• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vulcan

Omega
Hallå alla!

Micke heter jag,
presentera mig....vet inte riktigt vad jag ska skriva, men....började som många andra med en slump...beslöt mig för att hand om lite arvegods, hade dels min fars
50 års gåva från företaget han jobbade på, en Tissot Seastar Seven, samt ytterligare ett arvegods från släkten en 70-tal Longines...å så var jag igång.

Kommer mest att figurera på vintagesidan, gillar väldigt mycket den design som var way back then, har ett gott öga till just Tissot, ruskigt bra kvalitet för pengarna,
annars kan det bli lite vad som helst som känns rätt.

I övrigt gillar jag det jag ser i detta forumet, hoppas att bli långvarig här.
 

dvl

Breitling
Tjo!

David här, har flera vänner på KS som till slut lyckats lura ner mig i träsket. Har precis lyckats få tag på en Oris Aquis med tungsten bezel och är helt förälskad. Långsiktigt blir det nog en Omega Seamaster Aqua Terra när frugan lugnat sig över det senaste köpet.

Väl mött
/David
 

C J

Omega
Hej!

Inte helt ny här på KS men har tidigare inte gjort särskilt många inlägg - det ska det bli ändring på nu. Alltid älskat klockor sedan jag köpte min första klocka på postorder tidigt 80-tal. Då var det batteri-klockor med coola funktioner som miniräknare, stopp-ur och annat som gällde. Gick från det till färgglada Swatch-klockor andra hälften av 80-talet och till klockor med stål-länk och urtavlor som skulle signalerade en viss "mogenhet" hos mig själv under 90-talet. Ja jösses.

Idag är det framförallt dykare och pilot-klockor som fascinerar mest. Men jag gillar också mer dressade klockor.. ja, när jag tänker efter så gillar jag nog ALLA typer av klockor! Jag kan alltså fortfarande uppskatta digitala klockor a la 80-tal väldigt mycket. På handleden just nu sitter ofta en Rolex Explorer II, svart urtavla. En annan favorit under sommaren har annars varit Seiko 5 Sports X Rowing Blazers med rosa urtavla.

Kul att få vara en liten del av detta eminenta forum. Nackdelen med forumet är bara att det lätt försvinner ett antal timmar när man är väl är inne. Den där tiden man kanske egentligen borde ägnat åt familjen eller varit på gymmet ;)

Allt gott!

C J
 

C J

Omega
Hej,

Thomas här, jag bor i Stockholm och kommer från Frankrike…

Jag har altid varit intresserade av Omega Seamaster… (sedan jag var en tonåring och såg James Bond med Pierce Brosnan).
Nu äger jag 2 Omega Seamaster… en Quartz Seamaster diver SMP 300 från 2010 och en Seamaster NTTD model från 2023.

Nu är jag sugen på en Rolex Submariner… 114060 eller 124060… Rolex världen är helt ny till mig… mycket att lära mig… och det är därför jag kom hit till Klocksnack :)

Ber om ursäkt för min Svenska… :)

Mvh
Välkommen till KS. Du behöver inte be om ursäkt för svenskan - den var perfekt. Jag delar ditt intresse för Omega Seamaster och har själv samma klocka som du från 2010!
 

NilsJakoph

Breitling
Hej, Jakob heter jag och bor i Umeå.

Har stort intresse för sådant som ger guldkant i livet ochdå framför allt klockor men även goda viner. När det gäller klockor så har jag förälskat mig i just Omega och äger idag en Speedmaster, som jag köpte ny 2020, samt en vintage Seamaster från 1954. Utöver det har jag precis införskaffat en Longines Hydro Conquest.

Högst upp på önskelistan just nu är en Omega Seamaster Diver 300 i det gröna utförandet med gummi armband. Jag hade en på handleden i en butik på flygplatsen i Nice på väg hem från utlandssemestern i somras. Men mördande blickar från min fru gjorde att jag snällt lämnade tillbaka den till det trevliga butiksbiträdet och den fick fortsätta vara just högst upp på önskelistan.

Men vem vet, kanske just Klocksnack leder mig till att jag en vacker dag får ha just en sådan Seamaster på armen igen.
 

mrxyz

Breitling
Hej
Hittade till KS för ungefär ett år tillbaka och har främst kikat i säljes forumet.
Registrerade mig för några månader sen men nu skriver jag mitt första inlägg där jag tänkte berätta om hur mitt intresse för klockor kom till.

30+ från Göteborg.
Har alltid haft ett underliggande intresse för klockor sen barndomstiden.
Det hela började en dag då jag skulle söka och sortera kanaler på TVn.
Minns då att jag hittade en lokal tv kanal i Halmstad där dom hade besökt en AD som visade upp olika klockor och berättade om dom.
Då fastnade 3 olika märken på minnet och det var Rolex , Omega och Breitling som då var alla unga karlars dröm klocka sades det.
Under tiden jag gick i gymnasiet så brukade jag fönstershoppa klockor när jag gick förbi en klockbutik men förstod aldrig varför klockor var så dyra.
Där och då kunde jag aldrig föreställa i min vildaste fantasti att jag skulle ha råd att köpa mig en riktigt fin klocka som jag såg i skyltfönster.
Det var helt enkelt fantasi priser i min värld.
Åren gick och jag började jobba och lämnade ungdomsåren bakom mig. Helt plötsligt kom jag in i ” vuxenlivet ” och en vän hade fått barn och det var dags för dop och jag skulle bli gudfar.
Då behövde jag köpa en klocka för att matcha kostymen.
Gick in till Jarl Sandin i Göteborg och köpte min första ”riktiga” klocka som blev en Tissot Le Locle för att jag gillar romerska index och jubilee liknande bracelet.
Sen dess har intressent förstärks och det jag gillar mest är Genta stilen med stilrena urtavlor och integrerade bracelets.

Idag består mina lilla samling av :

Tissot Le Locle T006.407.11.053.00
Tissot PRX Quartz T137.410.11.041.00
Tudor Royal M28503-0004

Just nu är jag ute efter en Maurice Lacroix Aikon 39 mm med blå urtavla så om du har en till salu i gott skick så hojta till.
 
Senast ändrad:

Ekebeke

Breitling
Hej! Emil heter jag 29år.

Mitt klock intresse har precis börjat och jag är nu på jakt efter min första "ordentliga" klocka. Mitt intresse grundar sig väl i ett teknik intresse och tycker det finns en charm i alla olika urverkstyper. Hoppas Ks ska ge mig både inpiration och kunskap för att starta min klocksamling.
Klockan jag har idag är en Pulsar chronograph.
 

MrP.

Omega
Hej alla,
Varit medlem här strax över 9 år och har alltid haft tankar om att vara mer aktiv än att bara läsa genom alla härliga reportage och trådar som finns!

Då jag tyvärr blev bestulen på min klocka för ett år sen så svalade intresset för klockor men har äntligen börjat komma tillbaka och de är dags att försöka hitta något nytt kul!
 

NisseP

Breitling
Tjena!

Efter att man scrollat fram och tillbaka här i forumet under ett år tid så kände jag att det var dags att bli medlem!
Ingen extrem nörd (än) men, jag känner att det är dags att skaffa sig en ''ordentlig'' klocka och jag kan inte tänka mig ett bättre ställe att göra det på än här!

Kalasbra forum! Tack för insläpp.
 

Joakim D

Omega
Paneristi
2-Faktor
Hej allesammans Joakim heter jag från norra delen av landet, har varit medlem i ett par år, inte skrivit nämnvärt men hängt en del på Köp och sälj avdelningen vilken är kanonbra om man gillar armband vilket jag gör. En favorit för armband är Ronin47 som tyvärr upphört med sin verksamhet, skickar med en bild på en av dessa.
377116944_867244594393602_280259181987301335_n.jpg
 

taamiii

Breitling
Tjena!

Jag har lurkat här ett tag men känner att efter några månader i klock sfären vill jag gärna bidra med något. Mitt klockintresse började med att jag fick min bortgångne morfars gamla klocka. Är främst intresserad av (och har börjat med) att renovera vintage klockor, en hel värld i sig, men har såklart några drömklockor bland nyare klockor med.

Ska göra mitt bästa för att bidra till forumet (är inte här endast för köp och sälj delen som en och annan surgubbe redan lyckats påstå efter mina första 5 posts). Allt gott!
 

dd_mange

Panerai
2-Faktor
Hej och tack för insläpp!

Inflyttad norrbottning här.

Relativt ny i denna värld då intresset väcktes för drygt ett år sedan, men bara eskalerat sen dess. Har i nuläget ingen direkt nisch gällande mitt samlande och samlingen är inte heller särskilt stor. Klockan som går varmast på handleden just nu är en Hamilton kakhi field, 42 mm, men även Tudor ligger varmt om hjärtat.

Återigen. Tack för insläpp. 🙂
/magnus
 

modulo

Breitling
Hallojsan medlemmar!
Efter att ha ägnat en del fritid åt meditativa klockrestaurerings-kanaler på YT och lovordat dessa för frun så gav hon mig en bok i present; "Amateur watchmaking" av Per Torphammar. Efter den hinten så hittade jag ingen anledning att inte prova på denna hobby.
Jag införskaffat det mesta basmaterialet enligt vad boken rekommenderar: ett urval av verktyg, även om det mesta är budget från allehanda webbsajter. Isopropanol, zippobensin, rodico, handskar, tandpetare, två olika oljor och ett fett plus en del sortimentaskar.

Jag har några äldre automatiska Seiko-urverk (älskar dessa 60-tals klockor av mindre storlek med rundade akrylglas) som jag snyggat till utsidan på . Nu har jag dock fastnat lite i processen. Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp stegen med demontering, mekanisk rengöring, rengöringsvätskor, inoljning, montering för att göra det hanterbart och funktionellt mellan varven. Med småbarn hemma har man inte tid att sitta en heldag utan det får bli lite när man får en liten stund över.

Seiko Sea horse på handleden sedan 5 år.
/Adam
 

FolkeJ

Breitling
Hej! Ny till både gruppen samt klockträsket, idag fick jag hem min första ”riktiga” klocka. En Seiko Presage Cocktail Time ”Blue Moon” SRPB41J1.
Hoppas på fina affärer och början på en fin samling.
/Elton
 

Bilagor

  • IMG_7281.jpeg
    IMG_7281.jpeg
    355.8 KB · Visningar: 16

Degnöt

Breitling
2-Faktor
Hej klocksnack!

Jag har läst här utan egen profil ett tag nu, och när jag hittade en klocka jag blev sugen på i köp/sälj så fick jag tummen ur och reggade mig.
Har sedan i våras ungefär börjat fastna på wristwatch revival med fler på Youtube. Så suget efter en "riktig" klocka kom fort.
Många år har passerat med smartwatch på armen, nu vill jag ha mekanik som snurrar.
Beställde först en Seiko SPB121 med den snygga gröna tavlan och guldvisare. Den kändes inte rätt tyvärr storleksmässigt och dessutom gick den alldeles för fort, ca 40s/d.
Så den gick tillbaka. Istället blev det en Tissot gentleman powermatic. Är helnöjd med den än så länge. Slitet uttryck; den går som en klocka.
Så nu har jag precis swishat Frasse här på forumet, hoppas att det dyker upp en fräck Sinn 556 inom kort!

Tack för insläpp och trevligt forum!
 

The watch to wear

Breitling
2-Faktor
Hej alla!
Har varit intresserad av klockor sedan gul Casio nån gång i mitten på 90-talet. Därefter Citizen-dykare, Omega dressare och vintage-ur. Men aldrig löparklockor eller äppelklockor, de är liksom något annat.
Hoppas så småningom hitta trevliga fortsättningar på klockägandet via forumet, men också bidra till samtalet i den mån jag har nåt att tillföra.
Ses i trådarna!
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Hej,

Thomas här, jag bor i Stockholm och kommer från Frankrike…

Jag har altid varit intresserade av Omega Seamaster… (sedan jag var en tonåring och såg James Bond med Pierce Brosnan).
Nu äger jag 2 Omega Seamaster… en Quartz Seamaster diver SMP 300 från 2010 och en Seamaster NTTD model från 2023.

Nu är jag sugen på en Rolex Submariner… 114060 eller 124060… Rolex världen är helt ny till mig… mycket att lära mig… och det är därför jag kom hit till Klocksnack :)

Ber om ursäkt för min Svenska… :)

Mvh
Vadav ditt nick?🙂
 
Senast ändrad:

partyb

Breitling
Hej alla!

Ganska ny här på forumet. Läser ofta men detta är första inlägget. Tycker att det är riktigt coolt att det här forumet finns och att det finns så många klockintresserade!

Själv har jag påbörjat en mindre samling, mest armeklockor just nu men känner att det kommer adderas lite annat snart.

Tack för ett grymt forum!
Är nog ingen fara, tror det är många som kikar ganska länge innan man bestämmer sig för att gå med, själv har jag läst en hel del sedan cirka 2015 innan jag bestämde mig för att bli medlem i år😂 Välkommen och hoppas du ska trivas!
 

Manicken

Breitling
🫡

Först av allt. Har haft varianter av detta användarnamn i 15 år. I annan variation byggde de på "My Nickname" men nu kan det även såklart tolkas som svenska ordet "Manicken" helt enkelt. 😅

Idag landade en ny klocka hos mig, en omega constellation quadrella 1586.79 , ska försöka hitta någon relevant tråd och posta något i!

Tack för ett roligt och givande forum!
 

Sickan

Breitling
Hej,

Allihopa jag är ny här på forumet och blev presenterad av en vän som är en riktig klock-huvud 😅 Som tur var lyssnade jag på hans tips och blev medlem!

Jag är sjukt intresserad av Rolex och Cartier. Äger för tillfället en Rolex OQ , Submariner och tg195. Vad tycker ni om dessa modeller? Skriv gärna era åsikter :)!

/S
 

martaSM30

Audemars
Hej,

Allihopa jag är ny här på forumet och blev presenterad av en vän som är en riktig klock-huvud 😅 Som tur var lyssnade jag på hans tips och blev medlem!

Jag är sjukt intresserad av Rolex och Cartier. Äger för tillfället en Rolex OQ , Submariner och tg195. Vad tycker ni om dessa modeller? Skriv gärna era åsikter :)!

/S
Välkommen! OQ är coola, tycker de ska göra en remake på den i mindre format. Släng gärna upp bilder på din i lämplig tråd!
 

Luffare

Breitling
Hej, ny här på KS.

Mitt intresse för klockor började för ca 15 års, då jag hittade en gammal zodiac runt min farfars handleden. Det var det vackraste konstverket jag sätt tyckte jag. Just därför är jag på jakt efter en zodiac idag.

Har inte så intressant samling idag, men sitter inne på en Rolex 16263 som är bland dem bättre av min samling.

Ha en härlig dag!

Hugo

IMG_2532.jpeg
 
Topp