• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

kuma-kun

Audemars
Antar att det är pr516 de menar.
Får lite känslan av att de delar boett (utan att veta). Orient gjorde ju lite sånt på 60-talet.
KD1000 är ju samma som Nivadas Depthmaster t.ex.
Den har ju nya Nivada Grenchen återlanserat trots att boetten inte var deras. Utan gnäll.

Hur som helst känns homagerna från inte så länge sen mycket mer tveksamma än den där.

Inte samma boett, Orienten är flatare, är inte rak mellan bandhornen o.s.v.
1000 metraren har ju boett som är inköpt och tillverkaren står stämplad i boettlocket men ingen är stämplat den här lilla KDn.
Så den är nog rakt igenom tillverkad av Orient.

104D0977-4A3F-4ACB-AD59-B5DEF55FA67C.jpeg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Inte samma boett, Orienten är flatare, är inte rak mellan bandhornen o.s.v.
1000 metraren har ju boett som är inköpt och tillverkaren står stämplad i boettlocket men ingen är stämplat den här lilla KDn.
Så den är nog rakt igenom tillverkad av Orient.

104D0977-4A3F-4ACB-AD59-B5DEF55FA67C.jpeg
Okej, vi säger så här då.
Jag tycker inte det det är riktigt samma grej att ha en vintage-klocka som påminner starkt om en annan vintageklocka som att göra en kopia/homage idag.
Sjukt många andra klockor från perioden som påminner starkt om andra.
Det var inte samma grej på den tiden. Det var hela min poäng.

Och jag visste att KD1000 var inköpt även om jag inte var säker på tillverkaren direkt ur minnet. Vilket var lite poängen med den referensen. Att nya Nivada gjort ett nysläpp trots att det inte var deras boett. Och "kommit undan" med det. Därför jag inte tycker det vore en jättesak om Orient gjorde ett nysläpp på den där.
Jag skulle kanske inte val modellen själv, men det är en annan sak. Jag tycker nånstans Orient gjort King Diver reissues för ett tag och kan göra nåt annat om de ska blicka bakåt.

Men visst att det är skillnad på en heltillverkad klocka och en inköpt. Jag var nog lite otydlig.
 

kuma-kun

Audemars
Okej, vi säger så här då.
Jag tycker inte det det är riktigt samma grej att ha en vintage-klocka som påminner starkt om en annan vintageklocka som att göra en kopia/homage idag.
Sjukt många andra klockor från perioden som påminner starkt om andra.
Det var inte samma grej på den tiden. Det var hela min poäng.

Och jag visste att KD1000 var inköpt även om jag inte var säker på tillverkaren direkt ur minnet. Vilket var lite poängen med den referensen. Att nya Nivada gjort ett nysläpp trots att det inte var deras boett. Och "kommit undan" med det. Därför jag inte tycker det vore en jättesak om Orient gjorde ett nysläpp på den där.
Jag skulle kanske inte val modellen själv, men det är en annan sak. Jag tycker nånstans Orient gjort King Diver reissues för ett tag och kan göra nåt annat om de ska blicka bakåt.

Men visst att det är skillnad på en heltillverkad klocka och en inköpt. Jag var nog lite otydlig.

Jag ville bara påpeka att Orients boett inte är identisk med Tissotens.
Homage, kopior eller vad man kallar det för är vi nog helt överens om och jag intresserar mig inte särskilt mycket av dom eller debatten.
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Pysslade med Irienter i morse och bestämde att jag skull ta en klocka som jag inte har använt på väldigt länge.
Den här passade in…

Måste säga att Orient varit hjälpsamma som har skrivit ut på datumskivan att onsdag är tredje dagen i veckan.
Det kan ju vara lätt att glömma.

3950E1F4-2CF4-4E5A-8952-B2526E416663.jpeg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Var handlar man Orient nuförtiden? Har för mig det var någon tysk sida jag brukade beställa ifrån.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor

Sedär ja, den fanns där också!
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Vi är ute och lunkar i skog och mark, klockan och jag.
20230703_191144.jpg
Tittade upp mot himlen och tänkte, är hösten i antågande?
Hur som helst gillar jag flighten väldigt mycket, jag tycker den passar i de flesta sammanhang, om man byter ut det medföljande natobandet mot läder.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Orient får starta lördagen. Kamasu II är ju bara helt enkelt suveränt fin klocka.
Medan jag inte brukar fästa så stor vikt vid armbandet så funderar jag ändå på att skaffa ett bättre armband. Har hört att vissa anser att det ger klockan ett lyft. Passar en jubilee måntro?

20230812_115118.jpg
 

farkas_wanky

Breitling
Min första klocka någonsin som jag fått åter efter att ha lånat ut till lillebrorsan ett par år. Tror det är en Orient ray med eftermarknads-jubilee men är inte 100% då den kom initialt från tradera för många år sen. En klocka som är värd mycket för mig men är ganska sliten och har fått utstå en hel del på jobbet genom åren, man se kanske att länken sitter inte perfekt på den.
Letar nu efter en orient star, helst på stållänk och ljus urtavla och 40 eller mindre i diameter. Om någon går i säljtankar är det bara att skriva ett pm
 

Bilagor

  • tempImage0e4tGb.png
    tempImage0e4tGb.png
    1.7 MB · Visningar: 15
Senast ändrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Min första klocka någonsin som jag fått åter efter att ha lånat ut till lillebrorsan ett par år. Tror det är en Orient ray med eftermarknads-jubilee men är inte 100% då den kom initialt från tradera för många år sen. En klocka som är värd mycket för mig men är ganska sliten och har fått utstå en hel del på jobbet genom åren, man se kanske att länken sitter inte perfekt på den.
Letar nu efter en orient star, helst på stållänk och ljus urtavla och 40 eller mindre i diameter. Om någon går i säljtankar är det bara att skriva ett pm
Riktigt fin! Härligt sliten 🙏🏼

Din modell är en Mako XL skulle jag säga. 😄
 
Topp