• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Daion

Panerai
2-Faktor
God dagens på er alla knivfränder! 🤗

Hittade denna i en ask idag när jag satt här hemma och plockade. Lite kul EKA kniv av klassisk modell. 😊

2F6A0E7A-12B9-4B03-B83B-7AA8FC09946E.jpeg
B44444E8-7F7A-430B-8917-C916DB67005F.jpeg
 

Principal

Omega
2-Faktor
Hej tråden!

Letar efter prisvärd men framförallt bra ”friluftskniv”. Såg att det frågades om fällkniv någon sida bakåt och kanske är även min fråga helt uttjatat ämne? Iaf, jag letar fastblad som duger till batonering, fiske och täljande. En slags GADA fast för knivar, finns detta? Fattar att man (antagligen) som vanligt får den kvalitet man betalar för? Gillar känslan av kvalitet men finns såklart ändå gränser för vad jag kan tänka mig betala. Är det typ Fällkniven A1 som gäller eller vilka alternativ rekar ni kunniga? Tacksam för alla tips!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej tråden!

Letar efter prisvärd men framförallt bra ”friluftskniv”. Såg att det frågades om fällkniv någon sida bakåt och kanske är även min fråga helt uttjatat ämne? Iaf, jag letar fastblad som duger till batonering, fiske och täljande. En slags GADA fast för knivar, finns detta? Fattar att man (antagligen) som vanligt får den kvalitet man betalar för? Gillar känslan av kvalitet men finns såklart ändå gränser för vad jag kan tänka mig betala. Är det typ Fällkniven A1 som gäller eller vilka alternativ rekar ni kunniga? Tacksam för alla tips!
Eka W12 är fin om du vill spara lite pengar.
Sedan tycker jag S1 är tillräckligt stor. A1 är ett monster i mina ögon.
1000022139.jpg
Seiko for scale
 

Principal

Omega
2-Faktor
En Morakniv Kansbol duger gott. En Garberg eller Fällkniven F1 är naturligtvis ännu bättre (robustare). Jag äger exemplar av alla tre… samtliga är bra knivar. Du får vad du betalar för. … Moraknivarna är dock något mer prisvärda.
Ska kolla in Kansbol, stort tack för tips. Låter som ganska precis det jag letar efter!
Eka W12 är fin om du vill spara lite pengar.
Sedan tycker jag S1 är tillräckligt stor. A1 är ett monster i mina ögon.
1000022139.jpg
Seiko for scale
W12 blir nästa googling 👌 Bra poäng med A1, har noll koll och bara snappat upp att den nämnts i nått sammanhang. Tänkte att den kanske var referensen men avslöjade min okunnighet 😊 Stort tack!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ska kolla in Kansbol, stort tack för tips. Låter som ganska precis det jag letar efter!

W12 blir nästa googling 👌 Bra poäng med A1, har noll koll och bara snappat upp att den nämnts i nått sammanhang. Tänkte att den kanske var referensen men avslöjade min okunnighet 😊 Stort tack!
A1 kan säkert vara bra som referens som överlevnadskniv om vikt inte spelar någon roll, men jag skulle säga att S1 duger väl så bra till att spänta tändved, och troligen även F1 (den än mindre modellen som JAS-piloterna har). Jag har späntat med fällkniven på bild med, men kräver ju mer av materialet. Blir så lite blad att slå på, och skaftet kan man så klart inte hammra på.
 

Principal

Omega
2-Faktor
A1 kan säkert vara bra som referens som överlevnadskniv om vikt inte spelar någon roll, men jag skulle säga att S1 duger väl så bra till att spänta tändved, och troligen även F1 (den än mindre modellen som JAS-piloterna har). Jag har späntat med fällkniven på bild med, men kräver ju mer av materialet. Blir så lite blad att slå på, och skaftet kan man så klart inte hammra på.
Entusiastforum för klockor men det stannar inte där, så coolt med all kunskap som finns! Och vänligheten i att dela med sig. Visste inte att jas-piloterna har F1, känns som ett ruggigt tungt argument! Ska börja forska i de förslag jag fått här 👍
 

JayJay

Rolex
Ska kolla in Kansbol, stort tack för tips. Låter som ganska precis det jag letar efter!

W12 blir nästa googling 👌 Bra poäng med A1, har noll koll och bara snappat upp att den nämnts i nått sammanhang. Tänkte att den kanske var referensen men avslöjade min okunnighet 😊 Stort tack!
Som av en händelse har jag en W12 också… gillar den inte alls. Dålig skärpa från fabrik kan naturligtvis åtgärdas men det är något med den som jag inte gillar.
 

Principal

Omega
2-Faktor
Som av en händelse har jag en W12 också… gillar den inte alls. Dålig skärpa från fabrik kan naturligtvis åtgärdas men det är något med den som jag inte gillar.
Intressant! Har du nån rek i samma kategori? Och med risk för att återigen ställa fråga som kanske redan avhandlats oändligt, vilka grejer behöver man för att slipa på vettigt sätt?
 

Snerax

Omega
2-Faktor
Intressant! Har du nån rek i samma kategori? Och med risk för att återigen ställa fråga som kanske redan avhandlats oändligt, vilka grejer behöver man för att slipa på vettigt sätt?
Frågan var visserligen inte riktad till mig, men tycker man kommer rätt så långt med ett Fälllkniven DC4 bryne och en läderstrigel om eggen inte är alltför misshandlad.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hej tråden!

Letar efter prisvärd men framförallt bra ”friluftskniv”. Såg att det frågades om fällkniv någon sida bakåt och kanske är även min fråga helt uttjatat ämne? Iaf, jag letar fastblad som duger till batonering, fiske och täljande. En slags GADA fast för knivar, finns detta? Fattar att man (antagligen) som vanligt får den kvalitet man betalar för? Gillar känslan av kvalitet men finns såklart ändå gränser för vad jag kan tänka mig betala. Är det typ Fällkniven A1 som gäller eller vilka alternativ rekar ni kunniga? Tacksam för alla tips!

Mora Garberg har genomgående fått väldigt bra omdömen, även i internationella sammanhang. Prisvärd och made in Sweden.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Intressant! Har du nån rek i samma kategori? Och med risk för att återigen ställa fråga som kanske redan avhandlats oändligt, vilka grejer behöver man för att slipa på vettigt sätt?

Du har fått bra svar, men tillägger här att om kniven är vass från början och du stroppar den efter varje användning, behöver man nästan aldrig slipa med bryne. Iaf enligt min erfarenhet. Beror givetvis på hur mycket du missahandlar kniven / eggen. Jag kör med kromoxid-bit från Fällkniven samt baksidan på läderfickan man får brynet i om man köper en sån. Men det går ju att använda baksidan på ett gammalt läderskärp.
 

SJ Smythe

Cartier
En personlig favorit bland moraknivar som alternativ till Kansbol, är Mora 746 (rostfri) eller 711 (kolstål).

Skönt och stort grepp och en mer traditionell bladform än Kansbol. Mycket tålig och funktionell allroundkniv som dessutom är prisvärd om man kan hitta dem, tror de tagits ur produktion men verkar fortfarande finnas hos vissa återförsäljare. Slidan är dock enkel och lite knepig att få på ett normaltjockt bälte, därav modifikationen med en snörbit.

Föredrar den tjockleken och formen på blad jämfört med t.ex. F1 eller Garberg som i min mening blir hopplösa för skärande och täljande arbeten pga sin tjocklek.

Spänta tändved är de dock bättre på tack vare tjockleken, men tunnare morablad klarar även det om man inte väljer allt för vresig ved. Ärligt talat har jag nog knappt späntat ved för brasor i skogen, bara hemma för att dela redan klyvd påsved och få lite mindre bitar, och är man hemma så är de riktigt grova bushcraftknivarna kanske mest för skojs skull än särskilt nödvändiga. IMG_5011.jpeg
 
Topp