• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

C-J

Panerai
2-Faktor
SBGW309 LE modell för US.GS9Club
Grand_Seiko_SBGW308_GS9_US_Exclusive-Watch-4.jpg


Jag kanske är lite tråkig, men jag tycker det öppna centrumet på sekundvisaren ser ganska billigt ut. Sedan noterar jag en ny design av visarna. Kanske ett icke problem eftersom det bara är amerikaner som kommer bära dessa ;)
Håller med om öppna centrumet. Tycker även visarna är för smala men det är ju smaksak.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tror dessa blir kalas (runda datumfönstret till trots). SRQ047 (panda) och SRQ049 (reverse).
 

Bilagor

  • IMG_8054.jpeg
    IMG_8054.jpeg
    184 KB · Visningar: 30
  • IMG_8084.jpeg
    IMG_8084.jpeg
    163.3 KB · Visningar: 32
  • IMG_8083.jpeg
    IMG_8083.jpeg
    137.9 KB · Visningar: 31
  • IMG_8082.jpeg
    IMG_8082.jpeg
    123.7 KB · Visningar: 30
  • IMG_8080.jpeg
    IMG_8080.jpeg
    198.5 KB · Visningar: 34
  • IMG_8081.jpeg
    IMG_8081.jpeg
    118.8 KB · Visningar: 29

Quark

Cartier
2-Faktor
Heller inga problem med datumet. Ger mer symmetri imho. Ändlänken måste väl vara ett medvetet designgrepp? Tror man måste se den på riktigt för att få en uppfattning men på den uppblåsta bilden så ser det onekligen knepigt ut.
Det är lite typiskt för Seiko, och även Grand Seiko att göra så där. De har helt enkelt inte ambitionen att ändlänken ska ansluta perfekt till linjerna hos bandhornen.

Men skuggan i fotot av den här klockan får det att se ut som en avgrund mellan ändlänken och boetten. Som sagt, den måste nog ses i verkligheten, eller i en video som erbjuder fler vinklar och annan ljussättning.
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Har för mig att detta är någon slags iso grej eftersom iso inte godkänner datum vid 3 längre

Har för mig att jag läst detta nånstans men kommer i te ihåg exakt vart jag läst det!
Jag tror att det är OK med datum vid klockan 3, så länge det finns lysmassa där också.

Finns det någon här som har tillgång till standardpublikationen för ISO 6425, och som har lust att kolla?

Jag skulle gärna kolla själv, men har inte lust att betala 737 kr för dokumentet.

 

Rulle

Audemars
Jag tror att det är OK med datum vid klockan 3, så länge det finns lysmassa där också.

Finns det någon här som har tillgång till standardpublikationen för ISO 6425, och som har lust att kolla?

Jag skulle gärna kolla själv, men har inte lust att betala 737 kr för dokumentet.

Du har nog rätt i det! Haha

Men datumet på tex spb317 med det runda fönstret vid halv5 är clean!
08o5frb8yyg91.jpg
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Den är otroligt snygg IRL. Tunn, nätt, ser väldigt balanserad ut. Tror att bilden luras, boettens form gör att den platta länken liksom ligger något lägre. Inget som störde mig i alla fall.

Bild lånad från Fratello:

IMG_2845.jpeg
Den ser riktigt bra ut, men det jag även reagerade på var själva passformen (bredden) på ändlänkbiten. Zoomar du in, så ser du tydligt!
2023-Seiko-Prospex-Marinemaster-1965-Modern-Re-Interpretation-SJE099-SJE101-SJE097-hands-on-re...jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Topp