• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

PetriS

Panerai
Ommålade tavlor är inte en modern företeelse, man gjorde det förr också. Den kan vara ommålad på 80-talet och har levt många år i nuvarande framställning. Antagligen slarvig/dålig lack, kanske i kombination med fukt, som gjort att den släppt.
Absolut, den kan vara ommålad för länge sen. Det gäller väl isåfall alla vintage klockor. Dom kan vara ommålade. Vem vet?
 

DrKlocka

Audemars
Absolut, den kan vara ommålad för länge sen. Det gäller väl isåfall alla vintage klockor. Dom kan vara ommålade. Vem vet?
I de flesta fallen är de i alla fall inte lika uppenbara som din Zenith. Alla kan så klart gå på en nit ibland men det viktiga är att man lär sig något. Din inställning verkar ju inte tala för att du kommer att göra det.
 

PetriS

Panerai
I de flesta fallen är de i alla fall inte lika uppenbara som din Zenith. Alla kan så klart gå på en nit ibland men det viktiga är att man lär sig något. Din inställning verkar ju inte tala för att du kommer att göra det.
Man lär sig hela tiden i klockvärlden och jag vill påstå att jag är en av dom. Vad vet du egentligen om min inställning? Det är lätt att sitta och tycka baserat på några få meningar.
 

DrKlocka

Audemars
Man lär sig hela tiden i klockvärlden och jag vill påstå att jag är en av dom. Vad vet du egentligen om min inställning? Det är lätt att sitta och tycka baserat på några få meningar.
Det jag vet är utifrån det du skriver, att du inte vill lyssna på andra som sitter på kunskap och färdigheter för att bedöma en urtavla.
Det säger väl sig självt att inte enbart urtavlans index är ommålade. Varför skulle man ens göra det och skippa resten? Blir lite onödigt krångligt, dessutom ska ny lack på alltihop.
Urtavlan är ommålad, helt och hållet. Inget annat.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag ger samma svar här som på det andra forumet.

Fonten är nog ok. Det finns alla möjliga storlekar på texten men typsnittet ser rätt ut.
Däremot har du rätt i ang minutstrecken. Dom verkar vara omtryckt på tavlan i efterhand och missat indexen tydligt.
Däremot är inte själva tavlan ommålad då den både har minibubblor och är normalt patinerad/flammig. Om den var ommålad skulle den väl ha en jämn nyans och yta.
Jag ska ta upp det med köparen.
Tack för påpekande.
”Fonten är nog ok” är nog det dummaste jag hört. Du har varit aktiv här på vintagedelen av forumet länge, och du bör definitivt inse att den är ommålad.

Varför valde du att annonsera den på FB och inte här? Du har ju nyligen sålt en ärlig Särla (eller vad det var) här. Jag tycker mycket pekar på att du försöker komma undan med oärliga objekt genom att undvika forumet för dessa affärer.

Vill minnas att en liknande situation tagits upp tidigare dessutom, men hittar det inte just nu. :)
 
Senast ändrad:

PetriS

Panerai
Det jag vet är utifrån det du skriver, att du inte vill lyssna på andra som sitter på kunskap och färdigheter för att bedöma en urtavla.
Det säger väl sig självt att inte enbart urtavlans index är ommålade. Varför skulle man ens göra det och skippa resten? Blir lite onödigt krångligt, dessutom ska ny lack på alltihop.
Urtavlan är ommålad, helt och hållet. Inget annat.
Jag är en mycket god lyssnare vill jag hävda. Men jag har bara inte fått övertygande bevis på att tavlan skulle vara ommålad. Bara antaganden från ett foto. ( ”kan vara” och ”verkar vara”)
Jag har tittat på tavlan med lupp (lös från verket) och jag vidhåller det jag skriver.
Index är i metall och är orörda. Minut strecken däremot ser enligt min mening ut vara ditmålade i efterhand.
Ja varför skulle man göra det? Människan har väl gjort konstigare saker i alla tider.

Det viktiga är väl iallafall att köparen blev informerad om modifieringen. Det
 

PetriS

Panerai
”Fonten är nog ok” är nog det dummaste jag hört. Du har varit aktiv här på vintagedelen av forumet länge, och du bör definitivt inse att den är ommålad.

Varför valde du att annonsera den på FB och inte här? Du har ju nyligen sålt en ärlig Särla (eller vad det var) här. Jag tycker mycket pekar på att du försöker komma undan med oärliga objekt genom att undvika forumet för dessa affärer.

Vill minnas att en liknande situation tagits upp tidigare dessutom, men hittar det inte just nu. :)
Jag behöver inte inse nånting förrän jag är övertygad.
Var jag säljer och inte säljer har du absolut ingenting med att göra. Punkt!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag behöver inte inse nånting förrän jag är övertygad.
Var jag säljer och inte säljer har du absolut ingenting med att göra. Punkt!
200w.gif
 

Sid Vicious

Breitling
Ja det var intressant läsning... En målad Zenith, blev det återköp tro..?
Tänkte passa på att lägga in en bild på min Zenith som jag gärna vill veta mer om. Kanske finns det nån som vet något om modell mm. Jag har googlat och letat efter en liknande men utan att lyckats... Kan det vara en fejk tro?
Själv är jag en fullständig rudis när det kommer till klockor, men det är fasiken så kul ändå!:p

IMG_4690.JPG
IMG_4669.JPG
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ja det var intressant läsning... En målad Zenith, blev det återköp tro..?
Tänkte passa på att lägga in en bild på min Zenith som jag gärna vill veta mer om. Kanske finns det nån som vet något om modell mm. Jag har googlat och letat efter en liknande men utan att lyckats... Kan det vara en fejk tro?
Själv är jag en fullständig rudis när det kommer till klockor, men det är fasiken så kul ändå!:p

IMG_4690.JPG
IMG_4669.JPG
Är väldigt långt från att vara någon expert på Zenith men spontant ser den ju lovande ut tycker jag. Kul med decimalskala också. Googlar du "Zenith 146 dp" så tror jag att det dyker upp en del liknande att jämföra med. Hoppas att du kan få bättre bilder.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Den här minan har flutit runt på den svenska marknaden ett tag så risken finns väl att någon nybörjare seglar på den. Inte minst när @didrikson slemmar runt i pm och presenterar den som en "Cevert" i svar på köpesannons, utan att berätta om fejktavla och AM-delar.
received_384406507404810.jpeg
received_1578099742937590.jpeg
received_1535430676995881.jpeg
received_1455027835079633.jpeg
received_393459436506276.jpeg
received_278157084958762.jpeg
 

didrikson

Omega
Den här minan har flutit runt på den svenska marknaden ett tag så risken finns väl att någon nybörjare seglar på den. Inte minst när @didrikson slemmar runt i pm och presenterar den som en "Cevert" i svar på köpesannons, utan att berätta om fejktavla och AM-delar.
received_384406507404810.jpeg
received_1578099742937590.jpeg
received_1535430676995881.jpeg
received_1455027835079633.jpeg
received_393459436506276.jpeg
received_278157084958762.jpeg
Det här kom som en pungspark för min del. Jag hade fått höra att tavlan är utbytt på denna klocka och det var jag ärlig med i detta byte till den jag bytte klockan med om det var dig så förstår jag inte varför ingen diskussion kommit via den plattform vi körde bytet på från början?

Känner du dig lurad så gör vi givetvis ett återbyte på klockan du skickade hit. Att den där skulle vara ett ihopplock hade inte jag en blekaste aning om. Fått olika bud vad gällde tavlan på den där och skrev att tavlan var utbytt vilket jag var mycket tydlig med från start. I mina ögon är detta en "cevert" liknande men jag är långt ifrån insatt i vad alla kallas och vad som är rätt och fel.

Rejäl kalldusch och inte schysst att hängas ut såhär för något jag talat om från start.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det här kom som en pungspark för min del. Jag hade fått höra att tavlan är utbytt på denna klocka och det var jag ärlig med i detta byte till den jag bytte klockan med om det var dig så förstår jag inte varför ingen diskussion kommit via den plattform vi körde bytet på från början?

Känner du dig lurad så gör vi givetvis ett återbyte på klockan du skickade hit. Att den där skulle vara ett ihopplock hade inte jag en blekaste aning om. Fått olika bud vad gällde tavlan på den där och skrev att tavlan var utbytt vilket jag var mycket tydlig med från start. I mina ögon är detta en "cevert" liknande men jag är långt ifrån insatt i vad alla kallas och vad som är rätt och fel.

Rejäl kalldusch och inte schysst att hängas ut såhär för något jag talat om från start.
Jag har givetvis inte bytt till mig den. Om du är osäker på om du varit transparent mot den du bytt med kanske det är läge att diskutera den en vända till med vederbörande. Jag visste inte att du lyckats bli av med den redan.
 

didrikson

Omega
Jag har givetvis inte bytt till mig den. Om du är osäker på om du varit transparent mot den du bytt med kanske det är läge att diskutera den en vända till med vederbörande. Jag visste inte att du lyckats bli av med den redan.

Jodå jag har blivit av med den och har givetvis erbjudit återbyte efter att du nu hängt ut mig som någon som för med osanning.

Men återbyte var ej intressant för denna person som var mycket nöjd med klockan.

Men att jag skulle slemma runt och ljuger är rent påhopp, har alltid varit ärlig från start i alla mina affärer.

Denna klocka bytte jag själv till mig med vetskapen att tavlan blivit bytt och var öppen med de i denna affär också.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jodå jag har blivit av med den och har givetvis erbjudit återbyte efter att du nu hängt ut mig som någon som för med osanning.

Men återbyte var ej intressant för denna person som var mycket nöjd med klockan.

Men att jag skulle slemma runt och ljuger är rent påhopp, har alltid varit ärlig från start i alla mina affärer.

Denna klocka bytte jag själv till mig med vetskapen att tavlan blivit bytt och var öppen med de i denna affär också.
Du får inte sälja den här. Du får inte sälja den på Tradera. Du får inte sälja den i Facebookgruppen där du hittade köpesannonsen. Utgår från att du förstår det eftersom du postat de andra två du erbjöd vid samma tillfälle öppet på Facebook men inte den här klockan. Då anser jag att det är rätt slemmig stil att smyga runt och erbjuda den i pm. Får jag reda på att du gör om det åker du ur grupperna jag administrerar.

För att svara på ditt pm, rätt tid att forska i hur det står till med klockan är före du erbjuder den till försäljning, inte efter. Och "Kan möjligen ha svarat på köpes ..." Kom igen...
 

didrikson

Omega
Du får inte sälja den här. Du får inte sälja den på Tradera. Du får inte sälja den i Facebookgruppen där du hittade köpesannonsen. Utgår från att du förstår det eftersom du postat de andra två du erbjöd vid samma tillfälle öppet på Facebook men inte den här klockan. Då anser jag att det är rätt slemmig stil att smyga runt och erbjuda den i pm. Får jag reda på att du gör om det åker du ur grupperna jag administrerar.

För att svara på ditt pm, rätt tid att forska i hur det står till med klockan är före du erbjuder den till försäljning, inte efter. Och "Kan möjligen ha svarat på köpes ..." Kom igen.
 

didrikson

Omega
Accepterar de du säger till viss del. Att jag inte la ut annons på den var för att jag egentligen inte hade planer på att göra mig av med den men när det kliar i flippfingrarna så gör de. Att jag svarat på lite byten och köpes annonser ja det har jag gjort och som jag beskrev så var det väldigt få som var intresserade och förstår de bättre nu.

Jag ber så mycket om ursäkt att jag försökt kränga/byta ett "fulur" den som äger den nu är medveten om det hela och visste som sagt redan innan affären var uppgjord att tavlan var bytt vilket var det enda jag själv visste var utbytt på den då jag själv fått den i byte via grupperna med den vetskapen.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vad tror ni om den här? Jag har aldrig sett en 2504 med kronometerklassat 30T2RgSc. Tidsmässigt är urverk och boett möjlig (typ 1945-46), men jag tror snarare boetten är från tidigt 50-tal och urverket enligt serienummer 1944-47. Jag misstänker alltså att det är ett franken-ur med fint urverk i fel boett. Tavlan tycker jag också ser lite hemmagjord ut (eller iallafall renoverad)!
IMG_9958.jpeg
 
Topp