan någon rekommendera ett bra deployment clasp med tillhörande gummi/läderarmband? Det är en djungel därute.

Tack på förhand,
 

D..S..

Panerai
Hej

Söker tips på sidor som har korta klockarmband. Royalstraps har 3-4 modeller med kortare längd. Watchgecko brukade alltia ha det, men de har blivit sjukt dyra..

Tips?
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Hej

Söker tips på sidor som har korta klockarmband. Royalstraps har 3-4 modeller med kortare längd. Watchgecko brukade alltia ha det, men de har blivit sjukt dyra..

Tips?
Watchbandcenter.com i Tyskland. Fortfarande en del vettiga priser.

Jag har också noterat att watchgecko blivit väldigt mkt dyrare :(
 
Topp