• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hade jag jobbat på en bondgård hade jag kunnat tänka mig ett par.
@WiktorK
Jag har själv ett par med stålhätta som jag använder som skyddskor i arbetet, i stallet samt gå-ut-i-slasken-med-hunden. Haft samma par i drygt femton år och de är hur bra som helst! Känns outslitliga. Har skött dem väl. Superkvallité för liten peng. Dock lite grova i mitt tycke (bla. gummisula) som snyggskor jmf RM Williams.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
@WiktorK
Jag har själv ett par med stålhätta som jag använder som skyddskor i arbetet, i stallet samt gå-ut-i-slasken-med-hunden. Haft samma par i drygt femton år och de är hur bra som helst! Känns outslitliga. Har skött dem väl. Superkvallité för liten peng. Dock lite grova i mitt tycke (bla. gummisula) som snyggskor jmf RM Williams.

Typ det jag menade. För de ändamålen hade jag helt klart kunna tänka mig ett par. :)
 

Skolläraren

Panerai
image.jpg

Islay? Mycket, mycket fina.
 

Mudfold

Cartier
Har ett par nya Loake Hyde's jag använde för första gången idag. Efter en heldag är mina fotvrister, precis ovanför fotknölen, helt förstörda. Lädret är så sjukt styvt.. Tips på hur man kan påskynda den "mjuknande" processen?
 

Anlu

Omega
Har ett par nya Loake Hyde's jag använde för första gången idag. Efter en heldag är mina fotvrister, precis ovanför fotknölen, helt förstörda. Lädret är så sjukt styvt.. Tips på hur man kan påskynda den "mjuknande" processen?

Jag gjorde en "grundputs" redan efter någon enstaka användning av mina hyde. Alltså tvätt, mjukgörande kräm, skokräm och polish. Efter detta upplevs skon bra mycket mer följsam i skinnet enligt mig!
 

vicjoh

Omega
Köpte nya oxfords från Loake här om dagen och upplever också samma sak.
Upplever inte detta när jag handlar Church's så nästa gång ska jag inte vara dumsnål :)
 

Mudfold

Cartier
Jag gjorde en "grundputs" redan efter någon enstaka användning av mina hyde. Alltså tvätt, mjukgörande kräm, skokräm och polish. Efter detta upplevs skon bra mycket mer följsam i skinnet enligt mig!
Ja, ska göra det. Måste få hem ett bra skokit bara!
Köpte nya oxfords från Loake här om dagen och upplever också samma sak.
Upplever inte detta när jag handlar Church's så nästa gång ska jag inte vara dumsnål :)
Dumsnålt att köpa skor som kostar 3k? Nja, där håller jag inte med :p
Försök få rätt storlek nästa gång.
Att en halv storlek upp/ner skulle ta bort problemet har jag väldigt svårt att tro :)
 

Frosse

Cartier
Har ett par nya Loake Hyde's jag använde för första gången idag. Efter en heldag är mina fotvrister, precis ovanför fotknölen, helt förstörda. Lädret är så sjukt styvt.. Tips på hur man kan påskynda den "mjuknande" processen?
För mig är det snarare hälen som förstörs. Har på mig ett par nya skor i dag och jag är redan i helvetet. Har precis smällt på ett par Compeed men de hjälper föga, speciellt nära skadan redan är skedd. :banghead:
 

Skolläraren

Panerai
Har ett par nya Loake Hyde's jag använde för första gången idag. Efter en heldag är mina fotvrister, precis ovanför fotknölen, helt förstörda. Lädret är så sjukt styvt.. Tips på hur man kan påskynda den "mjuknande" processen?

Jag har på mig mina skor inomhus en kväll första gången, sedan mindre turer i början för att mjuka upp dem. Aldrig heldagar första tre-fyra turerna.

Jag får alltid skavsår av nya skor, men när jag körde detta med mina Hyde så klarade jag mig helskinnad (höhö) för första gången någonsin.
 

Mudfold

Cartier
För mig är det snarare hälen som förstörs. Har på mig ett par nya skor i dag och jag är redan i helvetet. Har precis smällt på ett par Compeed men de hjälper föga, speciellt nära skadan redan är skedd. :banghead:
I know the feel, drar alltid på dem större compeed plåstren innan jag sätter på nya skor nu mer!
Jag har på mig mina skor inomhus en kväll första gången, sedan mindre turer i början för att mjuka upp dem. Aldrig heldagar första tre-fyra turerna.

Jag får alltid skavsår av nya skor, men när jag körde detta med mina Hyde så klarade jag mig helskinnad (höhö) för första gången någonsin.
Aha.. ja det kan ju vara smart! Jag hade dem fram och tillbaka på jobbet så blir ju en dag.. Aldrig fått "skvarsår" vid fotvristerna förut av boots. Kanske tjockare strumpor är ett alternativ :)
 

jaqob

Omega
Kanske en liten aning OT, men en eloge till skolyx. Jag beställde två skoblock vid sextontiden igår eftermiddag. Nu fick jag precis ett SMS från posten att de inte kunde få in dem i mitt brevinkast (no shit :)).
Om allt man beställde kom så snabbt hade det funnits mindre frustration i sammhället :)
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Prisklass? Yanko via Skolyx är nog så prisvärt det kan bli i alla fall.
Ja det känns som att de är mest prisvärda. Eller Carmina men då ska man upp en tusenlapp och börjar nosa på vad jag tycker är för mycket. Har snöat in mig på Meermin senaste tiden. De får man för ca 1700 kr. Erfarenhet av dem? Har ett par mocka och ett par kängor men inga Oxfords.
 

Ponlarsson

Panerai
Ja det känns som att de är mest prisvärda. Eller Carmina men då ska man upp en tusenlapp och börjar nosa på vad jag tycker är för mycket. Har snöat in mig på Meermin senaste tiden. De får man för ca 1700 kr. Erfarenhet av dem? Har ett par mocka och ett par kängor men inga Oxfords.
Jag har ingen erfarenhet av Meermin, och det man kan läsa på nätet är ju minst sagt blandat. Känns som ett lotteri.

Men enligt Jesper på Shoegazing och hans gelikar är ju Yanko i princip jämförbart med Carmina sett till kvalitet, och Carmina brukar ju jämföras med C&J Benchgrade. Den dagen en tillställning kräver svarta skor blir det helt klart Yanko för mig, innan dess har jag noll och ingen användning för svarta skor.
 

Skolläraren

Panerai
Aha.. ja det kan ju vara smart! Jag hade dem fram och tillbaka på jobbet så blir ju en dag.. Aldrig fått "skvarsår" vid fotvristerna förut av boots. Kanske tjockare strumpor är ett alternativ :)

Jag får det på hälarna, och sedan har jag ett utstickande ben under fotknölen som får stryk också i nya, hårda skor. Jag satt i loungebyxor och kängorna hela eftermiddagen för att töja ut dem. Fungerade klockrent. Från och med nu tänker jag alltid göra så.
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Jag har ingen erfarenhet av Meermin, och det man kan läsa på nätet är ju minst sagt blandat. Känns som ett lotteri.

Men enligt Jesper på Shoegazing och hans gelikar är ju Yanko i princip jämförbart med Carmina sett till kvalitet, och Carmina brukar ju jämföras med C&J Benchgrade. Den dagen en tillställning kräver svarta skor blir det helt klart Yanko för mig, innan dess har jag noll och ingen användning för svarta skor.
Ja det lutar åt Yanko. Är av samma inställning till svarta skor, det är nog därför det dröjt så länge innan jag införskaffar ett par.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ja det känns som att de är mest prisvärda. Eller Carmina men då ska man upp en tusenlapp och börjar nosa på vad jag tycker är för mycket. Har snöat in mig på Meermin senaste tiden. De får man för ca 1700 kr. Erfarenhet av dem? Har ett par mocka och ett par kängor men inga Oxfords.

Meermin är inte särskilt bra enligt mina erfarenheter. Har tre par. Satsa på Loake (har fyra par) eller Yanko som ska vara bra, har dock inte testat själv.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Hur är det med skoblock? Har aldrig använt mig av några så har ingen erfarenhet av det.
Vad jag förstått så används de för att transportera bort fukt och även hålla formen på skon men är detta verkligen nödvändigt?
Köpte ett par Loake 1880 nyligen men blev inte rekommenderat att köpa till skoblock men som de verkar här så använder de flesta det?
 
Topp