• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 70-talet

MOL

Cartier
IMG_4568.JPG
Eterna "Daytona" Valjoux 726
 

Daniel M

Breitling
Ciao Chronografistas
Risk för att detta inlägg inte är 100% på rätt plats. Eftersom jag är nyckläckt på KS (& klockforum i övrigt) så testar jag.. Shoot me if I'm wrong

Jag har nyligen lärt mig att jag behöver fler ur i allmänhet och -70 tals chronosar i synnerhet. (Efter att ha dreglat mig igenom hela denna tråd bland annat)

Vill därför ha tips från er "rutinerade rävar" på vad jag ska tråla efter på chrono24, KS med mera.

Jag gillar stort och älskar ännu större. 41 mm bredd & uppåt med Automatverk såsom Lemania 5100 mfl och Valjoux 7750 får det att rinna i mina mungipor

Har sett en del Speedys, Heuer Montreal från slutet av decenniet och en del liknande. Exempelvis denna:

http://www.chrono24.se/lemania/chronograph-5100--id4915979.htm

Please help me!

Jag önskar fler inputs på vad jag ska söka efter. Need -70's Chronos badly!

Alla förslag mottages tacksamt!


Daniel
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ciao Chronografistas
Risk för att detta inlägg inte är 100% på rätt plats. Eftersom jag är nyckläckt på KS (& klockforum i övrigt) så testar jag.. Shoot me if I'm wrong

Jag har nyligen lärt mig att jag behöver fler ur i allmänhet och -70 tals chronosar i synnerhet. (Efter att ha dreglat mig igenom hela denna tråd bland annat)

Vill därför ha tips från er "rutinerade rävar" på vad jag ska tråla efter på chrono24, KS med mera.

Jag gillar stort och älskar ännu större. 41 mm bredd & uppåt med Automatverk såsom Lemania 5100 mfl och Valjoux 7750 får det att rinna i mina mungipor

Har sett en del Speedys, Heuer Montreal från slutet av decenniet och en del liknande. Exempelvis denna:

http://www.chrono24.se/lemania/chronograph-5100--id4915979.htm

Please help me!

Jag önskar fler inputs på vad jag ska söka efter. Need -70's Chronos badly!

Alla förslag mottages tacksamt!


Daniel
Hej och välkommen!
Den här tråden ger verkligen habegär :)
Personligen tycker jag att Lemania 5100 sitter i ganska tjocka klockor som inte ser så jätteupphetsande ut.
Däremot så återfinns ju El Primero-verket i en del härliga skapelser från Zenith och Movado mfl och jag skulle titta där.
De absolut trevligaste stora oversize-kronograferna är med manuellt uppdrag, exempel är Wakmann Big Boy Viggen mfl, så om jag vore du skulle jag inte begränsa mig med att bara titta på automatiska verk.
 

Igge

Panerai
Veckans traderafångst. En Prisma med Landeron 149 i en kraftig vattentät 37 mm stålboett. Hyffsat lik Heuer Carrera med god vilja... Tyvärr en högblank tavla annars hade den nog gått varm här. Bjuder på lite bilder!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Vart köper man bäst tropic band liknande de två på sista bilden närmast kameran?
Tvekar lite mellan vad som skulle passa bäst till min Croton Chronomaster Aviator Sea Diver. Var egentligen inne på ett racing band i läder (den med små hål, brunt eller svart), men vid närmare eftertanke så kanske ett tropik band är mer rätt med tanke på att den trots allt heter Sea Diver...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vart köper man bäst tropic band liknande de två på sista bilden närmast kameran?
Tvekar lite mellan vad som skulle passa bäst till min Croton Chronomaster Aviator Sea Diver. Var egentligen inne på ett racing band i läder (den med små hål, brunt eller svart), men vid närmare eftertanke så kanske ett tropik band är mer rätt med tanke på att den trots allt heter Sea Diver...
Lite var som, det gråa är ett äkta och det andra är ett HK-tropic köpt på ebay.
 

Psykel

Patek
Hur kunde man lyckas med färgen på subdials så mycket? En grym klocka helt enkelt.
Det är den verkligen! Sen är tavlan ännu mer fantastisk i verkligheten, vilket är helt omöjligt att fånga på bild! Subdialsen har en diskret sunburstslipning och är semiblanka, medan den mattsvarta tavlan nästan är metallic och glittrar i direkt solljus! Extra bonusar: Engelsk-arabiskt daghjul och klockan är tillverkad i maj 1977, samma år och månad som Star Wars hade sin ur(höhö)premiär!
 
D

Deleted member 18570

Guest
Snygg trio. Är själv sugen på en Aquastar, men gick vilse mellan alla varianter när jag läste på lite mer; Tissot, Omega, Lemania, Elvström etc
Din ser väldigt clean ut med snygg tavla. Vad är det för år ungefär ?
Tidigt 70-tal, Aquastaren är den jag gillar mest av cal. 1345-varianterna. Den är okomplicerad och ren i designen
 
Topp