• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

ottie

Omega
2-Faktor
Ännu en jag tycker verkar konstig. Ommålad tavla och visarna sitter för mycket nedtryckt, skulle jag vela påpeka eller vad tror ni? Men att folk budar så mycket? Inte är den värd så mycket tycker jag?

Trevlig helg, o kväll :p
 

Bilagor

  • IMG_0846.png
    IMG_0846.png
    262.3 KB · Visningar: 57

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vad är problemet med den? ...just good to know.
Bra med en genomgång!
Även kända handlare har hanterat denna kända förfalskning:

Här är några saker:
1. Lysmassan har fel färg och form på visarna.
2. Lasergraverade knappar.
3. Loggan på baksidan är fel (ska vara ränder inne i timglaset också).
4. Det finns en orange blob under USA som varken finns på originalet eller i verkligheten.
5. Den röda linjen skär igenom nollan.

@Highvalley kan säkert komplettera med fler fel!

Jag har varit sugen på en, men har avstått eftersom det verkar finnas hur många falska som helst!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Bra med en genomgång!
Även kända handlare har hanterat denna kända förfalskning:

Här är några saker:
1. Lysmassan har fel färg och form på visarna.
2. Lasergraverade knappar.
3. Loggan på baksidan är fel (ska vara ränder inne i timglaset också).
4. Det finns en orange blob under USA som varken finns på originalet eller i verkligheten.
5. Den röda linjen skär igenom nollan.

@Highvalley kan säkert komplettera med fler fel!

Jag har varit sugen på en, men har avstått eftersom det verkar finnas hur många falska som helst!
Jag brukar titta på Afrika först. Påminner de där AI-genererade bilderna folk postar på Facebook för att man ska skratta åt dem. Vill minnas att någon annan som sålde fejk på Tradera var vänlig och inkluderade den här annonsen som referensbild.
Edox_Geoscope_Ad.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar titta på Afrika först. Påminner de där AI-genererade bilderna folk postar på Facebook för att man ska skratta åt dem. Vill minnas att någon annan som sålde fejk på Tradera var vänlig och inkluderade den här annonsen som referensbild.
Edox_Geoscope_Ad.jpg
Fick fler bilder från säljaren som bekräftar att även insidan är fejk. Sitter ett ETA 2836 som började tillverkas 1982 inuti. Har sagt till säljaren att det är en kopia och rapporterat till Tradera! Bra om någon mer gör det så den försvinner!
IMG_9283.jpeg
IMG_9284.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vi kan ta en till variant av Edox Geoscope för att ytterligare bygga på referensarkivet som den här tråden utgör. Jag har inte kontaktat säljaren. Den som känner sig manad får naturligtvis gärna göra det. Den här har streck även inuti timglaset på baksidan, andra märkliga kronor än de jag sett förut, och något frankenverk som förefaller ha varit manuellt innan det fick en automatbrygga från något annat verk i samma familj.
Screenshot_20231026-232247_Chrome.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelers_2000x2000.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersSantaRosaCA_2100x.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersSantaRosa_2000x2000.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatch_2100x.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersCA_2000x2000.jpg

EdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersSantaRosaCA_2000x2000 (1).jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelWatchOldeTowneJewelersSantaRosaCA_2000x2000.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelWatchOldeTowneJewelersSantaRosa_2000x2000.jpg

EdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersCA_2000x2000.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelWatchOldeTowneJewelersCA_2000x2000.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vi kan ta en till variant av Edox Geoscope för att ytterligare bygga på referensarkivet som den här tråden utgör. Jag har inte kontaktat säljaren. Den som känner sig manad får naturligtvis gärna göra det. Den här har streck även inuti timglaset på baksidan, andra märkliga kronor än de jag sett förut, och något frankenverk som förefaller ha varit manuellt innan det fick en automatbrygga från något annat verk i samma familj.
Screenshot_20231026-232247_Chrome.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelers_2000x2000.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersSantaRosaCA_2100x.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersSantaRosa_2000x2000.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatch_2100x.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersCA_2000x2000.jpg

EdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersSantaRosaCA_2000x2000 (1).jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelWatchOldeTowneJewelersSantaRosaCA_2000x2000.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelWatchOldeTowneJewelersSantaRosa_2000x2000.jpg

EdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelMan_sWatchOldeTowneJewelersCA_2000x2000.jpg

VintageEdoxGeoscope42GMTWorldTimeStainlessSteelWatchOldeTowneJewelersCA_2000x2000.jpg
Bra med fler exempel! Nu är en borta från Tradera iallafall 🤘!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kanske helt uppenbart för alla, men den här militära Omegan är nog gjord i Vietnam;-)
IMG_9357.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kanske helt uppenbart för alla, men den här militära Omegan är nog gjord i Vietnam;-)
IMG_9357.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kanske helt uppenbart för alla, men den här militära Omegan är nog gjord i Vietnam;-)
IMG_9357.jpeg


Ligger fortfarande kvar på Auctionet. Jag har kontaktat auktionshuset och Auctionet. Hoppas den försvinner innan auktionen löper ut!
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Bra tråd. Har varit ett klick ifrån att köpa en Geoscape, duckade verkligen en kula här då jag kikat på eBay på en med just timglas utan streck. 😱

IMG_6112.jpeg


Och på EBay finns det ju även en drös Japanska säljare med Geoscapes som dels verkar ha suddig och väldigt färgglad karta, mysko tim-markeringar osv och dessutom ser de för bra(nya?) ut. Noterar också att det ju ser ut att vara samma bilder (och klocka?!) i samtliga annonser från 17K till 32K kr..?! Förvirrande…

IMG_6113.jpeg


Gillar verkligen klockmodelen men tveksamt om man vågar köpa… Kanske välrenommerad handlare på C24?
 
Senast ändrad:

PetriS

Panerai
Jag ger samma svar här som på det andra forumet.

Fonten är nog ok. Det finns alla möjliga storlekar på texten men typsnittet ser rätt ut.
Däremot har du rätt i ang minutstrecken. Dom verkar vara omtryckt på tavlan i efterhand och missat indexen tydligt.
Däremot är inte själva tavlan ommålad då den både har minibubblor och är normalt patinerad/flammig. Om den var ommålad skulle den väl ha en jämn nyans och yta.
Jag ska ta upp det med köparen.
Tack för påpekande.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag ger samma svar här som på det andra forumet.

Fonten är nog ok. Det finns alla möjliga storlekar på texten men typsnittet ser rätt ut.
Däremot har du rätt i ang minutstrecken. Dom verkar vara omtryckt på tavlan i efterhand och missat indexen tydligt.
Däremot är inte själva tavlan ommålad då den både har minibubblor och är normalt patinerad/flammig. Om den var ommålad skulle den väl ha en jämn nyans och yta.
Jag ska ta upp det med köparen.
Tack för påpekande.
Ser inget som är ok på det där trycket. Även ommålat kan vara åldrat.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag ger samma svar här som på det andra forumet.

Fonten är nog ok. Det finns alla möjliga storlekar på texten men typsnittet ser rätt ut.
Däremot har du rätt i ang minutstrecken. Dom verkar vara omtryckt på tavlan i efterhand och missat indexen tydligt.
Däremot är inte själva tavlan ommålad då den både har minibubblor och är normalt patinerad/flammig. Om den var ommålad skulle den väl ha en jämn nyans och yta.
Jag ska ta upp det med köparen.
Tack för påpekande.
Du tyckte inte att lysmassa på visarna men inte på tavlan var en indikation om att den kunde vara ommålad?
 
Senast ändrad:
Topp