• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Nyårsaftonens flight. Midnatt var alla nöjda , så kvällen avslutades med barnens Pommac :cool:
1000008193.jpg
Hur var Pauillacen?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Ser inte mycket amarone i tråden. Känns inte lika populär längre? Länge sedan jag drack den typen men har nog två på lagret.
Trenden dem senaste åren har väl varit lite lättare viner. Sen vet jag inte hur det är här men jag upplevde att amarone boomen i Sverige inte var lika stor hos vinentusiaster/på vinforum som hos dem lite mindre intresserade som kanske är mindre benägna att posta? Med det sagt dricker jag absolut amarone men det sker väldigt sällan.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Igår var jag på provning och temat var Spanien.
Snittbetyg från Parker/Suckling är 96,4.
Fun fact, Valbuena 5 producerades i 170,071 flaskor vilket är en palindrom.
Samtliga viner var mycket bra och trots att de dekanterats i ca 4 timmar hände mycket i glaset när vi provade.
Magiskt långt och balanserat avslut i Unico.

1707472680537.png
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Igår var jag på provning och temat var Spanien.
Snittbetyg från Parker/Suckling är 96,4.
Fun fact, Valbuena 5 producerades i 170,071 flaskor vilket är en palindrom.
Samtliga viner var mycket bra och trots att de dekanterats i ca 4 timmar hände mycket i glaset när vi provade.
Magiskt långt och balanserat avslut i Unico.

1707472680537.png

Är ett stort fan av viner från Ribera del Duero, har en (bara en tyärrr :() Valbuena 2016 som ligger och nog ska få ligga många år till :)
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
8 Decennium av samma vin; Château d'Armailhac Pauillac Grand Cru Classe.
Väldigt spännande upplevelse!
-59, -66, -72, -83, -98, -03, -11, -20.

Vi visste vilket vin och vilka år men drack blint på så sätt att vi inte visste vilket glas som var vilket år.
59 var fortfarande på topp! Otroligt hur så gammalt vin fortfarande kunde ha kropp och frukt. 98 var sämst enligt mig. 72 var på väg ned.
66 var väldigt balanserat och gott liksom 03. 20 var på tok för ungt men kommer nog bli ett dundervin då året ska vara mycket bra i Bordeaux.
Att vinerna smakade så lika trots så stor åldersvariation visar med tydlighet kompetensen hos vinmakarna.

Producent är Baron Philippe de Rothschild som oxå gör Mouton Rotschild, Opus One, Clerc Milon mfl.

1710602024852.png
 

par

Patek
2-Faktor
8 Decennium av samma vin; Château d'Armailhac Pauillac Grand Cru Classe.
Väldigt spännande upplevelse!
-59, -66, -72, -83, -98, -03, -11, -20.

Vi visste vilket vin och vilka år men drack blint på så sätt att vi inte visste vilket glas som var vilket år.
59 var fortfarande på topp! Otroligt hur så gammalt vin fortfarande kunde ha kropp och frukt. 98 var sämst enligt mig. 72 var på väg ned.
66 var väldigt balanserat och gott liksom 03. 20 var på tok för ungt men kommer nog bli ett dundervin då året ska vara mycket bra i Bordeaux.
Att vinerna smakade så lika trots så stor åldersvariation visar med tydlighet kompetensen hos vinmakarna.

Producent är Baron Philippe de Rothschild som oxå gör Mouton Rotschild, Opus One, Clerc Milon mfl.

1710602024852.png
Wow! Nu kan vi stänga tråden :D
 

Derix

Patek
2-Faktor
Vet ni om något smidigt sätt att jämföra betyg på Systembolagets hemsida?

Såg att det fanns ett plugin till Chrome som visar Vivino-betyg direkt på Systembolagets hemsida men det funkade tyvärr inte.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Då vart det ännu en provning och denna gången satte vi viner mot varandra.
Flight ett, två st Rioja 100% Tempranillo från 2019 resp. 1998.
Flight två, två Brunello di Montalcino, båda från 1997.
Flight tre, 4 st Barolo. Då en flaska inte var bra fick det bli ersättningsvin. Tanken var olika producenter från samma år, 1964 men en fick alltså bli 1958 istället.
Flight fyra, 2 st endruveviner av den lite udda druvan Freisa. Båda från Piemonte men ena från 2019 som ställdes mot 1974.
Bonusvinet var en treliters Spanna (Nebbiolo) från 1982 som behövde mycket tid för att vakna.


1711142254690.png

1711142311696.png
1711142360607.png
 
Topp