• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hobby-hörna hemma, verktyg, tips och trix.

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag har ett verktyg som jag haft väldigt länge utan att egentligen veta vad det skall användas till. Då det inte är märkt med något nummer har jag inte heller lagt energi på att googla vad det kan vara.

Så här ser det iallafall ut:
123DC733-2DFD-4F76-A9A8-DD1A04B74110.jpeg

2A3BE1A1-CEAE-452B-9A5B-269CF72043BE.jpeg


Men av en slump satt jag och titta i en gammal Bergeon katalog från 1958 och såg att detta var en Bergeon No. 30203.

En hållare för balanser så man kan fila på skruvarna om det är obalans i balansen.
Lite roligt verktyg som man kanske eventuellt får användning av någon gång…
D96E7077-2130-47AF-B7A7-C7E5F66A2CED.jpeg
Där ser man. Är risken mindre att balansen skadas så här än om man skruvar loss hairspring Medans man filar? Ser lite farligt ut att ha den vilande sådär? Men det kanske är nödvändigt då man behöver montera på den på urverket och kolla hur den går många gånger mellan filandet?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nytt verktyg igår, hittade en äldre fjädervinda som verkligen ser ut att vara bergeon. Men är det det? 😅
Stämplade swiss och tror även det står ”CAM” på dom. Felstavat ”bergeron 2729” på ickeorginal låda är ju också lite wierd.
Fungerar som dom ska iaf och känns himla kul att ha!
89228EF0-21F3-4103-BE91-1DE56B207B2C.jpeg

443240BD-E92C-4521-8A3F-078297E9F14D.jpeg
Hittade samma stämpel ”CAM”. På ett oljeställ på tradera. Någon som känner till detta märke?
1FBA3C22-CF6E-4892-8E76-CEAFAA9C1280.png

5A9E9685-3CE2-4ED2-B3AD-6C74B4731508.png
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det har diskuterats tidigare på forumet men vet inte om alla känner till dessa boxar. Specialanpassade för urtavlor och visare. Fick hem mina i veckan och tycker dom är grymt bra. Sakerna ligger verkligen stilla och säkrade i dessa. Finns på Cousinsuk.
980AC46D-582F-4BA8-8BC0-18C4874F4FD7.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Vad tycker ni om denna setupen? Han arbetar 95% av tiden under mikroskopet och övrig tid med lupp när han behöver se från sidan. Blir sjukt sugen men tar gärna tips. Dryga 5000kr och 3000kr till med kamera.

 

Watcheyes

Cartier
Vad tycker ni om denna setupen? Han arbetar 95% av tiden under mikroskopet och övrig tid med lupp när han behöver se från sidan. Blir sjukt sugen men tar gärna tips. Dryga 5000kr och 3000kr till med kamera.

Jag kör gammalt stereomikroskop på bom sen mobilen med mobilhållare på ena luppen. Kollar aldrig i mikroskopet, behövs ej. Använder lupp ibland bara.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag kör gammalt stereomikroskop på bom sen mobilen med mobilhållare på ena luppen. Kollar aldrig i mikroskopet, behövs ej. Använder lupp ibland bara.
Håller med dig, använder mest min lupp för inspektioner, när jag applicerar olja, eller arbetar med Inca block.
Däremot tycker jag att arbetsställningen blir väldigt obekväm och troligen inte så bra för ryggen. Sita framför detta mikroskop istället verkar vara mycket mer bekvämt. Och jag tror inte jag skulle störas av att se något bättre än jag gör just nu heller :D
 

Watcheyes

Cartier
Håller med dig, använder mest min lupp för inspektioner, när jag applicerar olja, eller arbetar med Inca block.
Däremot tycker jag att arbetsställningen blir väldigt obekväm och troligen inte så bra för ryggen. Sita framför detta mikroskop istället verkar vara mycket mer bekvämt. Och jag tror inte jag skulle störas av att se något bättre än jag gör just nu heller :D
Jag kör bara lupp extremt få gånger, resten mikroskop för inspektioner, incablock, glapp, olja juveler osv :) (såg min text var lite märkligt skriven)
 

rogart-63

Patek
Eftersom jag kommit in lite i ett flow bjuder jag ytterligare på ett roligt verktyg. En skruvskalle fräs.

221C02ED-C03D-4C8E-B7B8-D186ED31E877.jpeg

Skruven bredvid till höger är någon M1,0 skruv för okänt verk som jag bara visar principen med.
C8EF9FFA-66A0-4F66-AADC-4C69CA150287.jpeg

Mäter tjockleken på skruvskallen 0,44 mm och inser att om jag använder den för t.ex. verkållare i ett automatverk finns risken att rotorn skrapar i skruven då den sticker upp lite för mycket (hypotetiskt)

C13D75DA-A093-446A-8314-3A0A7A92DE74.jpeg

Stoppar i skruven i M1,0 fräsen sedan tar man bara en vanlig skruvmejsel och drar runt några varv och mäter igen.

1ACABC97-1CA7-4C02-BAD9-E0CD033B72D5.jpeg

0,12 mm borta och de som behöver gå fritt över skruven gör det utan problem oavsett om det är rotor eller annan del i urverket.
Cool verktyg .
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Söker verktyg/press för att återmontera denna ring. Tips på lämpligt verktyg sökes. Även bonntricks är intressant. Äger ingen press men väl ett stort skruvstäd 😃

39120EBF-8BE1-4FBA-8447-AE9E11BC4D7D.jpeg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Nästa omgång där lite olika verktyg behöver användas. Borra ur den gamla gängan och förbereda för hylsan.

Hylsan kommer vara 1,40-1,41 mm utvändigt och ”hatten” längst upp 1,80 mm. Med en M 0,80 gänga igenom.

Steg ett välja ut ett 1,3 mm borr för att borra för hand i stansstället.
B2DA43AA-96D7-4275-8113-46C4DB54DBC3.jpeg

B5189864-6905-4335-BE98-8D70A5FEF7BE.jpeg


Sedan centrera och lägga stöd bakom så man kan hålla den stabilt på plats under borrningen.
8BA561AC-3501-4235-93BE-346CBDB57792.jpeg

0E0C6A47-E031-49DE-9C6A-00AABDEE2714.jpeg

Halvvägs igenom för att kolla centreringen
39D3467D-8C37-4CFC-A8BD-9CCA5498A6E0.jpeg


När den gått igenom behöver borrningen försänkas. Då används Bergeon no. 30007 i stansstället.
52DBB48C-1023-4F7B-9748-BFD92744795D.jpeg

Storlek 1,90 mm så att ”hatten” på hylsan får plats.
DEB1B312-B903-4BB9-BA56-DB1267F36617.jpeg

Sedan börja fräsa för hand i stansstället igen.
(Efter centrering såklart)
E9502A4A-4FF2-4916-982E-7A795995A1C4.jpeg


Resultat: hålet för hylsan nästan färdigt.
AAE6EF09-BF39-4CE5-94A5-081465F97893.jpeg



Sedan skall den bara brotschas upp till 1,39 mm för att få lagom inpressningspassning.
Efter det är det dags för själva hylsan men det kommer i nästa del.

Stay tuned… 😎
Alltså det här är ju urmekande på riktigt. Inte för att man trodde man var något äss på att skruva men j-lar vilken amatör man är... snyggt jobbat!!!
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Nytt verktyg igår, hittade en äldre fjädervinda som verkligen ser ut att vara bergeon. Men är det det? 😅
Stämplade swiss och tror även det står ”CAM” på dom. Felstavat ”bergeron 2729” på ickeorginal låda är ju också lite wierd.
Fungerar som dom ska iaf och känns himla kul att ha!
89228EF0-21F3-4103-BE91-1DE56B207B2C.jpeg

443240BD-E92C-4521-8A3F-078297E9F14D.jpeg
Gick igenom mina, de på bänken är Bergeon storlek 0-7. De i trälådan storlek 2-7 från Depose. Väldigt bra till vintage men för modernare ETA 2824, 7750 o.s.v är de för små. Får göra en box i krokodil skinn till mina Bergeon 😁

F5208E5B-11B8-4BE1-A4F2-6426BE06E2A0.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Söker verktyg/press för att återmontera denna ring. Tips på lämpligt verktyg sökes. Även bonntricks är intressant. Äger ingen press men väl ett stort skruvstäd 😃

39120EBF-8BE1-4FBA-8447-AE9E11BC4D7D.jpeg
Vad mäter ringen inner/ytter diameter?
Tänkte eventuellt om du har tid att vänta kan jag svarva en POM plast back du kan använda i skruvstädet och pressa ihop den. Får bli nästa gång jag ska greja med svarven vilket troligen blir i mellandagarna då det är dåligt med tid innan dess.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Vad mäter ringen inner/ytter diameter?
Tänkte eventuellt om du har tid att vänta kan jag svarva en POM plast back du kan använda i skruvstädet och pressa ihop den. Får bli nästa gång jag ska greja med svarven vilket troligen blir i mellandagarna då det är dåligt med tid innan dess.
Tack för erbjudandet :) Löste faktiskt problemet ikväll med hjälp av en bit avloppsrör, bågfil och ett slangklammer.

EC6B259F-3863-4653-BB7C-1BE94C9FA8D6.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Gick igenom mina, de på bänken är Bergeon storlek 0-7. De i trälådan storlek 2-7 från Depose. Väldigt bra till vintage men för modernare ETA 2824, 7750 o.s.v är de för små. Får göra en box i krokodil skinn till mina Bergeon 😁

F5208E5B-11B8-4BE1-A4F2-6426BE06E2A0.jpeg
Tjusigt! Håller med om att dom är i minsta laget. Jag har också 7 som största. Den är oftast på gränsen till för stor för vintage uren jag jobbat på. Både i tjocklek på veven/haken och att trumman nätt o jämt går i fjädertrumman. Medans 6an känns som ett lite för stort steg ner.
Kan man komplettera med enbart trumma+vev försatt täcka modernare urverk eller behöver man även skaffa nya handtag?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hittade samma stämpel ”CAM”. På ett oljeställ på tradera. Någon som känner till detta märke?
1FBA3C22-CF6E-4892-8E76-CEAFAA9C1280.png
Jag har 2st olika Bergeon med fyra koppar. En No. 30180 polerad och en 30180A i gjuten finish. Men tycker det är lite jobbigt att behöva flippa upp och ner locken hela tiden.

Därför har jag blivit helt såld på denna No. 2329 (röd) där locket öppnar sig själv när man tar ur oljegivaren från hållaren
Kör HP1300 olja i den för tillfället. Får se om jag kan utöka med ytterligare några i andra färger då dessa kan skruvas ihop till en större enhet. Tyvärr har dessa utgått från Bergeon och är sjukt svåra att få tag i om man inte betalar 1000-tals kronor.

Får se om den lilla filmsnutten jag laddat upp fungerar. 😃
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag har 2st olika Bergeon med fyra koppar. En No. 30180 polerad och en 30180A i gjuten finish. Men tycker det är lite jobbigt att behöva flippa upp och ner locken hela tiden.

Därför har jag blivit helt såld på denna No. 2329 (röd) där locket öppnar sig själv när man tar ur oljegivaren från hållaren
Kör HP1300 olja i den för tillfället. Får se om jag kan utöka med ytterligare några i andra färger då dessa kan skruvas ihop till en större enhet. Tyvärr har dessa utgått från Bergeon och är sjukt svåra att få tag i om man inte betalar 1000-tals kronor.

Får se om den lilla filmsnutten jag laddat upp fungerar. 😃
Cool! Dock ser det ut som locket kommer förbli öppet tills du sätter tillbaka omjegivaren? Du vill väl ha stängt locket så snart som du tagit olja?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Fått bekanta mig med min farsdagpresent idag 😄
Helt magiskt att arbeta framför mikroskop. Helt plötsligt klarar jag smörja pallet jewels utan problem och cap jewels blir ju såå mycket enklare att hantera. Helt plötsligt kan man avgöra när delar är riktigt rena också.
3D300BC1-E6CF-4829-884D-A51B03D4ED07.jpeg

CB382FB5-3F57-44F6-BD6E-81D811669516.jpeg
 

Stensture

Omega
Fått bekanta mig med min farsdagpresent idag 😄
Helt magiskt att arbeta framför mikroskop. Helt plötsligt klarar jag smörja pallet jewels utan problem och cap jewels blir ju såå mycket enklare att hantera. Helt plötsligt kan man avgöra när delar är riktigt rena också.
3D300BC1-E6CF-4829-884D-A51B03D4ED07.jpeg

CB382FB5-3F57-44F6-BD6E-81D811669516.jpeg
Stort grattis på fars dag! :D Jäklar vad fint det där ser ut, jag sitter och funderar på nästa lupp men ett mikroskop vore drömmen. Vad får man ge för en sån där rackare?
 

Stensture

Omega
Nu har jag spenderat snart en timme med att gång på gång försöka montera dit en Arbor Hook i en mainspring barrel. Krökta korntänger och ett dåligt humör är det enda som jag lyckats med hittills. Jag behöver något verktyg som inte kostar skjortan som kan hålla i den 🤬 så jag kan rotera in den i fjädern ordentligt och sen kunna se om jag fått dit den utan att behöva montera ihop halva urverket för att testa att den biter som den ska. Har ni några verktygstips och eller videos som gör livet enklare för mig så tas det tacksamt emot!
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Nu har jag spenderat snart en timme med att gång på gång försöka montera dit en Arbor Hook i en mainspring barrel. Krökta korntänger och ett dåligt humör är det enda som jag lyckats med hittills. Jag behöver något verktyg som inte kostar skjortan som kan hålla i den 🤬 så jag kan rotera in den i fjädern ordentligt och sen kunna se om jag fått dit den utan att behöva montera ihop halva urverket för att testa att den biter som den ska. Har ni några verktygstips och eller videos som gör livet enklare för mig så tas det tacksamt emot!
En ”pin vice” borde lösa problemet och kostar Max någon/några hundralappar 🙂
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nu har jag spenderat snart en timme med att gång på gång försöka montera dit en Arbor Hook i en mainspring barrel. Krökta korntänger och ett dåligt humör är det enda som jag lyckats med hittills. Jag behöver något verktyg som inte kostar skjortan som kan hålla i den 🤬 så jag kan rotera in den i fjädern ordentligt och sen kunna se om jag fått dit den utan att behöva montera ihop halva urverket för att testa att den biter som den ska. Har ni några verktygstips och eller videos som gör livet enklare för mig så tas det tacksamt emot!
precis som @R-Svarvofix skriver, pinvise är det du söker. När du monterar i den så provskruvar du och ser att haken nyper tag ordentligt innan du släpper loss arbor. I vissa fall när du återanvänder en fjäder kanske den kan behövas böjas till i änden så den inte sitter för löst?
 

Stensture

Omega
precis som @R-Svarvofix skriver, pinvise är det du söker. När du monterar i den så provskruvar du och ser att haken nyper tag ordentligt innan du släpper loss arbor. I vissa fall när du återanvänder en fjäder kanske den kan behövas böjas till i änden så den inte sitter för löst?
Det får helt klart bli en sån, försöker hitta någon modell jag kan plocka upp i stan så jag slipper väntan.
 

Watcheyes

Cartier
Nu har jag spenderat snart en timme med att gång på gång försöka montera dit en Arbor Hook i en mainspring barrel. Krökta korntänger och ett dåligt humör är det enda som jag lyckats med hittills. Jag behöver något verktyg som inte kostar skjortan som kan hålla i den 🤬 så jag kan rotera in den i fjädern ordentligt och sen kunna se om jag fått dit den utan att behöva montera ihop halva urverket för att testa att den biter som den ska. Har ni några verktygstips och eller videos som gör livet enklare för mig så tas det tacksamt emot!
Med gamla fjädrar så hakar den ibland inte på arbor korrekt. Om man försöker böja till fjädern kan det gå men det kan även ge skador på fjädern som senare leder till brott. Jag hade kört med en ny fjäder så slipper man detta. Nya hakas på direkt och håller om arbor stabilare.
 

Stensture

Omega
Med gamla fjädrar så hakar den ibland inte på arbor korrekt. Om man försöker böja till fjädern kan det gå men det kan även ge skador på fjädern som senare leder till brott. Jag hade kört med en ny fjäder så slipper man detta. Nya hakas på direkt och håller om arbor stabilare.
Tack för tipset. Jag har en pin vise att hämta på posten i eftermiddag och kommer ge fjädern ett nytt försök efter det, med lite tur får jag till den och slipper böja. På tal om nya fjädrar varifrån brukar du/ni handla dessa ifrån? Kommer även behöva köpa ett nytt plastglas så tips tar tacksamt emot.
 
Topp