• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

exxpert

Omega
2-Faktor
Hej!

Nyfrälst klock och glädjenörd hemmahörandes i Lerum/Göteborg men med rötterna i Älgarås (som ingen ändå vet vart det ligger:D) Arbetar just nu trafiklärare men kommer bli statsanställd i september. Har bara haft quartz-ur förut och sitter helt exalterad nu och lyssnar på det lätta magiska tickandet från min första helt mekaniska klocka från tratten och en nyinköpt automatkronograf (tack till seikoman87) Fantastiskt!! Hoppas bli långvarig här :)
 

TKVF

Panerai
Hej!

Nyfrälst klock och glädjenörd hemmahörandes i Lerum/Göteborg men med rötterna i Älgarås (som ingen ändå vet vart det ligger:D) Arbetar just nu trafiklärare men kommer bli statsanställd i september. Har bara haft quartz-ur förut och sitter helt exalterad nu och lyssnar på det lätta magiska tickandet från min första helt mekaniska klocka från tratten och en nyinköpt automatkronograf (tack till seikoman87) Fantastiskt!! Hoppas bli långvarig här :)
Alla som kör tåg vet vart Älgarås ligger!

Välkommen!
 
Tjena, Karl T - Västerås. Ny lirare i klockträsket. Har just nu en Hublot Big Bang steel ceramic. Är ute efter en Rolex lady till min fru, hojta till om nån har nått tips + en subba till mig. En röd sub vore fint :)

Hej på er
 
Tack! Bilder e kul, tänkte slänga in en bild på min Hubbe. Måste man ladda upp bilden på en extern webserver el sida? El kan man bara ladda in den direkt här? Sorry för dum fråga men e inte världens bästa på datorer

Tack!
 
9TWMB8F.jpg
[/IMG]
4VIzQB1.jpg
[/IMG]
 

HolyCrap

Omega
Hej KS,
nyreggad klocksamlar wannabe här med mer ambitioner än plånbok.
Har smugit omkring på forumet några dagar efter att ha hamnat här lite slumpmässigt efter att ha googlat en klocka av intresse och tänkte det kunder vara trevligt att anmäla sig.

Har sedan länge haft ett sorts intresse för klockor och alltid gillat att fönstershoppa, både inom- och utomlands, men är väl egentligen hyfsat dåligt insatt utöver generell kunskap. Hoppas ändra på det och även kanske sjunka djupare i klockträsket (ja, jag kliver med vilje ut mot den djupare delen av träsket) men i ganska maklig takt. "Jag samlar på klockor, men vansinnigt långsamt" brukar jag säga om frågan kommer upp.

För närvarande har jag fyra oansenliga armbandstidsvisare i min besittning.

Den första av dem, den som jag har ägt längst, är av märket Y. Lansac (som jag inte vet riktigt var det kommer ifrån), stål med länk, blå urtavvla och kronograf. Saknar tyvärr bild på denna då jag har råkat gömma undan den på en odefinerad plats under en nylig flytt.

Nummer två på listan är en ännu mer (för mig) okänd sak. Inköpt i Tyskland av en släkting har den funnit sin väg via min gammelfarmor till mig som arvegods. Det enda jag vet om den är vad som står på den samt var den är inköpt då detta står skrivet i den ask den förvaras i (jag får anta att asken och klockan hör ihop men det finns inga garantier för det.
En Kienzle Markant Antimagnetic pratar jag om:
UoAmOm5.jpg


Helmanuell, väl fungerande. Om någon vet något om denna så skulle jag bli glad över upplysningar.

Mina sista två objekt är de som kommer till användning nu för tiden. Först min bruksklocka, en Certina DS i stål...
4Kw7Owi.jpg


...och till sist en Certina DS Spel Titan av något äldre årsmodell, runt 2007-2008 gissar jag på (dålig på årtal). Båda dessa är kvartz
pjPVgQt.jpg

Denna får följa med ut nån gång per vecka.

Anledningen till att jag just nu anslutit mig till KS, och varför jag ens hittade hit, är att jag börjar bli sugen på att utöka min "samling". Ännu har jag inte lyckats säkra nån budget, eller ens tillstånd, här hemma, men leta kan man ju alltid göra.

Är sugen på en "riktig" klocka, en automat alltså, och den smakinriktning som just nu tilltalar mig är en lite klassisk, ganska ren och enkel design. Har bland annat kikat på Tissot Visiodate och Heritage 150th Anniversary Automatic (den sistnämnda lär väl dock bli knepig) och det är väl ungefär en riktningen jag föreställer mig. TAG Heuer och Longines har också en del fina grejer och Certina har en och annan. Skulle gärna ha en automat med kronograf, men då blir budgeten ett problem, så försöker främst fokusera på modeller utan. Tips mottages gärna. Kraven (eller önskemålen) innefattar, utöver ovanstående, läderarmband och "Swiss made".

Jag lär väl inte delta alltför mycket i diskussioner här på forumet, åtminstone in på ett tag, på grund av bristande kunskaper, men kommer med intresse läsa vad som skrivs av andra, och ser fram emot att spä på mitt intresse och kunnande här på KS

Hälsningar
Patrik
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Nummer två på listan är en ännu mer (för mig) okänd sak. Inköpt i Tyskland av en släkting har den funnit sin väg via min gammelfarmor till mig som arvegods. Det enda jag vet om den är vad som står på den samt var den är inköpt då detta står skrivet i den ask den förvaras i (jag får anta att asken och klockan hör ihop men det finns inga garantier för det.
En Kienzle Markant Antimagnetic pratar jag om:
UoAmOm5.jpg


Helmanuell, väl fungerande. Om någon vet något om denna så skulle jag bli glad över upplysningar.

Jag har ingen aning, men om det är någon som vet så är det nog China.

Välkomna alla!
 

Icaras

Rolex
Hej KS,
nyreggad klocksamlar wannabe här med mer ambitioner än plånbok.
Har smugit omkring på forumet några dagar efter att ha hamnat här lite slumpmässigt efter att ha googlat en klocka av intresse och tänkte det kunder vara trevligt att anmäla sig.

Har sedan länge haft ett sorts intresse för klockor och alltid gillat att fönstershoppa, både inom- och utomlands, men är väl egentligen hyfsat dåligt insatt utöver generell kunskap. Hoppas ändra på det och även kanske sjunka djupare i klockträsket (ja, jag kliver med vilje ut mot den djupare delen av träsket) men i ganska maklig takt. "Jag samlar på klockor, men vansinnigt långsamt" brukar jag säga om frågan kommer upp.

För närvarande har jag fyra oansenliga armbandstidsvisare i min besittning.

Den första av dem, den som jag har ägt längst, är av märket Y. Lansac (som jag inte vet riktigt var det kommer ifrån), stål med länk, blå urtavvla och kronograf. Saknar tyvärr bild på denna då jag har råkat gömma undan den på en odefinerad plats under en nylig flytt.

Nummer två på listan är en ännu mer (för mig) okänd sak. Inköpt i Tyskland av en släkting har den funnit sin väg via min gammelfarmor till mig som arvegods. Det enda jag vet om den är vad som står på den samt var den är inköpt då detta står skrivet i den ask den förvaras i (jag får anta att asken och klockan hör ihop men det finns inga garantier för det.
En Kienzle Markant Antimagnetic pratar jag om:
UoAmOm5.jpg


Helmanuell, väl fungerande. Om någon vet något om denna så skulle jag bli glad över upplysningar.

Mina sista två objekt är de som kommer till användning nu för tiden. Först min bruksklocka, en Certina DS i stål...
4Kw7Owi.jpg


...och till sist en Certina DS Spel Titan av något äldre årsmodell, runt 2007-2008 gissar jag på (dålig på årtal). Båda dessa är kvartz
pjPVgQt.jpg

Denna får följa med ut nån gång per vecka.

Anledningen till att jag just nu anslutit mig till KS, och varför jag ens hittade hit, är att jag börjar bli sugen på att utöka min "samling". Ännu har jag inte lyckats säkra nån budget, eller ens tillstånd, här hemma, men leta kan man ju alltid göra.

Är sugen på en "riktig" klocka, en automat alltså, och den smakinriktning som just nu tilltalar mig är en lite klassisk, ganska ren och enkel design. Har bland annat kikat på Tissot Visiodate och Heritage 150th Anniversary Automatic (den sistnämnda lär väl dock bli knepig) och det är väl ungefär en riktningen jag föreställer mig. TAG Heuer och Longines har också en del fina grejer och Certina har en och annan. Skulle gärna ha en automat med kronograf, men då blir budgeten ett problem, så försöker främst fokusera på modeller utan. Tips mottages gärna. Kraven (eller önskemålen) innefattar, utöver ovanstående, läderarmband och "Swiss made".

Jag lär väl inte delta alltför mycket i diskussioner här på forumet, åtminstone in på ett tag, på grund av bristande kunskaper, men kommer med intresse läsa vad som skrivs av andra, och ser fram emot att spä på mitt intresse och kunnande här på KS

Hälsningar
Patrik
Ditt inlägg ger skäl till ditt namn. Välkommen! :)
 

Archie

Cartier
God kväll Klocksnackister

Det är väl dags för en presentation:
Jag är en grabb på 30 jordsnurr från värmland med ett relativt nyfunnet klockintresse. Jag är civilingenjör som jobbar inom konsultbranschen och är här för att slå ihjäl lite tid om kvällarna samt såklart lära mig mer horologi(säger man så på svenska?). Mitt nick är såklart inspirerat av den excentriske Archieluxury som bedriver en youtubekanal där han frispråkigt vädrar sina åsikter om klockor (och annat) vilket ofta resulterar i mer eller mindre frivillig komik. Jag har i övrigt (annat än att jag delar mycket av hans smak) inget gemensamt med denne man och jag är absolut inte så skränig, vulgär och framfusig som han. I övrigt uppskattar jag mat(när någon annan lagar den) dryck (i stora kvantiteter), foto, resor, natur, mysiga hemmakvällar och skogspromenader etc osv.

Jag har idag:
  • Omega Speedmaster 3570.50
  • Omega Constellation Pan pie 60talare
  • Omega Constellation helguld ännu äldre variant, troligtvis 50-tal eller tidigt 60
  • Certina New Art som bruks/beater sent 60tal.
Mitt nästa köp blir nog någon av:
  • Nya GMT master II (den nya med svart/blå vridring)
  • Explorer II (216570 svart urtavla)
  • JLC ultra thin moon phase
  • Eller ännu hellre JLC Deep Sea Tribute
Jaeger-LeCoultreClassique1959.jpg

(alternativt den Amerikanska varianten, kan inte bestämma mig vilken som är snyggast)

Eftersom deep sea tribute är sällsynt överlag och nya GMTn nog är i princip omöjlig att komma över begagnad så står nog valet i realiteten mellan en explorer II och JLC ultra thin moonphase då det tar emot att köpa en sprillans ny. Så om någon sitter på någon av dessa får ni gärna kontakta mig, alternativt om ni har några åsikter kring valet mellan dessa två.

Överlag är mina favoritmärken Omega, Rolex, JLC, Vacheron Constantin och IWC.

Pluspoäng till er som känner igen mannen i min avatar. Som uppväxt i en håla i värmland är denne man givetvis husgud.;)
 

aosehus

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
God kväll!

Klockintresserad sen säkert femton år tillbaks. Har läst på TTT från och till under tio år, men tyvärr inte skrivit själv i någon större omfattning. Numera bosatt i Zürich och sämre ställen kan man bo på som klocktok. Jag hjälper gärna till om någon skulle ha några tankar och funderingar gällande klocklandet.

Hälsningar,
Martin
 

Tilo68

Breitling
Hej! ser att du gillar dykare klockorna ser väl helt okay ut, huvudsaken är ju att man trivs själv med dem.

Välkommen!!!!!!!!!!
 

Tilo68

Breitling
Hej KS,
nyreggad klocksamlar wannabe här med mer ambitioner än plånbok.
Har smugit omkring på forumet några dagar efter att ha hamnat här lite slumpmässigt efter att ha googlat en klocka av intresse och tänkte det kunder vara trevligt att anmäla sig.


UoAmOm5.jpg

Hej

Ser att du har så kallade kostymur det är de flesta av mina med.
Håller med dig om att tissot har vissa trevliga modeller.

Välkommen och lycka till!
 

Tilo68

Breitling
Hej!

Nyfrälst klock och glädjenörd hemmahörandes i Lerum/Göteborg men med rötterna i Älgarås (som ingen ändå vet vart det ligger:D) Arbetar just nu trafiklärare men kommer bli statsanställd i september. Har bara haft quartz-ur förut och sitter helt exalterad nu och lyssnar på det lätta magiska tickandet från min första helt mekaniska klocka från tratten och en nyinköpt automatkronograf (tack till seikoman87) Fantastiskt!! Hoppas bli långvarig här :)


Hej!

Javisst är det trevligt med en klocka som tickar tror förresten att det var jag en gång i tiden som fick upp Seikoman87 intresse för klockor.

Ja välkommen och lycka till.
 

bya

Omega
hej,
läser mest än o deltar i konversationerna. Från Täby, har o driver ur/guld -butik västra delen av sthlm, stjärnurmakare snart i 10 år.
bastar 31 i augusti, är inte urmakare utan datanörd i grund o botten, då jag pluggade datateknik på kth men hoppade av för att starta eget. Bra/dumt, tjaa vem vet. Nu är man fast med de här jävla klockorna =)

GIllar o få frågor, så är det nåt får ni gärna dra iväg PM till mig, oavsett om det är klockrelaterat, servrar, java o annat IT-krafs ;)

På armen sitter en Glycine golden eye, certina big size, vintage omega.
Sneglar på nya Tudor heritage chrono. Kanske slår till nån dag!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Kanske ska presentera sig här nu när man börjat posta lite.

Nyfrälst ung grabb. Studerar.

Kollektionen just nu består av:

Omega Seamaster 600, vintage 60-talare
Seiko SKX007

Men vill utöka samlingen och det kliar i fingrarna varje dag :)

Inom nåt år vill jag gärna äga en schysst Datejust helst med någon fyrsiffrig referens samt en Speedmaster. Men vi får se hur allt utvecklar sig!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
hej,
läser mest än o deltar i konversationerna. Från Täby, har o driver ur/guld -butik västra delen av sthlm, stjärnurmakare snart i 10 år.
bastar 31 i augusti, är inte urmakare utan datanörd i grund o botten, då jag pluggade datateknik på kth men hoppade av för att starta eget. Bra/dumt, tjaa vem vet. Nu är man fast med de här jävla klockorna =)

GIllar o få frågor, så är det nåt får ni gärna dra iväg PM till mig, oavsett om det är klockrelaterat, servrar, java o annat IT-krafs ;)

På armen sitter en Glycine golden eye, certina big size, vintage omega.
Sneglar på nya Tudor heritage chrono. Kanske slår till nån dag!

Välkommen, kul med folk från branschen!
Också kul med fler Täbybor, är själv just hemflyttad från Solna :)
 

TKVF

Panerai
hej,
läser mest än o deltar i konversationerna. Från Täby, har o driver ur/guld -butik västra delen av sthlm, stjärnurmakare snart i 10 år.
bastar 31 i augusti, är inte urmakare utan datanörd i grund o botten, då jag pluggade datateknik på kth men hoppade av för att starta eget. Bra/dumt, tjaa vem vet. Nu är man fast med de här jävla klockorna =)

GIllar o få frågor, så är det nåt får ni gärna dra iväg PM till mig, oavsett om det är klockrelaterat, servrar, java o annat IT-krafs ;)

På armen sitter en Glycine golden eye, certina big size, vintage omega.
Sneglar på nya Tudor heritage chrono. Kanske slår till nån dag!
Välkommen (välkomna ni andra) hit!
Vad får vi för rabatt? :)
Skulle också vilja jobba med klockor, en gång i tiden var jag faktiskt på intervju hos Jarl Sandin, men fick inte jobbet...
 
Topp