• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

Rizzie

Patek
2-Faktor
En mod av Magnus Ahlgren som jag gillar skarpt.
Jag har en nästan-tvilling till den :)
IMG20210911175156.jpg
 

Maer

Cartier
Tar loss vridningen bara? 🤔
Har du gjort det på just den boetten? Den är grymt tight, försökte göra det först men fick inte bort den och vågade inte försöka för mycket då den är så pass tight. Misstänker man behöver något ordentligt verktyg för att göra det om man vill undvika skada boetten. Skx är ju en helt annan sak, den är ju inte lika tight mot boetten.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Har du gjort det på just den boetten? Den är grymt tight, försökte göra det först men fick inte bort den och vågade inte försöka för mycket då den är så pass tight. Misstänker man behöver något ordentligt verktyg för att göra det om man vill undvika skada boetten. Skx är ju en helt annan sak, den är ju inte lika tight mot boetten.
Jag har bytt på Turtle och Mini-Turtle. Då tejpade jag boetten och tryckte in ett rakblad mellan vridringen och boetten för att få loss den.
 

Maer

Cartier
Jag har bytt på Turtle och Mini-Turtle. Då tejpade jag boetten och tryckte in ett rakblad mellan vridringen och boetten för att få loss den.
Okej. Aldrig haft något med dom boetterna att göra. Men vet att det är svårt att få bort bezeln på spb185, var en av de populära moddarna på instagram som sa att det enklaste och mest säkra sättet var att poppa glaset. Går säkert bra om man har något väldigt tunt, en vanlig boettöppnare eller kniv fick jag inte under iaf. Har man en press är det ju väldigt enkelt att poppa glaset iaf.
 

dorf

Breitling
2-Faktor
Hej igen. Jag har köpt mig ett safirglas från Namoki som jag hade tänkt att ersätta Hardlex-glaset som sitter original på min SKX009. Jag har fått hem safirglaset och det är tjockare än Hardlex-glaset. Jag har monterat det men problemet är att det sitter för tajt mot vridringen så den går inte att röra. Jag tycker att jag har kollat så att det verkligen är tryckt i botten och även provat att montera om det ett par gånger. Jag provade även att ta loss vridringen och montera glaset igen men samma resultat. Jag har kollat genom reviews på Namoki men allt är ju positivt så man kan väl gissa att det "filtreras" en del. Så till min fråga, finns det ett platt safirglas som jag skulle kunna köpa som ersättare till Hardlex som fungerar med original vridring? Crystal times? Jag är inte intresserad av alla dessa Rolex-vridringar eller Omega-vridringar som finns utan jag vill behålla utseendet och uppgradera glaset.
 
C

Cpt Morgan

Guest
Behöver man något mer än urverket om man byter ut 7s26?tänkte köpa ett NH36 från cousinsuk
 
C

Cpt Morgan

Guest
Såg också att cousinsuk har Sapphire kristaller. Originalet är 2.95mm tjock men deras tjockaste är 2.4mm skulle det fungera?
 

Maer

Cartier
IMG_20211005_115449_011.jpg

Mitt intresse började från början med en billig och ful skeleton watch i guld färg, det är många år sedan och har inte haft en skeleton sedan dess. Sen såg jag den här killen på Instagram som gjorde egna skeleton dials och kunde inte motstå att köpa mig en tavla och bygga min egna.

NH72 gunmetal och dekorerad
AM gunmetal visare
Namokimods field watch boett
Seiko 5 see through caseback
FKM gummi med svart deployment clasp
 

acar

Omega
Hoppas få hjälp av den stora samlade expertisen här. Jag har en SBCA001 som jag ganska länge har velat montera ett platt safirglas på. Såvitt jag förstår är det samma mått på glaset som till bl.a. flera Seiko 5-modeller. Det kan också vara så att andra modellers glas med samma diameter passar. Kan någon leda mig vidare? Var köper man? Tack på förhand.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hoppas få hjälp av den stora samlade expertisen här. Jag har en SBCA001 som jag ganska länge har velat montera ett platt safirglas på. Såvitt jag förstår är det samma mått på glaset som till bl.a. flera Seiko 5-modeller. Det kan också vara så att andra modellers glas med samma diameter passar. Kan någon leda mig vidare? Var köper man? Tack på förhand.
Tjena, nu är jag ingen expert på nånting men det är troligtvis 30mm som på många liknande Femmor. Brukar själv köpa mina glas här och har varit nöjd med samtliga:
 

sby

Breitling
Hej!
Är ny i både klockvärlden och i forumet så sorry om detta meddelande kommer fel. Jag köpte nyligen en Seiko SNZH57K1 som jag gillar väldigt mycket. Undrar dock om det finns någon moddare i Sverige som gör ändringar på beställning? Jag skulle vilja byta hela movemenetet, dels på grund av bristen på hacking och hand-wind, men framför allt för att den tappat fler minuter per dygn, och urmakaren vill ha 3-4 000 kronor för service/byte. Tacksam för svar!
 

Enlundgren

Cartier
Tänkte beställa hem en bezel till min sea urchin snzf15k1 men är lite osäker på vikla som passar. Funkar det att klämma på en skx bezel? För då blir ju utbudet helt plötsligt stort. Ja jag skulle ju kunna byta insert i den jag har men den vill jag helst ha kvar som den är.
20220102_165822.jpg
 

Vik

Breitling
Seikomods verkar ha problem med leveranser till Sverige för tillfället.

Min beställning låg hos engelska tullen i en vecka innan den returnerades till Seikomods pga "servicefel" enligt UPS. Efter kontakt med Seikomods återbetalade dom mig direkt och när jag frågade om jag kunde lägga en ny beställning fick jag svaret att dom stoppar alla leveranser till Sverige tills detta är löst. Dom visste inte vad som hade hänt.

Så funderar du på att beställa därifrån i närtid rekommenderar jag att dubbelkolla att problemet med leveranser är löst.
 

Ahla77

Cartier
Vad är det för ref och mod på denna?

Har någon här testat att modda om för daghjul på 6r15?
Jobbar så oregelbundna tider att jag snart är beredd att göra avkall på sarb033 som daily till förmån för något med daghjul annars.
Jag byggde precis om ett till dag/datum så det går att göra, lite pilligt då det jag köpte saknade tappen till hjulet som skiftar dag, men hade ett 7s26 jag plockade från
 

Bilagor

  • 6B31B38E-D19D-484A-866C-A094B44EA117.jpeg
    6B31B38E-D19D-484A-866C-A094B44EA117.jpeg
    352.5 KB · Visningar: 15
  • 385C6C00-FB99-4292-9FBD-3C00FD470037.jpeg
    385C6C00-FB99-4292-9FBD-3C00FD470037.jpeg
    464.5 KB · Visningar: 39

Ahla77

Cartier
Srpb07 i ny kostym 😊
 

Bilagor

  • 3F9DBCB1-DC72-45DA-847A-B930CA671960.jpeg
    3F9DBCB1-DC72-45DA-847A-B930CA671960.jpeg
    75.8 KB · Visningar: 46
  • 2ED7157A-037B-456D-9C86-253752A56C4C.jpeg
    2ED7157A-037B-456D-9C86-253752A56C4C.jpeg
    503.4 KB · Visningar: 45
  • D649BA08-BF1A-424A-B5FD-61A882F0B063.jpeg
    D649BA08-BF1A-424A-B5FD-61A882F0B063.jpeg
    176.9 KB · Visningar: 40

Rojjben

Cartier
2-Faktor
En liten fråga.

Låt oss säga att jag älskar MM300:an på alla sätt utom höjden och funderar på att göra en frankenstein mod. Är det någon som vet höjden på ett 8L35 verk i jämförelse med ett 6R35?

Hade en tanke på att vräka ner ett MM300 verk med tavla och visare i ett MM200 case (SPB185/187).
 

Miksten

Breitling
jag tänkte prova att modda en seiko srpe. Men hur är det med chapter ring från skx? Passar det? Får lite olika information när jag söker.


Det är denna jag skulle vilja få in:

Om jag läser här så verkar det så:
 
Topp