• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

johpe

Panerai
2-Faktor
20230922_174604.jpg

Sjuuukt jäkla bra nu och kommer garanterat vara ännu bättre under kommande 10, 20, 30 år.
(plats 2 på James Suckling top 100 wines of the world 2022)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Trevligt! Går den att få fatt i via beställning eller privatimport?
Hittar inte vdp grosse lage på bolaget.
Jag tog en låda "en primeur" från Philipson Wine, beställde i början av augusti och fick hem den i förra veckan. Vet inte om det finns kvar som möjlighet.

Edit: man får ev passa sig att man hittar rätt (GG/grosse lage) när man söker för det finns ett vin som heter nästan identiskt men som inte är GG o kostar mindre än hälften.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Jag tog en låda "en primeur" från Philipson Wine, beställde i början av augusti och fick hem den i förra veckan. Vet inte om det finns kvar som möjlighet.

Edit: man får ev passa sig att man hittar rätt (GG/grosse lage) när man söker för det finns ett vin som heter nästan identiskt men som inte är GG o kostar mindre än hälften.
Vad kostade den en primeur? Brukar bara köpa Bordeaux primeur, men det kanske man skulle omvärdera.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vad kostade den en primeur? Brukar bara köpa Bordeaux primeur, men det kanske man skulle omvärdera.

510 kr/flaska inkl frakt o allt.

Edit: verkar fortfarande vara det priset listat på Philipson online, men nu står det leveransdatum okänt, vet inte vad det innebär (stod typ 8 sep när jag la min beställning).
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
BURKVIN

Ser mer och mer småburkar med vin på SB-släppen. Den initiala reaktionen är såklart "vad i helvete?" men som ingenjör och gammal ölbryggare förstår jag ju också att en aluminiumburk är 100% inert, har 0% ljusinsläpp och 0% syrediffusion. Skadar ju inte att den går att återvinna heller. Rent teorestiskt är det ett överlägset sett att KONSERVERA (inte lagra) dryck på.

Jag lever tyvärr med en fru som inte är så sädår överförtjust i vin som jag, vilket innebär att antingen måste suga i mig en hel flaska själv varje gång jag öppnar något eller får gå runt med öppnad-flaska-ångest och försöka hitta tillfällen att dricka upp öppnade grejer osv. Jaa, jag föstår att jag verkligen borde investera i en Coravin och att det skulle lösa typ alla mina problem. Halvflaskor är ju ett alternativ också, MEN är inte på jakt efter tips på andra lösningar, bara nyfiken på burkar i detta fall.

Är det några producenter som lyckats burka något gott? Är inte ute efter bordeaux, men sånt som man ändå gärna dricker någorlunda ungt? Känns som det är mycket naturvin på burkmarknaden? Något till fryspizzan efter man att brottat ungarna i säng vid 21 en söndag och inte känner för att öppna en hel flaska..
 

johpe

Panerai
2-Faktor
BURKVIN

Ser mer och mer småburkar med vin på SB-släppen. Den initiala reaktionen är såklart "vad i helvete?" men som ingenjör och gammal ölbryggare förstår jag ju också att en aluminiumburk är 100% inert, har 0% ljusinsläpp och 0% syrediffusion. Skadar ju inte att den går att återvinna heller. Rent teorestiskt är det ett överlägset sett att KONSERVERA (inte lagra) dryck på.

Jag lever tyvärr med en fru som inte är så sädår överförtjust i vin som jag, vilket innebär att antingen måste suga i mig en hel flaska själv varje gång jag öppnar något eller får gå runt med öppnad-flaska-ångest och försöka hitta tillfällen att dricka upp öppnade grejer osv. Jaa, jag föstår att jag verkligen borde investera i en Coravin och att det skulle lösa typ alla mina problem. Halvflaskor är ju ett alternativ också, MEN är inte på jakt efter tips på andra lösningar, bara nyfiken på burkar i detta fall.

Är det några producenter som lyckats burka något gott? Är inte ute efter bordeaux, men sånt som man ändå gärna dricker någorlunda ungt? Känns som det är mycket naturvin på burkmarknaden? Något till fryspizzan efter man att brottat ungarna i säng vid 21 en söndag och inte känner för att öppna en hel flaska..
Har aldrig provat burkvin men lösningen på ditt problem är att öppna en flaska på söndag eller tisdag eller vilken dag du vill, drick 2-3 glas varje dag från den tills den tar slut (den räcker då ca 3 dagar). Vinet blir absolut inte dåligt på 3 dagar och ibland är det till o med så att det toppar på andra dagen och då lär man sig till nästa gång att det vinet vinner på luftning.

Dessutom klarar du dig till o med under socialstyrelsens senaste uppdaterade alkis rekommendationer med detta förfarande.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
PXL_20230929_143200245.jpg

Chianti Classico vs Rosso di Montalcino. Knappast en helt rättvis fight. Rossofonten var såklart bäst med extra allt jämfört classicon. Mer intensitet, komplexare och bättre längd. En smula ek också vilket jag uppskattar. Med det sagt är chiantin ett alldeles utmärkt vin som finns i TS nu.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Jag tog en låda "en primeur" från Philipson Wine, beställde i början av augusti och fick hem den i förra veckan. Vet inte om det finns kvar som möjlighet.

Edit: man får ev passa sig att man hittar rätt (GG/grosse lage) när man söker för det finns ett vin som heter nästan identiskt men som inte är GG o kostar mindre än hälften.
Beställde en Auslese men de gav mig en Spätlese istället som dessutom var billigare. Upptäckte, sade till men unga tjejen på bolaget vek sig inte - det var minsann rätt vin för när hon skannade i sin app var det detta jag fått. Otrevlig.
Hämtade inte ut flaskan, skrev till kundtjänst om händelsen och några dagar senare kom Auslesen.
Har visat sig det händer ibland för på två bolag här i staden har de enligt hemsidan ett visst antal av Auslese men när man går dit står det Spätleseversionen.
Så man måste vara noggrann med detaljerna som du är inne på, speciellt så man inte betalar det högre priset för det billigare vinet!
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Inför varje släpp på systemet försöker jag läsa så mycket som möjligt från olika kanaler. Känns som Grape alltid ligger mycket högre i sina betyg än andra. Någon annan med samma reflektion?
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Pangbra riesling från Australien. Rekommenderas. Öppnade denna förra helgen och provkörde coravins lösning för flaskor med skruvkapsyl. Fungerade bra. Möjligen att vinet var något piggare förra helgen. Vanskligt att jämföra ut minnet dock.

PXL_20231013_132302736.jpg

PXL_20231013_132126495.jpg
 

zeke_varg

Omega
Pangbra riesling från Australien. Rekommenderas. Öppnade denna förra helgen och provkörde coravins lösning för flaskor med skruvkapsyl. Fungerade bra. Möjligen att vinet var något piggare förra helgen. Vanskligt att jämföra ut minnet dock.

PXL_20231013_132302736.jpg

PXL_20231013_132126495.jpg
Nice lösning för mig som gärna dricker men inte mycket. Var har du köpt korken? Hur funkar det?

Jag kör med en kork i konform men tycker inte den håller riktigt så bra som man kan önska.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Nice lösning för mig som gärna dricker men inte mycket. Var har du köpt korken? Hur funkar det?

Jag kör med en kork i konform men tycker inte den håller riktigt så bra som man kan önska.
Det följde med två korkar när jag köpte min coravin.
Den har ett membran som nålen sticks igenom. Ska klara upp till 50 stick innan den är slut.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Pangbra riesling från Australien. Rekommenderas. Öppnade denna förra helgen och provkörde coravins lösning för flaskor med skruvkapsyl. Fungerade bra. Möjligen att vinet var något piggare förra helgen. Vanskligt att jämföra ut minnet dock.

PXL_20231013_132302736.jpg

PXL_20231013_132126495.jpg
Men.. kan man inte bara skruva tillbaka kapsylen? Vad är det jag missar?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Coravin? Funkar det bra? Hört både bra och dåliga omdömen därav blir man osäker om det är värt att lägga flera tusen.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Coravin? Funkar det bra? Hört både bra och dåliga omdömen därav blir man osäker om det är värt att lägga flera tusen.
Jag har skrivit tidigare i tråden men kan sammanfatta lite kort här.
Jag är nöjd, den bevarar vinet väldigt bra. Även då bara en halv flaska vin återstår. Jag har dock aldrig sparat ett vin längre än tre veckor.
Jag använder den sparsamt, ibland för att jämföra två viner men oftast när jag vet att jag och min fru av någon anledning inte vill dricka mer än en halv flarra.
Är fortfarande inne på den första patronen, de räcker länge med rätt teknik. Så kostnaden för dessa är, på det sättet jag använder den, försumbar.
I mitt tycke en bra och faktiskt användbar pryl, i ett hav av onödiga vintillbehör.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
PXL_20231031_192149150.MP.jpg

40 årig tawny port från Feuerheerd. Mycket gott såklart. Tveksamt om det är värt prispåslaget kontra 20 årig dock. Att gå från 10 år till 20 år är däremot alltid värt det.

PXL_20231103_150901769.jpg


Har inte druckit vit rhone överhuvud taget, förutom condrieu. Tyvärr han en förkylning bryta ut fullständigt från inköpet av flaskan till öppningen fyra timmar senare. Så vågar inte uttala mig om denna. Det lilla jag uppfattade i smak och doft var iaf trevligt.
 
Topp