• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Vab och kaffe
DSC_0001_VSCO.jpeg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Välkommen in i galenskapen!

jag skulle sikta på att skaffa Silvia istället.
bra insteg och verkligen vettig maskin!

tror man växer ut delongines ruskigt snabbt… för mig tog det 1,6 månad med Silvia innan jag va hooked och gick på tyngre grejer.

men vad vet jag? :)
Vilket blev steget efter Silvia/rocky? Jag stannade på den nivån när jag nördade kaffe för 15+ år sen, men är lite sugen på att ta upp tråden igen… Lustigt ändå att standardvalet för ”entusiastpaket” verkar vara samma fortfarande!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Vilket blev steget efter Silvia/rocky? Jag stannade på den nivån när jag nördade kaffe för 15+ år sen, men är lite sugen på att ta upp tråden igen… Lustigt ändå att standardvalet för ”entusiastpaket” verkar vara samma fortfarande!
Tycker jag absolut att du ska!
ja, silvian är och har länge vart en jäkligt bra maskin för pengarna!

Nästa steg blir väll en Rocket eller liknande.. ? nått med E61 grupp tycker jag känns rimligt.
Sen får man välja om man vill va dubbla kokare eller en med värmeväxlare. Flödesregulator är kul att leka lite med.. PID och kunna bestämma temperaturen för olika rostningar osv.
Börja böka med olika korgar för olika mängd kaffe Med mera.

Personligen fastnade jag för märket Lelit och deras Bianca
IMG_9398.jpeg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Skoj kopp/fat! Var kommer grejerna ifrån?
illy collection
varje år gör Illy ett samarbete med någon/några konstnärer som får designa en serie koppar.
dessa är från 2002 och skapade av konstnären Marina Abramovic.
Hon åkt till Västindien och tog ett gäng selfied med olika badkläder och med en badboll.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tycker jag absolut att du ska!
ja, silvian är och har länge vart en jäkligt bra maskin för pengarna!

Nästa steg blir väll en Rocket eller liknande.. ? nått med E61 grupp tycker jag känns rimligt.
Sen får man välja om man vill va dubbla kokare eller en med värmeväxlare. Flödesregulator är kul att leka lite med.. PID och kunna bestämma temperaturen för olika rostningar osv.
Börja böka med olika korgar för olika mängd kaffe Med mera.

Personligen fastnade jag för märket Lelit och deras Bianca
IMG_9398.jpeg
Tack! Just det, e61 var ju idealet redan då. Mysigt träsk att börja kika i igen. Din maskin är ju rysligt elegant dessutom👌 Rocket känns också som rätt stil. Jag tänker att det kan få se lite roligare ut än rockyn den här gången, samtidigt som funktion trots allt är viktigast. Dags att börja läsa lite då…
 

Myndigheten

Omega
2-Faktor
Tack! Just det, e61 var ju idealet redan då. Mysigt träsk att börja kika i igen. Din maskin är ju rysligt elegant dessutom👌 Rocket känns också som rätt stil. Jag tänker att det kan få se lite roligare ut än rockyn den här gången, samtidigt som funktion trots allt är viktigast. Dags att börja läsa lite då…
Sitter i samma sits som dig och letar också efter en "riktig" espressomaskin! Har kikat mycket på Rocket jag med eftersom designen är on point, men tycker de saknar mycket i form av PID och shot timer som många andra maskiner har i den prisklassen. Sedan kan man ju kolla på ECM och Profitecs nya maskiner med fast heat som känns som en praktisk funktion att ha!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Sitter i samma sits som dig och letar också efter en "riktig" espressomaskin! Har kikat mycket på Rocket jag med eftersom designen är on point, men tycker de saknar mycket i form av PID och shot timer som många andra maskiner har i den prisklassen. Sedan kan man ju kolla på ECM och Profitecs nya maskiner med fast heat som känns som en praktisk funktion att ha!
kollade mycket på ECM när jag skulle köpa. Men landade på LeLit pga dubbla kokare, och då kan man programmera att inte värma ångpannan(!) bara en mindre kokare till espresson, dvs snabbare. Plus att rotationspump är trevligt pga tystare.
Får inte borra hål i diskbänken för att ansluta fast vatten och avlopp dock.. :rolleyes:
 
Topp