• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

Dr H

Cartier
2-Faktor
Seiko 5 GMT med bezeln utbytt mot en fasad glasring från Seiko mods. Blev rätt snyggt.

Passade tyvärr inte. Sitter väldigt löst.
20230301_182549.jpg
 
Någon som moddat SM mm300?
Tanken har hela tiden vart att byta tavla, chapter och insert men då jag aldrig rört annat än band, bezels och inserts tidigare så börjar jag fega ur..
Kanske nöjer mig med byte av insert och clasp?
Så om någon moddat skulle det vara skoj med bilder och lite pepp så man kanske törs försöka..
20210322_175628.jpg

Jag är ute efter en sån länk till min mod.
Någon som vet var jag kan få tag i en länk med MM-utseende som passar en SKX-boett i MM-utförande från (var det Namoki)?

Jag har letat förgäves jättelänge nu!


C2BC6C57-40C6-4691-B911-3BCC5D3C0481.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Lite småsugen på en baby slpimist. Är dock inget fan av katedral-visarna. Någon som gett sig på att byta dessa eller har sett några foton på modifierad klocka?
7CADBCC0-BAC8-47A1-BAB5-9A7BADFB9A84.jpeg
 

Supreme

Omega
Någon som vet ett slim/solid caseback som funkar på SPB243?
Konsensus verkar vara att de flesta Seiko caseback passar på olika modeller. Men har ingen mer ingående information.
 

Stenholm13

Cartier
Är väldigt sugen på en seiko submariner eller sea dweller mod, vad brukar en sån kosta? Om man knte orkar modda själv😂
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Är väldigt sugen på en seiko submariner eller sea dweller mod, vad brukar en sån kosta? Om man knte orkar modda själv😂
Ett par tusen ungefär, beroende på hur mycket säljaren tror sig få tillbaka av pengarna denne lagt på bygget. Generellt är det inga stora pengar för sådana byggen, givet att du inte betalar någon för att bygga den åt dig.
 

brookie

Breitling
Hej, har fått span på en ”Seikotona”-mod (Seiko+Daytona) som jag tycker ser asläcker ut. Dock verkar minut- och timvisarna kollidera ibland så klockan stannar.

Min fråga är: hur mycket jobb skulle det vara att åtgärda? Felsöka + fixa. Jag är totalt noob på modding, så jag har inget hum öht. MEN jag är inte främmande att lära mig mer, så jag antar att det är en bra (lågt pris) klocka att börja lära sig med.
 
Hallå, något som vet var/vem som kan uppgradera verket i en skx007? Verket i min har packat ihop så tänker uppgradera till NH36, kollade med AD i gbg men de ville inte modda.
 

Ekebeke

Breitling
Hej! Jag har fastnat för seikos srph17 då den ligger väldigt bra på min arm. Det ända som stör mig är att den är med väderstreck i stället för dykar insert. Någon som vet om det går att byta på denna modell? Eller om den finns i detta utförande och jag bara inte lyckats hitta den?
 

Simon_

Omega
Ty, det var exakt det jag siktade på! Det är en något välvd kristall, kanske den största avvikelsen från original-looken men jag tycker det blev riktigt stiligt.
Kul!. Hur känns den i övrigt, har kvalitetskänslan fått sig ett lyft? Namokimods har ju även en slim coin edge bezel och en slim caseback som ska dra ner tjockleken nästan 2mm som jag ev tänkte prova med :)
 

silverjonsson

Omega
2-Faktor
Kul!. Hur känns den i övrigt, har kvalitetskänslan fått sig ett lyft? Namokimods har ju även en slim coin edge bezel och en slim caseback som ska dra ner tjockleken nästan 2mm som jag ev tänkte prova med :)
Den känns kanon med de ändringarna, den har verkligen behållit sin originalcharm men ger helt klart lite mer premiumkänsla. Coin edge bezel är verkligen väldigt trevligt imo, tycker den vanliga bezeln är ganska svår att greppa med blöta händer.

Slim caseback låter väldigt intressant, undra hur det påverkar trycktåligheten dock (bör väl vara fine att bada med i vilket fall som helst kan jag tänka mig).
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Det är ingen mod av en seiko men kommer ha Nh35 urverk. Någon som har tips (kanske tom säljer:)) på schyssta visare som skulle passa min custom urtavla? Lume behöver vara ”patina”.

IMG_3765.jpeg


Någon som försökt sig på att patinera datumhjulet? Vad skulle kunna fungera, kaffe kanske?
 
Senast ändrad:

Boberu

Breitling
2-Faktor
Hej, jag håller på att fundera på ett eget hemmasnickeri här och behöver visare! Är det någon som har visare till en seiko snxs de behöver bli av med?
 

Simon_

Omega
Då var jag klar med mitt första hela bygge :)
Oem tavla från en srpa21 och delar från seikomods och namokimods, waffle är från zuludiver. Klockan är byggd med namokimods slim bezel, safirglas och baksida. Vilket gör att den bara är strax över 12mm tunn.
 

Bilagor

  • 20231017_161554.jpg
    20231017_161554.jpg
    285.8 KB · Visningar: 29
  • 20231017_154255.jpg
    20231017_154255.jpg
    304.7 KB · Visningar: 28
  • 20231017_154222.jpg
    20231017_154222.jpg
    629.3 KB · Visningar: 26
  • 20231017_161638.jpg
    20231017_161638.jpg
    350 KB · Visningar: 28
  • 20231017_154030.jpg
    20231017_154030.jpg
    278.6 KB · Visningar: 31

Dr H

Cartier
2-Faktor
Någon som har en packning till glaset (crystal gasket) för en SKX013 över? Jag skulle börja mitt projekt och helt plötsligt var den borta, som om den gått upp i rök. Kröp runt med ficklampa länge, men fått ge upp. Måste jag beställa en ny från Namoki, eller har någon en?
 

Yille

Breitling
Hej, Jag har en SEIKO SRPE53K1 och behöver byta "bezel gasket". Någon som har tips på var jag kan få tag på det? Jag har sökt nätet men verkar som man måste köpa en ny bezel för att få med själva "gasketen.

Någon som vet om andra modeller är kompatibla med min klockas packning (gasket)?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tja!

En polare har trycktestat sin SKX007 på det sämre sättet.
Klockan fick efter det ligga till sig, så nu är urverk, visare och tavla förstörda.
Tänkte hjälpa honom att byta detta, tillsammans med packningarna så klart, och tänkte att någon i denna tråd hade över dessa delar efter någon mod och kunde tänka sig skiljas från dem för en rimlig slant. PMa mig gärna i så fall.
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
GMT mod kollage.png


Färdig med min GMT-mod som jag gått och funderat på ett tag. När jag skaffade en Seiko 5 GMT tidigare i år störde jag mig på att kronan inte var skruvad, att det var lite plottrigt med alla siffror på vridringen och att boetten var lite för stor. Så jag sålde den. Men har sedan dess funderat på om man kunde modda den till en SKX013 boett. Det kunde man!

Jag skaffade en ny Seiko 5 GMT, den svarta modellen, och köpte sedan en svart SKX013 boett, ett dubbeldomat saffirglas, en korona med ett rött S, och en fasad glasring - allt från Namoki. Tog ut urverket med tavla och visare och satte in allt i den svarta boetten. På Namokis hemsida står det att man behöver ett dubbeldomat glas för att få plats med alla visare i GMT-verket. Det de inte skriver är att verket också bygger neråt och att man därför inte kan ta vilket baklock som helst. Det baklocket som jag beställde från Namoki (svart helt i stål) gängade in för djupt i boetten och där var plastringen på verket i vägen. Så det var bara att sätta i baklocket från donatorklockan. Men det blev OK.

Blev modden så bra som jag tänkt? Kanske. Den är väldigt svart, kanske för svart. Kanske får bli en annan färg på natot...
 

Ekebeke

Breitling
GMT mod kollage.png


Färdig med min GMT-mod som jag gått och funderat på ett tag. När jag skaffade en Seiko 5 GMT tidigare i år störde jag mig på att kronan inte var skruvad, att det var lite plottrigt med alla siffror på vridringen och att boetten var lite för stor. Så jag sålde den. Men har sedan dess funderat på om man kunde modda den till en SKX013 boett. Det kunde man!

Jag skaffade en ny Seiko 5 GMT, den svarta modellen, och köpte sedan en svart SKX013 boett, ett dubbeldomat saffirglas, en korona med ett rött S, och en fasad glasring - allt från Namoki. Tog ut urverket med tavla och visare och satte in allt i den svarta boetten. På Namokis hemsida står det att man behöver ett dubbeldomat glas för att få plats med alla visare i GMT-verket. Det de inte skriver är att verket också bygger neråt och att man därför inte kan ta vilket baklock som helst. Det baklocket som jag beställde från Namoki (svart helt i stål) gängade in för djupt i boetten och där var plastringen på verket i vägen. Så det var bara att sätta i baklocket från donatorklockan. Men det blev OK.

Blev modden så bra som jag tänkt? Kanske. Den är väldigt svart, kanske för svart. Kanske får bli en annan färg på natot...
Häftig mod!
Detta var ett inspirerande bygge.
 
Topp