Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt arbeteGjorde en korthållare åt en vän. Kom över en 3d printer billigt, en ender 3v2. Det blir inte mindre arbete med en 3d printer till hands - men QoL ökade något markant!
Tack!Snyggt arbete
Jag är förmodligen lite trög, men berätta gärna vilken roll 3d-printern hade i denna korthållare. //Håkan
Har också tänkt tanken med mallar i 3d-printer, för att få korrekta avstånd enklare efter att jag sett någon som gjorde en mall av läder (Gjorde en jag också men blev ändå lite fladdrigt).Gjorde en korthållare åt en vän. Kom över en 3d printer billigt, en ender 3v2. Det blir inte mindre arbete med en 3d printer till hands - men QoL ökade något markant!
Det där passar riktigt fint tillsammans.👍 Angående verktyg så kommer du långt med det som finns på bland annat Amazon etc..Har nu gjort mitt andra klockband. Tänkte att det var lämpligt att göra ett ganska enkelt band till en något ärgad bronsklocka eftersom bandet gärna får se lite ”ruff” ut för att passa klockan… jag är nöjd!
Kanske börjar bli dags att skaffa lite riktiga läderverktyg och inte bara plocka det som verkar kunna fungera från garaget...
Läder och skinn kan man återvinna från väskor, kängor och stövlar. Även begagnade läderbälten fungerar utmärkt. Kolla på loppisar runt om i länet.Finns det några bra butiker i Stockholm som säljer läder och/eller läderverktyg?
Ett bra alternativ är att skriva ut mallarna på papper och klistra på kartongpapp (exempelvis Grandiosa Pan pizza kartong) Använd inte ett vått lim, utan limstift (Pritt/Uhu stic)Har också tänkt tanken med mallar i 3d-printer, för att få korrekta avstånd enklare efter att jag sett någon som gjorde en mall av läder (Gjorde en jag också men blev ändå lite fladdrigt).
För lättare kan du prova med ett "sudd" för mocka annars blir det nog en mockarengöring som Saphir Medaille d'Or Omninettoyant eller liknande.Går det att tvätta mockaband? Eller hur gör man rent mocka?
Tack!För lättare kan du prova med ett "sudd" för mocka annars blir det nog en mockarengöring som Saphir Medaille d'Or Omninettoyant eller liknande.
Riktigt häftiga lösningar med 3d-printade mallarna. Banden såg väldigt fina ut de också. Är fodret Zermatt?Tänkte jag kunde visa hur jag konstruerar mina armband. Jag har testat lite olika sätt och det här är det jag (aktuellt) har landat i. Jag har nyligen designat lite 3d-modeller som hjälper mig med placering av padding och utskärandet av armbandet, men det går bra utan. Alternativet är att först skära ut fodret i rätt form, och därefter skära ut armbandet efter det. Om någon vill testa mallen så dra iväg ett PM, måtten är justerbara.
Jag börjar med att skära ut remsor i en bestämd bredd. Det här bandet har ett foder med tjocklek på 0.6mm, ovanläder med en tjocklek på 0.8 mm, och förstärkningsmaterial på 0.4mm (salamander). Padding är på ~1.2mm.
Kanterna skärflas och foder+ovanläder limmas samman. Även förstärkningsmaterialet skärflas, och kanterna viks upp. För att hjälpa limmet binda ännu bättre bearbetar jag ytan på förstärkningsmaterialet med sandpapper.
Förstärkningsmaterialet limmas på fodret, och paddingen placerar i mitten av bandet. Här har jag min 3d-modell som visar var paddingen ska placeras. Paddingen skärflas till önskad form och kanterna rundas av med en grov edge beveler.
Ovanlädret viks över foder+förstärkning+padding. Jag använder kanten av min glass-slicker för att forma lädret efter paddingen.
I toppen av bilden: Profil av bandets korta del där spännet ska sitta. Fodret är inte helt fastlimmat för att kunna sy in en keeper. Ovanlädret ska vikas in mellan förstärkningsmaterial och foder. Det går inte att vika två lager som har en viss tjocklek samtidigt. Då blir det innersta lager skrynkligt. Därför viks förstärkning och ovanläder i två olika omgångar.
I botten av bilden: Profil av bandets långa del. Jag var lite snål med limm helt ut till kanden, men det ska trimmas bort.
Därefter ska bandet skäras ut. Jag skär ut efter den mall till vänster i bild. Mallen i mitten används för att centrera den andra del. (Bandet är inte för kort, det är längden på mallen som är överdimensionerad)
Viktigt att lädret passar perfekt i mallen.
Till sist snyggas kanterna till med lite sandpapper och bandet är redo för att sys, få en crease, och kantfärg.
Tack! Det är zermattRiktigt häftiga lösningar med 3d-printade mallarna. Banden såg väldigt fina ut de också. Är fodret Zermatt?
Väldigt trevligt att du delar med dig av materialval och hur du gör- tack!Tänkte jag kunde visa hur jag konstruerar basen till mina armband. Jag har testat lite olika sätt och det här är det jag (aktuellt) har landat i. Jag har nyligen designat lite 3d-modeller som hjälper mig med placering av padding och utskärandet av armbandet, men det går bra utan. Alternativet är att först skära ut fodret i rätt form, och därefter skära ut armbandet efter det. Om någon vill testa mallen så dra iväg ett PM, måtten är justerbara.
Jag börjar med att skära ut remsor i en bestämd bredd. Det här bandet har ett foder med tjocklek på 0.6mm, ovanläder med en tjocklek på 0.8 mm, och förstärkningsmaterial på 0.4mm (salamander). Padding är på ~1.2mm.
Kanterna skärflas och foder+ovanläder limmas samman. Även förstärkningsmaterialet skärflas, och kanterna viks upp. För att hjälpa limmet binda ännu bättre bearbetar jag ytan på förstärkningsmaterialet med sandpapper.
Förstärkningsmaterialet limmas på fodret, och paddingen placerar i mitten av bandet. Här har jag min 3d-modell som visar var paddingen ska placeras. Paddingen skärflas till önskad form och kanterna rundas av med en grov edge beveler.
Ovanlädret viks över foder+förstärkning+padding. Jag använder kanten av min glass-slicker för att forma lädret efter paddingen.
I toppen av bilden: Profil av bandets korta del där spännet ska sitta. Fodret är inte helt fastlimmat för att kunna sy in en keeper. Ovanlädret ska vikas in mellan förstärkningsmaterial och foder. Det går inte att vika två lager som har en viss tjocklek samtidigt. Då blir det innersta lager skrynkligt. Därför viks förstärkning och ovanläder i två olika omgångar.
I botten av bilden: Profil av bandets långa del. Jag var lite snål med limm helt ut till kanten, men det ska trimmas bort.
Därefter ska bandet skäras ut. Jag skär ut efter den mall till vänster i bild. Mallen i mitten används för att centrera den andra del. (Bandet är inte för kort, det är längden på mallen som är överdimensionerad)
Viktigt att lädret passar perfekt i mallen.
Till sist snyggas kanterna till med lite sandpapper och bandet är redo för att sys, få en crease, och kantfärg.
Snyggt! Vad är det för läder?Har bara varit inne i kikat lite på allt kul ni gör med skinnen men har inte hunnit nåt själv på länge men nu i veckan släppte det. Började cadda upp lite jiggar för att skära band och stansa ut för sömmar mm. Som du sa ragnr det är lika mycket jobb men kvalitén verkar ju kunna gå upp en del. Nu sy lite.
Det är epsom från haaz tannery om jag inte minns fel.Snyggt! Vad är det för läder?
Har själv tänkt tanken att göra en jig som hjälper att stansa ut hålen. Men kom inte på någon smart lösning då det är så många olika variabler med taper, längd, etc. Närmsta jag kom är denna som hjälper med att få en symmetrisk längd uppe vid luggarna.