• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd 15 000 - 20 000kr

Swehammer

Breitling
Hejsan Klocksnackare!

Har länge gått i tankarna på att köpa min första "lyxklocka", eller åtminstone lite dyrare och blir inte riktigt klok på vad jag ska välja.

Jag såg att det fanns några trådar angående min prisklass men med tanke på inflation, prishöjningar etc. så var tipsen lite utdaterade, finns det ett bra forum för detta som jag inte hittat så ser jag till att posta där istället.

Vad jag letar efter är en vardagsklocka som gärna får funka till kontor såväl som lite friluftsliv, en s.k. GADA. Begagnad eller ny spelar mindre roll så länge skicket är bra.
Utöver det så är det önskvärt med ett bra urverk som gärna får gå enligt COSC, länk och att den ska passa mina mycket små handleder på 15.5cm.

Jag har kikat på följande modeller men har som sagt väldigt svårt att välja så alla tips och motiveringar är enormt uppskattade.
Formex Essence 39mm (favoriten hittills)
Tudor royal 34/38mm
Tudor BB36 (förra modellen)
Longines spirit 37mm
Omega Seamaster midsize (tidigt 00-tal)
Christopher Ward twelve 36mm
Oris divers sixtyfive 36mm

Kan även tänka mig Tudors nya BB54 men då måste budgeten ökas på rätt så rejält och det känns ändå skapligt mastigt.

Allt gott i höstrusket!
 

Bilagor

  • gada-watches-22.jpg
    gada-watches-22.jpg
    450.8 KB · Visningar: 12

Viskan

Panerai
2-Faktor
Om du har pengarna utan att behöva leva på vatten och bröd så köp BB54. Du kommer ändå att hamna där förr eller senare. Om det trots allt känns för mastigt så kör på en Seamaster.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Stor skillnad i upplevd storlek mellan omega/oris/bb54, som har vridring, och de andra som inte har det. Försök testa innan köp, eller köp beggat som du kan kränga vidare utan alltför stort värdetapp!
 

kime

Omega
Ett tips är att prova ett par av klockorna innan. Det är inte ovanligt att de upplevs väldigt annorlunda på bild och på armen. Jag gick i samma tankar och landade i Tudor BB36, vilken jag är toknöjd med
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ah, är det så?
Min kollega kör en (såg den senast idag) och jag tycker den är sjukt fin. Har inte hört honom klaga heller.
Jag har ägt en och det är absolut en bra klocka. Urverket (6R35) är dock inte att lita på. Ibland går de bra, ibland dåligt och ibland riktigt dåligt. Som GADA är det en ganska stor risk skulle jag säga, om man nu bryr sig om tidhållning.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ah, är det så?
Min kollega kör en (såg den senast idag) och jag tycker den är sjukt fin. Har inte hört honom klaga heller.
Min erfarenhet av Seikoverken är att de är opålitliga i så måtto att de har väldigt stor variation mellan olika lägen. Om du orkar lägga klockan på olika sätt (krona upp / ner, tavla upp etc) går det kanske att till viss del balansera ut onoggrannheten, men just av den anledningen går alla klockor med de billigare verken från Seiko helt bort för min del.
Sätt dem i en timegrapher och se hur de presterar. 😟
Tycker priset på de finare Seikoklockorna idag (motsvarande prisklassen i trådstarten) inte alls är i paritet med vad man får m t p urverkets prestanda. Så titta åt annat håll, skulle jag säga.
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Börjar med att citera TS;
"Begagnad eller ny spelar mindre roll så länge skicket är bra."

Åk och prova, ha koll på Köp & Säljtråden här på forumet och ha is i magen så kan du hitta en riktigt bra klocka här till bra pris och framförallt skick.
Köpa begagnat här är ju i det närmaste riskfritt då du kan läsa om säljaren i dess referenstråd.
Det roligaste med den här hobbyn är själva letandet så låt det ta tid :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
+1 på wempe iron walker, som finns i 36 mm, om jag inte minns fel. Och har verktygslös längdjustering av länken inbyggt i länklåset, om jag inte minns fel (ett måste på en daily driver i min värld, men där tycker fölk olika). Och liknar din favorit i listan, formex.

Jag tror till och med att den finns i både automatisk cosc och superprecist high-end quartz? Kika in i quartztråden, eller sök på wempe här på forumet och du skall finna!
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
En tråkig grej med bb36an är att den har 19mm mellan bandhornen, vilket inte är omöjligt men ändå lite begränsande när man ska köpa band.

I övrigt om du har långsmala armar / långa underarmar (troligt med tanke 15.5 handled?) tycker jag att du ska känna efter extra kring klockans och ffa länkens bredd. En 18mm-19mm länk/band på mina smala halvmeters underarmar ser bara fjuttigt ut, även om l2l-måttet på 36mm-klockan som har den länkbredden ofta är "rätt". Jag har valt att ha större klockor pga länkbredden, som måste vara minst 20mm för att det inte ska se ut som en hårsnodd runt handleden.

(Visst 18-19 ser kanske ok ut vid klockans luggar, men smalnar ofta av till 16 istf till 18 som det ofta gör på 20mm-länkar. Det är det avsmalnade måttet vid länklpset som ffa ser helt fel ut på armar tillhörandes en gosse av längre kaliber)

36mm + 20mm luggar är tyvärr inte supervanligt. Christopher ward c63 36mm är ett alternativ (med längdjustering i länklåset och i rätt prisklass)
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Midsize Seamastern är en toppenklocka och var min första ”fina” som jag dessutom köpt igen, och fortsatt alltid har lite span efter. Gör sig också bra på olika band om man vill variera sig.
- Dessutom håller de värdet bra så när du väl vill testa nått annat är det förmodligen en plus/minus affär. 😀

Bild på den senaste ”Electric Blue” jag ägde.
IMG_3850.jpeg
 

Pater J

Omega
Jag skulle vilja börja med att säga att många av oss har varit där du är i valet av den första lyxklockan. Det finns mycket att välja på och många är seriöst bra, och vissa är faktiskt inte så bra alls. Din osäkerhet kring frågan vad du bör köpa avslöjar att det kankse är på sin plats med eftertanke. En högst ödmjuk fundering från min sida.

Klok av erfarenhet skulle jag vilja råda dig att gå ut och prova olika klockor och göra ett seriöst försök att inse vad du verkligen vill ha och inte lyssna på andra (kanske även jag). Varför? Helt enkelt för att det är din smak, dina pengar och framför allt är det du som kommer att bära den klockan, förmodligen, länge.

Jag har gjort köp som jag ångrar idag, klockor som ligger i kartong och som aldrig används. Så, i princip, och enkelt uttryckt. Hitta din smak och om det är lite för dyrt idag spara lite mer innan du genomför ett forhastat köp för de pengar du har för tillfället. Prova, smaka och reflektera skulle vara mitt råd till dig.

Själv har jag köpt ett antal dykarur som mer eller mindre liknade det ur jag verkligen ville ha, en Rolex Submariner. Många onodiga kronor senare har jag införskaffat min Rolex och insett att det var vad jag borde ha satsat på från allra första början.

Väl bekomme
 

Swehammer

Breitling
Jag skulle vilja börja med att säga att många av oss har varit där du är i valet av den första lyxklockan. Det finns mycket att välja på och många är seriöst bra, och vissa är faktiskt inte så bra alls. Din osäkerhet kring frågan vad du bör köpa avslöjar att det kankse är på sin plats med eftertanke. En högst ödmjuk fundering från min sida.

Klok av erfarenhet skulle jag vilja råda dig att gå ut och prova olika klockor och göra ett seriöst försök att inse vad du verkligen vill ha och inte lyssna på andra (kanske även jag). Varför? Helt enkelt för att det är din smak, dina pengar och framför allt är det du som kommer att bära den klockan, förmodligen, länge.

Jag har gjort köp som jag ångrar idag, klockor som ligger i kartong och som aldrig används. Så, i princip, och enkelt uttryckt. Hitta din smak och om det är lite för dyrt idag spara lite mer innan du genomför ett forhastat köp för de pengar du har för tillfället. Prova, smaka och reflektera skulle vara mitt råd till dig.

Själv har jag köpt ett antal dykarur som mer eller mindre liknade det ur jag verkligen ville ha, en Rolex Submariner. Många onodiga kronor senare har jag införskaffat min Rolex och insett att det var vad jag borde ha satsat på från allra första början.

Väl bekomme
Tack för långt och utförligt svar.

Jag glömde nämna det men jag har testat de klockor jag har kunnat få tillgång till hos mina lokala AD:s. Somliga finns inte i mitt närområde.

Med det sagt så lyfter du en bra poäng, helt klart är det både mitt val och mina pengar - vilket är väl värt att betänka en gång extra.

Jag ville helt enkelt bara få lite inspiration från de som varit där jag är och som kanske äger eller har ägt några av alternativen jag listade upp :)

Midsize Seamastern är en toppenklocka och var min första ”fina” som jag dessutom köpt igen, och fortsatt alltid har lite span efter. Gör sig också bra på olika band om man vill variera sig.
- Dessutom håller de värdet bra så när du väl vill testa nått annat är det förmodligen en plus/minus affär. 😀

Bild på den senaste ”Electric Blue” jag ägde.
IMG_3850.jpeg
Riktigt fin! :)

En tråkig grej med bb36an är att den har 19mm mellan bandhornen, vilket inte är omöjligt men ändå lite begränsande när man ska köpa band.

I övrigt om du har långsmala armar / långa underarmar (troligt med tanke 15.5 handled?) tycker jag att du ska känna efter extra kring klockans och ffa länkens bredd. En 18mm-19mm länk/band på mina smala halvmeters underarmar ser bara fjuttigt ut, även om l2l-måttet på 36mm-klockan som har den länkbredden ofta är "rätt". Jag har valt att ha större klockor pga länkbredden, som måste vara minst 20mm för att det inte ska se ut som en hårsnodd runt handleden.

(Visst 18-19 ser kanske ok ut vid klockans luggar, men smalnar ofta av till 16 istf till 18 som det ofta gör på 20mm-länkar. Det är det avsmalnade måttet vid länklpset som ffa ser helt fel ut på armar tillhörandes en gosse av längre kaliber)

36mm + 20mm luggar är tyvärr inte supervanligt. Christopher ward c63 36mm är ett alternativ (med längdjustering i länklåset och i rätt prisklass)
Har faktiskt aldrig funderat över band/länkbredd, så bra att du tog upp det. Får lägga in det i beslutsunderlaget ;)

Jag har testat en BB36:a och tyckte den satt som en smäck men hade inte heller så mycket fokus på länken.

Börjar med att citera TS;
"Begagnad eller ny spelar mindre roll så länge skicket är bra."

Åk och prova, ha koll på Köp & Säljtråden här på forumet och ha is i magen så kan du hitta en riktigt bra klocka här till bra pris och framförallt skick.
Köpa begagnat här är ju i det närmaste riskfritt då du kan läsa om säljaren i dess referenstråd.
Det roligaste med den här hobbyn är själva letandet så låt det ta tid :)
Har stalkat den där tråden länge nu, hoppas på att kunna hitta något skoj framöver :)

Som du säger är jakten alltid roligast :D

Stretcha lite så borde väl en omega speedmaster reduced också vara ett alternativ? Kan vara lite lurig att serva men annars fina klockor i rätt storlek känns det som.

49974898661_687ae350aa_c-0.jpg
Har övervägt speedmastern med, verkar lite knepigt att hitta i min prisklass + att en kronograf inte tilltalar mig så mycket rent estetiskt även om det verkar vara en fantastisk klocka :)

Min erfarenhet av Seikoverken är att de är opålitliga i så måtto att de har väldigt stor variation mellan olika lägen. Om du orkar lägga klockan på olika sätt (krona upp / ner, tavla upp etc) går det kanske att till viss del balansera ut onoggrannheten, men just av den anledningen går alla klockor med de billigare verken från Seiko helt bort för min del.
Sätt dem i en timegrapher och se hur de presterar. 😟
Tycker priset på de finare Seikoklockorna idag (motsvarande prisklassen i trådstarten) inte alls är i paritet med vad man får m t p urverkets prestanda. Så titta åt annat håll, skulle jag säga.

Får tyvärr instämma jag med, äger en baby alpinist med samma urverk och tidhållningen har inte varit så stabil. :confused:

Har faktiskt aldrig funderat över band/länkbredd, så bra att du tog upp det. Får lägga in det i beslutsunderlaget ;)

Jag har testat en BB36:a och tyckte den satt som en smäck men hade inte heller så mycket fokus på länken.
Och det skall också läggas tilll att jag har rätt långa armar även om jag själv är inte är jättelång (185cm). Så det är fullt applicerbart för mig.

Stor skillnad i upplevd storlek mellan omega/oris/bb54, som har vridring, och de andra som inte har det. Försök testa innan köp, eller köp beggat som du kan kränga vidare utan alltför stort värdetapp!

Helt rätt!

Jag har prövat BB58:an som var gränsfall till att se för stor ut på mig i mitt tycke. BB36:an satt i stort sett perfekt och Longines spirit 37:an sett rätt hyfsat med.

Sen var det luggarna på 58:an som gjorde att den kändes för stor, så jag vet ungefär vad jag bör ha för mått även om det blir skillnad mellan vrdigring vs bara urtavla.

Om du har pengarna utan att behöva leva på vatten och bröd så köp BB54. Du kommer ändå att hamna där förr eller senare. Om det trots allt känns för mastigt så kör på en Seamaster.
Du har nog inte helt fel :) men det blir ett satans mastigt steg att ta jämfört med tidigare inköp.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Speedmaster Reduced är riktigt bra. Däremot är det bra att veta att den har samma vattentålighet som ett ark papper.
BB36 är en fin klocka och som GADA är den bra. Om det skulle handla om att ev. uppgradera skulle jag nog hoppa över BB54 och gå på den senaste BB36 modellen då får du en helt klart bekvämare klocka med välvda kanter och med T-fit. Risken med BB54 är att du snabbt ledsnar på gilt inslagen.

Oavsett vilken du väljer så det sämsta du kan göra är att välja en nästan klocka. Bättre att spara och köpa det du verkligen vill ha. Men även som andra sagt, dra in till AD och testa. Om du är i Stockholm så tror jag Krons fortfarande har tidigare BB36 inne så du kan jämföra hur den känns kontra nya BB36 och en BB54. Sedan kommer ju även Tudor pop-up i slutet av månaden.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hejsan Klocksnackare!

Har länge gått i tankarna på att köpa min första "lyxklocka", eller åtminstone lite dyrare och blir inte riktigt klok på vad jag ska välja.

Jag såg att det fanns några trådar angående min prisklass men med tanke på inflation, prishöjningar etc. så var tipsen lite utdaterade, finns det ett bra forum för detta som jag inte hittat så ser jag till att posta där istället.

Vad jag letar efter är en vardagsklocka som gärna får funka till kontor såväl som lite friluftsliv, en s.k. GADA. Begagnad eller ny spelar mindre roll så länge skicket är bra.
Utöver det så är det önskvärt med ett bra urverk som gärna får gå enligt COSC, länk och att den ska passa mina mycket små handleder på 15.5cm.

Jag har kikat på följande modeller men har som sagt väldigt svårt att välja så alla tips och motiveringar är enormt uppskattade.
Formex Essence 39mm (favoriten hittills)
Tudor royal 34/38mm
Tudor BB36 (förra modellen)
Longines spirit 37mm
Omega Seamaster midsize (tidigt 00-tal)
Christopher Ward twelve 36mm
Oris divers sixtyfive 36mm

Kan även tänka mig Tudors nya BB54 men då måste budgeten ökas på rätt så rejält och det känns ändå skapligt mastigt.

Allt gott i höstrusket!
Många fina modeller du spanat ut, jag hade personligen röstat för någon av följande tre:
Tudor BB36
Longines Spirit
Omega Seamaster Mid-Size

Är svag för Omega så tror nog att min röst hade fallit på SMP Mid-Size. De brukar gå att få för en vettig peng, sålde en rätt nyligen:
Grym klocka för de med lite mindre handleder👍

Till skillnad från många andra så tycker jag inte du behöver vänta med köp och spara ihop till drömklockan direkt. Den kan du ha som mål men tills dess kan du ju köpa nåt annat och ha ett tag. Om du köper begagnat så lär värdet stå sig rätt bra och du kan sälja och köpa en annan klocka när budgeten är större😃

Lycka till i jakten!
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Kan varmt rekommendera Grand Seiko sbgx261 också i samma anda, ligger ett par stycken och spana in på köp och sälj nu väl inom budget. Finishmässigt bland det bästa jag ägt oavsett prisklass, och 9F verket håller väldigt exakt tid.

 
Topp