• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnader

Richie

Audemars
2-Faktor

Matsfuhre

Omega
Ni har rätt, ska justera inlägget. Dock så går klockan helt fint som jag skriver. Den hade något enstaka "hack" att nollställa kronografen där den inte reagerade när jag tryckte men den gör det nu. Så den funkar åtminstone och är i bra skick. Men som sagt ska justera att den haft problem att nollställa så ni kan andas också. Lätt att testa vid köp.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
@Matsfuhre .Bra start på KS, försöker sälja något som inte riktigt funkar. Sen pudla när du blir påkommen. Vad döljer du mer?
Är klockan verkligen "full-set" om certifikatet saknas? Inte i min värld.

upload_2020-5-5_18-22-10.png
 

Matsfuhre

Omega
@Matsfuhre .Bra start på KS, försöker sälja något som inte riktigt funkar. Sen pudla när du blir påkommen. Vad döljer du mer?
Är klockan verkligen "full-set" om certifikatet saknas? Inte i min värld.

upload_2020-5-5_18-22-10.png
Om det inte är full-set i din värld så ändrar jag väl så det passar din värld och rätt anvisning. Korrigerat i inlägget nu. Något annat som jag bör tänka på? ;)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Man ska i alla fall inte lyda Nymans, om man inte vill sprätta pengar som en galning, lämna in för kontroll vartannat år och komplett genomgång vart 5 år. Cool bild dock.
B12CBC09-4C2D-4EA7-98A7-8384E9E66E48.png
 

JB__

Omega
Har någon koll på vad en full service för en pre-Bond omega seamaster kan ligga på? Den går tyvärr inte och ringen har inget tickande/motstånd. Bifogar en bild!
image.jpg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Man ska i alla fall inte lyda Nymans, om man inte vill sprätta pengar som en galning, lämna in för kontroll vartannat år och komplett genomgång vart 5 år. Cool bild dock.
B12CBC09-4C2D-4EA7-98A7-8384E9E66E48.png
Kan det vara så att det är någon form av täthetsservice med en snabbtitt på urverket som rekomenderas vartannat år av Nymans?
 

Henrikrs

Breitling
”Egentligen” är det väl ganska enkelt, fundera på vad just den klockan är värd för dig. Som jag fattade det fick du den i 30års present? Tycker du om den och använder den frekvent och uppskattar modellen är det ju inte svårare än att dela den summan du har lagt ut (10k?) på de 14 åren som det har gått... Upplever du att den månadskostnaden har varit värt det fram tills nu så lär du väl med säkerhet även göra det framledes. Skall man prata rena investeringar får du nog tyvärr investera i ett ur med en krona på verket.

Jag personligen servade nyligen en av mina lite dyrare ur och den kostanden var helt klart inte gratis, men slår jag ut det på tiden jag använt den sedan inköp + tiden servicen har gett mig i form av garanti (2år) och inte minst glädjen av att använda just den klockan så blir det ganska billigt i sammanhanget, Netflix är dyrare under hänseendet!

Det är helt enkelt sentimentalvärdet av berörd klocka som styr hur mycket man är villig att öppna plånboken, iaf hos mig :)

Lycka till med ditt beslut!

Det finns inget sentimentalt värde som sådant. Min mor har till och med sagt att jag gärna får sälja den, med tanke på att driftkostnaderna vidare har överstigit vad som sades vid köpet. (Då hette det cirka 2-3000 kr vart 5:e år). Jag vill helst ha en klocka som kräver så lite service som möjligt. Och gärna en klocka som åtminstone behåller sitt värde - inte tappar i värde. Jag ser det absolut inte som en investering, men jag vill inte gå och serva något som för länge sedan har förlorat sitt värde. Och Rolex Submariner är ju inte bara tokdyr utan dessutom idag helt övervärderad. Så min fråga är närmast om jag bprde fundera på att skaffa t.ex. en Omega eller Nomos. Eller kanske ett second hand-ur. Jag vill åtminstone ha koll på kostnaderna.
 

idagtisdag

Cartier
Jag undrar hur mycket eftermarknadsintäkter som finns i klockbranschens kalkyler och budgetar, kanske lätt att locka investerare om man skruvar upp dem genom att anta att hög andel kommer in efter fem år även med shitters.

Sanningen är väl att man inte kan gå så mycket under Omega prismässigt innan smärtgränsen nås?

 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det är trist att man väljer att vara oärlig för att få in någon extra tusenlapp på någon stackare som får lämna in den på service. Nu när han ansträngt sig och pumpat upp 50 inlägg på 2 dagar dessutom..

Håller med, det är är verkligen under all kritik.

1. Spamma sig till 50 inlägg på två dagar för att få tillfång till K&S.
2. Avsiktligen undanhålla något som skulle uppfattats som ett funktionsproblem tills dess att man blir påkommen.
3. Kalla något för full set när det är utan cert tills dess att man blir påkommen.
 

[Bobo]

Rolex
När föddes idén om att man inte ska förlora pengar på ett klockinköp och efterföljande ägande?
Är det Rolex som skapat den bilden?

Varför skulle inte värdeminskning gälla armbandsur?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Det finns inget sentimentalt värde som sådant. Min mor har till och med sagt att jag gärna får sälja den, med tanke på att driftkostnaderna vidare har överstigit vad som sades vid köpet. (Då hette det cirka 2-3000 kr vart 5:e år). Jag vill helst ha en klocka som kräver så lite service som möjligt. Och gärna en klocka som åtminstone behåller sitt värde - inte tappar i värde. Jag ser det absolut inte som en investering, men jag vill inte gå och serva något som för länge sedan har förlorat sitt värde. Och Rolex Submariner är ju inte bara tokdyr utan dessutom idag helt övervärderad. Så min fråga är närmast om jag bprde fundera på att skaffa t.ex. en Omega eller Nomos. Eller kanske ett second hand-ur. Jag vill åtminstone ha koll på kostnaderna.
Köp en G-shock! Eller möjligtvis en beggad sinn!
 

Rivalen

Rolex
När föddes idén om att man inte ska förlora pengar på ett klockinköp och efterföljande ägande?
Är det Rolex som skapat den bilden?

Varför skulle inte värdeminskning gälla armbandsur?

Rolex, PP och kanske några till har väl utvecklats otroligt bra. Förutsatt att man inte polerat sönder sin Rolex. Själv har jag inga klockor som jag tror kommer att vara värda en massa pengar om 30 år, men det är inget som stör mig, jag har själv valt de klockor jag har och valt bort de moderna Rolex jag en gång ägt.

Värdeminskning är det naturliga. Men serviceintervaller och sevicekostnader jämfört klockans värde är lite intressant. Kan vi vänta oss fler som rekommenderar 10 års serviceintervall framöver? Finns det utrymme att med hjälp av bättre teknik/maskiner etc bygga klockor som går längre utan servicebehov? Vem leder utvecklingen.
 
Senast ändrad:

Benjamin1910

Cartier
Värdeminskning är det naturliga. Men serviceintervaller och sevicekostnader jämfört klockans värde är lite intressant. Kan vi vänta oss fler som rekommenderar 10 års serviceintervall framöver? Finns det utrymme att med hjälp av bättre teknik/maskiner etc bygga klockor som går längre utan servicebehov? Vem leder utvecklingen.

Visst borde värdeminskningen vara det naturliga, men för egen del känns det ”bättre” att serva en Omega för 5 papp som ligger stabilt i 30’ klassen än när jag servat en oris för 5 där värdet ligger på 7-8’...

Panerai släppte en intressant variant som inte ska behöva service på 50 år(!) https://watchtime.me/news/article/801/why-this-panerai-comes-with-a-50-year-guarantee
 

DrKlocka

Audemars
Rolex, PP och kanske några till har väl utvecklats otroligt bra. Förutsatt att man inte polerat sönder sin Rolex. Själv har jag inga klockor som jag tror kommer att vara värda en massa pengar om 30 år, men det är inget som stör mig, jag har själv valt de klockor jag har och valt bort de moderna Rolex jag en gång ägt.

Värdeminskning är det naturliga. Men serviceintervaller och sevicekostnader jämfört klockans värde är lite intressant. Kan vi vänta oss fler som rekommenderar 10 års serviceintervall framöver? Finns det utrymme att med hjälp av bättre teknik/maskiner etc bygga klockor som går längre utan servicebehov? Vem leder utvecklingen.

Det är framförallt oljorna som ger en begränsning. De torkar ut, oftast inom 5-10 år.
 

Rivalen

Rolex
Kan inget om oljor - finns det utveckling på gång?
Är Panerai på väg in i framtiden före de andra?
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Har någon koll på vad en full service för en pre-Bond omega seamaster kan ligga på? Den går tyvärr inte och ringen har inget tickande/motstånd. Bifogar en bild!
image.jpg
Det är ganska svårt att gissa sig fram till, en service på en nyare coaxial-Omega ligger på 5-6000 hos Nymans Ur, men då denna är äldre så tar Omega in den för kostnadsförslag. Skulle dock tippa på att servicekostnaden skulle understiga 10.000, men det beror ju på hur mycket som behöver åtgärdas.
 
Topp