• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din nästa Panna? Tråden om jakten!

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det hade varit kul att ha en tråd om vad som hägrar och vad ni letar efter just nu.
Vad finns på inköpslistan, vilka utmaningar finns osv.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kan väl föregå med gott exempel och börja.
Jag har ett fullkomligt ologiskt sug efter en 114.
Det borde vara den ultimata sommarklockan med ett färggrant strap samtidigt som jag just nu inte har något med vittavla.
De känns perfekt oldschool och fortfarande ganska ”rimligt” prissatta.

B4E4F60E-B8EA-45A2-A87D-EE93F6FBCAA1.jpeg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Kan väl föregå med gott exempel och börja.
Jag har ett fullkomligt ologiskt sug efter en 114.
Det borde vara den ultimata sommarklockan med ett färggrant strap samtidigt som jag just nu inte har något med vittavla.
De känns perfekt oldschool och fortfarande ganska ”rimligt” prissatta.

B4E4F60E-B8EA-45A2-A87D-EE93F6FBCAA1.jpeg

Den är riktigt cool! Hade du valt den framför 1314? Kanske helt olika prisklass. Har för dålig koll.

Av nyfikenhet, har du testat någon med vit tavla förut? Vet att det generellt gör att klockor ser mycket större ut. Vet inte hur det lirar med en Panerai. Jag har aldrig testat en själv men jag upplever nästan att andra klockor på 40-42mm med vit tavla upplevs större än min grispanna på 47mm med svart tavla.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Den är riktigt cool! Hade du valt den framför 1314? Kanske helt olika prisklass. Har för dålig koll.

Av nyfikenhet, har du testat någon med vit tavla förut? Vet att det generellt gör att klockor ser mycket större ut. Vet inte hur det lirar med en Panerai. Jag har aldrig testat en själv men jag upplever nästan att andra klockor på 40-42mm med vit tavla upplevs större än min grispanna på 47mm med svart tavla.

1314 står på ”att göra-listan” men det är ju mer av en tjusig klocka.
Jag vill ha något som är en tvättäkta verktygsklocka. Sedan är det som du säger också helt andra priser. En gammal 114 ligger nog ca 30’ under en begagnad 1314.
Aldrig ägt en Panna med vittavla med ett gäng andra tillverkare vars modeller också varit av den större varianten.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
1314 står på ”att göra-listan” men det är ju mer av en tjusig klocka.
Jag vill ha något som är en tvättäkta verktygsklocka. Sedan är det som du säger också helt andra priser. En gammal 114 ligger nog ca 30’ under en begagnad 1314.
Aldrig ägt en Panna med vittavla med ett gäng andra tillverkare vars modeller också varit av den större varianten.

Makes sense. Bettarini känns ju betydligt mer krigar-pjäs än övriga pannor. Kanske med undantag för subbarna
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Jagar ivrigt en 512:a.
Haft köpannons ute i ca: 6 månader och var lite för långsam i semesterskallen när en dök upp på Köp/Sälj. Nästa är min!✅
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Kan väl föregå med gott exempel och börja.
Jag har ett fullkomligt ologiskt sug efter en 114.
Det borde vara den ultimata sommarklockan med ett färggrant strap samtidigt som jag just nu inte har något med vittavla.
De känns perfekt oldschool och fortfarande ganska ”rimligt” prissatta.

B4E4F60E-B8EA-45A2-A87D-EE93F6FBCAA1.jpeg
Jag hade 113 en kort sväng men den åkte snabbt i ett byte som hägrade då, men gillade den skarpt, en riktigt bra sommar beater som jag absolut kan tänka mig igen.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om jag nu skall byta eller addera något skulle det vara en 995. Om jag minns rätt ville @Norrland byta den mot nåt jag hade, typ en DJ. Ångrar nu att jag inte gjorde bytet men jag kan bara skylla på att jag inte var redo. Nu skulle det kännas helrätt.. men man växer ju in i det här.
62071864-83E2-4E34-9EAA-86DD6AFDBD43.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
995:an är verkligen fantastisk. Om jag skulle vilja komplettera med något hade det behövt vara en submersible då jag både har en Bettarini 915 och en Radiomir 995:a. Bronzon, 968, hade varit drömmen.
Alltså, förutom att den är grymt snygg så är det inte dumt med automatiskt urverk. Visst, 8-dagars är väl nice också men jag är inget fan av manuellt verk där det finns en krona som skall skruvas i och ur varannan dag. På Luminor har man ju det utmärkta kronskyddet som gör det så mycket smidigare. Microrotor :heart:
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En Bettarini saknas i samlingen… vilken är mer en ekonomisk fråga och vilka tillfälligheter som dyker upp. Har lärt mig att det sällan blir exakt som man tänkt sig:)
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Mitt nästa och pågående steg är att minska ner antalet, det har liksom blivit några fler än jag tycker att jag hinner använda och det är det jag vill, känner ingen tillfredställelse i att bara ha dom och titta på. Det svåra men nyttiga är att välja bort och känna efter vilka och varför som ska stanna… Har en plan men det finns som tur är B & C planer att ta till om det blir för svårt 😂
Ngn jakt pågår mao inte för tillfället men jag tror att nästa som jag är sugen på är en 231, en Sub i 42mm har också blivit lite intressant, kanske en 1074 🙂
Tro i vart fall jag ska försöka hålla mig till maximalt 4st och sen blir det en in en ut som får gälla.

#harhörtdenförr #liteförspontanförenplan
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Mitt nästa och pågående steg är att minska ner antalet, det har liksom blivit några fler än jag tycker att jag hinner använda och det är det jag vill, känner ingen tillfredställelse i att bara ha dom och titta på. Det svåra men nyttiga är att välja bort och känna efter vilka och varför som ska stanna… Har en plan men det finns som tur är B & C planer att ta till om det blir för svårt 😂
Ngn jakt pågår mao inte för tillfället men jag tror att nästa som jag är sugen på är en 231, en Sub i 42mm har också blivit lite intressant, kanske en 1074 🙂
Tro i vart fall jag ska försöka hålla mig till maximalt 4st och sen blir det en in en ut som får gälla.

#harhörtdenförr #liteförspontanförenplan
Det blir nog en jäkla massa in/ut för din del..
fick mig att tänka på denna gamla hit:
 

JockeX

Breitling
Alltså, förutom att den är grymt snygg så är det inte dumt med automatiskt urverk. Visst, 8-dagars är väl nice också men jag är inget fan av manuellt verk där det finns en krona som skall skruvas i och ur varannan dag. På Luminor har man ju det utmärkta kronskyddet som gör det så mycket smidigare. Microrotor :heart:
Automatiskt på 995:an är väl trevligt, men jag har den inte som vardagsklocka så likväl när den tas fram så behövs det vridas ett antal varv för att väcka liv i den. 915, en luminor är riktigt trevlig med sitt 8-dagars manuella urverk är den jag har till vardags och på intet sätt är det jobbigt att öppna kronskyddet och vrida en stund en gång i veckan. Hade inte varit fel med en PR-indikator dock 😉
 

Stevo

Omega
Letar runt som en tok efter en PAM176 Bettarini, som enligt mig är den coolaste, mest indurtriella klocka som finns.
Borstad titanboett, manuellt urverk, bara med "Luminor""Panerai" på tavlan, bara minut och timvisare.
Inga krusiduller med andra ord.
Nån här på KS som har en i fint skick med fullset som ni vill sälja?

pam00176_intero.jpg
 
Senast ändrad:
Topp