• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnader

idagtisdag

Cartier
Jag räknade fel. Det skulle ha stått "en tredjedel" av min månadslön.
Jag har dock en kollega som har en Rolex Sub. Han fick den av sitt ex i början av 2000-talet och han har aldrig behövt serva den. Nu är ju bara saken den att Rolex Submariner inte är möjliga att köpa längre eftersom tillverkaren har valt att strypa utbudet.
6 286 st rollesubs Klockor till salu
https://www.chrono24.se/rolex/submariner--mod1.htm?dosearch=true&query=rolex+submariner
 
Senast ändrad:

sjökvist

<—Axel Nilson
Jag räknade fel. Det skulle ha stått "en tredjedel" av min månadslön.
Jag har dock en kollega som har en Rolex Sub. Han fick den av sitt ex i början av 2000-talet och han har aldrig behövt serva den. Nu är ju bara saken den att Rolex Submariner inte är möjliga att köpa längre eftersom tillverkaren har valt att strypa utbudet.
det går alldeles utmärkt att köpa en sub, fanns en i lager i går hos AD
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nja. Men tillgången är relativt sett god.
Ligger en fräsch no-date ut för list +5k (dvs vad säljaren köpte den för +20%). Hajpen är om inte över så åtminstone satt i schack för närvarande. Sen ska man väl konstatera att man för 90k får en Tag och en herrejössesmassa helservicear (förutsatt man man inte har ett särdeles generöst ex).
 

Henrikrs

Breitling
Då är min fråga följande: Är Rolex Submariner billigare att äga än t.ex. Tag Heuer - om man bortser från såväl inköpspris som värdestegring/värdebortfall? Jag har ägt min Aquaracer i snart 15 år och den har kostat mig 10.900 kronor i service under den tiden (och då har jag endast lämnat in den när den har stannat). Hade ÅF fått bestämma så skulle den ha servats vartannat år.
 

jmspar123

Cartier
Då är min fråga följande: Är Rolex Submariner billigare att äga än t.ex. Tag Heuer - om man bortser från såväl inköpspris som värdestegring/värdebortfall? Jag har ägt min Aquaracer i snart 15 år och den har kostat mig 10.900 kronor i service under den tiden (och då har jag endast lämnat in den när den har stannat). Hade ÅF fått bestämma så skulle den ha servats vartannat år.

Mjee

Hade du foljt Rolex rekommendationer om service vare 5ar sa hade du betalat dubbelt upp. Dvs ca 20000sek pa 15 ar.

Jag kopte en Rolex 1992 fran Douglas Krook pa Bibiloteksgatan Stockholm. Den klockan ar aldrig servad och haller tiden gott nog at mig.
Avgor sjalv vad tu vill gora ang service
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vad jag försökte säga är att jag kan aldrig jämföra servicekostnad för klocka med veterinärskostnad för en hund. Så vi tänker olika och det är helt Ok. Har heller aldrig sålt en klocka.

Att behöva, som OP, betala 13400:- i service över 12 år (+? år) med en mellanliggande garantireparation skulle inte stärka mitt förtroende / kärlek till den klocka jag köpt. Mitt "tak" skulle vara passerat. Men jag kanske landar i en hård verklighet när det blir dags att serva Sinn U1 - vi får se.
Det skall heller inte behöva kosta 5k att serva ett ETA/Sellita 2824. Jag tror Sinn själva ligger någonstans 2 två till 3k för en service och jag vet välrenommerade urisar som ligger där eller billigare.
 

Henrikrs

Breitling
Tack för alla kloka svar som jag fick för ett år sedan! Tro det eller ej, men nu har det hänt igen. Gångreserven har alldeles plötsligt reducerats från 36 timmar till cirka 6 timmar. Kronan känns inte som den skall överhuvudtaget. Dels är den trög att dra upp (har oljan redan torkat?) Dels verkar det vara något fel på skruvgängan, eftersom visarna inte ger det "svar" som man förväntar sig när man ställer in tiden. Nymans urs serviceverkstad i Västerås ska ha en eloge för sitt bemötande. Nu måste jag bara ta mig till stan och lämna in den. Men bortsett från att servicekostnaderna inte står i någon som helst rimlig proportion till urets värde, så är det väl knappast rimligt att ett kvalitetsurverk inte bara behöver servas utan även lagas vart annat år...? Eller är det så ovanligt att man använder en och samma klocka varje dag? Har andra erfarenheter av Tag Heuer?
Är det ett märke som kompromissar med kvaliteten i instegssegmentet? I så fall är det dumt av dem, för jag kommer aldrig köpa någon ny TH.
Jag har inga problem att betala för service, men jag vill inte ha denna sorts problem. Tacksam för tips inför framtiden. Rolex är ju idag för vanliga dödliga i princip uteslutet om man vill köpa nytt. Men GS, Omega eller Tudor? Eller något annat? Vad är mest pålitligt om man servar regelbundet? Och vad är "billigast" i drift? Vad är mest driftsäkert? Tacksam för synpunkter!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tänker två typer.

GS Quartz. Du får en mycket fin klocka, som kommer att gå bra i många år. Finish i toppklass och hög kvalitet. Men en sekundvisare som hoppar fram.

Alternativt Omega med 8500. De har funnits i rätt många år nu, och såvitt jag vet gått bra de flesta av dem.

Dock tror jag att ditt användningsmönster, en klocka dag ut och dag in, skiljer sig från hur många av oss andra använder våra klockor. Så hur de av mina klockor som jag haft i flera år skulle betett sig i ditt ställe kan jag inte svara på.
Men det du beskriver känner jag igen från Certina Action diver jag har som fått rätt tuff behandling (av andra) under åren.

Edit: när jag hämtade min Speedmaster nyligen, med det senaste verket fr Omega, cal 3861, så fick jag höra: det fina med detta verk är att klockan kommer att gå perfekt i 10 år.
...kanske kan vara nåt...
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tack för alla kloka svar som jag fick för ett år sedan! Tro det eller ej, men nu har det hänt igen. Gångreserven har alldeles plötsligt reducerats från 36 timmar till cirka 6 timmar. Kronan känns inte som den skall överhuvudtaget. Dels är den trög att dra upp (har oljan redan torkat?) Dels verkar det vara något fel på skruvgängan, eftersom visarna inte ger det "svar" som man förväntar sig när man ställer in tiden. Nymans urs serviceverkstad i Västerås ska ha en eloge för sitt bemötande. Nu måste jag bara ta mig till stan och lämna in den. Men bortsett från att servicekostnaderna inte står i någon som helst rimlig proportion till urets värde, så är det väl knappast rimligt att ett kvalitetsurverk inte bara behöver servas utan även lagas vart annat år...? Eller är det så ovanligt att man använder en och samma klocka varje dag? Har andra erfarenheter av Tag Heuer?
Är det ett märke som kompromissar med kvaliteten i instegssegmentet? I så fall är det dumt av dem, för jag kommer aldrig köpa någon ny TH.
Jag har inga problem att betala för service, men jag vill inte ha denna sorts problem. Tacksam för tips inför framtiden. Rolex är ju idag för vanliga dödliga i princip uteslutet om man vill köpa nytt. Men GS, Omega eller Tudor? Eller något annat? Vad är mest pålitligt om man servar regelbundet? Och vad är "billigast" i drift? Vad är mest driftsäkert? Tacksam för synpunkter!
Du har haft osis med klockan bara och det går nog inte att tillskriva TH som boven i dramat.
Billigt i service och driftsäkert är den typen av beprövade verk som du nu har erfarenhet av. Men ibland har man otur helt enkelt. Men sedan ska ju servicen också vara behäftad av viss garanti (möjligt att det är något du fått, har inte läst in hela tråden igen).
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Tack för alla kloka svar som jag fick för ett år sedan! Tro det eller ej, men nu har det hänt igen. Gångreserven har alldeles plötsligt reducerats från 36 timmar till cirka 6 timmar. Kronan känns inte som den skall överhuvudtaget. Dels är den trög att dra upp (har oljan redan torkat?) Dels verkar det vara något fel på skruvgängan, eftersom visarna inte ger det "svar" som man förväntar sig när man ställer in tiden. Nymans urs serviceverkstad i Västerås ska ha en eloge för sitt bemötande. Nu måste jag bara ta mig till stan och lämna in den. Men bortsett från att servicekostnaderna inte står i någon som helst rimlig proportion till urets värde, så är det väl knappast rimligt att ett kvalitetsurverk inte bara behöver servas utan även lagas vart annat år...? Eller är det så ovanligt att man använder en och samma klocka varje dag? Har andra erfarenheter av Tag Heuer?
Är det ett märke som kompromissar med kvaliteten i instegssegmentet? I så fall är det dumt av dem, för jag kommer aldrig köpa någon ny TH.
Jag har inga problem att betala för service, men jag vill inte ha denna sorts problem. Tacksam för tips inför framtiden. Rolex är ju idag för vanliga dödliga i princip uteslutet om man vill köpa nytt. Men GS, Omega eller Tudor? Eller något annat? Vad är mest pålitligt om man servar regelbundet? Och vad är "billigast" i drift? Vad är mest driftsäkert? Tacksam för synpunkter!

Jag har Oris Aquis nya med 400-verket, finns även i ProDiver och i Oris Carl Brashear.
Oris ger 10 års garanti och 10 års serviceintervall på sitt nya inhouse-verk.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack för alla kloka svar som jag fick för ett år sedan! Tro det eller ej, men nu har det hänt igen. Gångreserven har alldeles plötsligt reducerats från 36 timmar till cirka 6 timmar. Kronan känns inte som den skall överhuvudtaget. Dels är den trög att dra upp (har oljan redan torkat?) Dels verkar det vara något fel på skruvgängan, eftersom visarna inte ger det "svar" som man förväntar sig när man ställer in tiden. Nymans urs serviceverkstad i Västerås ska ha en eloge för sitt bemötande. Nu måste jag bara ta mig till stan och lämna in den. Men bortsett från att servicekostnaderna inte står i någon som helst rimlig proportion till urets värde, så är det väl knappast rimligt att ett kvalitetsurverk inte bara behöver servas utan även lagas vart annat år...? Eller är det så ovanligt att man använder en och samma klocka varje dag? Har andra erfarenheter av Tag Heuer?
Är det ett märke som kompromissar med kvaliteten i instegssegmentet? I så fall är det dumt av dem, för jag kommer aldrig köpa någon ny TH.
Jag har inga problem att betala för service, men jag vill inte ha denna sorts problem. Tacksam för tips inför framtiden. Rolex är ju idag för vanliga dödliga i princip uteslutet om man vill köpa nytt. Men GS, Omega eller Tudor? Eller något annat? Vad är mest pålitligt om man servar regelbundet? Och vad är "billigast" i drift? Vad är mest driftsäkert? Tacksam för synpunkter!
Att klockan kommer från TAG har sannolikt ingen betydelse här om inte felen är relaterade till boett o krona el dyl. Verket är ju vad det är och sitter i sjukt många mekaniska klockor och räknas som stabilt och driftsäkert. Men... Jag tänker att för en klocka som skall användas dagligen i ur o skur o framförallt tåla stötar o slag så är ju quartz överlägset. Kika gärna på "fin quartz" av typen GS, Citizen Chronomaster, Breitlings ETA verk etc. Men egentligen funkar vilket hyggligt ETA/Ronda /Seiko quartzverk som helst bättre och säkrare än ett mekaniskt. Ett billigt quartz verk är dessutom verkligen billigt att byta också. Ett dyrare som i GS kommer sannolikt överleva oss här i tråden utan någon större insats än batteribyte vart tredje år.
 

Speedy G

Breitling
Hej!

Vad ligger en service av en Omega Speedmaster på nuförtiden i Sverige? Skiljer det i pris på att låta den servas i Sthlm eller låta den skickas till Omega i Schweiz?

Har fått en offert från Omega CPH på 8000 DKK (ca 3 miljoner SEK med dagens växelkurs, eller 12 500 kr för att vara mer exakt) men då ingår byte av sprucken Hesalite. Kan jag komma billigare undan?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hej!

Vad ligger en service av en Omega Speedmaster på nuförtiden i Sverige? Skiljer det i pris på att låta den servas i Sthlm eller låta den skickas till Omega i Schweiz?

Har fått en offert från Omega CPH på 8000 DKK (ca 3 miljoner SEK med dagens växelkurs, eller 12 500 kr för att vara mer exakt) men då ingår byte av sprucken Hesalite. Kan jag komma billigare undan?

Här är min offert från forumsponsorn @urteknik , certifierad omega servicepartner, fick den i slutet av januari.

IMG_3364.jpeg
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Har man mycket som behövs åtgärdas tror jag Omega själva är rätt prisvärda. De tar 12500kr fast pris för service och då ingår allt vad jag vet även byte av spruckna glas etc. Tror eventuellt sånt kan bli dyrare hos andra då dom debiterar för detta så det beror väl helt på vad som behövs göras med klockan. Bästa är som alltid att ta in lite fler offerter och sen välja den som känns bäst(inte nödvändigtvis billigast).

Mjee

Hade du foljt Rolex rekommendationer om service vare 5ar sa hade du betalat dubbelt upp. Dvs ca 20000sek pa 15 ar.

Jag kopte en Rolex 1992 fran Douglas Krook pa Bibiloteksgatan Stockholm. Den klockan ar aldrig servad och haller tiden gott nog at mig.
Avgor sjalv vad tu vill gora ang service

Vart har du fått 5 år ifrån? Rolex själva säger var 10e år och AD sa var 10e till mig när jag köpte min Sub. Trycktesta bör man dock göra oftare(vartannat ungefär) om man tänkt bada men det är ju en helt annan sak.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Har man mycket som behövs åtgärdas tror jag Omega själva är rätt prisvärda. De tar 12500kr fast pris för service och då ingår allt vad jag vet även byte av spruckna glas etc. Tror eventuellt sånt kan bli dyrare hos andra då dom debiterar för detta så det beror väl helt på vad som behövs göras med klockan. Bästa är som alltid att ta in lite fler offerter och sen välja den som känns bäst(inte nödvändigtvis billigast).
Glas ingår inte (utom plexi förstås eftersom det alltid byts vid service). Inte heller tavla eller t ex vridring. Alla verkdelar ingår dock, oavsett hur omfattande det blir.
 

Majbjörn

Breitling
Jag köpte en sub -96 för 25 000, sen dess har jag servat den 4 ggr. Första gången kostade servicen 4500 och sista 9500.
Bytte in klockan för två veckor sen och fick då
91 000 för den. Värdeökningen är ju betydligt större än vad jag betalat för service under åren.

Har svårt att tro att ekvationen blir densamma på en tag heuer.
 

fc2

Rolex
Jag köpte en sub -96 för 25 000, sen dess har jag servat den 4 ggr. Första gången kostade servicen 4500 och sista 9500.
Bytte in klockan för två veckor sen och fick då
91 000 för den. Värdeökningen är ju betydligt större än vad jag betalat för service under åren.

Har svårt att tro att ekvationen blir densamma på en tag heuer.
Sant. Har också svårt att tro att ekvationen även kommer vara densamma på en sub framöver. Om inte en vanlig sub kommer kosta 200 000 om 20 år.
 

EmilOskar

Breitling
Kapar tråden liten. Jag pratade precis med Urteknik och de tar 11 500 kronor för en service på min Omega Speedmaster från 2010. Köpte min klockan begagnad för cirka 18500 2015. Priset har förstås gått upp sedan dess men det tar ändå emot rejält att betala så mycket när klockan funkar väldigt bra som den är.
Sen en annan grej. Hon jag pratade med sa att de byter ut visare och knappar osv, bör man verkligen göra det? Tänker på hur känsligt det är med originaldelar när det kommer till vintageklockor.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Kapar tråden liten. Jag pratade precis med Urteknik och de tar 11 500 kronor för en service på min Omega Speedmaster från 2010. Köpte min klockan begagnad för cirka 18500 2015. Priset har förstås gått upp sedan dess men det tar ändå emot rejält att betala så mycket när klockan funkar väldigt bra som den är.
Sen en annan grej. Hon jag pratade med sa att de byter ut visare och knappar osv, bör man verkligen göra det? Tänker på hur känsligt det är med originaldelar när det kommer till vintageklockor.
Köpte du den för 18500, servar den för 11500 och sen skulle sälja för typ 45-50 nyservad låter det som en ganska bra deal i mina öron. Service gör man för att undvika problem i framtiden. Kan bli betydligt dyrare om du väntar för länge.

Knappar är väl standard och de gamla visarna kan du säkert få behålla om du ber om det.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Köpte du den för 18500, servar den för 11500 och sen skulle sälja för typ 45-50 nyservad låter det som en ganska bra deal i mina öron.
Precis. Det är ju anskaffningsvärdet idag som är det intressanta, inte värdet 2010.

Så länge servicekostnaden idag är lägre än nuvarande anskaffningsvärde så är det väl alltid värt att serva. Typ. Sen kan man ju också väga in det sentimentala värdet.
 

EmilOskar

Breitling
Köpte du den för 18500, servar den för 11500 och sen skulle sälja för typ 45-50 nyservad låter det som en ganska bra deal i mina öron. Service gör man för att undvika problem i framtiden. Kan bli betydligt dyrare om du väntar för länge.

Knappar är väl standard och de gamla visarna kan du säkert få behålla om du ber om det.
Kanske. Men är väl just att det är 62% av hela värdet som jag betalade på klockan. Betalar jag 11 500 har jag plötsligt betalat 30 000 kronor. Men visst, det är kanske vad det kostar att se till att klockan håller under lång tid. Men 11 500 kronor var 3-6 år blir ganska saftigt i längden...
 

Hawk100

Rolex
Kapar tråden liten. Jag pratade precis med Urteknik och de tar 11 500 kronor för en service på min Omega Speedmaster från 2010. Köpte min klockan begagnad för cirka 18500 2015. Priset har förstås gått upp sedan dess men det tar ändå emot rejält att betala så mycket när klockan funkar väldigt bra som den är.
Sen en annan grej. Hon jag pratade med sa att de byter ut visare och knappar osv, bör man verkligen göra det? Tänker på hur känsligt det är med originaldelar när det kommer till vintageklockor.
Varför ska du serva den om den går bra??
Min erfarenhet är att man i värsta fall kan få betala någon 500-ing extra vid service om någon del utöver de vanliga behöver bytas om man låtit det gå närmre 10 år istället för de rekommenderade 5 åren mellan varje service…. Ganska lätt att räkna hem! 😉
Men då har jag Sjöö Sandström-klockor med rätt enkla verk. Jag vågar inte säga att man kan resonera på samma sätt med mer komplicerade urverk….🫣
Fast jag tvivlar personligen på att Speedmastern har ett så komplicerat verk att servicen ska bli mycket dyrare om man väntar ”för länge” med att lämna in den….🤔
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Varför ska du serva den om den går bra??
Min erfarenhet är att man i värsta fall kan få betala någon 500-ing extra vid service om någon del utöver de vanliga behöver bytas om man låtit det gå närmre 10 år istället för de rekommenderade 5 åren mellan varje service…. Ganska lätt att räkna hem! 😉
Men då har jag Sjöö Sandström-klockor med rätt enkla verk. Jag vågar inte säga att man kan resonera på samma sätt med mer komplicerade urverk….🫣
Fast jag tvivlar personligen på att Speedmastern har ett så komplicerat verk att servicen ska bli mycket dyrare om man väntar ”för länge” med att lämna in den….🤔
Det är precis samma sak med alla klockor. Du är grundlurad som du servar tvångsmässigt vid ett visst intervall om det inte är några problem. Jag har aldrig varit med om att det skulle löna sig med förebyggande service.
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kapar tråden liten. Jag pratade precis med Urteknik och de tar 11 500 kronor för en service på min Omega Speedmaster från 2010. Köpte min klockan begagnad för cirka 18500 2015. Priset har förstås gått upp sedan dess men det tar ändå emot rejält att betala så mycket när klockan funkar väldigt bra som den är.
Sen en annan grej. Hon jag pratade med sa att de byter ut visare och knappar osv, bör man verkligen göra det? Tänker på hur känsligt det är med originaldelar när det kommer till vintageklockor.
Som redan svarats. Serva under som fungerar eller går bra. Hål i huvudet.
 
Topp