• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Plättera hemma

rogart-63

Patek
Grönt är skönt . 8 timmar senare ser det ut så här .
IMG_20190518_200147.jpg

Denna ring får bli försökskanin .
IMG_20190518_200402.jpg
 

rogart-63

Patek
Du har rengjort elektroden som var kopplad till + när du gjorde lösningen?
Vilken batterispänning använde du dig av?
Det missade jag . Använde samma plattor jag hade till lösningen . Säkert kan den grova ytan bero på att jag inte rengjorde elektroden. Hade ju räckt att vända dom.
Körde ett vanlig stort 1,5 volts batteri . Läste nånstans att man skulle beta av ytan man skulle plättera genom att polvända batteriet först. Så det gjorde jag en lite stund.
Man lär så länge man lever.
 

rogart-63

Patek
Nu vet jag inte vad jag gjorde för fel. Men det gick åt pipsvängen med ringen. Jag plätterade nickelbitarna med mässing istället för tvärtom. Kollade så jag hade rätt kopplat flera gånger efteråt. Så nu är glasringen toastad. Den har krympt eller blivit för stor . Det får bli att svarva en i rostfritt stål tror jag. Kan oxå vara så att ringen kommit emot plattorna. :(:confused:
 

McGyver

Rolex
Följde du min text, så är det mitt fel ser jag nu! :banghead:
Bilderna mm är helt rätt, men i texten var +/- fel! (rättat nu)
Tänk tillbaka på Kemilektionerna -PANK -Positiv-Anod, Negativ-Katod!
Nickelanoderna kopplas därför till + och delen som skall plätteras är katod- kopplas till -
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tänkte du på att avfetta ringen också? Viktigt för att få det att fästa och fästa jämt.
...Kanske har nämnts tidigare fast jag missat det i inläggen.
 

rogart-63

Patek
Följde du min text, så är det mitt fel ser jag nu! :banghead:
Bilderna mm är helt rätt, men i texten var +/- fel! (rättat nu)
Tänk tillbaka på Kemilektionerna -PANK -Positiv-Anod, Negativ-Katod!
Nickelanoderna kopplas därför till + och delen som skall plätteras är katod- kopplas till -
Misstänkte nåt sånt med facit i hand . Men det är väl bara å bita i det sura äpplet å se om jag kan fixa till en ring i stål? Vet bara inte var jag ska hitta nåt bra material?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Både jag och @Watcheyes har kollat på olika kit för att plättera hemma. Han har kommit lite längre i tanken än mig men tror inte du slagit till än va @Watcheyes ? Men vore kul att höra om någon mer har erfarenhet.
 
Topp