• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Nicke75

Patek
2-Faktor
SSC937P1 39mm
Skulle va läcker till sommaren.
IMG_1587.jpeg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
GS släpper tydligen en 37mm quartz snowflake. Är sjukt sugen asså men det finns ingen info om pris eller tillgänglighet än…

(Bild från insta)
IMG_3210.jpeg

3.7t USD så runt 40tkr här?

 

David71

Rolex
2-Faktor
3.7t USD så runt 40tkr här?


Det var lite åt det saftiga hållet måste jag säga när de andra sbgx modellerna ligger på 26k😅
Rejält sugen på den, tror dock att den snarare kommer kosta runt 45k. Men till skillnad från de vanliga SBGX är denna i titan, har blånerad sekundvisare och annan länk, vilket motiverar visst prispåslag. Men håller med, +40k för en quartz känns saftigt.
 

C-J

Panerai
2-Faktor
Rejält sugen på den, tror dock att den snarare kommer kosta runt 45k. Men till skillnad från de vanliga SBGX är denna i titan, har blånerad sekundvisare och annan länk, vilket motiverar visst prispåslag. Men håller med, +40k för en quartz känns saftigt.
Jo men precis det stämmer ju att allt det du nämner höjer priset. Runt 35 hade varit mer rimligt dock då den inte ens är limiterad😅
 

mega

Rolex
GS släpper tydligen en 37mm quartz snowflake. Är sjukt sugen asså men det finns ingen info om pris eller tillgänglighet än…

(Bild från insta)
IMG_3210.jpeg
Lite antiklimax att sekundvisaren inte träffar index. Men bilden kanske speglar verkligheten? Små men ändå märkbara (av klocknördar) perfektionsavvikelser, jämfört med "förr".
 

1965ek

Patek
2-Faktor
GS släpper tydligen en 37mm quartz snowflake. Är sjukt sugen asså men det finns ingen info om pris eller tillgänglighet än…

(Bild från insta)
IMG_3210.jpeg
Mycket bra tycker jag. Det enda jag kan tycka skulle vara annorlunda är att centrum på sekundvisaren skulle varit täckt. En liten nördig grej jag får för mig att jag vill ha. T.o.m. min snart 15 åriga sbgx055 har det.
 
Senast ändrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
Lite antiklimax att sekundvisaren inte träffar index. Men bilden kanske speglar verkligheten? Små men ändå märkbara (av klocknördar) perfektionsavvikelser, jämfört med "förr".

Vet inte riktigt vad du syftar på, vinkeln av klockan i den här renderingen? Seiko har kört visarställningen 10:08:42 i sina kataloger sedan 60-talet iallafall. Ser perfekt ut enligt mig.

Då är det desto värre att namnet som fastnat på den här typen av tavla är direkt felaktigt.
 

mega

Rolex
Vet inte riktigt vad du syftar på, vinkeln av klockan i den här renderingen? Seiko har kört visarställningen 10:08:42 i sina kataloger sedan 60-talet iallafall. Ser perfekt ut enligt mig.

Då är det desto värre att namnet som fastnat på den här typen av tavla är direkt felaktigt.
Klockan står på 10:08:42 och pyttelite mer.
(Obs, sekundvisaren, inte minutvisaren)

Jämför med denna (Från GS hemsida):
SBGN029G.png
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Vet inte riktigt vad du syftar på, vinkeln av klockan i den här renderingen? Seiko har kört visarställningen 10:08:42 i sina kataloger sedan 60-talet iallafall. Ser perfekt ut enligt mig.

Då är det desto värre att namnet som fastnat på den här typen av tavla är direkt felaktigt.
Vad är det som är felaktigt?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
SBGX355 listar 46.700 kr
@C-J @Lord_tito88

Grand-Seiko-Quartz-Snowflake-SBGX355_drama.jpg
Det är vädlgt dyrt jämfört med andra 9F-modeller med liknande boett, men även lite saftigt jämfört med mer avancerade 9F-modeller som exempelvis SBGP001, som kostar 39k.

Visst, SBGX355 är i titan och har en fin urtavla, men SBGP001 har en mer intressant boett, mer avancerat urverk med snabbinställning av timvisaren, och den champagnefärgade urtavlan är inte så illa den heller.

Man kan också jämföra med titanmodellen SBGV233 med 9F82, som visserligen inte såldes i Europa, men som på andra marknader kostade ungefär samma som de modeller som ligger runt 30k här.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: C-J

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Rejält sugen på den, tror dock att den snarare kommer kosta runt 45k. Men till skillnad från de vanliga SBGX är denna i titan, har blånerad sekundvisare och annan länk, vilket motiverar visst prispåslag. Men håller med, +40k för en quartz känns saftigt.
Tidigare listade titanmodellerna av sbgx ca 23% mer än stålmodellerna...
Exempelvis sbgx263/261 - 1779€ / sbgx267/269 - 2326€
GS väljer helt enkelt att safta på för att dom rider på "snowflake" hypen. Varken tavlan eller blånerad sekund motiverar priset i materialkostnad vs tidigare i titan (där 269 hade guld index och visare).
Om jag fick önska skulle GS givetvis slopa 9F62 och ersätta den med 9f85, eller bygga en 9f85 caliber som passar de mindre boetterna.
Just "40k för en kvarts" tycker jag är mer prisvärt än 40k för en mekanisk ;)
 
Topp