• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Ragnr

Omega
2-Faktor
Gjorde en korthållare åt en vän. Kom över en 3d printer billigt, en ender 3v2. Det blir inte mindre arbete med en 3d printer till hands - men QoL ökade något markant!
image00008.jpeg

3d print card.png
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Snyggt arbete :)
Jag är förmodligen lite trög, men berätta gärna vilken roll 3d-printern hade i denna korthållare. //Håkan
Tack!
Mallar att skära ut efter, och även mallar för att sätta delarna samman så avstånden blir exakta.
Papper är ett alternativ, men fladdrigt. Mindre felmarginaler (som jag upplever det) att skära ut lädret efter ett hårt material.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Gjorde en korthållare åt en vän. Kom över en 3d printer billigt, en ender 3v2. Det blir inte mindre arbete med en 3d printer till hands - men QoL ökade något markant!
image00008.jpeg

3d print card.png
Har också tänkt tanken med mallar i 3d-printer, för att få korrekta avstånd enklare efter att jag sett någon som gjorde en mall av läder (Gjorde en jag också men blev ändå lite fladdrigt).
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Fortsätter med lite 3d prints...
Cutting dies, eller templates från tex Victorio Projects har den risk att man inte skär ut armbandet så paddingen ligger precis i mitten. Jag försökte komma kring den problematik med följande design. Poängen är att skära ut lining+upper efter bredden på den översta modell, därefter kan allt centreras om man lägger ihop modellerna, och bandet kan skäras ut med paddingen i.

Just denna är 19.6mm bred med en taper til 15.5mm, för att ge lite plats till kantfärgen.

Dåligt ljus i höstmörkret, men inkluderar en bild från första försöket.
fusion.png
20230929_183305 c.jpg
 
Senast ändrad:

maal

Omega
Har nu gjort mitt andra klockband. Tänkte att det var lämpligt att göra ett ganska enkelt band till en något ärgad bronsklocka eftersom bandet gärna får se lite ”ruff” ut för att passa klockan… jag är nöjd!

Kanske börjar bli dags att skaffa lite riktiga läderverktyg och inte bara plocka det som verkar kunna fungera från garaget...

IMG_0704.jpeg

IMG_0705.jpeg

IMG_0706.jpeg
Det där passar riktigt fint tillsammans.👍 Angående verktyg så kommer du långt med det som finns på bland annat Amazon etc..
 

Danneswe

Cartier
Har också tänkt tanken med mallar i 3d-printer, för att få korrekta avstånd enklare efter att jag sett någon som gjorde en mall av läder (Gjorde en jag också men blev ändå lite fladdrigt).
Ett bra alternativ är att skriva ut mallarna på papper och klistra på kartongpapp (exempelvis Grandiosa Pan pizza kartong) Använd inte ett vått lim, utan limstift (Pritt/Uhu stic)
 

maal

Omega
Min pappa som gick bort för drygt två år sedan höll på med läder och skinn i större delen av sitt liv. Han gjorde plånböcker, bälten, knivhölster m.m.
Hela samlingen med verktyg och ett mindre lager med läder och skinn hamnade hos mig då mina bröder inte var intresserade.

Det på bilden är en kvadratmeter, gott om väl.

Jag har nog material till klockarmband som täcker behovet resten av min livstid 😊
IMG_20231001_143202.jpg
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Tänkte jag kunde visa hur jag konstruerar basen till mina armband. Jag har testat lite olika sätt och det här är det jag (aktuellt) har landat i. Jag har nyligen designat lite 3d-modeller som hjälper mig med placering av padding och utskärandet av armbandet, men det går bra utan. Alternativet är att först skära ut fodret i rätt form, och därefter skära ut armbandet efter det. Om någon vill testa mallen så dra iväg ett PM, måtten är justerbara. :)

Jag börjar med att skära ut remsor i en bestämd bredd. Det här bandet har ett foder med tjocklek på 0.6mm, ovanläder med en tjocklek på 0.8 mm, och förstärkningsmaterial på 0.4mm (salamander). Padding är på ~1.2mm.
01.jpg


Kanterna skärflas och foder+ovanläder limmas samman. Även förstärkningsmaterialet skärflas, och kanterna viks upp. För att hjälpa limmet binda ännu bättre bearbetar jag ytan på förstärkningsmaterialet med sandpapper.
04.jpg


Förstärkningsmaterialet limmas på fodret, och paddingen placerar i mitten av bandet. Här har jag min 3d-modell som visar var paddingen ska placeras. Paddingen skärflas till önskad form och kanterna rundas av med en grov edge beveler.
05.jpg


Ovanlädret viks över foder+förstärkning+padding. Jag använder kanten av min glass-slicker för att forma lädret efter paddingen.
08.jpg



I toppen av bilden: Profil av bandets korta del där spännet ska sitta. Fodret är inte helt fastlimmat för att kunna sy in en keeper. Ovanlädret ska vikas in mellan förstärkningsmaterial och foder. Det går inte att vika två lager som har en viss tjocklek samtidigt. Då blir det innersta lager skrynkligt. Därför viks förstärkning och ovanläder i två olika omgångar.
I botten av bilden: Profil av bandets långa del. Jag var lite snål med limm helt ut till kanten, men det ska trimmas bort.
09.jpg


Därefter ska bandet skäras ut. Jag skär ut efter den mall till vänster i bild. Mallen i mitten används för att centrera den andra del. (Bandet är inte för kort, det är längden på mallen som är överdimensionerad)
11.jpg


Viktigt att lädret passar perfekt i mallen.
12.jpg


13.jpg


Till sist snyggas kanterna till med lite sandpapper och bandet är redo för att sys, få en crease, och kantfärg.
14.jpg


002.jpeg

004.jpeg

005.jpeg
 
Senast ändrad:

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tänkte jag kunde visa hur jag konstruerar mina armband. Jag har testat lite olika sätt och det här är det jag (aktuellt) har landat i. Jag har nyligen designat lite 3d-modeller som hjälper mig med placering av padding och utskärandet av armbandet, men det går bra utan. Alternativet är att först skära ut fodret i rätt form, och därefter skära ut armbandet efter det. Om någon vill testa mallen så dra iväg ett PM, måtten är justerbara. :)

Jag börjar med att skära ut remsor i en bestämd bredd. Det här bandet har ett foder med tjocklek på 0.6mm, ovanläder med en tjocklek på 0.8 mm, och förstärkningsmaterial på 0.4mm (salamander). Padding är på ~1.2mm.
01.jpg


Kanterna skärflas och foder+ovanläder limmas samman. Även förstärkningsmaterialet skärflas, och kanterna viks upp. För att hjälpa limmet binda ännu bättre bearbetar jag ytan på förstärkningsmaterialet med sandpapper.
04.jpg


Förstärkningsmaterialet limmas på fodret, och paddingen placerar i mitten av bandet. Här har jag min 3d-modell som visar var paddingen ska placeras. Paddingen skärflas till önskad form och kanterna rundas av med en grov edge beveler.
05.jpg


Ovanlädret viks över foder+förstärkning+padding. Jag använder kanten av min glass-slicker för att forma lädret efter paddingen.
08.jpg



I toppen av bilden: Profil av bandets korta del där spännet ska sitta. Fodret är inte helt fastlimmat för att kunna sy in en keeper. Ovanlädret ska vikas in mellan förstärkningsmaterial och foder. Det går inte att vika två lager som har en viss tjocklek samtidigt. Då blir det innersta lager skrynkligt. Därför viks förstärkning och ovanläder i två olika omgångar.
I botten av bilden: Profil av bandets långa del. Jag var lite snål med limm helt ut till kanden, men det ska trimmas bort.
09.jpg


Därefter ska bandet skäras ut. Jag skär ut efter den mall till vänster i bild. Mallen i mitten används för att centrera den andra del. (Bandet är inte för kort, det är längden på mallen som är överdimensionerad)
11.jpg


Viktigt att lädret passar perfekt i mallen.
12.jpg


13.jpg


Till sist snyggas kanterna till med lite sandpapper och bandet är redo för att sys, få en crease, och kantfärg.
14.jpg


002.jpeg

004.jpeg

005.jpeg
Riktigt häftiga lösningar med 3d-printade mallarna. Banden såg väldigt fina ut de också. Är fodret Zermatt?
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Riktigt häftiga lösningar med 3d-printade mallarna. Banden såg väldigt fina ut de också. Är fodret Zermatt?
Tack! Det är zermatt :D
Jag förklarade i ett inlägg ovan varför jag inte var nöjd med de mallar som fanns. Så jag har länge gått och tänkt på den här lösningen...
Det är en del av mallen som jag inte fick med. En del för att skära ut exakt bredd på remsorna. Den är alltid 4mm bredare än själva armbandet. Den innersta diameter har samma bredd som armbandets smala del, så den används också för att guida en hole punch att lägga hålen precis på mitten.
mall.jpg
 

Gelmax

Cartier
Tänkte jag kunde visa hur jag konstruerar basen till mina armband. Jag har testat lite olika sätt och det här är det jag (aktuellt) har landat i. Jag har nyligen designat lite 3d-modeller som hjälper mig med placering av padding och utskärandet av armbandet, men det går bra utan. Alternativet är att först skära ut fodret i rätt form, och därefter skära ut armbandet efter det. Om någon vill testa mallen så dra iväg ett PM, måtten är justerbara. :)

Jag börjar med att skära ut remsor i en bestämd bredd. Det här bandet har ett foder med tjocklek på 0.6mm, ovanläder med en tjocklek på 0.8 mm, och förstärkningsmaterial på 0.4mm (salamander). Padding är på ~1.2mm.
01.jpg


Kanterna skärflas och foder+ovanläder limmas samman. Även förstärkningsmaterialet skärflas, och kanterna viks upp. För att hjälpa limmet binda ännu bättre bearbetar jag ytan på förstärkningsmaterialet med sandpapper.
04.jpg


Förstärkningsmaterialet limmas på fodret, och paddingen placerar i mitten av bandet. Här har jag min 3d-modell som visar var paddingen ska placeras. Paddingen skärflas till önskad form och kanterna rundas av med en grov edge beveler.
05.jpg


Ovanlädret viks över foder+förstärkning+padding. Jag använder kanten av min glass-slicker för att forma lädret efter paddingen.
08.jpg



I toppen av bilden: Profil av bandets korta del där spännet ska sitta. Fodret är inte helt fastlimmat för att kunna sy in en keeper. Ovanlädret ska vikas in mellan förstärkningsmaterial och foder. Det går inte att vika två lager som har en viss tjocklek samtidigt. Då blir det innersta lager skrynkligt. Därför viks förstärkning och ovanläder i två olika omgångar.
I botten av bilden: Profil av bandets långa del. Jag var lite snål med limm helt ut till kanten, men det ska trimmas bort.
09.jpg


Därefter ska bandet skäras ut. Jag skär ut efter den mall till vänster i bild. Mallen i mitten används för att centrera den andra del. (Bandet är inte för kort, det är längden på mallen som är överdimensionerad)
11.jpg


Viktigt att lädret passar perfekt i mallen.
12.jpg


13.jpg


Till sist snyggas kanterna till med lite sandpapper och bandet är redo för att sys, få en crease, och kantfärg.
14.jpg


002.jpeg

004.jpeg

005.jpeg
Väldigt trevligt att du delar med dig av materialval och hur du gör- tack!
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Kanske ett non-issue men kul att effektivisera/standardisera processen:

NatTools har ett verktyg för att göra hålet för tungan, och ett verktyg för att göra de två stitch holes som säkrar buckle/keeper. Jag designade ytterligare en jig som kombinerar de två funktioner. En tandpetare/awl in genom bandet och tillsamman med bandet ner i jigen, så ligger bandet helt rätt och fast. Därefter kan placering av hålen markeras. Min ovala huggpipa är lite för lång, så kan det säkras att man hugger hålet med rätt djup och precis på mitten. Bara att skriva om någon vill testa :)
pin buckle.png

IMG_20231107_091235(2).jpg

IMG_20231107_092750 cr.jpg
 

oskbl

Breitling
2-Faktor
Hej,
Vilka otroligt fina projekt det finns i denna tråd!
Jag har gjort några enkla klockrullar i läder, passande för en klocka var. Väldigt roligt, och enkelt! Det som krävs lite övning för är att göra hålen på de runda sidorna, de gör jag inte rakt igenom lädret, utan snett så sylen kommer ut på kanten. Skinn och tråd köpte jag från slöjd-detaljer, finns spillläder billigt. Tjocklek ca 2 mm tror jag. Den sista jag gjorde försökte jag göra oval för att undvika att de rullar iväg 😀 Gjorde den mest för att det är roligt att slöjda, men använder dem också när jag ska resa iväg, så jag kan ta med mig några klockor och veta att de är säkra i väskan.
 

Bilagor

  • DSC_5241.JPG
    DSC_5241.JPG
    1.1 MB · Visningar: 11
  • DSC_5238.JPG
    DSC_5238.JPG
    412.1 KB · Visningar: 13

Ragnr

Omega
2-Faktor
Kan också visa vad de olika delar gör :)

Med ett rektangulärt mönster är det inte så svårt att mäta, skära ut, och placera fickorna symmetriskt. Med en oval form blir det inte lika exakt. Så för att komma kring det problem används två mallar för att skära ut varje del av korthållaren, samt en mall för att hjälpa med placering av t-pocket.

MixCollage-28-Nov-2023-10-31-PM-1489.jpg

image00008c.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Har bara varit inne i kikat lite på allt kul ni gör med skinnen men har inte hunnit nåt själv på länge men nu i veckan släppte det. Började cadda upp lite jiggar för att skära band och stansa ut för sömmar mm. Som du sa ragnr det är lika mycket jobb men kvalitén verkar ju kunna gå upp en del. Nu sy lite.
IMG_2639.jpeg
IMG_2640.jpeg
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Har bara varit inne i kikat lite på allt kul ni gör med skinnen men har inte hunnit nåt själv på länge men nu i veckan släppte det. Började cadda upp lite jiggar för att skära band och stansa ut för sömmar mm. Som du sa ragnr det är lika mycket jobb men kvalitén verkar ju kunna gå upp en del. Nu sy lite.
IMG_2639.jpeg
IMG_2640.jpeg
Snyggt! Vad är det för läder?

Har själv tänkt tanken att göra en jig som hjälper att stansa ut hålen. Men kom inte på någon smart lösning då det är så många olika variabler med taper, längd, etc. Närmsta jag kom är denna som hjälper med att få en symmetrisk start på sömmen uppe vid luggarna.

5mm.png
 
Senast ändrad:

Magnus Ö-o

Cartier
Snyggt! Vad är det för läder?

Har själv tänkt tanken att göra en jig som hjälper att stansa ut hålen. Men kom inte på någon smart lösning då det är så många olika variabler med taper, längd, etc. Närmsta jag kom är denna som hjälper med att få en symmetrisk längd uppe vid luggarna.

5mm.png
Det är epsom från haaz tannery om jag inte minns fel.

Är inte säker på att jag förstår hur du menar med din jigg men antar det kommer mer bilder framöver.
I min jigg ovan säkrar jag bandet med en sprint genom sprinthålet och så har jag lagom överhäng runt om så jag får rätt start hål och rätt bredd längs hela. Men kräver ju en jigg för varje band variant precis som du säger. Är nybörjare på cadden så tar lite tid än att göra jiggarna men vill lära mig och behöver samtidigt jiggarna. Snart så. 😃
 
Topp