• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

acce1999

Patek
2-Faktor
Inspirerad av den här artikeln https://www.svd.se/a/Kn1d0y/stanfor...box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2023-08-10 (Kanske inte främst det där med bukfetma, utan mer triatleten i artikeln.) satte jag löpbandetpå max lutning (18%) och lallade på. Blev dryga 1300 höjdmeter, utan att jag egentligen förflyttade mig uppåt… och det fick jag ha koll på genom att helt enkelt memorera lutning och antal kilometrar. Blev ungefär så här: Först en dryg kilometer med stegrande lutning från 0 till 18%. Sedan 3 km på den lutningen, följt av 2 km på 5% lutning. Sedan 3 km till på 18% och avslutat med dryga kilometern på 5%. Allt i pulszon 2. Gick initialt att hålla uppåt 7 km/h med löpsteg i 18%, men det dröjde inte förrän pulsen ville uppåt zon 3, så det var bara att börja gå (vandra) i 6 km/h. På ”platten” (5%) blev det 10 km/h för att inte gå ovan zon 2. Andra omgången 3 km/18% fick jag sänka farten något.

IMG_1133.jpeg

Varför gör man ens det här på löpband? Jo, hemma igen från fjällen. Tråkigt väder ute. Och omöjligt att få ihop så mkt lutning hemmavid.

Bra zon 2 pass. Lyssnade på ljudbok som höll intresset uppe… 😀

Har gjort backpass på band förr, men det här var väl lite speciellt… (körde intervaller 1200/400*3 + 2000/400*3 igår, så zon 2 passade bra idag).

Någon mer som gör knasiga pass på löpbandet?
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Blev ett par Vanish Tempo till slut! Fick lite olika besked på hur tts de är så gick på min vanliga storlek men får byta mot en större i värsta fall 🤷‍♂️ Återkommer med utlåtande senare i veckan när jag fått dem och vart ute på en runda
Kom idag men blir retur med vändande post. Sjukt små! Inte bara på längden utan extremt smala också 🫤 Tveksamt om det blir ett par nya, får bli andra med annan passform i så fall
 

oismatte

Omega
Hej löparvänner!
Nu efter några år har man äntligen nått 50 inlägg och kvalificerar sig att skriva här i finrummet. Tänkte att en kort introduktion är på sin plats. Jag har nyligen kommit in i löpning och sprang i år mitt första Göteborgsvarv (gick bättre än förväntat trots värmen och lite knäont). I samband med det gick även jag och polaren igenom portalen för anmälan till Göteborg marathon. Snart är det dags, 3:e september närmar sig snabbt! Är det några tappra själar här som skall springa det?

Min utrustning: Hoka Clifton 9 och Garmin Forerunner 245s
Väl mött!
 

Alexx

Omega
2-Faktor
Hej löpare!

Har skuggföljt tråden under längre tid men inte själv varit aktiv.

Jag skulle behöva lite tips då jag nyligen har fått problem med ena hälsenan. Springer ca. 2-3 ggr i veckan, 5km pass. Löpningen är min tillflyktsort för att ladda ur hjärnan, och jag springer ofta snabbt så jag är helt färdig sista hundra meterna. Senaste passen så har jag fått ordentligt ont i hälsenan så jag snudd på haltar när jag går, och området runt är svullet.

Förstår såklart att det som gäller nu är återhämtning och rehaba tills det blir bättre, för att springa på är nog allt annat än en bra idé.

Nu till min fråga; finns det någon konditionsträning jag skulle kunna köra på för att få min mentala urladdning utan att jag belastar hälsenan?

Tacksam för tips och råd!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej löpare!

Har skuggföljt tråden under längre tid men inte själv varit aktiv.

Jag skulle behöva lite tips då jag nyligen har fått problem med ena hälsenan. Springer ca. 2-3 ggr i veckan, 5km pass. Löpningen är min tillflyktsort för att ladda ur hjärnan, och jag springer ofta snabbt så jag är helt färdig sista hundra meterna. Senaste passen så har jag fått ordentligt ont i hälsenan så jag snudd på haltar när jag går, och området runt är svullet.

Förstår såklart att det som gäller nu är återhämtning och rehaba tills det blir bättre, för att springa på är nog allt annat än en bra idé.

Nu till min fråga; finns det någon konditionsträning jag skulle kunna köra på för att få min mentala urladdning utan att jag belastar hälsenan?

Tacksam för tips och råd!
Inte maxa på så korta pass 3 ggr per vecka, men det har du ju redan insett… googla excentriska tåhävningar för att hjälpa hälsenorna!

Ge dig själv lite uppvärmning inför passen. Tio minuter med stegrande puls, och sedan 30 minuter i zon 4, kanske låga 5, är toppen för att rensa hjärnan och också bygga tröskelkapacitet och kondition. 2-3 ggr per vecka funkar.

Roddmaskin, cykel (landsväg eller spinning) och crosstrainer är bra alternativ för att köra rejält hårda pass och samtidigt vila hälsenorna. Men håll upp kadensen på cykeln (80-90) så att du sparar på knäna och inte får problem där.

På vintern är längdåkning perfekt alternativ till löpning. (Eller rullskidor på sommaren.) Om man har möjlighet alltså.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Hej löpare!

Har skuggföljt tråden under längre tid men inte själv varit aktiv.

Jag skulle behöva lite tips då jag nyligen har fått problem med ena hälsenan. Springer ca. 2-3 ggr i veckan, 5km pass. Löpningen är min tillflyktsort för att ladda ur hjärnan, och jag springer ofta snabbt så jag är helt färdig sista hundra meterna. Senaste passen så har jag fått ordentligt ont i hälsenan så jag snudd på haltar när jag går, och området runt är svullet.

Förstår såklart att det som gäller nu är återhämtning och rehaba tills det blir bättre, för att springa på är nog allt annat än en bra idé.

Nu till min fråga; finns det någon konditionsträning jag skulle kunna köra på för att få min mentala urladdning utan att jag belastar hälsenan?

Tacksam för tips och råd!
Acce har bra tips.
Kan även rekommendera Ski-erg som ett bra alternativ, superjobbigt och skonsamt för underkropp.
 

R0B

Panerai
Hej löpare!

Har skuggföljt tråden under längre tid men inte själv varit aktiv.

Jag skulle behöva lite tips då jag nyligen har fått problem med ena hälsenan. Springer ca. 2-3 ggr i veckan, 5km pass. Löpningen är min tillflyktsort för att ladda ur hjärnan, och jag springer ofta snabbt så jag är helt färdig sista hundra meterna. Senaste passen så har jag fått ordentligt ont i hälsenan så jag snudd på haltar när jag går, och området runt är svullet.

Förstår såklart att det som gäller nu är återhämtning och rehaba tills det blir bättre, för att springa på är nog allt annat än en bra idé.

Nu till min fråga; finns det någon konditionsträning jag skulle kunna köra på för att få min mentala urladdning utan att jag belastar hälsenan?

Tacksam för tips och råd!
Tjena!
Trist med skador, hoppas det släpper snart! :)
Jag vill slå ett slag för Assault Bike, den när man kör med händerna också. Lätt att få upp pulsen i och utmärkt till intervaller. Jag brukar även köra lugna pass på ca 45 min. Det har gett ett lyft i min träning. Har för mig att även Jonas Glans tipsat om detta redskap 👍
 

Alexx

Omega
2-Faktor
Inte maxa på så korta pass 3 ggr per vecka, men det har du ju redan insett… googla excentriska tåhävningar för att hjälpa hälsenorna!

Ge dig själv lite uppvärmning inför passen. Tio minuter med stegrande puls, och sedan 30 minuter i zon 4, kanske låga 5, är toppen för att rensa hjärnan och också bygga tröskelkapacitet och kondition. 2-3 ggr per vecka funkar.

Roddmaskin, cykel (landsväg eller spinning) och crosstrainer är bra alternativ för att köra rejält hårda pass och samtidigt vila hälsenorna. Men håll upp kadensen på cykeln (80-90) så att du sparar på knäna och inte får problem där.

På vintern är längdåkning perfekt alternativ till löpning. (Eller rullskidor på sommaren.) Om man har möjlighet alltså.
Tusen tack för bra tips!

Medveten om att jag har tränat lite dumt genom åren egentligen, har på senare tid försökt lägga upp passen så de blir mer varierade och inte så enformiga. Men man är lite lat och det har blivit: ”äsch, nu går jag ut och springer tills jag storknar” har funkat utan problem, men det var väl en tidsfråga.

När jag kan börja löpa igen så ska ett bättre schema läggas upp. Tror ju faktiskt det kan bli ännu roligare och utvecklande om man ger det tid :)
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Hur laddar ni inför ett lopp? Springer Midnattsloppet på lördag och funderar på hur jag ska lägga upp veckan. Långt eller kort. Snabbt eller långsamt eller bara vila sig i form?

Vad äter ni innan loppet?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hur laddar ni inför ett lopp? Springer Midnattsloppet på lördag och funderar på hur jag ska lägga upp veckan. Långt eller kort. Snabbt eller långsamt eller bara vila sig i form?

Vad äter ni innan loppet?
Tar alltid det väldigt lugnt veckan innan. Lätt styrketräning och korta lugna pass för att toppa formen. Kanske någon fartökning till tävlingshastighet inlagd i de lätta passen för att känna på tempot men då blir det inga längre distanser i den farten. Vila helt tror jag inte på men ta det lugnt så att du bygger upp energin.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Hur laddar ni inför ett lopp? Springer Midnattsloppet på lördag och funderar på hur jag ska lägga upp veckan. Långt eller kort. Snabbt eller långsamt eller bara vila sig i form?

Vad äter ni innan loppet?
Inga intervallpass samma vecka, endast korta lugna distanspass. 2 dagar innan passet kör du, efter uppvärmning, ett ”all out” pass på 3 min med bra nedjogg. Ett superkort distanspass (3-4 km) med lite strides i tänkt/önsketänkt fart på loppet dagen innan loppet.

Kolhydratladda 3 dagar innan samt med några glas rödbetsjuice/dag 5 dagar innan. Lycka till!
 

martaSM30

Audemars
Inga intervallpass samma vecka, endast korta lugna distanspass. 2 dagar innan passet kör du, efter uppvärmning, ett ”all out” pass på 3 min med bra nedjogg. Ett superkort distanspass (3-4 km) med lite strides i tänkt/önsketänkt fart på loppet dagen innan loppet.

Kolhydratladda 3 dagar innan samt med några glas rödbetsjuice/dag 5 dagar innan. Lycka till!
Ett varningens finger kring rödbetsjuice👆🏼:
Har du inte testat innan tycker jag inte man ska klunka i sig rödbetsjuice. Har gjort det 2 ggr innan lopp och då mått lite smådåligt och fått dassiga tider (jag vet, hur dum får man vara som gör om det).
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Ett varningens finger kring rödbetsjuice👆🏼:
Har du inte testat innan tycker jag inte man ska klunka i sig rödbetsjuice. Har gjort det 2 ggr innan lopp och då mått lite smådåligt och fått dassiga tider (jag vet, hur dum får man vara som gör om det).
Jag har gjort det en gång, sen har jag bytt till rödbetspulver i kapselform :) inte för att jag blev dålig i magen men har svårt med smaken bara
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är ingen här inne som är behov av en Garmin 630? Halvgammal modell men var toppmodellen när den kom och har alla funktioner man behöver och mer därtill. Kostar frakten och en symbolisk summa till BCF. Använder ändå bara min Instinct 2 nu för tiden för den sitter alltid på. :)

Edit: Aaaaand it's gone!
DSCF8889.jpg

DSCF8891.jpg
 
Senast ändrad:

Josa

Omega
2-Faktor
Någon som är sugen på en startplats i Lidingöloppet? 23 september 30KM

Den som vill ha den får den för de 200kr det kostar att överlåta platsen.

Borta.
 
Senast ändrad:

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Har en startplats i gbg-varvetmarathon till salu för 500:- om någon är sugen. Ingen överlåtelseavgift. Har åkt på baxters heel pain(?!) så har varken sprungit långt eller mycket under sommaren tyvärr...
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Köpte precis mina första Vaporfly, 40% rabatt på 2:an (tror inte 3:an skulle vara så stor skillnad för mig. Fanns i typ alla storlekar på Nike.se om nån är sugen! Ska bli kul att jämföra mot Adios Pro
 

Enlundgren

Cartier
Har sprungit mycket förut med Saucony och varit nöjd. Nu tänkte jag köpa nya efter ett par års uppehåll. Är det någon som springer runt med Saucony Triumph 21 på fötterna och har synpunkter om dom? Kvalitet?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Köpte precis mina första Vaporfly, 40% rabatt på 2:an (tror inte 3:an skulle vara så stor skillnad för mig. Fanns i typ alla storlekar på Nike.se om nån är sugen! Ska bli kul att jämföra mot Adios Pro
Nice, det blev man ju sugen på att prova med den rabatten... ngn som vet hur storlekarna är?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
You snooze you loose... wtf! just när jag tyckt mig "researchat" färdigt om storlekar o skit o tänkte klicka hem dem så är typ alla slut! :( Precis därför man sen lider av FOMO!!!
Det var för att de helt plockade bort den svarta modellen från sidan, den fanns i alla storlekar men plötsligt var hela modellen vorta. 🤨
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Det var för att de helt plockade bort den svarta modellen från sidan, den fanns i alla storlekar men plötsligt var hela modellen vorta. 🤨
Ja precis, det var den svarta jag hade i rätt storlek och nu går den inte hitta över huvud taget längre. Skönt att få det bekräftat för jag var inne o letade på icke rea, barn o även damer oxå bara för o se om jag varit inne på fel ställe! Lökigt!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja precis, det var den svarta jag hade i rätt storlek och nu går den inte hitta över huvud taget längre. Skönt att få det bekräftat för jag var inne o letade på icke rea, barn o även damer oxå bara för o se om jag varit inne på fel ställe! Lökigt!
Ja, riktigt dålig stil tycker jag. 😕
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Ja precis, det var den svarta jag hade i rätt storlek och nu går den inte hitta över huvud taget längre. Skönt att få det bekräftat för jag var inne o letade på icke rea, barn o även damer oxå bara för o se om jag varit inne på fel ställe! Lökigt!
Fan vad surt! Det var den svarta jag köpte. Vilken storlek var det du var ute efter? Jag köpte hem både 45,5 och 46 och kommer returnera den som inte passar. Kanske har du flax och det är rätt storlek?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Fan vad surt! Det var den svarta jag köpte. Vilken storlek var det du var ute efter? Jag köpte hem både 45,5 och 46 och kommer returnera den som inte passar. Kanske har du flax och det är rätt storlek?
Tack! Men är 42 som gäller för mig. Hoppas du får dina så Nike inte bara strök alla svarta om de låg ute felaktigt!
(men det är ju vad jag skulle gjort oxå; beställa 42 o 42,5 direkt istället för att försöka söka fram storleksinfo i 2h först!)
 
Topp