• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hobby-hörna hemma, verktyg, tips och trix.

kjcarlberg

Breitling
Vet inte om detta är rätt del av forumet men ställer m
In fråga ändå! Som aspirerande moddare (endast moddare, ej fullfjädrad urmakare), vilka verktyg ser ni som mest användbara? T. ex ifall man har en tajt budget eller ont om plats?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt del av forumet men ställer m
In fråga ändå! Som aspirerande moddare (endast moddare, ej fullfjädrad urmakare), vilka verktyg ser ni som mest användbara? T. ex ifall man har en tajt budget eller ont om plats?
Moddare, då tar jag det mer som byte av t.ex. band/länk, bezel/insert och innre delar som tavla/visare. (Vanligast vid Seiko moddning som är ganska populärt)

Så borde klara sig bra på följande:
*Ett band verktyg för byte av band/länk
*Ett litet skruvmejsel set 0,8 / 1,0 / 1,20 / 1,40 mm för kortning av skruvade länkar uttagning av urverk från boett m.m.
*En boettkniv för avtagning av bezel, bakboett m.m.
*En ”sticky-ball” eller jaxa nyckel för öppning av skruvade boetter.
*Hand levers för avtagning av visare + verktyg för att pressa tillbaka visarna.
*En korntång för att plocka skruvar/visare m.m.
*Förbrukningsmaterial typ rodico och zip-påsar att göra rent med och lägga emellan som skydd

Eventuellt en press för glas/bakboetter
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Fick äntligen tagit isär och gjort rent lagren ordentligt i lilla Gamma svarven.
D4BD9E40-86A7-4498-876D-6EB3A6A26A8E.jpeg

Svarven är som tidigare nämnt i tråden NOS och aldrig använd så rengöring va bara intorkad gammal olja. Tillverkad 1949 och QC godkänd 28.10.1949.
2F9A1842-A758-4F00-8A6A-4EF76586CE6B.jpeg


Sedan blev det ihop montering och provkörning. Helt fantastiskt att se den snurra för första gången på 73,5 år! Bortsett en liten test precis när jag fick hem den. 🤩
A9FF9B06-D739-45AE-BEB7-4FD79580AC9B.jpeg


Testa även att borra i ett 3,00mm mässingsämne med en 1,20mm borr vilket funka perfekt. 👌🏻

67199709-04BC-499B-8E2D-9871A08129E4.jpeg


Blir nog förhoppningsvis lite trevliga projekt med denna maskin framöver. Skall skaffa en bättre motor och styrning till den så jag kan reglera varvtal men spindeln går så mjukt och fint att man kan sitta och bara titta på den när den snurrar som meditation. 😅
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Fick äntligen tagit isär och gjort rent lagren ordentligt i lilla Gamma svarven.
D4BD9E40-86A7-4498-876D-6EB3A6A26A8E.jpeg

Svarven är som tidigare nämnt i tråden NOS och aldrig använd så rengöring va bara intorkad gammal olja. Tillverkad 1949 och QC godkänd 28.10.1949.
2F9A1842-A758-4F00-8A6A-4EF76586CE6B.jpeg


Sedan blev det ihop montering och provkörning. Helt fantastiskt att se den snurra för första gången på 73,5 år! Bortsett en liten test precis när jag fick hem den. 🤩
A9FF9B06-D739-45AE-BEB7-4FD79580AC9B.jpeg


Testa även att borra i ett 3,00mm mässingsämne med en 1,20mm borr vilket funka perfekt. 👌🏻

67199709-04BC-499B-8E2D-9871A08129E4.jpeg


Blir nog förhoppningsvis lite trevliga projekt med denna maskin framöver. Skall skaffa en bättre motor och styrning till den så jag kan reglera varvtal men spindeln går så mjukt och fint att man kan sitta och bara titta på den när den snurrar som meditation. 😅
Åh! Galet fin ju :) Jag har inte så mycket erfarenhet av svarvandet än. Men det är något jag ska ge mig in i en dag, blir bara mer och mer sugen ju mer jag ser och läser.
 

Watcheyes

Cartier
Fick äntligen tagit isär och gjort rent lagren ordentligt i lilla Gamma svarven.
D4BD9E40-86A7-4498-876D-6EB3A6A26A8E.jpeg

Svarven är som tidigare nämnt i tråden NOS och aldrig använd så rengöring va bara intorkad gammal olja. Tillverkad 1949 och QC godkänd 28.10.1949.
2F9A1842-A758-4F00-8A6A-4EF76586CE6B.jpeg


Sedan blev det ihop montering och provkörning. Helt fantastiskt att se den snurra för första gången på 73,5 år! Bortsett en liten test precis när jag fick hem den. 🤩
A9FF9B06-D739-45AE-BEB7-4FD79580AC9B.jpeg


Testa även att borra i ett 3,00mm mässingsämne med en 1,20mm borr vilket funka perfekt. 👌🏻

67199709-04BC-499B-8E2D-9871A08129E4.jpeg


Blir nog förhoppningsvis lite trevliga projekt med denna maskin framöver. Skall skaffa en bättre motor och styrning till den så jag kan reglera varvtal men spindeln går så mjukt och fint att man kan sitta och bara titta på den när den snurrar som meditation. 😅
Snyggt! Gillar att se alla delar som svarvens lager består av, själva axeln. Bankade du ut axeln från vänster och ut från höger?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Snyggt! Gillar att se alla delar som svarvens lager består av, själva axeln. Bankade du ut axeln från vänster och ut från höger?
Behöver inte bankas den går ut superlätt. Är koniska precisionsslipade lager.
På just denna så tar man av de två skydden på var sida av spindeln som är klickade på plats. Sedan lossar man stoppskruven på remskrivande. Till sist skruvar man av den bakre spindelskruven sedan är det bara att dra ut hela spindeln.

Det bakre koniska lagret är löst på spindeln men har en ”key way” så lagret snurrar med spindeln. Så när man spänner åt skruven längst bak pressar man det koniska lagren mot varandra så man kan minimera det axiala spelet på spindeln.

Även på flitigt använda svarvar i denna storleken behövs sällan mer än lite knack från gummihammare för att ta ur spindeln.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Tänkte bara höra vad ni har för verktyg när ni monterar arbour i huvudfjädern. Jag använder lite grövre pincett och det går oftast bra men ibland kan det kännas lite osäkert om fjädern är tight.
Funderar på att köpa ett arbour vise men dom är rätt dyra och då i synnerhet om man behöver flera olika storlekar. Tänkte fråga er andra först innan man gör nån ev felinvestering. Så hur gör ni?
Om det är Arbour vise som gäller, vilken storlek blir man börja med?
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fick äntligen tagit isär och gjort rent lagren ordentligt i lilla Gamma svarven.
D4BD9E40-86A7-4498-876D-6EB3A6A26A8E.jpeg

Svarven är som tidigare nämnt i tråden NOS och aldrig använd så rengöring va bara intorkad gammal olja. Tillverkad 1949 och QC godkänd 28.10.1949.
2F9A1842-A758-4F00-8A6A-4EF76586CE6B.jpeg


Sedan blev det ihop montering och provkörning. Helt fantastiskt att se den snurra för första gången på 73,5 år! Bortsett en liten test precis när jag fick hem den. 🤩
A9FF9B06-D739-45AE-BEB7-4FD79580AC9B.jpeg


Testa även att borra i ett 3,00mm mässingsämne med en 1,20mm borr vilket funka perfekt. 👌🏻

67199709-04BC-499B-8E2D-9871A08129E4.jpeg


Blir nog förhoppningsvis lite trevliga projekt med denna maskin framöver. Skall skaffa en bättre motor och styrning till den så jag kan reglera varvtal men spindeln går så mjukt och fint att man kan sitta och bara titta på den när den snurrar som meditation. 😅
Tänkte höra vad du har för olja i de koniska lagren. Gjorde motsvarande rengörning på min men tycker inte att jag får lagren att gå så lätt som jag skulle vilja. Sen får jag alltid lägga i en droppe i lagren när den stått lite men det kanske hör till.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Tänkte höra vad du har för olja i de koniska lagren. Gjorde motsvarande rengörning på min men tycker inte att jag får lagren att gå så lätt som jag skulle vilja. Sen får jag alltid lägga i en droppe i lagren när den stått lite men det kanske hör till.
Ja att man får fylla på då och då är inget konstigt. Jag har använt hydraulolja men har även testat med Moebuis 8000 på en mindre 6mm svarv och det funkar bra om man fyller på lite inför varje användningstillfälle.

Spänner man skruven som pressar ihop lagren mot varandra för hårt så går den trögare. Lite lite axialspel får man tillåta typ 0,01 mm eller så.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tänkte bara höra vad ni har för verktyg när ni monterar arbour i huvudfjädern. Jag använder lite grövre pincett och det går oftast bra men ibland kan det kännas lite osäkert om fjädern är tight.
Funderar på att köpa ett arbour vise men dom är rätt dyra och då i synnerhet om man behöver flera olika storlekar. Tänkte fråga er andra först innan man gör nån ev felinvestering. Så hur gör ni?
Om det är Arbour vise som gäller, vilken storlek blir man börja med?
Kör än så länge med korntång, köpte några pin vise för att testa att köra med men tyckte det vet för dåligt. Så på sikt får det nog bli en arbor vise som du säger. Har inte kollat så noga på det. Finns annat som går före 😄
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Möbel inköpt idag, skall höja upp benen lite och välja plats vart den skall stå. Slängde dit lite verktyg bara så man ser vad det är. Skall komplettera med ljus och vägghängande lådor och hyllor för verktyg och resevdelar.

20230523_190949.jpg

20230523_190842.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Japp, har inte så mycket plats så den kommer nog funka bra.
Får nog ta och köpa en liten matta med där man skruvar då underlaget är lite glatt. 😄
Det borde jag med ha, verkhållaren glider lite mot underlaget ibland vilket är lite störande. Eller sätta fötter på verkhållaren? 😅
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det borde jag med ha, verkhållaren glider lite mot underlaget ibland vilket är lite störande. Eller sätta fötter på verkhållaren? 😅

Jag kör idag med en matta för besticklådor och liknande från ikea. Den gör att man inte slinter men den har lite gropar så den är inte helt perfekt. Inte alltid heller lätt och se små delar på den mattan.
Kommer nog bli en som är avsedd för klockor istället.
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Jag hade möjlighet att låna en metallsvarv och jag ville försöka göra ett riveting block. Väldigt kul och många misstag eftersom det var första gången. Behöver slipa ner ytorna och snygga till den lite. Sen är det bara att använda den!
IMG_1515.jpeg
IMG_1516.jpeg
IMG_1517.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag hade möjlighet att låna en metallsvarv och jag ville försöka göra ett riveting block. Väldigt kul och många misstag eftersom det var första gången. Behöver slipa ner ytorna och snygga till den lite. Sen är det bara att använda den!
IMG_1515.jpeg
IMG_1516.jpeg
IMG_1517.jpeg
Snyggt jobbat! Vad är det för material du använt, skulle rekommendera att härda den innan användning. I mjukt stål kommer det troligen bli märken och kanterna vid hålen deformerade förhållandevis snabbt annars.
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Snyggt jobbat! Vad är det för material du använt, skulle rekommendera att härda den innan användning. I mjukt stål kommer det troligen bli märken och kanterna vid hålen deformerade förhållandevis snabbt annars.
Tack för informationen! Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för typ av stål. Hur gör man då? Hetta upp den till en viss temperatur?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Testa om den är magnetisk, är den det är det troligen någon form av konstruktionsstål innehållande förhållandevis hög andel kol. Då kan man värma biten med propan eller gasol brännare till den lyser röd och sen doppa i olja eller vatten. Sedan putsa bort oxiden. Tror inte man behöver seghärda den faktiskt men vill man göra de kan man lägga in den på 270-300 grader i ugnen 3-4 timmar efteråt.

Är den inte magnetisk är det troligen någon form av rostfritt med mycket lite kol och hög andel krom och då krävs industriella metoder för att ythärda den via en process som kallas ”Nitriding” på engelska. Går ut på att man värmebehandlar materialet i en atmosfär av kvävgas.
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Jag kollade precis, den är magnetisk. Ok, inga konstigheter med andra ord. Hetta upp och sen doppa i olja eller vatten. Fantastiskt, tack för hjälpen!
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Rekommenderar denna typen av skruvmejsel för att korta länkar, framförallt tudor och Rolex. Finns att köpa dyrt men även billigt på AliExpress. T formad ände.
IMG_4639.jpeg
IMG_4644.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Någon som vet om denna funkar för Rolex cal 2030? Eller skiljer 2030 från 2130/2135? 😊 i så fall tips på verkhållare för cal 2030?
IMG_7427.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Dagens projekt blev att bygga om en kina variant av visaravtagare, presto modell. Jag vill ha ett bättre verktyg för att ta av minutröret och denna hade för stort hål just nu så kommer inte åt dom.. klippte bort fjädern i mitten och slipade ner hålet. Jag provade med en balansaxel jag hade liggandes som är 0,84mm enligt mikrometern och nöjde mig när jag kunde lyfta upp den. Nu borde den funka fint för att lyfta minutrör. Slipa ner käftarna gjorde jag genom att bita tag i ett sandpapper (800) och dra fram och tillbaka i omgångar.
IMG_8234.jpeg

BBEC0BC1-4B05-4027-86A2-A62130A88A5D.jpeg

IMG_8239.jpeg
 

Jiggly

Breitling
2-Faktor
Hej allihopa!

Har länge lurat här på forumet men kontot är nyskapat. Det ligger så till att jag är i processen att reparera en klocka jag har med urverket ETA 2836-2. Det är något problem med den automatiska uppvridningen. Jag har köpt reservdelar men har problem att få tag på Moebius 9010 till ett rimligt pris. Det här arbetet är en engångsgrej då jag inte har några framtida planer på att bli urmakare eller dylikt :pompus:, och således känns det onödigt att betala norr om 500 kr för 2 ml när jag kommer använda en så extremt liten mängd. Såg en tradera annons på en person som sålde typ 0.2 ml för 150 kr, vilket var perfekt, men jag missade den tyvärr. Undrar om någon här på forumet sitter på lite 9010 så skulle det uppskattas. Bor i sthlm för övrigt.

Mitt första inlägg och hoppas att administratörerna har överseende ifall jag brutit mot några regler.

Tack så mycket!
 

Drakir

Breitling
Hej
finns det någon vettig verktygssats till rimlig peng, upp till 1000kr. Eller blir det bara skit?
Kanske är bättre att köpa lösa verktyg. Min förhoppning är att sätta ihop en byggsats.
Med vänlig hälsning, Rickard..
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hej
finns det någon vettig verktygssats till rimlig peng, upp till 1000kr. Eller blir det bara skit?
Kanske är bättre att köpa lösa verktyg. Min förhoppning är att sätta ihop en byggsats.
Med vänlig hälsning, Rickard..
Det beror nog lite på vad man vill göra. Vill man bara byta band ligger ju den här nästan inom budget: https://www.cousinsuk.com/product/bracelet-strap-adjusting-kit-bergeon-swiss.
Vill du ha något mer allround så har jag bara sett följande: https://www.cousinsuk.com/product/watchmakers-professional-service-kit-bergeon-swiss, dock väldigt långt över budget. Jag tror inte du hittar något för 1000:- som borgar för någon nivå av acceptabel kvalité.
 
Senast ändrad:
Topp