• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vägen till min egen klocka

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Spännande tråd !

TS : Jag ser att du valde vanligt 316 till boett, övervägde du att använda något härdbart rostfritt stål ?
Det är väldigt ofta standard inom klockindustrin att boetter är gjorda av just 316L. Sedan var det lätt och förhållandevis billigt att få tag i en kortare bit. Beställde 1.4404 vilket är samma sak som 316L.

Övervägde inte heller något annat alternativ då jag tycker 316L är ett bra material speciellt när det gäller skärbarheten om man kör med rätt verktyg i rätt hastigheter.

- Edit -
Dessutom eftersom jag kör uteslutande utan kyl/skärvätska för att hela tiden se hur fräs eller borr skär så blir materialet rätt varmt, även om den största värmen lämnar materialet med spånen. Så använder man någon form av härdbart material riskerar man att få ythärdning och på så sätt slita ut verktygen betydligt fortare och ytfinish blir rätt dålig.
 
Senast ändrad:

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Blir spännande och se nästa projekt. Om det blir något?
Jodå har allt lite idéer om ett framtida projekt redan. Har fått en bit titanium av mycket hög kvalité från en pensionerad ingenjör som jobbade för Saab med JAS planen som ska bli en klocka någon gång.
Men först är målet att slutföra detta projekt, finns en hel del moment kvar sedan måste det jobbas en del på finishen också innan jag är nöjd.
76792C5F-C9D1-4AE5-8C5F-B2AB8B993CA0.jpeg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jodå har allt lite idéer om ett framtida projekt redan. Har fått en bit titanium av mycket hög kvalité från en pensionerad ingenjör som jobbade för Saab med JAS planen som ska bli en klocka någon gång.
Men först är målet att slutföra detta projekt, finns en hel del moment kvar sedan måste det jobbas en del på finishen också innan jag är nöjd.
76792C5F-C9D1-4AE5-8C5F-B2AB8B993CA0.jpeg
Novisfråga; går det att använda samma maskiner som du använder dig nu för 316 som titan?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Novisfråga; går det att använda samma maskiner som du använder dig nu för 316 som titan?
Absolut det funkar med samma maskiner, dock kan jag behöva köra med ”flood coolat” alltså köra en pump med kylväska kontinuerligt på skär och fräsar då titan är lurigt som sjutton om de kommer upp i temperatur såpass att spånen antänder. (Kan ske redan runt 600 grader för tunna spån då syrehalten i luften och andra parametrar samverkar negativt).

Inte roligt att släcka isåfall, samt att temperaturen för brinnande titan är närmre 1700 grader och maskinen är av gjutjärn samt maskinstål som smälter vid 1300-1400 grader så ingen bra kombo…

Både svarv och fräsmaskin är försedd med pump system för kylväska. I vanligt rostfritt har jag valt att inte köra med kylvätska för att dels slippa städa så mycket samt för att se bättre vid bearbetning. 316l och liknande rostfria stål är helt odramatiska där kan spånen lysa röda och gnistra är bara de skärande ytorna på svarvstål och fräsar som slits fortare. Själva maskinen tar ingen skada.
 

Freddzon

Omega
Helt jävla galet helt enkelt.

Som fd metallarbetare o utbildad inom svarv/fräs/svets så har jag funderat på nåt liknande men efter att ha sett detta hästjobb så får det nog bli cnc tbh ^^
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hur går det? Väntar med spänning på uppdatering :)
Har tyvärr stannat av lite då jag haft extremt mycket att göra på mitt vanliga jobb plus begränsad möjlighet att åka iväg till verkstan det senaste. Men förhoppningsvis ska det komma någon uppdatering framöver kanske över påskhelgen då jag äntligen ska få va ledig lite :)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
En liten uppdatering i projekt. Har börjat göra de 6 skruvarna till case back.

Har anskaffat en 4mm stav rostfritt 316L för att slippa svarva ner ett större material.
752525C4-8ADE-4F37-A458-75ED8FD2656B.jpeg


Skruvens mått skall vara följde:
Total längd 3,90 mm
Skallens höjd 0,80 mm
Skallens diameter 1,99 mm
Spårets bredd 0,40 mm
Spårets djup 0,50 mm
Gänga M1,20 (25)

Började med att ta ned den till 2,00 mm
63E37753-6BAB-47D4-8D23-FEACF40F5630.jpeg


Sedan tog jag ned ett 3,10 mm långt område till 1,20mm för att gänga. Sen på med lite skärolja.

DB1F46F8-7056-48D1-870B-449F97992FF3.jpeg

A30CF1FD-F3F0-4C7B-940E-2312EF5DB68F.jpeg

Gängsnitt från Bergeon M1,20 med 25 stigning. Det som är bra är att man kan öppna den lite med skruven i spåret så att man kan skära en gänga i flera omgångar för att inte påfresta materialet för hårt.

DC4A2198-EAE9-499E-9837-763C13187725.jpeg

Skar gängan i två omgångar. Här innan polering av gängan. Men sedan polerades den med tandpetare doppad i olja och 3 micron slippasta.

3277BA9A-EB53-4757-941F-826CD5355758.jpeg

Sedan dags att sticka av skallen till rätt höjd. Sparade 0,10 mm och vicka av den från ämnet för att den inte skulle flyga iväg från svarven.

När avsticket var klart vända på skruven sätta den i en 1,20 mm patron i svarven och släta till topp ytan innan jag satte upp ett 0,40 mm sågblad i frästillsatsen och såga upp skruvspåret. Ta en fin trekantig slipsten och grada kanterna till skruvspåren sen ska topp ytan poleras innan den är klar men det gör jag det sista innan montering när klockan är klar.

Resultatet hittills.
D9D26E4A-1C21-4B99-AF43-ECF55033B6E0.jpeg
83238BC6-37D3-473E-A0CA-B92F92846DCF.jpeg
086CCACF-E5E9-4D71-B00A-D8AFB4854AD4.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
En liten uppdatering i projekt. Har börjat göra de 6 skruvarna till case back.

Har anskaffat en 4mm stav rostfritt 316L för att slippa svarva ner ett större material.
752525C4-8ADE-4F37-A458-75ED8FD2656B.jpeg


Skruvens mått skall vara följde:
Total längd 3,90 mm
Skallens höjd 0,80 mm
Skallens diameter 1,99 mm
Spårets bredd 0,40 mm
Spårets djup 0,50 mm
Gänga M1,20 (25)

Började med att ta ned den till 2,00 mm
63E37753-6BAB-47D4-8D23-FEACF40F5630.jpeg


Sedan tog jag ned ett 3,10 mm långt område till 1,20mm för att gänga. Sen på med lite skärolja.

DB1F46F8-7056-48D1-870B-449F97992FF3.jpeg

A30CF1FD-F3F0-4C7B-940E-2312EF5DB68F.jpeg

Gängsnitt från Bergeon M1,20 med 25 stigning. Det som är bra är att man kan öppna den lite med skruven i spåret så att man kan skära en gänga i flera omgångar för att inte påfresta materialet för hårt.

DC4A2198-EAE9-499E-9837-763C13187725.jpeg

Skar gängan i två omgångar. Här innan polering av gängan. Men sedan polerades den med tandpetare doppad i olja och 3 micron slippasta.

3277BA9A-EB53-4757-941F-826CD5355758.jpeg

Sedan dags att sticka av skallen till rätt höjd. Sparade 0,10 mm och vicka av den från ämnet för att den inte skulle flyga iväg från svarven.

När avsticket var klart vända på skruven sätta den i en 1,20 mm patron i svarven och släta till topp ytan innan jag satte upp ett 0,40 mm sågblad i frästillsatsen och såga upp skruvspåret. Ta en fin trekantig slipsten och grada kanterna till skruvspåren sen ska topp ytan poleras innan den är klar men det gör jag det sista innan montering när klockan är klar.

Resultatet hittills.
D9D26E4A-1C21-4B99-AF43-ECF55033B6E0.jpeg
83238BC6-37D3-473E-A0CA-B92F92846DCF.jpeg
086CCACF-E5E9-4D71-B00A-D8AFB4854AD4.jpeg
Väldigt pedagogiskt beskrivet. Tom jag förstod hur du gjorde. Sen skulle jag nog inte klara av att genomföra det haha. Men hur fungerar verktyget som skapar gängan? Sitter skruven stilla när du manuellt skruvar på verktyget på materialet och skär fram gängan?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Väldigt pedagogiskt beskrivet. Tom jag förstod hur du gjorde. Sen skulle jag nog inte klara av att genomföra det haha. Men hur fungerar verktyget som skapar gängan? Sitter skruven stilla när du manuellt skruvar på verktyget på materialet och skär fram gängan?
När jag skär gängan tar jag av drivremmen på svarven och snurrar spindel med skruven för hand ca. ett varv innan jag snurrar tillbaka ett halvt varv och sen fram ett varv till. D.v.s. gängsnittet tuggar sig fram i materialet halvvarv för halvvarv tills man är klar.

Detta är för att bryta av spånen så att de inte packar sig i gängan eller att de ska gå trögt så skruven går av istället. Ju mindre skruv ju viktigare att ta det försiktigt.

Själva gängsnittet håller jag för hand med ena handtaget vilande mot bädden på svarven så allt är stabilt.
 
Topp