• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

deddas

Rolex
Nej inte direkt, dock kan man se hur dessa urverk har en platta som inte är platt utan har en böj och man måste vare mycket försiktig när man jobbar med och rengör juvelerna så man inte böjer plåten för då kan man få problem med att hjulen går lite snett.

Det som är mest frustrerande med dessa urverk är ställverket som har en platta i plast och det glappar lätt och var förberedd på att bommen inte låser i verket efter man servat verket. Då får man plocka av kretskortet och plastplattan och ställa mekanismen i tätt positionen igen. Ofta händer detta varje gång man försöker låsa bommen!
Vad rekommenderar du? Börja med batteriet?
Och tack för utförligt svar!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Just det kan nog stämma. Fick för mig jag satt i ett 386. Men kan nog varit ett 344 .
Båda förekommer. Vilket som är rätt beror på hur hög batteriklämman är.
20230807_215327.jpg
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Som du kan se på fotot sitter det ett 9362 i klockan, vilket redan nämnts, som sagt.

Jag har nog haft ett tiotal MRP SA med 9362 och tror endast en eller två av dem haft dagvisning. Har aldrig ägt en enda MRP SA med 9361, verkar som övervägande majoriteten försågs med 9362 med bortplockad dagfunktion.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Menade det inte drygt eller så tänkte bara eftersom @TorNet
Skrev 9362.
Ingen fara! Tolkade det inte alls som drygt eller något. Ledsen att jag svarade så kort. Var splittrad mellan KS och andra aktiviteter. Verket i din klocka är ett 9361. 9362 har dagskiva också. Tycker hursomhelst att det vore synd att byta till ett enklare verk utan lagerstenar. Det finns gott om 9361 och delar till det så att du kan behålla klockan i vad jag förmodar är originalutförande.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Som du kan se på fotot sitter det ett 9362 i klockan, vilket redan nämnts, som sagt.

Jag har nog haft ett tiotal MRP SA med 9362 och tror endast en eller två av dem haft dagvisning. Har aldrig ägt en enda MRP SA med 9361, verkar som övervägande majoriteten försågs med 9362 med bortplockad dagfunktion.

Ja de är märkta likadant oavsett om de har dag installerat eller ej. Samma verkplatta eller vad det heter.
... som sagt
 

deddas

Rolex
Ingen fara! Tolkade det inte alls som drygt eller något. Ledsen att jag svarade så kort. Var splittrad mellan KS och andra aktiviteter. Verket i din klocka är ett 9361. 9362 har dagskiva också. Tycker hursomhelst att det vore synd att byta till ett enklare verk utan lagerstenar. Det finns gott om 9361 och delar till det så att du kan behålla klockan i vad jag förmodar är originalutförande.
Det håller jag med om. Tack!
Edit:
Och man får svara kort samt göra andra saker än hänga på KS. Låter konstigt i mina öron, men det är tillåtet! 😉
 

Martin Lovasz

Audemars
Verkar dock vara ett sådant som redan sitter?
Dålig bild men hoppas man ser?
IMG_7006.jpeg

Iofs är det ett Maxell…
Många som haft problem med falska Maxell batterier så testa ett annat märke. Skillnaden från andra märken är att de falska Maxell batterierna smugit sig in i grossistleden så butikerna säljer dem i tron att de är äkta. Man kan heller inte lita på förpackningarna då dessa ofta är finare än vad originalen kommer i.
 

deddas

Rolex
Många som haft problem med falska Maxell batterier så testa ett annat märke. Skillnaden från andra märken är att de falska Maxell batterierna smugit sig in i grossistleden så butikerna säljer dem i tron att de är äkta. Man kan heller inte lita på förpackningarna då dessa ofta är finare än vad originalen kommer i.
Ah jag förstår. Jag testar ett annat!
 

Watcheyes

Cartier
Ang. Tissot PR516 diver (44622) - jag har faktiskt inte behövt byta glas på mina senaste renoveringar. Tidigare klockor har jag lyckats hitta nya Tissot originalglas till (har tyvärr inte kvar ref.nr. på glasen). Håller på att fixa till en "årsklocka" från 1970 så jag kan mäta upp glaset om det hjälper!?
Jag har köpt en med glas nu så kan mäta själv också :) Tack iaf! Förresten, har du tillverkat några plastringar som håller om verket till dessa?
 

Antz02

Omega
Hej!
Jag letar visare till en Atlantic Världsmästarur Jet Super. Finns även på andra modeller. Visarna ska vara som på bilden.
cfac1331-86fe-4d60-995d-3ba420c5ddd0.jpeg
 

bitzer

Breitling
Tjena!
Söker glas och tillhörande packning till en Scubapro quartz 20 atm.
Glaset har en ansats som går in under bezeln. Det är totalt 3,7 mm tjockt.
Har inte koll på exakt diameter men cirka 32 mm, eller något mindre beroende på packning.
Även en krona av intresse.
Tacksam om någon har glas eller vet var man kan hitta🙂
Ledsen för dålig bild.
20230602_195545.jpg
Letar fortfarande glas, toppen om någon har ett!
 

rogart-63

Patek
Nån som har ett 31,6 glas ett högt glas ATCH . Eller vet vilket glas ill en Tissot . Vanligt är lite lågt gamla är typ kupat mitt på .
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Någon som har en bom / winding stem till Omega caliber 601? Har en äldre Seamaster 600 som behöver kompletteras med detta.
 
Senast ändrad:

fc2

Rolex
Någon som har tips på var jag kan hitta vintage vridringar. Är ute efter några specifika (behöver inte gå in på vilka här) men utöver de vanliga misstänkta platserna (ebay, Kaplans etc) har ni några tips?
 

rogart-63

Patek
Söker två olika delar. Dels ett 963.114 verk eller bara kretskort. Och ett AS1748/49 verk.
Har bekymmer med 1748. Det saktar väldigt mycket. Går perfekt på Timegraphern saktar irl. Byt friktiondriv till nya delar. Så det kan det inte vara. Tror det kan sitta fel balans?
 

Watcheyes

Cartier
Tissot pr516 46622, glaset har följande mått:

28,47 mm dia, 4,56 mm hög, ca 2,7 mm djupt glas, fasad kant. Glaset är nog unikt för denna modell då själva minutringen ska få plats under (om det nu heter så).

Jag fick hem en 3D printad plastring, "resin" tekniken med lcd. Den blev fin men ett mått var fel :/.

@alexndr @virrooo

Tyvärr inte - har lyckats hitta från reservdelsklockor till mina objekt. Kan kolla på det men tror det är för mycket jobb mot vad en risig klocka med en ok verkhållare går på.
 
Topp