• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hobby-hörna hemma, verktyg, tips och trix.

Magnus Ö-o

Cartier
Just det med adapter har jag funderat på för att kunna använda 4mm Seitz punsar i mina 3mm Horia verktyg. Det borde funka bra. Och även det enkelt att tillverka om man har svarv.

Gjorde en CAD skiss på hur jag tänkt.
FD700241-D6A2-4D06-942D-F3FBA655F1BE.jpeg

C560D4BB-6401-4624-8C1C-FDAD0D0EF54D.jpeg
Precis så jag med tänker fast hona hona istället.
 

Watcheyes

Cartier
Veckans verktyg: Avmagnetiserare

Detta verktyg är otroligt bra att ha om ens verktyg blir magnetiska och de finns i flera varianter. Gemensamt är att man trycker på en knapp och en spole skapar ett magnetfält som växlar riktning med 50hz så väldigt förenklat slår man sönder magnetfältet så metall som kommer i vägen kastar om sina elektroner huller om buller och tar bort magnetismen som bildats då magnetfältet ligger åt samma håll.

Dessa apparater finns som sagt i flera varianter:
B0D0846C-2958-478F-B5CD-67BB5EB71D73.jpeg


Min första model var en enkel kinesisk för ca. 150kr liknande den här fast min var blå. Storleken och effekten lämpade sig till mejsel klingor och korntänger. Även lägga klockdelar i en zippåse och trycka på knappen. (Utan zippåse kan de flyga all världens väg)
49153A96-39BE-4A0B-9B5C-ECE7D80258FF.png

Mitt råd till den som köper en avmagnetiserare är ändå att investera lite extra typ en ”Etic Swiss” i bilden från CousinsUK ett snäpp upp då jag tror de håller längre och är av bättre kvalitet för endast några 100-lappar till.

Sen kanske ni undrar vad jag använder för avmagnetiserare idag efter som min första kinesiska apparat gav upp efter ca 2-3 års trogen tjänst. Då blev det en ca. 25 kilos klump i form av en Bergeon 5968 B. Hittar tyvärr inte så mycket info om just den modellen men hur som helst skrämmer den magnetismen ur skiftnycklar och fälgkors om det så behövs. Troligtvis kommer regeringen få öppna ett nytt kärnkraftverk också så jag kan använda den lite mer.
60408794-8DD0-41C5-8377-A428352DED3B.jpeg

7ADAD4C2-CD03-4600-BDC2-B4ABE1463814.jpeg

1B7FC18A-9150-4F34-B1BC-AF569ACC2515.jpeg
Den där maskinen påverkar ju jordens magnetfält hahah :D
 

Watcheyes

Cartier
Jag börjar bli väldigt sugen på att köpa detta DIY projekt som är en urverkstvätt lik Elma Singen, Solvex (?).


Produkten är Live så manualen kostar 1000 kr och sedan är det bara att beställa hem delar (motor, el, styrenhet) och 3D printa delar för att sedan bygga ihop den.

Ser detta vettigt ut? En urverkstvätt av den enkla modellen är väldigt basic, ska rotera (i princip bara det) så detta borde funka bra.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag börjar bli väldigt sugen på att köpa detta DIY projekt som är en urverkstvätt lik Elma Singen, Solvex (?).


Produkten är Live så manualen kostar 1000 kr och sedan är det bara att beställa hem delar (motor, el, styrenhet) och 3D printa delar för att sedan bygga ihop den.

Ser detta vettigt ut? En urverkstvätt av den enkla modellen är väldigt basic, ska rotera (i princip bara det) så detta borde funka bra.
Låter som ett roligt projekt. Inte lika charmigt som att ta till vara på en gammal maskin med en historia men när utbudet ser ut som det gör med gamla maskiner så kan ju detta vara ett bra alternativ.
 

Watcheyes

Cartier
Låter som ett roligt projekt. Inte lika charmigt som att ta till vara på en gammal maskin med en historia men när utbudet ser ut som det gör med gamla maskiner så kan ju detta vara ett bra alternativ.
En gammal maskin är charmig, speciellt med asbest ... skoja :). En gammal maskin vore drömmen, iaf med ny dragen el så att man känner att det är säkert. Vi får se om jag kör på detta, återkommer :)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
En gammal maskin är charmig, speciellt med asbest ... skoja :). En gammal maskin vore drömmen, iaf med ny dragen el så att man känner att det är säkert. Vi får se om jag kör på detta, återkommer :)
Finns nyproducerade kopior på Elma som går under namnet Sona. Har ingen aning om hur de är kvalitetsmässigt men det är ju egentligen inte någon avancerad maskin så borde göra sitt jobb.

Googla lite snabbt på dem och verkar gå att få tag på ett helt sånt set för runt 600 usd
F8658238-0261-4341-AEBF-48AFB0F746F8.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Finns nyproducerade kopior på Elma som går under namnet Sona. Har ingen aning om hur de är kvalitetsmässigt men det är ju egentligen inte någon avancerad maskin så borde göra sitt jobb.

Googla lite snabbt på dem och verkar gå att få tag på ett helt sånt set för runt 600 usd
F8658238-0261-4341-AEBF-48AFB0F746F8.jpeg
Läste förut att de var helt horribla.
 

Watcheyes

Cartier
Fick en bok av en kompis förut, kommer från ett arv, han själv håller inte på med klockor.

Vi kikar i boken...1930 tal, "Kontruktören" på Omega sitter och ritar ett urverk, man kan se att balanshjulet är delat, alltså bi-metallisk för att kompensera för temperaturförändringar.

20230323_173125.jpg

20230323_173142.jpg


Vidare kan man läsa att Omega utför tester på materialet de köper in, hårdhetstest etc, kanske är ett Vickers hårdhetstest som utförs...

20230323_173253.jpg


Verket på ritningen är väldigt likt nuvarande verk som jag ska fixa.

20230320_213332_resized.jpg

20230323_170516.jpg

20230323_170441.jpg
 

Bilagor

  • 20230323_170943.jpg
    20230323_170943.jpg
    1.6 MB · Visningar: 4
  • 20230323_171241.jpg
    20230323_171241.jpg
    1.7 MB · Visningar: 3

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Fick en bok av en kompis förut, kommer från ett arv, han själv håller inte på med klockor.

Vi kikar i boken...1930 tal, "Kontruktören" på Omega sitter och ritar ett urverk, man kan se att balanshjulet är delat, alltså bi-metallisk för att kompensera för temperaturförändringar.

20230323_173125.jpg

20230323_173142.jpg


Vidare kan man läsa att Omega utför tester på materialet de köper in, hårdhetstest etc, kanske är ett Vickers hårdhetstest som utförs...

20230323_173253.jpg


Verket på ritningen är väldigt likt nuvarande verk som jag ska fixa.

20230320_213332_resized.jpg

20230323_170516.jpg

20230323_170441.jpg
Ser så fram emot fortsättningen! Fickur är häftigt att arbeta med. Så himla mycket historia i dom här gamla uren. Över 100år många gånger.

Jag har också ett projekt igång på ett amerikanskt fickur från Elgin. Ska byta balansaxel och glas. Så får vi se hur den fungerar. Är flera ställen som saknar juveler så kanske behöver korrigera side shake på nån brygga med misstänker jag.

706AD3BE-9377-47F5-B675-C12CDBCE56CB.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Ser så fram emot fortsättningen! Fickur är häftigt att arbeta med. Så himla mycket historia i dom här gamla uren. Över 100år många gånger.

Jag har också ett projekt igång på ett amerikanskt fickur från Elgin. Ska byta balansaxel och glas. Så får vi se hur den fungerar. Är flera ställen som saknar juveler så kanske behöver korrigera side shake på nån brygga med misstänker jag.

706AD3BE-9377-47F5-B675-C12CDBCE56CB.jpeg
Underbar!
 

Magnus Ö-o

Cartier
Jag börjar bli väldigt sugen på att köpa detta DIY projekt som är en urverkstvätt lik Elma Singen, Solvex (?).


Produkten är Live så manualen kostar 1000 kr och sedan är det bara att beställa hem delar (motor, el, styrenhet) och 3D printa delar för att sedan bygga ihop den.

Ser detta vettigt ut? En urverkstvätt av den enkla modellen är väldigt basic, ska rotera (i princip bara det) så detta borde funka bra.
Har du klurat något mer på en tvätt? Jag beställde ett komplett korgset idag på ebay så tänkte bygga nåt liknande kiwitvätten fast men bara rotation på timer initialt. Har ingen aning om man behöver ändrad rotationsriktning eller om det duger med bara snurr åt ett håll under en önskad tid. Tanken är hela korgen i ultraljud först och sen clean och rinse i snurrmaskin. Automation är absolut inte omöjligt men frågan om det är värt jobbet eller om det duger med att man får växla momenten manuellt.
 

Watcheyes

Cartier
Har du klurat något mer på en tvätt? Jag beställde ett komplett korgset idag på ebay så tänkte bygga nåt liknande kiwitvätten fast men bara rotation på timer initialt. Har ingen aning om man behöver ändrad rotationsriktning eller om det duger med bara snurr åt ett håll under en önskad tid. Tanken är hela korgen i ultraljud först och sen clean och rinse i snurrmaskin. Automation är absolut inte omöjligt men frågan om det är värt jobbet eller om det duger med att man får växla momenten manuellt.
Du vill inte få en vortex vilket ger ett jämt flöde där det då finns punkter där flödet är lågt antar jag (och kanske vissa döda punkter), man vill ha ojämt och kaotiskt flöde, så vet man att allt nås.

Det du kan göra är att använda kantig burk eller cirkulär burk med "bafflar" på sidorna, eller bafflar på botten. Sen kan man om det finns plats ha axeln som roterar burkarna icke centrerad i burken, ha den lite utanför centrum i burken, det ska också ge ett mer ojämt flöde.

Om man kikar på en köksmixer så har de bafflar på sidorna.

Nej, ej kikat mer på tvätt.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Du vill inte få en vortex vilket ger ett jämt flöde där det då finns punkter där flödet är lågt antar jag (och kanske vissa döda punkter), man vill ha ojämt och kaotiskt flöde, så vet man att allt nås.

Det du kan göra är att använda kantig burk eller cirkulär burk med "bafflar" på sidorna, eller bafflar på botten. Sen kan man om det finns plats ha axeln som roterar burkarna icke centrerad i burken, ha den lite utanför centrum i burken, det ska också ge ett mer ojämt flöde.

Om man kikar på en köksmixer så har de bafflar på sidorna.

Nej, ej kikat mer på tvätt.
Korgarna jag köpte är 70 så rätt stora. Hoppas kunna hitta stora burkar så man kan få in som en dragspelsbälg runt kanten som bryter vortex. Alternativet är en timerkrets som byter riktning i kortare intervall vilket inte känns helt omöjligt. Hinner väl klura lite innan prylarna är på plats men känner att tvätt är prioriterad, så himla trist att sitta med snoken över naftan med pensel i han under en eftermiddag ellerså. Hoppas man hinner klämma in tvätt bland svarv o press o allt annat man har påbörjat. 😂
 

Magnus Ö-o

Cartier
Du vill inte få en vortex vilket ger ett jämt flöde där det då finns punkter där flödet är lågt antar jag (och kanske vissa döda punkter), man vill ha ojämt och kaotiskt flöde, så vet man att allt nås.

Det du kan göra är att använda kantig burk eller cirkulär burk med "bafflar" på sidorna, eller bafflar på botten. Sen kan man om det finns plats ha axeln som roterar burkarna icke centrerad i burken, ha den lite utanför centrum i burken, det ska också ge ett mer ojämt flöde.

Om man kikar på en köksmixer så har de bafflar på sidorna.

Nej, ej kikat mer på tvätt.
Kollat runt lite och kiwi ser ut att använda en stegmotor och en kontroller som har inbyggd hastighetskontoll och växling av riktning (zk-smc02), dvs färdigt program för tex klocktvätt. Den har stegmotor drivning inbyggd Så en kontroller, en motor och korgar sen resten bygger eller printar man själv. Funderar om man kan bygga värmare av varmluftspistol eller hårtork och bara hålla nere luftflödet lite Så behöver det inte kosta skjortan heller.
 

Watcheyes

Cartier
Kollat runt lite och kiwi ser ut att använda en stegmotor och en kontroller som har inbyggd hastighetskontoll och växling av riktning (zk-smc02), dvs färdigt program för tex klocktvätt. Den har stegmotor drivning inbyggd Så en kontroller, en motor och korgar sen resten bygger eller printar man själv. Funderar om man kan bygga värmare av varmluftspistol eller hårtork och bara hålla nere luftflödet lite Så behöver det inte kosta skjortan heller.
Snart har du en beställning från mig också haha :D
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Började tillverka ett eget verktyg för att hålla balansbryggan.

Vill kunna justera höjden på balansstödet samt avståndet mellan stödet och pinnen man hänger upp balansbryggan på genom skruvhålet på balansbryggan.

Själva basen blir i aluminium och resten i mässing.

Hade lite dåligt med tid så han inte dokumentera så mycket under tillverkningen men här är resultatet just nu.

Nu är det bara skruven för att justera stiftet fram och tillbaka som återstå att tillverka.
1BA88605-E5DA-486E-9D0D-2C3A81639E22.jpeg

213DDFA1-A6FC-4CE4-81F6-DAFBA7AA0022.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Testade min egna balanshållare idag och inser att till fickur fungerar den bra men till mindre klockor behöver jag göra en mindre.

Har svarvat spår för en gummi o-ring som gör att man kan pressa fast stöden i spåret med lagom avstånd beroende på balans/balansbrygga.
169E254F-8A49-47DF-9001-8E0C2437C9A9.jpeg

16C790B4-05E8-49AA-B0FA-BCAB0E85234D.jpeg

22D56900-9914-4292-AE13-9B58F9C375DE.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Testade min egna balanshållare idag och inser att till fickur fungerar den bra men till mindre klockor behöver jag göra en mindre.

Har svarvat spår för en gummi o-ring som gör att man kan pressa fast stöden i spåret med lagom avstånd beroende på balans/balansbrygga.
169E254F-8A49-47DF-9001-8E0C2437C9A9.jpeg

16C790B4-05E8-49AA-B0FA-BCAB0E85234D.jpeg

22D56900-9914-4292-AE13-9B58F9C375DE.jpeg
Skulle man kunna använda en sån här hållere för att justera collet rotation mer kontrollerat när man gör beaterror justering. Tänker mig då om man svarvar collet verktyg som går runt balance staff för styrning med en smal pigg som går ner i colletskåran så man kan vrida otan risk att skada hairspring. skulle det kunna funka?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Skulle man kunna använda en sån här hållere för att justera collet rotation mer kontrollerat när man gör beaterror justering. Tänker mig då om man svarvar collet verktyg som går runt balance staff för styrning med en smal pigg som går ner i colletskåran så man kan vrida otan risk att skada hairspring. skulle det kunna funka?
Nej då behöver man lossa balansen från ytterfästet och vrida på spiralen (collet)
ovanifrån lämpligt med ett Bergeon 30017 verktyg. Men dessa är lätta att göra själv om man har svarv.
64676445-F340-43B9-9BC1-6CCA67C3D191.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Nej då behöver man lossa balansen från ytterfästet och vrida på spiralen (collet)
ovanifrån lämpligt med ett Bergeon 30017 verktyg. Men dessa är lätta att göra själv om man har svarv.
64676445-F340-43B9-9BC1-6CCA67C3D191.jpeg
Det är såna jag tänkte göra. När jag justerade på mitt as1604 verk häromdagen gjorde jag det som alex på watch tutorials på tuben med en skruvmejsel med fjädern på. går bra men lite osäkert såklart o då tänkte jag om man kan köra med det bergeonverktyget istället för mejseln så blir det lite lättare. Hmm får väl tänka om där

men det var precis såna verktyg jag tänkte göra. 😁
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är såna jag tänkte göra. När jag justerade på mitt as1604 verk häromdagen gjorde jag det som alex på watch tutorials på tuben med en skruvmejsel med fjädern på. går bra men lite osäkert såklart o då tänkte jag om man kan köra med det bergeonverktyget istället för mejseln så blir det lite lättare. Hmm får väl tänka om där

men det var precis såna verktyg jag tänkte göra. 😁
Gör man bara en liten stump då som man sätter i en pinvise eller vilken approach tänkte du? Jag själv har ingen erfarenhet av svarv än, men blir mer och mer sugen på att skaffa en 😃
 

Magnus Ö-o

Cartier
Gör man bara en liten stump då som man sätter i en pinvise eller vilken approach tänkte du? Jag själv har ingen erfarenhet av svarv än, men blir mer och mer sugen på att skaffa en 😃
Antingen det eller om man man limmar stumpen i ett handtag tänker jag. Då kan man ha en storlek i varje ände som bergeon har på sitt 30017 verktyg.

Får lägga till på listan över verktyg att fixa. Har inget behov för ögonblicket men det kan ju svänga fort. 😁. Synd bara att det troligen inte funkar när man kör alexs metod att vrida med fjädern på.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Slutförde verktyg för att tighta till minutrör i stans stället istället för min makabra hovtångsvariant som jag postade upp här tidigare. Det här känns lite mer enligt boken.
Avhärda, slipa till ett par skadade stansar och dynor jag hade liggande sen härda igen och avsluta med temperering och få bort sprödheten i materialet. Fixade även en hållare för minutröret så det inte far iväg när man knackar till.
Har inget stopp till stansen än men man får väl slå försiktigt och kanske lära sig använda brotcharna man införskaffat med. Behövs det får det bli ett stopp sen.
E308E668-3E31-4C10-A3CB-C8663436BAD4.jpeg
D0F414A9-C55B-4D48-9B09-529F98DEBCC6.jpeg
 
Topp