• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

falten

Cartier
Planen att köpa en billig/beggad tillfällig klocka gick ju (som vanligt) sådär… 😂

19BD3F90-40EB-4823-BCFC-554E866C264F.jpeg
Grattis till en Underbar klocka! Tips köp ett pulsband till den också sen är ditt liv komplett 😂
 

falten

Cartier
Måste tipsa om ett riktigt trevligt löparpass i vardagen, där man mer tävlar emot sig själv.. springa precis max i pulszon 2 och försöka ej gå över i uppförsbackar etc… sikta på ca 10km och där så låg medelhastighet är målet… kul och inte så krävande 👍

Tips på pulsband då för att verkligen övervaka aktuell puls

Dagens pass från det upplägget


7D46D335-9CA5-4FE5-8BF8-75C34A80123E.jpeg


383BBF41-4C5D-4471-956F-6CC45D40C3D9.jpeg
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
När vi är inne på klockor - någon som har testat Coros? Behöver snart införskaffa mig ny klocka och funderar mellan Garmin 745 och Coros Apex.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
När vi är inne på klockor - någon som har testat Coros? Behöver snart införskaffa mig ny klocka och funderar mellan Garmin 745 och Coros Apex.
Jag kör Coros Apex (46 mm) och kan ge lite intryck av den.
Jag gillar klockan skarpt, batteritiden var främsta argumentet när jag köpte den. Det är så jäkla skönt att inte behöva fundera på laddning stup i kvarten.
Nu tränar jag inte efter puls och denna mäter ju på handleden, vet inte om man kan para ihop med ett pulsband....
Det är smidigt att föra över GPX-filer och den hittar satelliter väldigt fort.
Det finns ingen karta i den utan man navigerar bara efter spåret så att säga.
Jag har små handleder, 16,5 cm, men tycker inte det är några problem med klockan och då brukar jag bära lite mindre klockor.
Jag är supernöjd!
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Jag kör Coros Apex (46 mm) och kan ge lite intryck av den.
Jag gillar klockan skarpt, batteritiden var främsta argumentet när jag köpte den. Det är så jäkla skönt att inte behöva fundera på laddning stup i kvarten.
Nu tränar jag inte efter puls och denna mäter ju på handleden, vet inte om man kan para ihop med ett pulsband....
Det är smidigt att föra över GPX-filer och den hittar satelliter väldigt fort.
Det finns ingen karta i den utan man navigerar bara efter spåret så att säga.
Jag har små handleder, 16,5 cm, men tycker inte det är några problem med klockan och då brukar jag bära lite mindre klockor.
Jag är supernöjd!
Jag har läst om att det går ypperligt att para ihop exempelvis garmins pulsband med Corus. Har själv varit sugen på en och har några timmars youtuberecensioner bakom mig :)
 

martaSM30

Audemars
Blodomloppet 🩸 10km genomfört idag.
Blev tyvärr inte PB denna gång men ett trevligt lopp som vanligt:
Gick ut lite för snabbt 1-3km. Flög fram på platt asfalt.
Kroknade något i backar och grusiga stigar 4-7km.
Något bättre igen sista biten.
Iom stora diffar på kilometrarna hade jag dålig koll på totaltiden och gjorde en sådär spurt. Landade 20s över PB🥲.
3848940E-5AD8-4334-83D0-5E9384507DBB.jpeg

Hade hoppats på 4:30-4:35/km. Mådde lite dåligt sista biten, tror jag hade ätit lite för kort inpå.
Jaja, nu är planen att hitta ett flackt lopp på asfalt inom närtid för att kapa sekunder. Känns som att det finns där:)
CAE17BB3-2FE6-45E8-B686-ACC6CF8AD9AA.jpeg

Gott med pizza i alla fall :D
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Blodomloppet 🩸 10km genomfört idag.
Blev tyvärr inte PB denna gång men ett trevligt lopp som vanligt:
Gick ut lite för snabbt 1-3km. Flög fram på platt asfalt.
Kroknade något i backar och grusiga stigar 4-7km.
Något bättre igen sista biten.
Iom stora diffar på kilometrarna hade jag dålig koll på totaltiden och gjorde en sådär spurt. Landade 20s över PB🥲.
3848940E-5AD8-4334-83D0-5E9384507DBB.jpeg

Hade hoppats på 4:30-4:35/km. Mådde lite dåligt sista biten, tror jag hade ätit lite för kort inpå.
Jaja, nu är planen att hitta ett flackt lopp på asfalt inom närtid för att kapa sekunder. Känns som att det finns där:)
CAE17BB3-2FE6-45E8-B686-ACC6CF8AD9AA.jpeg

Gott med pizza i alla fall :D
Det skall inte vara för lätt med PB, blir desto större glädje när man väl lyckas då :)
Bra kört! 👍
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Grattis till en Underbar klocka! Tips köp ett pulsband till den också sen är ditt liv komplett 😂

Absolut. Är en 945:a som är på service så håller med om att det är grymt bra klockor. Lite ovant att inte kunna stänga av widget glances faktiskt. Känns som en försämring och lite oklart om det är medvetet för att 745:an ska kännas som en lite mer begränsad lillebror? Har ett HRM-TRI som jag tycker funkar riktigt bra. Men snart släpps ju 955:an så då blir det väl till att öppna plånboken igen… ;)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Blodomloppet 🩸 10km genomfört idag.
Blev tyvärr inte PB denna gång men ett trevligt lopp som vanligt:
Gick ut lite för snabbt 1-3km. Flög fram på platt asfalt.
Kroknade något i backar och grusiga stigar 4-7km.
Något bättre igen sista biten.
Iom stora diffar på kilometrarna hade jag dålig koll på totaltiden och gjorde en sådär spurt. Landade 20s över PB🥲.
3848940E-5AD8-4334-83D0-5E9384507DBB.jpeg

Hade hoppats på 4:30-4:35/km. Mådde lite dåligt sista biten, tror jag hade ätit lite för kort inpå.
Jaja, nu är planen att hitta ett flackt lopp på asfalt inom närtid för att kapa sekunder. Känns som att det finns där:)
CAE17BB3-2FE6-45E8-B686-ACC6CF8AD9AA.jpeg

Gott med pizza i alla fall :D
Aj aj, trist. Men hoppas det kommer ett nytt lopp snart som du kan ta med formen till.
 
Blodomloppet 🩸 10km genomfört idag.
Blev tyvärr inte PB denna gång men ett trevligt lopp som vanligt:
Gick ut lite för snabbt 1-3km. Flög fram på platt asfalt.
Kroknade något i backar och grusiga stigar 4-7km.
Något bättre igen sista biten.
Iom stora diffar på kilometrarna hade jag dålig koll på totaltiden och gjorde en sådär spurt. Landade 20s över PB🥲.
3848940E-5AD8-4334-83D0-5E9384507DBB.jpeg

Hade hoppats på 4:30-4:35/km. Mådde lite dåligt sista biten, tror jag hade ätit lite för kort inpå.
Jaja, nu är planen att hitta ett flackt lopp på asfalt inom närtid för att kapa sekunder. Känns som att det finns där:)
CAE17BB3-2FE6-45E8-B686-ACC6CF8AD9AA.jpeg

Gott med pizza i alla fall :D
Bra kämpat! Rätt kuperad bana om jag minns rätt. Vid Huddinge sjukhus?
 

martaSM30

Audemars
Bra kämpat! Rätt kuperad bana om jag minns rätt. Vid Huddinge sjukhus?
Nä det här var i Malmö (Bulltofta). Jämfört med förra året då jag sprang 20s på 10spm i snitt lägre så var nog något inte helt hundra i tisdags.
Men snart nytt försök😅
Edit: egentligen inte alls särskilt backigt. Bara dålig dagsform (och van att springa på helt flackt🙂🙃)
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Ganska nybliven löpare och håller fortfarande på att bygga kondition. Men senaste 3 gångerna jag varit ute har jag bara kommit ungefär 1-2 km sen har en skaplig huvudvärk slagit till som gjort att jag fått sluta o gå hem. Har googlat lite på det och kommit fram till lite allt möjligt som tex ansträngningshuvudvärk, vattenbrist, saltbrist osv. Ngn annan som råkat ut för liknande och hittat en lösning? (skittråkigt att få avbryta löppasset när resten av kroppen känns pigg)
 

zeke_varg

Omega
Ganska nybliven löpare och håller fortfarande på att bygga kondition. Men senaste 3 gångerna jag varit ute har jag bara kommit ungefär 1-2 km sen har en skaplig huvudvärk slagit till som gjort att jag fått sluta o gå hem. Har googlat lite på det och kommit fram till lite allt möjligt som tex ansträngningshuvudvärk, vattenbrist, saltbrist osv. Ngn annan som råkat ut för liknande och hittat en lösning? (skittråkigt att få avbryta löppasset när resten av kroppen känns pigg)
Säger kroppen ifrån är det bara att lyssna.

Prova att ta sportdryck 1-2h innan passet.

Jogga 300m, gå 300m, jogga 300 osv. Kör 2km totti sen bryter du. Vila 2 dagar. Kör lika igen. Sen ökar man försiktigt varje v i jogglängd. Kör långsamt tempo. Ingen idé o rusa från start.

Om lågt tempo el sportdryck inte hjälper vettefan vad det kan vara. Säkert nån annan här som kan ha tips.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Ganska nybliven löpare och håller fortfarande på att bygga kondition. Men senaste 3 gångerna jag varit ute har jag bara kommit ungefär 1-2 km sen har en skaplig huvudvärk slagit till som gjort att jag fått sluta o gå hem. Har googlat lite på det och kommit fram till lite allt möjligt som tex ansträngningshuvudvärk, vattenbrist, saltbrist osv. Ngn annan som råkat ut för liknande och hittat en lösning? (skittråkigt att få avbryta löppasset när resten av kroppen känns pigg)
Tråkigt! Det är inte så enkelt att du spänner dig vid löpningen och att det härstammar från skuldror/ axlar mm? Du har inte problem med huvudvärk annars? Testat att massera när du får ont? När går det över?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Säger kroppen ifrån är det bara att lyssna.

Prova att ta sportdryck 1-2h innan passet.

Jogga 300m, gå 300m, jogga 300 osv. Kör 2km totti sen bryter du. Vila 2 dagar. Kör lika igen. Sen ökar man försiktigt varje v i jogglängd. Kör långsamt tempo. Ingen idé o rusa från start.

Om lågt tempo el sportdryck inte hjälper vettefan vad det kan vara. Säkert nån annan här som kan ha tips.
Ja, har tänkt att prova att börja rundan lugnare, nu har det varit brant uppför i början men ska börja platt och lugna intervaller o se om man kan få igång kroppen så utan att få ont i huvet.

Även tänkt att få i mig resorb sport (eller High5 Zero eller uSalty eller liknande) ngn timme innan baserat på mina internet efterforskningar.

Tråkigt! Det är inte så enkelt att du spänner dig vid löpningen och att det härstammar från skuldror/ axlar mm? Du har inte problem med huvudvärk annars? Testat att massera när du får ont? När går det över?
Jo, detta är en annan anledning jag läst om så ska försöka slappna av i axlar o nacke, huvudvärken kommer i vänster sida av huvet och går typ från basen av skallen o fram över örat, pulserande. Ingen huvudvärk annars.

Det lugnar ner sig inom en 10-15 minuter om jag slutar springa. Sist satte jag igång att springa igen när det i stort sett gått över och då kom det tillbaka lite mildare så jag kunde köra färdigt 5 km iaf.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Ja, har tänkt att prova att börja rundan lugnare, nu har det varit brant uppför i början men ska börja platt och lugna intervaller o se om man kan få igång kroppen så utan att få ont i huvet.

Även tänkt att få i mig resorb sport (eller High5 Zero eller uSalty eller liknande) ngn timme innan baserat på mina internet efterforskningar.


Jo, detta är en annan anledning jag läst om så ska försöka slappna av i axlar o nacke, huvudvärken kommer i vänster sida av huvet och går typ från basen av skallen o fram över örat, pulserande. Ingen huvudvärk annars.

Det lugnar ner sig inom en 10-15 minuter om jag slutar springa. Sist satte jag igång att springa igen när det i stort sett gått över och då kom det tillbaka lite mildare så jag kunde köra färdigt 5 km iaf.
Låter ju lite läskigt. Är det bara vid löpning eller vid annan fysisk aktivitet med? Du får väl testa att balansera vätskenivån i kroppen o se om det råder bot på det. Lite stretch av nacke o axlar kanske. Även uppvärmining av desamma. Annars kanske du ska kolla upp det hos läkare. Kanske inte är något alls men bättre att veta tänker jag.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ja, har tänkt att prova att börja rundan lugnare, nu har det varit brant uppför i början men ska börja platt och lugna intervaller o se om man kan få igång kroppen så utan att få ont i huvet.

Även tänkt att få i mig resorb sport (eller High5 Zero eller uSalty eller liknande) ngn timme innan baserat på mina internet efterforskningar.


Jo, detta är en annan anledning jag läst om så ska försöka slappna av i axlar o nacke, huvudvärken kommer i vänster sida av huvet och går typ från basen av skallen o fram över örat, pulserande. Ingen huvudvärk annars.

Det lugnar ner sig inom en 10-15 minuter om jag slutar springa. Sist satte jag igång att springa igen när det i stort sett gått över och då kom det tillbaka lite mildare så jag kunde köra färdigt 5 km iaf.

Testa att värma upp mer. Börja med att gå ("power walk") så att du gradvis får upp puls och blir lite varm. Sedan jogga lätt och ha koll på pulsen (har du pulsklocka med riktigt band, inte handledsmätning) se om pulsen helt plötsligt sticker iväg?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Låter ju lite läskigt. Är det bara vid löpning eller vid annan fysisk aktivitet med? Du får väl testa att balansera vätskenivån i kroppen o se om det råder bot på det. Lite stretch av nacke o axlar kanske. Även uppvärmining av desamma. Annars kanske du ska kolla upp det hos läkare. Kanske inte är något alls men bättre att veta tänker jag.
Egentligen aldrig annars, har väl hänt ngn gång vid tung styrketräning.
Testa att värma upp mer. Börja med att gå ("power walk") så att du gradvis får upp puls och blir lite varm. Sedan jogga lätt och ha koll på pulsen (har du pulsklocka med riktigt band, inte handledsmätning) se om pulsen helt plötsligt sticker iväg?
Tror själv det handlar mycket om uppvärmning som jag givetvis slarvar ordentligt med (har mer eller mindre klivit utanför dörren och satt av i skapligt tempo dessutom inlett med en brant o rätt lång uppförsbacke).

Nu har jag vilat i några dagar och ska testa igen i helgen tänkte jag och då inleda med vatten, mineraler ngn timme innan och så börja gå -> power walk -> löpning och se om det funkar.
 

Ebbot

Cartier
Ganska nybliven löpare och håller fortfarande på att bygga kondition. Men senaste 3 gångerna jag varit ute har jag bara kommit ungefär 1-2 km sen har en skaplig huvudvärk slagit till som gjort att jag fått sluta o gå hem. Har googlat lite på det och kommit fram till lite allt möjligt som tex ansträngningshuvudvärk, vattenbrist, saltbrist osv. Ngn annan som råkat ut för liknande och hittat en lösning? (skittråkigt att få avbryta löppasset när resten av kroppen känns pigg)
Jag har problem med migrän när jag springer / konditionstränar. Har efter några år kommit fram till att för mig beror det på för lite/dålig sömn och/eller överansträngning (jag tror jag kan hålla högre tempo än vad min kondition klarar av).
gällande vätskeersättning så tror jag att det är få gånger det skulle hjälpa om man inte springer längre pass. Alltså att man skulle vara uttorkad eller så.

Jag har ibland tagit migräntablett i förebyggande syfte till och med. Möjligt att ta huvudvärkstablett innan löpning eller träning kanske.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Verkar som om jag får tillbaka ett helt nytt 945 tri bundle från Garmin. Men har ju köpt en 745:a och rykten om en 955:a på ingång. Enda skillnaden mellan 745 och 945 är batteritiden? Så funderar på att sälja 945-bundle och köra 745:an tills 955:an släpps. Eller tänker jag fel?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Men bara tanken på att man ska hålla 10s snabbare över 3h känns lite jobbigt.

Edit: INTE över 3h. Nån sekund under blir bra.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: wlk

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ändå imponerande tempo för en som klarar att hålla det där tempot i 5km. Fascinerande hur olika man är. Sen är det ju många faktorer som spelar in. Men kul är det att träna pannbenet.
Ja verkligen, så var det ju för mig för ett tag sen också. Och fortfarande är det ju massor med löpare som springer åttor runt en.

Därför bra att alla ”vinner” medalj vid lopp. 🤣
 
Såja! Äntligen sub 40 på 10 km! 😁

Nu är det gjort på träning så då får jag se till att få till ett officiellt resultat på ett kontrollmmätt lopp också. Det verkar dock få vänta till hösten men då kanske målsättningen hinner bli högre. 😀

Hade i princip givit upp efter 5-6 km när jag höll 4:10-tempo. Var först när det var 1,5 km kvar och jag bara behövde ta in 10 sekunder som jag började tro på det. Jävlar vad jobbigt detta var, men desto roligare efteråt.

Tjohooo! 🥳🥇

Screenshot_20220522-154237_Connect.jpg

Screenshot_20220522-154316_Connect.jpg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Såja! Äntligen sub 40 på 10 km! 😁

Nu är det gjort på träning så då får jag se till att få till ett officiellt resultat på ett kontrollmmätt lopp också. Det verkar dock få vänta till hösten men då kanske målsättningen hinner bli högre. 😀

Hade i princip givit upp efter 5-6 km när jag höll 4:10-tempo. Var först när det var 1,5 km kvar och jag bara behövde ta in 10 sekunder som jag började tro på det. Jävlar vad jobbigt detta var, men desto roligare efteråt.

Tjohooo! 🥳🥇

Screenshot_20220522-154237_Connect.jpg

Screenshot_20220522-154316_Connect.jpg
Snyggt!!! Grattis 😍
Söderrunt och sthlm 10 kommer ju i juni om du är eller kan ta dig till Stockholm.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Såja! Äntligen sub 40 på 10 km! 😁

Nu är det gjort på träning så då får jag se till att få till ett officiellt resultat på ett kontrollmmätt lopp också. Det verkar dock få vänta till hösten men då kanske målsättningen hinner bli högre. 😀

Hade i princip givit upp efter 5-6 km när jag höll 4:10-tempo. Var först när det var 1,5 km kvar och jag bara behövde ta in 10 sekunder som jag började tro på det. Jävlar vad jobbigt detta var, men desto roligare efteråt.

Tjohooo! 🥳🥇

Screenshot_20220522-154237_Connect.jpg

Screenshot_20220522-154316_Connect.jpg
Kul👍
Din medelpuls ligger 3 slag över min maxpuls…… :)
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Såja! Äntligen sub 40 på 10 km! 😁

Nu är det gjort på träning så då får jag se till att få till ett officiellt resultat på ett kontrollmmätt lopp också. Det verkar dock få vänta till hösten men då kanske målsättningen hinner bli högre. 😀

Hade i princip givit upp efter 5-6 km när jag höll 4:10-tempo. Var först när det var 1,5 km kvar och jag bara behövde ta in 10 sekunder som jag började tro på det. Jävlar vad jobbigt detta var, men desto roligare efteråt.

Tjohooo! 🥳🥇

Screenshot_20220522-154237_Connect.jpg

Screenshot_20220522-154316_Connect.jpg
Snyggt! Grattis!
 
Topp