• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Måste tipsa mina fellow knife lovers om denna. Buck Compadre 104. Inte testat själv men beställde en igår. Kunde inte låta bli med tanke på priset. Haft span på den länge och Lamnia har haft den i lager och då tagit en bit över 2000kr. Vet inte om det är en utgående modell nu men till Amazons nuvarande pris, 742kr, känns det som ett kap. Verkar vara en helt okej ”camp knife” ändå.
0104BRS1-B_3.jpg


Edit: Uppdatering på Bucken från Amazon. Fick den igår. Tyvärr en besvikelse. Kartongen var ordentligt tilltygad. Kniven var fin i sig, otroligt skön micarta, men man märkte att det var andrahandssortering. Skållorna linjerade inte särskilt bra, bubblor förekom i coatingen och fodralet hade tyvärr en trasig nit i bältesöglan så den gick inte att bära. Fick bli en retur. Så mitt nya tips är: undvik!
 
Senast ändrad:

lord_hw

Omega
Älskar min tormek både för resultatet och effektiviteten men det är något särskilt med slipstenar.

Igår gick jag över ett gammalt inköp som blivit liggande, en Daovua från Vietnam. Budgetkniv tillverkad av återvunnet bladstål från en bilskrot, smidd av en barfota vietnames. Helt ok stål men grundslipningen var bedrövlig med ojämn slipning och vågig profil på eggen som gjorde att eggen tog i skärbrädan på tre-fyra ställen med luft emellan.

Inte så konstigt när man tittar på hur de produceras:

Värt att nämna att kvaliteten ska ha blivit avsevärt bättre på senare år, denna är från 2018. Men om du inte slipar själv är det nog en bra idé att beställa den med slipning för att inte bli missnöjd.

En omgång på tormeken för att jämna ut eggen och ny grundslipning följt av lite olika stenar gav ett resultat jag är nöjd med. Håller för purjolök och fisk i alla fall! Sen får vi se hur det blir över tid, patineras bara man andas på det 😅
 

Bilagor

  • IMG_5687.jpeg
    IMG_5687.jpeg
    609.7 KB · Visningar: 4

gdae

Cartier
2-Faktor
Svart 0,8mm vulkanfiber är det i mellanlägg och liners.
Fick tag på lite på mässan i Vadstena i somras.
Nån i Danmark hade förut men inte längre.. Så tyvärr nog inte så lätt..🤔 😬
Leta österut istället:
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Det är nog egentligen upp till var och en. Såhär små blad härdar jag alltid innan slipning, då de blir så pass tunna efter, så de riskerar att slå sig annars.. Större blad brukar jag härda efter slipning.
Ja det låter ju logiskt 😊 Jag var inne på hur mycket mer svårarbetat stålet blir efter härdning. Men det är förstås min oerfarenhet av att ha alla nödvändiga verktyg som präglat det tankesättet 😅
 

Pictor

Audemars
Hittade en glömd kniv i ett töj, längst inne i kattvinden…
Eka, med nästan utsliten Logomärkning och vad jag minns.. hårdhänt älskad på 80 talet.Känns som kolstål.. har jag rätt, eller är det bara patina från tiden ?
378D5111-24A2-467B-8681-6B8CDE7023E0.jpeg
DE32EF5A-5048-4192-B379-FF9E7E0DCFCB.jpeg

Här måste det till en ”upprustning”, i form av att formen hjälpligt slipas till…
378D5111-24A2-467B-8681-6B8CDE7023E0.jpeg
 

Bilagor

  • 11650D54-2B4D-4987-B914-EBFC4F4E2632.jpeg
    11650D54-2B4D-4987-B914-EBFC4F4E2632.jpeg
    505.5 KB · Visningar: 2

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Hittade en glömd kniv i ett töj, längst inne i kattvinden…
Eka, med nästan utsliten Logomärkning och vad jag minns.. hårdhänt älskad på 80 talet.Känns som kolstål.. har jag rätt, eller är det bara patina från tiden ?
378D5111-24A2-467B-8681-6B8CDE7023E0.jpeg
DE32EF5A-5048-4192-B379-FF9E7E0DCFCB.jpeg

Här måste det till en ”upprustning”, i form av att formen hjälpligt slipas till…
378D5111-24A2-467B-8681-6B8CDE7023E0.jpeg
Med tanke på rosten skulle man ju vilja säga kolstål. Om du mailar EKA och bifogar bild är chansen stor att du kan få ett nytt blad, dom brukar vara väldigt tillmötesgående :)
*blir dock inte kolstål då dom är slut, men dom "nyaste" är det bra stål i
 

Pictor

Audemars
Tack för tipset !!
Med tanke att dom redovisar ett USA patent, så tänkte jag att det borde vara lite extra krut i bladet..
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Tack för tipset !!
Med tanke att dom redovisar ett USA patent, så tänkte jag att det borde vara lite extra krut i bladet..
Den första generationen var utan patentnummer, den andra hade pat.pending innan den sista med nummer. Det har med konstruktionen att göra. Eka hade med denna och några andra modeller börjat göra fällknivar maskinellt i stor skala, och USA var en stor marknad
 
Topp