• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

T0mten

Breitling
Hej! Kul att ha hittat hit till ett forum likasinnade klockentusiaster. Håller till i södra Sverige och London för det mesta och tycker om att gå i/förbi klockbutiker och urmakare när än möjligheten finns.

Har förhoppningar om att så småningom införskaffa mig antingen en Rolex Explorer 124270 av en AD, eller en 39mm Rolex Explorer 214270, kanske genom KS.

Första klockan var en Casio A168WA. Har även en modifierad Seiko 5, en guld omega som jag ärvt av min morfar, samt en Tudor BB58 Svart som jag köpte i början av september 2023.

Läst en del inlägg där folk som säljer "finare" klockor gärna säljer till folk med referenser på forumet och undrar ifall det faktum att jag saknar referenser kommer sätta käppar i hjulen för mig vid eventuellt intresse av en Rolex Explorer här på forumet.

Allra varmaste hälsningar,
T0mten
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej! Kul att ha hittat hit till ett forum likasinnade klockentusiaster. Håller till i södra Sverige och London för det mesta och tycker om att gå i/förbi klockbutiker och urmakare när än möjligheten finns.

Har förhoppningar om att så småningom införskaffa mig antingen en Rolex Explorer 124270 av en AD, eller en 39mm Rolex Explorer 214270, kanske genom KS.

Första klockan var en Casio A168WA. Har även en modifierad Seiko 5, en guld omega som jag ärvt av min morfar, samt en Tudor BB58 Svart som jag köpte i början av september 2023.

Läst en del inlägg där folk som säljer "finare" klockor gärna säljer till folk med referenser på forumet och undrar ifall det faktum att jag saknar referenser kommer sätta käppar i hjulen för mig vid eventuellt intresse av en Rolex Explorer här på forumet.

Allra varmaste hälsningar,
T0mten
Välkommen. Det är nog inga problem men säljaren kanske vill ses f2f så du kanske får köra en bit.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej. Snart 55-årig gubbe här. Cyklist och flygfotograf. Gillar klockor och belgisk öl.

Jag finns på Instagram.

Har en fråga, varför står det Breitling på mig? 🤔😆
Välkommen. Du blir uppdaterad med olika klockmärken i takt med hur många inlägg du har.
0-50: Breitling
50-250: Omega
250-750: Cartier
750-1500: Panerai
1500-3000: Rolex
3000-4500: Audemars
4500-6000: Vacheron
6000+: Patek
 

v33

Breitling
Ny på forumet snart medelålders och bor i Stockholm, periodare va gäller klockor just ny fyra klockor i lådan. Två för jobbet och två för fritid ungefär 😇

IMG_8401.jpeg


Seiko Cocktail time
Longines conquest 39 auto
Hamilton Khaki field auto
Sinn 104

Några som passerat och försvunnit genom åren:
Omega Aqua terra Quartz
Seiko ssk003 och skx007

Tackar för ett bra och kul forum!
 

vubui.watches

Breitling
Hello everyone! I'm Vu, I'm new here, obviously, and thought I'd quickly introduce myself and why I joined this forum.

Like many people my age (mid-40's) I have worn watches my whole life, but didn't start to become interested in watches as more than just a time telling device until maybe 13 years ago. That interest only increased over the years, and a couple years ago it got to that tipping point where I created an instagram account just to post watch photos :eek: and used my photography skills I've developed over the years to try and take little portraits of watches. That account is @vubui.watches. I've lived here in Sweden for 12 years now and during that time have gotten to know many members of this forum through Instagram and various watch meetups in Stockholm. Everyone always said I should join, but I felt bad that I still don't speak Swedish after a decade and didn't want to "intrude". They all said it was fine, though, so here I am!

I have a wide range in my collection of watches of different styles, price points, and sizes. I don't believe, for the most part, that there are bad watches, just watches for people with different needs and tastes and wants and budgets. I do believe there are overpriced watches, though!

Anyway here is a self portrait I did recently while wearing a NOMOS Tetra. I'm also making it my profile image, so now you can recognize me if I post something!

L1000388.jpeg
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hello everyone! I'm Vu, I'm new here, obviously, and thought I'd quickly introduce myself and why I joined this forum.

Like many people my age (mid-40's) I have worn watches my whole life, but didn't start to become interested in watches as more than just a time telling device until maybe 13 years ago. That interest only increased over the years, and a couple years ago it got to that tipping point where I created an instagram account just to post watch photos :eek: and used my photography skills I've developed over the years to try and take little portraits of watches. That account is @vubui.watches. I've lived here in Sweden for 12 years now and during that time have gotten to know many members of this forum through Instagram and various watch meetups in Stockholm. Everyone always said I should join, but I felt bad that I still don't speak Swedish after a decade and didn't want to "intrude". They all said it was fine, though, so here I am!

I have a wide range in my collection of watches of different styles, price points, and sizes. I don't believe, for the most part, that there are bad watches, just watches for people with different needs and tastes and wants and budgets. I do believe there are overpriced watches, though!

Anyway here is a self portrait I did recently while wearing a NOMOS Tetra. I'm also making it my profile image, so now you can recognize me if I post something!

L1000388.jpeg
Welcome. Next post will be i swedish, right😎
 

BlackPyramid

Breitling
Trevlig fredagskväll på er. Luftar ikväll min nya TT-23a, ackompanjerat av en Talisker Single Malt. Har några i stål å ngn i helguld, men aldrig förr haft en TT. Den har verkligen växt på mig det senaste. Just den svarta urtavlan därtill får för mig en särskild innebörd. Trevlig fortsatt kväll!
 

Bilagor

  • IMG_5679.jpeg
    IMG_5679.jpeg
    220.4 KB · Visningar: 24
  • IMG_5681.jpeg
    IMG_5681.jpeg
    841.6 KB · Visningar: 25

Konstrukteur

Breitling
2-Faktor
Hej! Ingenjör med ett allmänt teknikintresse här. När jag tänker efter har jag nog alltid gillat klockor men det är väl på senare tid jag seriöst börjat fundera på något som säkerligen kommer göra frugan sur ett långt tag framöver.

Det började med en en fin vintage, guldpläterad Seiko Bell-Matic på Tradera. Sedan ärvde jag relativt nyligen en 60-tals Omega Constellation och efter det har suget efter något dyrare kommit, då jag inte riktigt törs använda Omegan. Kanske en IWC Ingenieur, Breitling Blackbird eller rent utav en ”ny” Tudor Pelagos. Den som lever får se. Tack för ett grymt forum! 😄
 

martaSM30

Audemars
Hello everyone! I'm Vu, I'm new here, obviously, and thought I'd quickly introduce myself and why I joined this forum.

Like many people my age (mid-40's) I have worn watches my whole life, but didn't start to become interested in watches as more than just a time telling device until maybe 13 years ago. That interest only increased over the years, and a couple years ago it got to that tipping point where I created an instagram account just to post watch photos :eek: and used my photography skills I've developed over the years to try and take little portraits of watches. That account is @vubui.watches. I've lived here in Sweden for 12 years now and during that time have gotten to know many members of this forum through Instagram and various watch meetups in Stockholm. Everyone always said I should join, but I felt bad that I still don't speak Swedish after a decade and didn't want to "intrude". They all said it was fine, though, so here I am!

I have a wide range in my collection of watches of different styles, price points, and sizes. I don't believe, for the most part, that there are bad watches, just watches for people with different needs and tastes and wants and budgets. I do believe there are overpriced watches, though!

Anyway here is a self portrait I did recently while wearing a NOMOS Tetra. I'm also making it my profile image, so now you can recognize me if I post something!

L1000388.jpeg
Välkommen till forumet!
 

Kalli

Omega
Hej! Varit registrerad här ett tag, men inte aktiv. Medelåldersman i Falun och har burit klocka på handleden säkert sedan jag var i tonåren om inte längre. En Seiko quartz chronograph var det igenom kanske största delen av mitt vuxenliv tills den gav upp för några år sedan och jag behövde skaffa en ny klocka för att ha på jobbet. Det kan ha lett till att intresset som har länge funnits, om på en varierande nivå, ökade ett snäpp.

Över åren, men mest de senaste åren har jag samlat på mig de här:

IMG_2335 2.jpg


Det finns väl också en och annan som inte fick plats i lådan, men det är då klockor som är trasiga eller inte används.

Skaffade nyss den här och börjar tänka att jag kanske skulle sälja en eller annan klocka som inte får så mycket tid på handleden och skapa plats åt något som används mer.
IMG_2355 2.jpg


Har en hel del intressen, men det som kanske är närmast klockintresset är intresset för väskor. Liknande sort av "retail therapy" man kan grotta sig ner i på webben och det går lite växelvis om det är väskor eller klockor jag tittar på när jag egentligen kanske skulle göra något annat.
 
Senast ändrad:

aplusb

Omega
2-Faktor
Hej, en blivande läkare som tidigare jobbat inom finans. Småbarnsförälder, gillar inte träning men tränar ändå för att kunna äta chips utan skuldkänslor. Spelar inte paddel. Håller till i Malmö, har inte bevittnat en skottlossning.

Vann en auktion på en Moonwatch fr 2005 i veckan. Ägare av en Omega vintage seamaster, som letar ny husse. Nästa klocka kanske en Tudor BB/Pelagos eller Rolex Sub/GMT? Jag är svag för ovanliga märken och modeller.

Har lurkat runt här ett litet tag, fin gemenskap. Ser fram emot att bli en i gänget.

/aplusb
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej, en blivande läkare som tidigare jobbat inom finans. Småbarnsförälder, gillar inte träning men tränar ändå för att kunna äta chips utan skuldkänslor. Spelar inte paddel. Håller till i Malmö, har inte bevittnat en skottlossning.

Vann en auktion på en Moonwatch fr 2005 i veckan. Ägare av en Omega vintage seamaster, som letar ny husse. Nästa klocka kanske en Tudor BB/Pelagos eller Rolex Sub/GMT? Jag är svag för ovanliga märken och modeller.

Har lurkat runt här ett litet tag, fin gemenskap. Ser fram emot att bli en i gänget.

/aplusb
Välkommen. Omega, Tudor och Rolex, ja de är ju ovanliga och svåra märken allihopa😉😎
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Hej, ny här på forumet.

Har lurkat ganska många år och haft ett klockintresse i stort sett hela livet men har sällan burit klocka då jag aldrig ägt någon jag faktiskt gillar. Har tyvärr både dyr och ovanlig smak då man enbart var omgiven av Rolex från barnsben, vilket tillsammans med Vacheron Constantin är enda märket jag är intresserad av i nuläget. Nu när man är äldre med stabil karriär har man kapitalet för dessa klockor så handlar primärt om att lösa tillgängligheten. Hoppas kunna bygga på mig en fin liten samling de närmsta åren och hoppas på att kunna köpa det mesta via AD men vi får såklart se hur den sista biten utvecklas. Andra stora intressen är träning och herrmode så jag ser fram emot att få tillgång till lifestyle delen av forumet snart också!

Mvh
 
Hej,
Även jag är ny här på forumet. 27-årig snubbe som nydligen snappat upp intresset för mekaniska klockor. Jobbar dock som mekanikingenjör så har en förkärlek för hur saker och ting fungerar. Teknikintresset i kombination med träning gör att jag alltid burit smarta klockor men börjar fasa mig över mer och mer mot det mekaniska. Första automatiska klockan köpte jag för några veckor sedan, en Omega Seamaster vintage från 1961 och har redan snöat in mig på vad jag ska skaffa mig härnäst. Seiko coctail time och Tusenö Windseeker är några av dem, någon som har erfarenhet att dela med sig av dessa? Hur som helst, ser fram emot att bli en i gänget och ta del av all kunskap som finns i här.

Mvh
 

Bilagor

  • klocka2.jpg
    klocka2.jpg
    420.8 KB · Visningar: 7
  • 2.jpg
    2.jpg
    256.8 KB · Visningar: 10

Tusenö Watches

Företag
Forumsponsor
Hej,
Även jag är ny här på forumet. 27-årig snubbe som nydligen snappat upp intresset för mekaniska klockor. Jobbar dock som mekanikingenjör så har en förkärlek för hur saker och ting fungerar. Teknikintresset i kombination med träning gör att jag alltid burit smarta klockor men börjar fasa mig över mer och mer mot det mekaniska. Första automatiska klockan köpte jag för några veckor sedan, en Omega Seamaster vintage från 1961 och har redan snöat in mig på vad jag ska skaffa mig härnäst. Seiko coctail time och Tusenö Windseeker är några av dem, någon som har erfarenhet att dela med sig av dessa? Hur som helst, ser fram emot att bli en i gänget och ta del av all kunskap som finns i här.

Mvh
Välkommen till KS Ludvig!
Bor du i närheten av (eller har vägarna förbi) Göteborg så är du välkommen att boka in ett besök hos oss så får du klämma och känna på Windseeker, för att se om det är något för dig. Vi bjuder på kaffe :)
//Johan
 

Ashi

Omega
2-Faktor
Hej!
Ny här på forumet men har sysslat med klockor sen 2019.
Har haft lite allt möjligt från omega, hublot till rolex etc men har på senare tid fått intresse för micro brands då jag tröttnat lite på hypen om de typiskt eftertraktade modellerna 😊

Har nyligen upptäckt ett (för mig) nytt märke ”Kuoe”, stationerad i kyoto, japan, och tänkte dela med mig av detta fynd 😊

Blev förtjust i den brittisk-militära field designen och kunde själv inte låta bli att beställa hem en i brons. (Lånar bild från nätet tills jag fått hem min).

Allt gott!
 

Bilagor

  • IMG_0934.png
    IMG_0934.png
    773 KB · Visningar: 12

aplusb

Omega
2-Faktor
Hej!
Ny här på forumet men har sysslat med klockor sen 2019.
Har haft lite allt möjligt från omega, hublot till rolex etc men har på senare tid fått intresse för micro brands då jag tröttnat lite på hypen om de typiskt eftertraktade modellerna 😊

Har nyligen upptäckt ett (för mig) nytt märke ”Kuoe”, stationerad i kyoto, japan, och tänkte dela med mig av detta fynd 😊

Blev förtjust i den brittisk-militära field designen och kunde själv inte låta bli att beställa hem en i brons. (Lånar bild från nätet tills jag fått hem min).

Allt gott!
Välkommen! Berätta gärna hur du hittade detta märke, är det designen endast, eller något annat som väcker förtjusning?
 

Ashi

Omega
2-Faktor
Välkommen! Berätta gärna hur du hittade detta märke, är det designen endast, eller något annat som väcker förtjusning?
Jag har alltid varit svag för designen men också för den japanska kulturen. Sen föredrar jag mindre klockor 35-38mm och den här tickar alla boxar 😊
Har aldrig vågat mig på bronz tidigare men ska bli spännande o se hur patinat utvecklar sig!
Minns faktiskt inte hur jag hittade märket, kan ha varit en instagram post eller liknande.
Kan försöka mig på en mini recension när jag fått den😊
 

aplusb

Omega
2-Faktor
Håller med, japansk kultur och ffa hantverk är magiskt. Det finns ett tålamod och en finess på gruppnivå i allt de gör som står i kontrast till de flesta andra kulturer. Ser fram emot din recension!!
 

alfisti

Breitling
2-Faktor
Ny här sedan en vecka ungefär. Norrlänning (Umeå) men från Norrköping. Senaste 6-7 åren haft en Paneraikopia av deras kampfschwimmeruhr som tjänat mig väl, köpte det för ca 4k av min militära bokklubb - snygg med safirglas och ett bra japanskt verk. Men har suktat efter en mekanisk original Panna så blev det idag (bilder inom kort). En Alfisti som snart även är en Panerista :)
 

aplusb

Omega
2-Faktor
Ny här sedan en vecka ungefär. Norrlänning (Umeå) men från Norrköping. Senaste 6-7 åren haft en Paneraikopia av deras kampfschwimmeruhr som tjänat mig väl, köpte det för ca 4k av min militära bokklubb - snygg med safirglas och ett bra japanskt verk. Men har suktat efter en mekanisk original Panna så blev det idag (bilder inom kort). En Alfisti som snart även är en Panerista :)
Stort grattis till klockan! Vilken modell blev det? Ser fram emot bilder.
 

Moac

Breitling
Ny sedan en vecka tillbaka på denna forum, bor i Örebro län och är en nyexaminerad webbutvecklare/systemutvecklare och jag vill lära mig mer om klockor. Började bära på en Casio för ett år, Casio GSW 100, och sedan dess har jag följt en hel del Youtubers som pratar om klockor vilket väckt denna intresse hos mig. Jag är just nu på jakt efter en Casio Gshock B5000 i svart hölje (B5000TFC eller B5000G) men har ambition att senare om jobb som utvecklare blir av att skaffa mig en samling av 5 klockor. Drömmen är att skaffa mig en av varje: Rolex, Casio och Vacheron Constatin/Panerai och två 'spots' för något annat som jag inte just nu vet om att jag vill ha.
 

Ashi

Omega
2-Faktor
Ny sedan en vecka tillbaka på denna forum, bor i Örebro län och är en nyexaminerad webbutvecklare/systemutvecklare och jag vill lära mig mer om klockor. Började bära på en Casio för ett år, Casio GSW 100, och sedan dess har jag följt en hel del Youtubers som pratar om klockor vilket väckt denna intresse hos mig. Jag är just nu på jakt efter en Casio Gshock B5000 i svart hölje (B5000TFC eller B5000G) men har ambition att senare om jobb som utvecklare blir av att skaffa mig en samling av 5 klockor. Drömmen är att skaffa mig en av varje: Rolex, Casio och Vacheron Constatin/Panerai och två 'spots' för något annat som jag inte just nu vet om att jag vill ha.
Vacheron är ett bra mål, lycka till!
 

Vicei

Breitling
Hello. Bor i Stockholm och arbetar som jurist sedan några år tillbaka. Klockor är ett nyfunnet intresse, är idag blygsam ägare av en Seiko 5 och en Swatch Saturn. Hittade hit genom en kompis, på jakt efter spännande ämnen och inspiration för min nästa klocka.
Ha en fin kväll! :)
 
Topp