• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround: Makara Octopus!

J

Julledoc

Guest
Högst egna reflektioner från min vecka med Makaran.

DSC_0002.JPG


Tyckte först att den var brutalt stor. SOH 42mm försvinner.

Tog ett par dar att vänja sig vid storleken men efter det var det en angenäm bekantskap. Formen på boett och bandhorn gör att den sitter bra på min handled, ca 20 cm. Vridringen är lite "slapp" och ger inte direkt en känsla av någon högre kvalitet. Samma gäller utseendet på inserten, plastig och alltför blank mot bronset. Greppet på ringen tilltalar mig dock med sin industri-inspirerade skärning, samma på kronan. Kanter och vinklar funkar bra tycker jag men det hade inte skadat om man slipat/polerat insidan av bandhornen. Har enbart testat den på gummit vilket funkar. Hade i och för sig hellre sett den på ett grovt, slitet läder. Sammanfattningsvis är Makaran en rejäl beater som jag, om jag inte har tur i passarounden, kommer att inhandla.
 

nydde

Omega
Kul med en första reaktion! Bra skrivet. Nadim jobbar med en fix till vridningen så förhoppningsvis blir det till en ickefråga i framtiden. Ska bli kul att följa resten av resan :)
 

hollow123

Rolex
Nu har min vecka med denna Makara Octopus lidit mot sitt slut. Ska för första gången i mitt liv försöka skriva en liten recension. Initialt hade jag inte så mycket förväntningar på klockan då jag inte visste speciellt mycket om märket i sig och hade inte haft tid att försöka läsa mig till något heller...
bild 2.JPG


Hämtade klockan lite snabbt av Julledoc och växlade några ord. Det första jag var tvungen att känna på var vridringen som fått lite kritik. Själv var jag skeptisk mot kritiken och tänkte att KS juryn var lite väl petiga men måste hålla med. Vridringen känns inte alls gedigen (får hoppas att det går att lösa) lite för lätt att vrida inget riktigt motstånd, vilket iof inte stör mig allt för mycket. Det jag dock hänger upp mig på är att den är så pass slapp att man kan vrida den två nästan tre steg åt höger.
Annars gillar jag insertets blanka yta samt dess lume. Den blanka ytan gör att det ibland känns som att det kupade glaset i vissa ljus ger illusionen av fortsätta ut över insertet vilket ser riktigt ballt ut.
När jag ändå är inne på ämnet lume så är den stark och tydlig. Enda jag kan störa mig på är att det känns som att man missat lite lume i mitten på minutvisaren där det är lite svagare ljus (se bild)

bild 122.JPG


Dess 44mm kändes initialt väldigt stort men tyckte inte alls det tog lång tid innan jag kände mig bekväm med den på handleden. Boettens vinklar gör att klockan inte känns lika stor som den faktiskt är. Men med en tjocklek på 15.75 mm är den hög vilket man ser tydligt på bilden nedanför, men absolut inget jag stör mig på då det inte är en klocka för kostymen. Funkar dock alldeles utmärkt som kontrast till t.ex. uppkavlad skjorta och chinos.
bild 31.JPG

bild 4.JPG


Tavlans beige/bruna färg gör sig riktigt bra mot bronset på boetten.
Kan dock tycka att det kupade glaset gör tavlan lite jobbig att se på i vissa vinklar medens det samtidigt skapar ett snyggt djup.

Överlag ger jag denna klocka många tummar upp. Riktigt rolig vecka och alla jag stött på har även de gett den tummen upp. Gummit finns det inte så mycket att säga om mjukt och följsamt om än lite långt för mina små handleder (näst sista hålet används).

Den har även gett mig ett osunt begär att prova Panerai då jag alltid vart tveksam till deras storlekar. Har jag inte turen att vinna utlottningen kan det mycket väl bli ett köp av en Makara tills dess att kassan tillåter en Panerai!

Med detta får jag tacka för mig och hoppas att ni uppskattar mina tankar kring denna Makara Octopus. Nu är det dags att lämna över klockan till min gode vän Marcus uggla
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Riktigt ball klocka och gillar boettens form! Däremot tycker jag att färgen på urtavlan inte är helt hundra.
 
  • Like
Reactions: CLT

nydde

Omega
Tack för en bra post hallow! Och bra bilder. Såg att Nadim postat det här i Makara tråden på WUS.

For the bezel play, we're working on the final solution right now with the manufacturer. I've received the latest engineering drawings and it looks like a really good solution. I think you guys will like it.

Så vi får se var det landar! Om det blir så att jag får någon lösning skickad till mig så skickar jag självklart vidare den till vinnaren.
 
Topp