• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din nästa Panna? Tråden om jakten!

Vad är ecru för något? 🙂
Jag vill gärna ha en klassisk panna men inte större än 44mm och helst till så lågt pris som möjligt naturligtvis 🙂
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ok tack. Men jo, det vill jag nog ha. Tror jag iallafall 🙂
På 00- och 10-talet fanns det i stort sett två färger på index på Panerai i stort sett, den ena kallades vit men var grönaktig, den andra kallades ecru eller dirty. Den andra var tänkt att härma hur tritium (som inte används längre som lysmassa, men som användes på 90-talet) bröts ned och färgades av ålder.

Numera finns lite andra toner också.

Klassisk färg på index/lysmassa är då "ofärgad/vit/grönaktig", så det brukar räknas som klassisk panna, men jag föredrar personligen ecru som sagt, då jag tycker att den är roligare/enklare att matcha med banden / tråden. Man vet aldrig vilken grönaktig nyans man får annars :)
 
På 00- och 10-talet fanns det i stort sett två färger på index på Panerai i stort sett, den ena kallades vit men var grönaktig, den andra kallades ecru eller dirty. Den andra var tänkt att härma hur tritium (som inte används längre som lysmassa, men som användes på 90-talet) bröts ned och färgades av ålder.

Numera finns lite andra toner också.

Klassisk färg på index/lysmassa är då "ofärgad/vit/grönaktig", så det brukar räknas som klassisk panna, men jag föredrar personligen ecru som sagt, då jag tycker att den är roligare/enklare att matcha med banden / tråden. Man vet aldrig vilken grönaktig nyans man får annars :)
Ja men det låter rimligt. Jag har fastnat för ecru färgen. Den vita ser ok ut på en del klockor om den är målad. Men som du nämner om den kan skifta över i grön pga ljuset så kan det skära sig både med band och med kläder.
Så ecru får det bli! Måste bara välja tavla också. 😁
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ja men det låter rimligt. Jag har fastnat för ecru färgen. Den vita ser ok ut på en del klockor om den är målad. Men som du nämner om den kan skifta över i grön pga ljuset så kan det skära sig både med band och med kläder.
Så ecru får det bli! Måste bara välja tavla också. 😁
Base. Det är klassiskt. 😏 Så en 914.
 
Base. Det är klassiskt. 😏 Så en 914.
Ja en 914 ser ut stt kunna vara den perfekta paneraien för mig som söker endast en klassisk. 🙂

Jsg hsr förstått att du är lite av en Gudfader här på forumet när det gäller Panerai.
Så jag undrar. Finns det någon 44mm some har kupolglas eller vad det heter?
Eller är det förbehållet 47orna kanske..
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Ja en 914 ser ut stt kunna vara den perfekta paneraien för mig som söker endast en klassisk. 🙂

Jsg hsr förstått att du är lite av en Gudfader här på forumet när det gäller Panerai.
Så jag undrar. Finns det någon 44mm some har kupolglas eller vad det heter?
Eller är det förbehållet 47orna kanske..
Senaste nytt är ju att @mårt "verkar ha dålig koll på Panerai" 😂 Sorry. Ska inte lägga mig i. Kan dock intyga att 914 är en av dom bästa pannorna jag haft om man gillar det stuket!

DSC01510.jpg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ja en 914 ser ut stt kunna vara den perfekta paneraien för mig som söker endast en klassisk. 🙂

Jsg hsr förstått att du är lite av en Gudfader här på forumet när det gäller Panerai.
Så jag undrar. Finns det någon 44mm some har kupolglas eller vad det heter?
Eller är det förbehållet 47orna kanske..
Det finns några stycken med domglas, men då är de antingen gjorda av snordyrt material (PAM 1122) eller har mängder med komplikationer (233 och dess kompisar). Närmaste vad man skulle önska som man kommer är 995.

Gudfader, nja. Gammal och grå, japp. 😂
 
Topp