• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Några tankar om Longines Legend diver

meo_swe

Audemars
Tjenis på er!
Har haft min LLD nu i nästan en månad, och tänkte skiva ner några tankar om klockan.
Först lite historia. Klockan är en re-issue av deras legend diver,vilket är en sk. supercompressor. Denna supercompressor är dessutom utrustad med en inre vidring. Dessa klockor var populära på 60-talet, och det gjordes av en hel del tillverkare (t.ex. longines, IWC, LJC mm).
De flesta av denna typ av klockor var lite större än normalt, då runt 40-42mm, men det finns en hel del som är 36mm också.



Men nu till min klocka!
Jag hämtade ut klockan en snöfri decemberförmiddag precis innan jul. Inne på RobE så träffade jag på Pappi, som bjöd med mig på lite öl med några KSare till. En mycket trevlig dag.


Boetten:
Klockan har därefter hängt med nästan varje dag. Så länge det inte vankas träning, eller att jag ska dra armen längst betongväggar så sitter klockan där. Och så bekvämt den sitter också! Luggarna är ganska långa, men jag som har lite större armar än vad genomsnittet verkar ha här så ligger klockan skitbra på min arm. Boetten mäter 42mm i diameter, och den bär ungefär så stort imo. Boetten är underbart blankpolerad, och avfasningarna i boetten är väldigt fint gjorda. kronorna är ganska enkla i sitt utförande, båda är skruvade, men räfflingar på "plattsidan". Den övre kronan sköter vridringen och den undre urverket. Baksidan är också otroligt vacker med sin dykare.




Glaset:
Glaset är ett domeat safirglas. Känns som en bra mix mellan att ha domeningen likt en vintageklocka, och få distortionen vid kanten, och att ha ett slitstarkt och modernt glas.


Tavlan
Tavlan är helt underbar. Svartlackerad och halvglansig. Tillsammans med de smutsvit/gula indexarna så ger det klockan ett härligt vintagestuk, utan att man behöver känna sig så orolig för en vintage som man (i alla fall jag) gör.

Visarna
Det finns inte så himla mycket att prata om egentligen. De är ganska enkla, ser nästan ut att vara stansade ur en plåtbit och fastlimmade. Men de bidrar till helhetsintrycket på klockan imo. Lumen är applicerad väldigt dålig för att vara en dykare, och det saknas helt lume på sekundvisaren.

Lume:
Lumen är ganska vek. Den lyser ganska trevligt om man laddar den med t.ex. en Supefirelampa, men redan efter någon timme är lumen så vek att man knappt kan läsa den. Det fungerar i kolmörka utrymmen, men t.ex. nattetid hemma så kan lätt lumen störas ut av ett värmeljus flera meter bort...

Nerifrån till upp: Seiko SKX007, Glycine airman och LLD.

Urverket
Hjärtat i klockan är ett ETA 2824-2 modifierat av Longines till kaliber L633. Hur mycket det är modifierat är oklart dock. Min LLD tickar på ganska bra. Går ca en minut sakta i veckan vad jag har lyckats mäta upp.

Slutsats:
Klockan är imo en helt fantastisk reissue av en lyckad modell. Jag tänker inte gå så långt och säga att det är som en speedy, något som alla bör ha ägt någon gång, men något som alla bör ha testat i alla fall. Sjukt mycket klocka för pengarna, och min erfarenhet är att folk kastar ett par blickar på den.
 

meo_swe

Audemars
Tack. Kul läsning om en klocka som förtjänar beundran. Vi hade ju dessutom en trevlig dag :)
En sjukt trevlig dag! Inte var dag man dricker en öl och pillar på Sinn och Hulkar till frulle;)
Det finns ju en på forumet som har en äkta LLD, en sjuukt cool klocka som var med på ettårsfesten vill jag minnas.

Tack för intressant läsning! Har själv suktat efter en sådan i omgångar.

Testa! Det är en underbar själ i klockan!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack. Bra recension på en mycket snygg klocka. Som jag för övrigt fick äran att klämma på redan första dagen:).
 

vonhall

Rolex
Tackar för trevlig läsning! Har varit inne på NK ett antal gånger för att klämma på en LLD. Dock så blir det aldrig någon affär på grund av visarna ser så klena ut. Annars så hade det varit en toppenklocka för den känns riktigt gedigen för de pengarna!
 

meo_swe

Audemars
Tackar för trevlig läsning! Har varit inne på NK ett antal gånger för att klämma på en LLD. Dock så blir det aldrig någon affär på grund av visarna ser så klena ut. Annars så hade det varit en toppenklocka för den känns riktigt gedigen för de pengarna!

Visarna, tillsammans med lumen är klockans käpphäst. dock har jag märkt en charm med visarna, de känns rätt till klockan på något underligt sätt...
 

mrgd

Omega
Har haft min sedan oktober, otroligt nöjd. Framför allt med att den är så trogen ursprunget, t.ex med visarna. Det enda jag har funderingar kring är armbandet. Är det någon som vet vad det var för armband på originalet från 1960?
 
Var svårt att googla fram någon tillförlitlig bild som talar om vilken strap orignalet kom med, hittade dock denna, som en jämförelse mellan den nya och den gamla! Rätt lika, om man har versionen utan datum dvs ;)

PdxFHdT.jpg
 

KMS

Rolex
Intressant läsning! Visarna är ju klassiska och har hängt med sen 60talet, samt även på andra Longines dykare. Kan tänka mig att originalbandet var någon form av tropic som de flesta Supercompressor dinkorna kom på. Tycker definitivt att det är en klassiker! Synd bara att det inte finns några vintage i 36. Grattis till klockan i alla fall!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visarna är ju stansade, men det tycker jag passar bra till stilen. Versionen utan datum är ju klart snyggast. Synd att den inte är lite mindre. 38-40mm hade nog varit perfekt. Kör man på vintagestuket så ska det ju vara fullt ut kan jag tycka. Hade gärna ägt en.
 

DrDre

Patek
Tack för trevlig review. Jag tycker båda de klockor du visar är riktiga höjdare i det prissegmentet. Har sneglat en hel del på båda.
 

Martinsthlm

Breitling
Även jag har en LLD, jag tycker att den är en mångsidig klocka som passar till det mesta, att den heller inte är speciellt blodigt prissatt gör ju det hela ännu bättre. Jag har precis fått hem ett sandfärgat NATO, kommer nog passa bra! :)

nato_31_22-02.jpg
 

Minuteman

Rolex
Välskriven recension!
Klämde på en LLD när jag hade alldeles för mycket tid på flygplatsen i Paris förra veckan, vilket väckte habegär. Detta minskade inte det heller :)
 
Topp