• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nivada Grenchen gör återkomst

hejsam

Patek
2-Faktor
Spännande, hoppas de håller sig till de klassiska storlekarna och proportionerna så de inte få för sig att släppa en 44mm kronograf som är typ 17mm hög.

Gillar min chronomaster från 60-talet :)
DD318125-354E-4D9F-97CD-2C6600FCE618.jpeg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Haft lite kontakt med dem vi instagram idag. Chronomaster, Antarctic och Dephtmaster kommer att återlanseras. Ingen aning om vilka som står bakom projektet men det låter rätt spännande.
 

Fritz1

Omega
Runt 2.00 in i den här videon om ”Next hot watches” med några tungviktare i industrin, är Nivada omnämnt:

 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Verkar vara 2 register med datum kl 6 (?), lite synd tycker jag. Om de väljer datum tycker jag iallafall att de borde ha datumet kl 12 vilket några få modeller av Chronomaster hade:
(Valjoux 234)
s490097580971589483_p181_i4_w640.jpeg
Jag vet inte hur kronografen kommer att se ut, vet bara måtten och info om urverket som jag skrev i tråden. Personligen tycker jag inte att datum kl. 12 funkar särskilt väl men för min del är det egentligen ingen biggie vart datumet placeras. Viktigare är storleken på uret, som väl ändå får anses vara rätt lovande? Var rädd för en typ 42 mm boett.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag vet inte hur kronografen kommer att se ut, vet bara måtten och info om urverket som jag skrev i tråden. Personligen tycker jag inte att datum kl. 12 funkar särskilt väl men för min del är det egentligen ingen biggie vart datumet placeras. Viktigare är storleken på uret, som väl ändå får anses vara rätt lovande? Var rädd för en typ 42 mm boett.
Tänkte mer att det inte borde vara datum alls vilket de flesta modellerna inte haft. Men om de nu valde datum borde de iallafall placerat det likt den referensen jag postade ovan.

hejsam vad mäter din Chronomaster?

Jag har för mig att de är 38mm
Mätte precis:
38mm, 45.5mm lug2ug och cirka 14mm hög med plexit och 11.5mm utan :)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tänkte mer att det inte borde vara datum alls vilket de flesta modellerna inte haft. Men om de nu valde datum borde de iallafall placerat det likt den referensen jag postade ovan.




Mätte precis:
38mm, 45.5mm lug2ug och cirka 14mm hög med plexit och 11.5mm utan :)
Håller med om att det vore snyggast utan datum. Vet inte varför men har svårt för datumplaceringen kl. 12. Kanske är en vanesak. Rätt så ideala mått med andra ord. Blir kul att se hur re-issuen blir mottagen.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Håller med om att det vore snyggast utan datum. Vet inte varför men har svårt för datumplaceringen kl. 12. Kanske är en vanesak. Rätt så ideala mått med andra ord. Blir kul att se hur re-issuen blir mottagen.
Precis, tycker måtten på min är ganska spot on för denna typ av klocka.

7D74A3D5-9922-4599-9CC7-46CE7FAC2925.jpeg
6B13C32E-C0B2-4FD3-A78C-E6F49D15D1B2.jpeg
379A1297-7380-425D-A318-457714B4D229.jpeg
(Jag har cirka 17cm handled)

Måtten på den nya låter ändå lovande med 39.5 och 46 lug2lug, blir spännande att se helt enkelt :)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
860DEE80-D223-48A4-8BCF-5BB77F9EEA95.jpeg

Mycket tjockare än min gamla, undra vad vikten är? Kommer nog att sälja bra, om priset blir hyfsat, och kvaliten når upp till gamlingarna.
Får man vara petig så tycker jag att bezeln är för bred, klockan för tjock och luggarna hade gärna fått vara mer avsmalnade. Men överlag ser den ändå rätt bra ut. Originalet är såklart att föredra. Fint ex du har.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Får man vara petig så tycker jag att bezeln är för bred, klockan för tjock och luggarna hade gärna fått vara mer avsmalnade. Men överlag ser den ändå rätt bra ut. Originalet är såklart att föredra. Fint ex du har.
Man tänker att det idag finns betydligt bättre utrustning för både design och produktion av klockor än när det begav sig. Men lik förbannat lyckas man inte riktigt få till det. Boetten känns för tjock och mycket simplare än originalet som har trevlig fasning av luggarna. Och som sagt är ju bezeln alldeles för bred...

Nu låter jag hård vilket är lite orättvist. Men tycker det är märkligt att man idag inte kan hålla samma nivå som for 40-80 år sedan... Det blir för stort, för tjockt eller på annat sätt obalanserat när det görs nytt. Allt känns mer hafsigt och oarbetat.
Screenshot_20200410_192557.jpg
Screenshot_20200410_192627.jpg
 
Topp