• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Böjen

Omega
Får väl ställa mig upp och presentera mig själv.

Är en 34årig småbarnsfarsa med sambo och hus i ett vanligt villaområde ute på ön Tjörn.
Klockintresset har alltid funnits med aldrig ekonomin till att köpa något spännande, har en del andra dyra hobbys som hojåkande och framförallt byggande av hojar!
Har vid ett antal tillfällen bestämt mig för att jag skall köpa precis "den" klockan men då har det alltid dykt upp något annat mer spännande och därför så har det som vanligt stuckit iväg prismässigt så det inte funnits möjlighet.
Men nu är det dags att förverkliga drömmen om en riktig klocka.
 

Vesper

Rolex
Hej!
Mitt namn är Rickard 26 år och jobbar som elektriker, bosatt i Linköping men jobbar i Stockholm, har väl haft ett klockintresse mer eller mindre sen man köpte första klockan en sisådär 10 år sedan. Börjar närma mig mitt första ordentliga inköp, dock väldigt svårt att välja.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hej!
Mitt namn är Rickard 26 år och jobbar som elektriker, bosatt i Linköping men jobbar i Stockholm, har väl haft ett klockintresse mer eller mindre sen man köpte första klockan en sisådär 10 år sedan. Börjar närma mig mitt första ordentliga inköp, dock väldigt svårt att välja.
Varmt välkommen, vad gillar du för nått, budget?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tackar! Har alltid varit helt såld på breitling men nu när jag börjar kollat runt lite mer så har jag fastnat omega sop eller chopard mille miglia budgeten ligger väl runt 20-25 beror lite på vad som dyker upp.
Ett tips är att kolla runt på olika klockmärken och modeller som man gillar och läser på - kunskap är guld, om man stressköper något så finns risken att det "dyker upp något nytt" som man kanske hellre skulle köpt.
 

maxmol

Panerai
Tjena allihop. Max heter jag, 26 år. Har varit med här sedan december. Har alltid varit intresserad av klockor och köpte min första riktiga klocka drygt 5 månader efter gymnasiet då jag slog till på en Omega Seamaster. Hittills har jag mest bara läst vad ni andra skrivit men tänkte försöka komma igång lite mer här på forumet. Samlingen är inget storverk, Speedmaster, vintage Tissot, Citizen, Seiko och en Swatch. Men hoppas på att, med er hjälp bygga ut den.
 

Totte

Panerai
Hej,
Jag heter Totte och jag är klockolist.
Mitt beroende har jag dragits med i cirka åtta år nu. Det hela började med lite oskyldigt ebay-surfande i kombination med ett annat gift; alkohol. Som alla vet är det livsfarligt att blanda substanser och det tog inte lång tid innan jag var fast.
Möjligen går embryot till detta förfall att spåra tillbaka till min barndom; Då jag frenetiskt bytte band på mina Swatchklockor. Eller kanske var det Casio's digitala monster i den årliga Hobbex-katalogen som tände denna gnista? Oavsett hur det gick till så är det ett faktum. Det gäller bara att lära sig leva med sitt missbruk. :)

Skämt å sid så har jag hängt med lite på avstånd här på KS och tänkte att det var dags att komma ut ur garderoben.
Som jag tidigare nämnt drog allt igång när jag upptäckte ebay. Till en början var jag kvantitetsorienterad; Omväxling förnöjer. Så det blev mycket quartzare och digitalare kryddat med lite halvrisiga vintageklockor. Under årens lopp har det skett en viss förskjutning och jag har blivit lite mer kvalitetsorienterad i mitt klocktänk. Jag har alltid fallit för estetiken snarare än tekniken. Så någon järnkoll på verksnummer och gångavvikelser har jag inte. Sen har jag väldigt svårt för att skiljas från mina klockor och är således ingen flippare.

Seiko_Seiko_Omega_zps92579a18.jpg


Min första "riktiga" klocka inhandlades vid 15-års ålder. Valet föll på en i "guldig" Seiko kronograf. Min ebay-oskuld togs av en annan Seiko Kronograf, denna gången i titan. Första vintagekärleken, En Omega Seamster från 60-talet.

DD_Casio_Ny_1_zps6347abeb.jpg


Dessa två tidsvisare summerar nog mitt klockintresse rätt bra. Jag är nog en sån'där "tråkig" allätare, om jag tänker efter. Den pipiggula Databanken fladdrade förbi i Lonely Island's video "Motherlover" (Sjukt rolig! Om ni inte sett den kolla in den). Day-Date'en sluter på något sätt cirkeln när jag reflekterar över mitt klockval som 15-åring.

Tack KS,
/Totte

 

Gin

Breitling
Hej!

Skrev precis in mig trots att jag läst forumet då och då nästan ett år.

Man, 32 år i Stockholm. Ganska nyfrälst, det hela började med ett arv från farfar för något år sedan, en Omega från 1938. Försökte identifiera den först, visade sig vara ganska ovanlig och har till idag inte hittat en exakt likadan. Läste och läste och sökte; och sen skulle den ju servas...läste lite till...och så var jag fast!

Äger förutom Omegan en IWC 3717 (Pilot Kronograf) och en Seiko automatdykare som ännu ej är uppackad. Ville ha något vattentätt men är inte helt säker än, plasten får vara kvar ett litet tag till om jag kanske ska sälja.

Här är den jag har till vardags:

1_zpsf3d5e043.jpg
 

TKVF

Panerai
Hej!

Skrev precis in mig trots att jag läst forumet då och då nästan ett år.

Man, 32 år i Stockholm. Ganska nyfrälst, det hela började med ett arv från farfar för något år sedan, en Omega från 1938. Försökte identifiera den först, visade sig vara ganska ovanlig och har till idag inte hittat en exakt likadan. Läste och läste och sökte; och sen skulle den ju servas...läste lite till...och så var jag fast!

Äger förutom Omegan en IWC 3717 (Pilot Kronograf) och en Seiko automatdykare som ännu ej är uppackad. Ville ha något vattentätt men är inte helt säker än, plasten får vara kvar ett litet tag till om jag kanske ska sälja.

Här är den jag har till vardags:

1_zpsf3d5e043.jpg
Riktigt snygging.
 
S

Sulan

Guest
Då kliver jag in då.

Från gbg, hus, fru och två barn flicka 3år och pojke 5månader :)

Gillar bara vintage klockor Rolex, tudor och omegor. Med handen på hjärtat så måste jag säga att "det var bättre förr" när det kommer till klockor. Dagens klockor saknar stil/karisma, ta bara tex rolex, ta en så enkel klocka som suben hur snygg var inte den från säg 70 tills NU dom har ju sabbat hela modelen slaktat den, sea-dwellern skall vi inte prata om (en av dom snyggaste) divers som någonsin gjorts och vad har dom gjort med den? Så fort man ser den nya dssd så hör jag en zonar i min skalle "ping ping, ping ping" näää tack!!! Vintage blir det för mig.

Ja ja, vi syns i trådarn framöver :)
 

oystercase

Cartier
Christian här,

Är en gammal men anonym klockräv på svenska forumen, har hängt med sedan många åt på axelssons,sedemera TTT och nu även på KS. Postar väldigt sällan men läser destu mer. Känner många riktigt stora klocksamlare irl och en del av forumfolket.Tankar på mig nya klockor när andan faller på, mest för min egen skull.

Tänkte jag skulle göra något så ovanligt som att sälja en av de klockor som jag hamstrat så med de nya KoS reglerna så har jag blivit framsläpad i ljuset. Jag får väl prestera något mer än så men just nu så får det bli en liten fin bytesannons.
 

Marckus

Panerai
Gissar att jag kommer bli aktiv här då jag lätt blir manisk när det kommer till intressen. Identifierar mig som cyklist i första hand och student i andra. I klockväg lockas jag av allt möjligt, så det är ingen idé att spekulera i nischer eller favoriter.

Har varit bystander länge nog och kände att det var dags att officielt vara konsument av klocksnack.se så sidan får det antalet medlemmar den förtjänar.

Vi syns säkert!
/Marcus
 

Frele

Cartier
Hej!

Har varit medlem här på sidan i några veckor och kände att det var dags att presentera mig och min första riktiga klocka.

Nåväl, jag heter Fredrik och pluggar för närvarande till civilekonom på Linköpings universitet. Mitt klockintresse väcktes för något år sedan och jag har spanat efter klockor till och från sedan dess. Nu kände jag dock att det var dags att göra slag i saken så jag slog helt sonika till på en annons här på KS.

http://i.imgur.com/LF20euA.jpg

Klockan i fråga är en Omega Aqua Terra chronograph. En i mina ögon mycket vacker klocka som jag är väldigt nöjd med. Vill även rikta ett stort tack till martinhook för trevligt bemötande och för visat tålamod.

http://i.imgur.com/b1ieDFK.jpg

Slutligen ett obligatoriskt handledsskott.

Väl mött!

/Fredrik
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Hej!

Har varit medlem här på sidan i några veckor och kände att det var dags att presentera mig och min första riktiga klocka.

Nåväl, jag heter Fredrik och pluggar för närvarande till civilekonom på Linköpings universitet. Mitt klockintresse väcktes för något år sedan och jag har spanat efter klockor till och från sedan dess. Nu kände jag dock att det var dags att göra slag i saken så jag slog helt sonika till på en annons här på KS.

LF20euA.jpg


Klockan i fråga är en Omega Aqua Terra chronograph. En i mina ögon mycket vacker klocka som jag är väldigt nöjd med. Vill även rikta ett stort tack till martinhook för trevligt bemötande och för visat tålamod.

b1ieDFK.jpg


Slutligen ett obligatoriskt handledsskott.

Väl mött!

/Fredrik


Tog mig friheten att fixa till dina bildlänkar. Välkommen och rejält snygg första klocka.
 

Frele

Cartier
Hej!

Har varit medlem här på sidan i några veckor och kände att det var dags att presentera mig och min första riktiga klocka.

Nåväl, jag heter Fredrik och pluggar för närvarande till civilekonom på Linköpings universitet. Mitt klockintresse väcktes för något år sedan och jag har spanat efter klockor till och från sedan dess. Nu kände jag dock att det var dags att göra slag i saken så jag slog helt sonika till på en annons här på KS.

http://i.imgur.com/LF20euA.jpg

Klockan i fråga är en Omega Aqua Terra chronograph. En i mina ögon mycket vacker klocka som jag är väldigt nöjd med. Vill även rikta ett stort tack till martinhook för trevligt bemötande och för visat tålamod.

http://i.imgur.com/b1ieDFK.jpg

Slutligen ett obligatoriskt handledsskott.

Väl mött!

/Fredrik
 

WDWD

Omega
2-Faktor
Hallå!

Har spanat in forumet ett tag men kände att det var dags att regga sig nu...

Haft en del klockor genom åren men brukar tröttna efter ett tag och göra mig av med dem. Favoriten i min ägo just nu är en Breitling Superocean Steelfish X-plus som jag har haft i några månader.

Ursprungligen från Sthlm men jobbar just nu på annan ort.

/K
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Får väl kasta in min första post här.

Snart fyllda 28år och bor i Östersund. Man kan säga att klockor är ett relativt nytt intresse trots att jag äger en del sköna ur.
Kort och gott så vore det vore roligt att få dela med sig och samtidigt ta del av det ni har att lära.

Mitt största intresse är att köpa och sälja för att prova mig fram. Det är svårt att få en känsla för en klocka innan man har fått hem den och haft den på sig, därför provar jag mig fram.

Hoppas på att kunna bidra med något hit till forumet :)

Favoriten bland mina klockor:
Rolex Oysterquartz 17013 samt Omega Speedmaster Prof. Schumacher
image.jpg

image.jpg
 

Quercus

Breitling
Hej allihopa!
Har kikat runt på klocksnack i säkert ett halvår men inte registrerat mig förrän nyligen. Intresset för klockor har funnits ett tag, dock ganska sporadiskt.Var mest så att jag i samband med resor stod och dreglade vid skyltfönsterna inne på olika flygplatser och sorgset sneglade ner på mitt vrak från Ur&Penn. Hur som helst så för lite mer än ett år sedan var en längre utlandssemester inbokad och jag hade bestämt mig för att en klocka skulle inhandlas.
Budgeten var lite flytande men tänkte mig någonstans mellan 12-20 tusen nypris. Var runt och testade lite olika klockor och fann ett par som jag gillade. Gick in på en Rolexbutik och testade en submariner på skojj.
Och skojj var det...Lång historia kort: Kollade upp på internet så att butiken fanns med på Rolex hemsida som AD (blir lätt överdrivet nojjig i Asien, samt att jag aldrig köpt någon finare klocka innan), köpte klockan, var lycklig och hade ångest på samma gång.

Sen kan ni ju ungefär räkna ut resten av historien fram till nu. Ändlösa timmar av klocksurfande och om man vaknar på natten så kollar man först hur klockan mår innan man kollar vad den visar.

Jag är iaf snart 23 år och kommer från norra Norrland. I höstas flyttade jag ca 50 mil söderut och hamnade i Umeå.

Klockorna jag äger för tillfället är då:

Rolex Submariner 14060M
Atlantic 21 jewels från ca 1955
Glycine combat sub goldeneye (köpt av spencer66 för ca 1 vecka sedan)

Lite bilder










Tack för mig!
 
Topp