• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Magnus Ö-o

Cartier
Ett liten fråga till @Ragnr
Du har ett brunt och ett grönt band alldeles ovanför i tråden. Vad är det för skinn du använder? Riktigt snygga är dom bägge två.

En annan fråga. Vad använder ni alla för underlägg när ni knackar helgen för sömmarna. Jag skulle vilja ha nåt hårt gummi som klarar smällarna men som inte går sönder av sticken. Har inte hittat nåt vettigt tyvärr.

Om ni gör ett band av vanligt naturellt skinn som ni färgar själva. Hur skyddar ni det från missfärgning? Fettar jag in dom blir dom mörkare först och efter användning drar de närmare åt mörkt brunt vid längre användning. (Inte svart dock). Finns det nåt att smörja in med som behåller färgtonen och skyddar i längden?

Ha en fortsatt trevlig helg nu. 😃
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Ett liten fråga till @Ragnr
Du har ett brunt och ett grönt band alldeles ovanför i tråden. Vad är det för skinn du använder? Riktigt snygga är dom bägge två.

En annan fråga. Vad använder ni alla för underlägg när ni knackar helgen för sömmarna. Jag skulle vilja ha nåt hårt gummi som klarar smällarna men som inte går sönder av sticken. Har inte hittat nåt vettigt tyvärr.

Om ni gör ett band av vanligt naturellt skinn som ni färgar själva. Hur skyddar ni det från missfärgning? Fettar jag in dom blir dom mörkare först och efter användning drar de närmare åt mörkt brunt vid längre användning. (Inte svart dock). Finns det nåt att smörja in med som behåller färgtonen och skyddar i längden?

Ha en fortsatt trevlig helg nu. 😃

Jag slår mina hål på 2st tjocka ihoplimmade spill-läderbitar, som jag lägger på en marmorskiva. Med french irons så behöver spetsen endast perforera lädret och inte mer än så. Det sliter inte så mycket på underlaget.

Det gröna lädret är olive buttero eller olive dollaro, Walpier.
Det bruna kan antingen vara horween hatch eller cordovan hatch.

Här är en mörkare horween:
image00024.jpeg


Tidigare jigg och hur den används:
MixCollage-02-Dec-2023-08-32-PM-8779.jpg

(..och pass på färgfrågan!)
 

Magnus Ö-o

Cartier
Jag slår mina hål på 2st tjocka ihoplimmade spill-läderbitar, som jag lägger på en marmorskiva. Med french irons så behöver spetsen endast perforera lädret och inte mer än så. Det sliter inte så mycket på underlaget.

Det gröna lädret är olive buttero eller olive dollaro, Walpier.
Det bruna kan antingen vara horween hatch eller cordovan hatch.

Här är en mörkare horween:
image00024.jpeg


Tidigare jigg och hur den används:
MixCollage-02-Dec-2023-08-32-PM-8779.jpg

(..och pass på färgfrågan!)
Tack för infon Om skinnet.
Aha. Nu är jag med på jiggen. Du sticker bara in bandet mot jiggen så får du avståndet. Smidigt. Jag la till hål i jiggen för bandstiftet och låter det vara facit för längden, sen la jag även till styrning i sidled längs bandet så jiggen bli lite längre än bandet. Jag är väl för ostadig på handen för att få det rakt annars. Sen frihandar jag svängen på bandet för det känns som lite för svårt att få till gång till gång.
 

Gelmax

Cartier
En annan fråga. Vad använder ni alla för underlägg när ni knackar helgen för sömmarna. Jag skulle vilja ha nåt hårt gummi som klarar smällarna men som inte går sönder av sticken. Har inte hittat nåt vettigt tyvärr.
Jag använder en rejäl skiva ek… det var vad jag rekommenderades använda under den läderhantverkskurs jag gick för något år sedan. Funkar bra och är snällt mot verktygen.
IMG_2441.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Jag slår mina hål på 2st tjocka ihoplimmade spill-läderbitar, som jag lägger på en marmorskiva. Med french irons så behöver spetsen endast perforera lädret och inte mer än så. Det sliter inte så mycket på underlaget.

Det gröna lädret är olive buttero eller olive dollaro, Walpier.
Det bruna kan antingen vara horween hatch eller cordovan hatch.

Här är en mörkare horween:
image00024.jpeg


Tidigare jigg och hur den används:
MixCollage-02-Dec-2023-08-32-PM-8779.jpg

(..och pass på färgfrågan!)
Liten fråga @Ragnr , vad använder du för förstärkningsmaterial?
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Liten fråga @Ragnr , vad använder du för förstärkningsmaterial?
Jag lyckas bäst med salamander. Hittade 0.4mm på etsy. 3Q leather har 0.3mm. Lädret+förstärkning ska bara inte bli för tjockt och kan komma runt mellan bandstift+boett.
Velodon är annars ett populärt alternativ. Jag tycker inte det är så starkt, och personligen lyckas jag inte få något lim att binda tilltäckligt bra.

Men allt läder behöver inte förstärkning. Mycket klarar sig bra utan, och läder kan användas som förstärkning också.
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Kul att se att någon annan också jobbar med 3d-prints! Några sidor tillbaka postade jag en jig för att få hålen på armbandets långa del helt i mitten. Har pillat lite på designen så den blev mer användarvänlig. Har i storlek 16-18-20-22mm med 1.2-1.5-1,8-4mm hål om någon vill ha. Men går lätt att justera måtten vid behov :)
image00054c.jpeg

20231215_095758.jpg

central.png
 

Magnus Ö-o

Cartier
Kul att se att någon annan också jobbar med 3d-prints! Några sidor tillbaka postade jag en jig för att få hålen på armbandets långa del helt i mitten. Har pillat lite på designen så den blev mer användarvänlig. Har i storlek 16-18-20-22mm med 1.2-1.5-1,8-4mm hål om någon vill ha. Men går lätt att justera måtten vid behov :)
image00054c.jpeg

20231215_095758.jpg

central.png
Snyggt där. Kul att hamna i en kreativ miljö där man kan hämta ideer och anpassa till egna behov. blir så mycket bättre när man inte bara är ensam och klura ut hur man får det att gå smidigare.
 

Magnus Ö-o

Cartier
zermatt är ju underbar som lining men om man vill ha vit eller cream typ. Vilken typ av skinn skall man ha då. Gärna lika mjuk och skön som zermatt. Någon som har koll?
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
zermatt är ju underbar som lining men om man vill ha vit eller cream typ. Vilken typ av skinn skall man ha då. Gärna lika mjuk och skön som zermatt. Någon som har koll?
Igår postade 3q.leather på instagram en bild med lite fler färger av Zermatt Haas. Det var första gången jag såg andra färger än tan/svart. Vet inte var man hittar det på den europeiska marknaden dock. (kan också vara Zermatt från Degermann, som numera ägs av Haas?)

Get (tex Alran SAS - Sully) är också vanligt att använda till lining. Här har du många färger att välja mellan.

Den gemensamma nämnaren är att både Zermatt och Sully är kombi-tanned. Jag märker ingen större skillnad när jag har det till mina klockarmband.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Satt o slöjdade lite i helgen. Gjorde det överdrivet fetaste bandet jag någonsin sett. Trodde jag tog i för mycket men blev bra ihop med klockan. Dock var kantfärgen inte alls rätt blå så lite ommålning på den. Satte ihop bandet för att testa längd o hur det kändes. Så här kommer skönheten och odjuret. Cordovan respektive dollaro med zermatt underkläder.
IMG_2695.jpeg
IMG_2698.jpeg
IMG_2696.jpeg
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Satt o slöjdade lite i helgen. Gjorde det överdrivet fetaste bandet jag någonsin sett. Trodde jag tog i för mycket men blev bra ihop med klockan. Dock var kantfärgen inte alls rätt blå så lite ommålning på den. Satte ihop bandet för att testa längd o hur det kändes. Så här kommer skönheten och odjuret. Cordovan respektive dollaro med zermatt underkläder.
IMG_2695.jpeg
IMG_2698.jpeg
IMG_2696.jpeg
Snyggt! Du hade gjort din egna creaser? Kan du justera värmen på den? Graden av ytbahandling brukar vara en bra indikator på hur värmen ska justeras. Epsom behöver rätt mycket värme, till skillnad från aniline-färgat läder. Även grain/embossed brukar behöva lite mer krut för att få en crease.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Snyggt! Du hade gjort din egna creaser? Kan du justera värmen på den? Graden av ytbahandling brukar vara en bra indikator på hur värmen ska justeras. Epsom behöver rätt mycket värme, till skillnad från aniline-färgat läder. Även grain/embossed brukar behöva lite mer krut för att få en crease.
Måste vara ärlig och säga att jag körde den ett tag men har en fn1,5 från kina idag. Gängar på den på en moddad lödstation där jag även kan ställa värmen. Blir nog att byta till nån riktig creaser på sikt så man får mer kontroll på värmen. Mycket att lära sig för att få till de band man vill göra. Alldeles för mycket saker att köpa till läderbanden och klockmekandet men kul är det. 😃
 
Topp