• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

-RI-

Patek
2-Faktor
IMG_1563.jpeg


Hög trams nivå på denna Tissot Banana 🙌🏼
Men cool 🤓
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
IMG_0437.jpeg

Började morgonen med min lilla dyk-kompis. Jag tänkte den kunde matcha dagens blöta väder, 🤔 Nä, det blir någon tunnare som håller kylan borta ifrån att krypa in under mudden… Den har Seikos 8f35 caliber som är specad till +/-20 spy tack vare sin höga frekvens på 192kHz. Den använder ett Cr2412 3V batteri som brukar hålla 8+ år, ganska bra livslängd tycker jag. Och så har den perpetuell kalender, så den var en av de som kunde lämnas orörd nu då det är skottår 👌🏿😎
*jag får återkomma med vad som blir dagens klocka, men vädret och fredag kan väl inspirera till något kul 😉
 
Senast ändrad:

JPS33

Cartier
2-Faktor
Tror inte de fanns som VFA, men den fanns även i helguld (rött och vitt) för riktig top of the line.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
IMG_0437.jpeg

Började morgonen med min lilla dyk-kompis. Jag tänkte den kunde matcha dagens blöta väder, 🤔 Nä, det blir någon tunnare som håller kylan borta ifrån att krypa in under mudden… Den har Seikos 8f35 caliber som är specad till +/-20 spy tack vare sin höga frekvens på 192kHz. Den använder ett Cr2412 3V batteri som brukar hålla 8+ år, ganska bra livslängd tycker jag. Och så har den perpetuell kalender, så den var en av de som kunde lämnas orörd nu då det är skottår 👌🏿😎
*jag får återkomma med vad som blir dagens klocka, men vädret och fredag kan väl inspirera till något kul 😉
Vet du om det finns någon motsvarande i nuvarande sortiment?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Dykare med lång batteritid får du med solar modellerna, men Seiko har ingen med perpetuell kalender eller extra hög tidshållning längre. Möjligen får man sikta på någon radiosynkad? Jag är dock sämst bevandrad då det gäller dykare överlag, så jag är fel person att fråga. Seiko Astron är ju cool annars…
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag fick hem en passande länk ifrån tid&ting till denna lilla goding ifrån ´90 talet :)
IMG_0447.jpeg

Tyvärr var ändlänkarna som följde med lite för långa för att passa rakt av mot boetten, så den nya länken sitter på original ändarna just nu.
IMG_0448.jpeg

Det är roligt när man hittar en ”vintage” i detta fina skick. Citizen 6100 ifrån 1994, bara 40 30år ung ;) . Denna modell var vanligast med "fluted bezel" i bekantskapskretsen och allmänt känd som en Rolex copage ;) Bezel var ofta i Special Hårt Stål eller en tidig variant av Citizens Duratect ytskydd. Min har märkningen HSB som borde betyda att DLC behandlingen är svart (Hard Steel Black) men det är inte alltid konsekvent har jag märkt. Den kom även med ett fasat glas som var riktigt pråligt, dock vart läsbarheten påverkad negativt av detta. Jag är hyffsat säker på att det endast fanns mineralglas på dessa modeller...
En stekish-dlx i helguld kanske kan vara något?
Skärmbild 2024-03-22 181030.jpg

eller med fasettglas...
690a14a8-781d-4484-9e92-4261c22a74b3.jpg

Oavsett är det en kul modellserie med många varianter som fortfarande kan ticka på bekymmersfritt 30 år senare. Urverket 6100 satt i många Citizen modeller under 1990 talet och går idag att ersätta med ett nytillverkat Miyota (Miyota 6M02) om det skulle ge upp.
 
Senast ändrad:

martaSM30

Audemars
Jag fick hem en passande länk ifrån tid&ting till denna lilla goding ifrån ´90 talet :)
IMG_0447.jpeg

Tyvärr var ändlänkarna som följde med lite för långa för att passa rakt av mot boetten, så den nya länken sitter på original ändarna just nu.
IMG_0448.jpeg

Det är roligt när man hittar en ”vintage” i detta fina skick. Citizen 6100 ifrån 1994, bara 40 år ung ;) . Denna modell var vanligast med "fluted bezel" i bekantskapskretsen och allmänt känd som en Rolex copage ;) Bezel var ofta i Special Hårt Stål eller en tidig variant av Citizens Duratect ytskydd. Min har märkningen HSB som borde betyda att DLC behandlingen är svart (Hard Steel Black) men det är inte alltid konsekvent har jag märkt. Den kom även med ett fasat glas som var riktigt pråligt, dock vart läsbarheten påverkad negativt av detta. Jag är hyffsat säker på att det endast fanns mineralglas på dessa modeller...
En stekish-dlx i helguld kanske kan vara något?
Skärmbild 2024-03-22 181030.jpg

eller med fasettglas...
690a14a8-781d-4484-9e92-4261c22a74b3.jpg

Oavsett är det en kul modellserie med många varianter som fortfarande kan ticka på bekymmersfritt 40 år senare. Urverket 6100 satt i många Citizen modeller under 1990 talet och går idag att ersätta med ett nytillverkat Miyota om det skulle ge upp.
Fast 30 år blir det va? 🙂
 

-RI-

Patek
2-Faktor
CWC G10 issued Brittiska Armén -82, sitter och funderar, tänk om klockor kunde prata. Nyfiken på hur den levt sitt liv. Kanske har den både en och två spännande historier att berätta. Fin är den oavsett, träffar index gör den också 🙂
1000027771.jpg
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Vet du lug till lug måtten på denna ( 12-6 )
Om jag mäter ifrån yttersta spetsen på luggarna 45mm, och samma då jag mäter med bandet nerböjt. Men… den har en lustig ”bonus” den här modellen. Det finns nämligen dubbla lugghål. Jag kör på de inre hålen med detta band, men har man ett tjockare, nato, eller kanske länk, så lär det vara de yttersta hålen som är bäst lämpade. Den bärs riktigt bekvämt med sina mått, men det optiska intrycket är att den är större då tavlan är så stor och glasringen så tunn 👍🏿😎👌🏿
IMG_0449.jpeg

Här bredvid en 38mm boett med samma 45mm lugglängd
 
Topp