• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd 15 000 - 20 000kr

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har länge gått i tankarna på att köpa min första "lyxklocka", eller åtminstone lite dyrare och blir inte riktigt klok på vad jag ska välja.
Är väl bara en av klockorna som du nämner som har det oumbärliga "Case Suspension System", en innovation som vi inte visste att vi behöver, så valet blir därmed extremt enkelt!😉
ezgif-com-resize-gif.1903258


Mer allvarligt så kan jag inte annat än rekommendera Formex Essence Thirty-Nine (speciellt med tanke på att det är din favorit)! Jag har haft min i två år nu. Fortfarande väldigt nöjd!🙂 Gillar ju formen på boetten och dégradé-tavlan, som varierar mellan brun och grå beroende på ljusförhållandena, är helt fantastisk. Bra kvalitetskänsla och jädrans trevligt med snabbmikrojustering av länken. Och COSC-certifierad. De har ju dragit iväg lite i nypris (men fortfarande inom din budget) sen jag köpte min (pga av inflation och svag kronkurs) men borde gå att hitta på andrahandsmarknaden för ~10 000, och då får man verkligen mycket klocka för pengen och slipper det stora värdetappet som ett nyköp innebär! Bjussar på några bilder av min, för bilder är alltid bättre...📸
20220621_125303-an-jpg.2083224
_fx-jpg.2082461


Många här verkar tycka att nån variant av Tudor Black Bay är det givna valet, men själv har jag aldrig förstått vurmandet för den serien.🤔
Snowflakevisare tillsammans med runda index ser helt enkelt inte bra ut enligt min mening. Utöver det är ju Black Bay sådär ocharmigt klossiga, vissa modeller värre än andra...
Tudor-Black-Bay-36-Blue-11.jpg


Dessutom, när jag ser en BB36 så får jag alltid intrycket att vridringen saknas, ungefär såhär:
brando-rolex-gmt-master-4.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är väl bara en av klockorna som du nämner som har det oumbärliga "Case Suspension System", en innovation som vi inte visste att vi behöver, så valet blir därmed extremt enkelt!😉
ezgif-com-resize-gif.1903258


Mer allvarligt så kan jag inte annat än rekommendera Formex Essence Thirty-Nine (speciellt med tanke på att det är din favorit)! Jag har haft min i två år nu. Fortfarande väldigt nöjd!🙂 Gillar ju formen på boetten och dégradé-tavlan, som varierar mellan brun och grå beroende på ljusförhållandena, är helt fantastisk. Bra kvalitetskänsla och jädrans trevligt med snabbmikrojustering av länken. Och COSC-certifierad. De har ju dragit iväg lite i nypris (men fortfarande inom din budget) sen jag köpte min (pga av inflation och svag kronkurs) men borde gå att hitta på andrahandsmarknaden för ~10 000, och då får man verkligen mycket klocka för pengen och slipper det stora värdetappet som ett nyköp innebär! Bjussar på några bilder av min, för bilder är alltid bättre...📸
20220621_125303-an-jpg.2083224
_fx-jpg.2082461


Många här verkar tycka att nån variant av Tudor Black Bay är det givna valet, men själv har jag aldrig förstått vurmandet för den serien.🤔
Snowflakevisare tillsammans med runda index ser helt enkelt inte bra ut enligt min mening. Utöver det är ju Black Bay sådär ocharmigt klossiga, vissa modeller värre än andra...
Tudor-Black-Bay-36-Blue-11.jpg


Dessutom, när jag ser en BB36 så får jag alltid intrycket att vridringen saknas, ungefär såhär:
brando-rolex-gmt-master-4.jpg
Vibrationsdämper!
 

Satriales

Omega
Av modellerna som du nämnt så faller min röst på BB36 eller en Longines Spirit. Har kollat på båda själv. Båda modellerna klär sig dessutom väldigt bra med nato strap vilket kan vara kul om man vill experimentera lite med färger 👍🏼
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Slår ett slag för SS Royal Steel. Numera har den ju ett tillförlitligt urverk och för en smalare handled sjukt bra proportioner och bra finish. Liten och smidig utan att se för liten ut. (Vilket jag ofta tycker BB36 gör. Tudor date day också bra i 36. Börjar dock bli lite svårare att få tag på men kan nog tänkas hålla värdet ganska bra över tid.
 

dd_mange

Panerai
2-Faktor
Som flera ovanstående tidigare rekommenderat. Hade också kikat på Sinn 556. Kommer troligen bli nästa tillskott även i min samling 🙂
 
Topp