• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vägen till min egen klocka

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Kan bara hålla med övriga, fantastisk tråd, ska följa detta med glädje! Det enda jag saknar är en liten sido-guide på
hur du övertalade frugan att få så stor del av källaren, men det kanske kräver en egen tråd 😂
Hon kommer få en nästen lika stor del vinkällare + spa i andra delen av källaren. Sen får man väl acceptera div. soffkuddar, ljuslyktor och annat ”pynt” i resten av huset😂
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
La upp samma bild i öl tråden där jag är en flitig besökare då öl efter klockor och urmakeri är en av mina största passioner. Men nu är det alldeles strax dags att flytta in med familj och alla svarvar i nya huset. För att sen designa och bygga en optimal verkstad så jag kan njuta av min hobby fullt ut ledig tid.

Ska tilläggas att enligt mig tillhör svarvarna också familjen. :)

Med det sagt hoppas jag att de kan komma uppdateringar här i tråden som inte ligger allt för långt bort. Är inte helt i mål med min första klocka men har redan nya idéer på andra projekt som just kräver en vettig verkstad att jobba i, att ha allt på samma ställe kommer troligtvis göra att jag kan ta tillvara på den lilla fritid jag har mycket bättre också.

Tack för allt stöd och positiva kommentarer i tråden det får verkligen upp motivationen! Till sist önskar jag en trevlig helg och skål på er!
39674CAA-02FD-4FF0-A45F-47400B823FB6.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Är precis inflytande och har fått ölkylen på plats i nära anslutning till där urmakeriet /verkstan skall vara.
13E2A105-92E0-4694-9C48-BEB7B83C158C.jpeg


Men det återstår en hel jobb och byggande innan maskinerna kan flytta in. Men kall öl medan man bygger kommer behövas så känner att det var en bra prioritering att lyfta in kylen först. 😃

Nu återstår och se om layouten jag tänkt håller eller om jag ska göra om den lite.
D1005E5A-DACB-44B1-A8E6-C3D9861ED5D9.jpeg

1C255537-6391-41B9-9452-3E07E29482E1.jpeg


Kan bli så att ”vägen till mitt egna urmakeri” gästspelar lite här i tråden framöver i kombination med pågående klockbygget beroende på vad tiden räcker till.
 

Jons53

Omega
2-Faktor
Precis hittat till tråden och måste bara säga wow vilket hantverk!
Ser mycket fram emot kommande uppdateringar.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag hade faktiskt äran att få besöka verkstaden för någon månad sedan 😊 kan bara bekräfta @R-Svarvofix besitter en riktigt läcker maskinpark och kunskaperna för att göra allt som krävs sitter i benmärgen. Det som möjligen saknas är väl tid 😃 men när du blir klar i källaren i nya huset har du det närmare till hands än någonsin 👍
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Har äntligen haft lite ork att fixa nere i källaren och ställt upp arbetsbänken. Blev riktigt nöjd även om det bara är en temporär placering.

IMG_6845.jpeg


Sedan fick jag även ställt upp ett vitrinskåp runt hörnet med lite trevliga verktyg. Vill gärna åt den där museum känslan och tycker de antika verktygen i sina trälådor är fantastisk fina. Användbara är dom också 😁

IMG_6846.jpeg

IMG_6848.jpeg


När det blir klart med den stora verkstan och alla tunga maskinerna är på plats då blir det lite omorganisation och då skall det inhandlas lite fler glasskåp.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Idag blev det utökning av maskinparken eftersom jag behöver en maskin för att gravera in texten bak på bakboetten. Den lilla gravyrmaskinen jag använt tidigare är för liten och inte lika flexibel så behöver något större.

IMG_8856.jpeg

Så blev en långtur iväg och hämta upp den.

Väl hemma i garaget har jag inte riktigt kommit på hur jag ska lyfta av detta 550 kg monster än då jag tyvärr saknar gaffeltruck (får kanske köpa en 😂)
IMG_8859.jpeg


Var ändå tvungen att testa lite så plugga in i närmsta 3-fas uttag och slängde upp en random mall som följde med.
IMG_8873.jpeg


Funkar helt perfekt att kopiera ner mallen i stål eller annat material, här en återvinningslogga.
IMG_8871.jpeg

IMG_8872.jpeg


Tanken är sen att 3D printa ut mallar i plast typ skala 1:3 och sen fräsa fram kopior i metall (urverksdelar till mitt egna urverk)

Håller även på att designa ett inhouse verk i CAD för tillfället men det är långt kvar…
Så blir att uppdatera när jag kommit så långt att de finns nått kul att visa 😊
7652C60D-1E24-4EFE-8B40-B1DABAEA8BF8.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Idag blev det utökning av maskinparken eftersom jag behöver en maskin för att gravera in texten bak på bakboetten. Den lilla gravyrmaskinen jag använt tidigare är för liten och inte lika flexibel så behöver något större.

IMG_8856.jpeg

Så blev en långtur iväg och hämta upp den.

Väl hemma i garaget har jag inte riktigt kommit på hur jag ska lyfta av detta 550 kg monster än då jag tyvärr saknar gaffeltruck (får kanske köpa en 😂)
IMG_8859.jpeg


Var ändå tvungen att testa lite så plugga in i närmsta 3-fas uttag och slängde upp en random mall som följde med.
IMG_8873.jpeg


Funkar helt perfekt att kopiera ner mallen i stål eller annat material, här en återvinningslogga.
IMG_8871.jpeg

IMG_8872.jpeg


Tanken är sen att 3D printa ut mallar i plast typ skala 1:3 och sen fräsa fram kopior i metall (urverksdelar till mitt egna urverk)

Håller även på att designa ett inhouse verk i CAD för tillfället men det är långt kvar…
Så blir att uppdatera när jag kommit så långt att de finns nått kul att visa 😊
7652C60D-1E24-4EFE-8B40-B1DABAEA8BF8.jpeg
Är detta definitionen av att kill-snöa-in? Älskar det!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Idag blev det utökning av maskinparken eftersom jag behöver en maskin för att gravera in texten bak på bakboetten. Den lilla gravyrmaskinen jag använt tidigare är för liten och inte lika flexibel så behöver något större.

IMG_8856.jpeg

Så blev en långtur iväg och hämta upp den.

Väl hemma i garaget har jag inte riktigt kommit på hur jag ska lyfta av detta 550 kg monster än då jag tyvärr saknar gaffeltruck (får kanske köpa en 😂)
IMG_8859.jpeg


Var ändå tvungen att testa lite så plugga in i närmsta 3-fas uttag och slängde upp en random mall som följde med.
IMG_8873.jpeg


Funkar helt perfekt att kopiera ner mallen i stål eller annat material, här en återvinningslogga.
IMG_8871.jpeg

IMG_8872.jpeg


Tanken är sen att 3D printa ut mallar i plast typ skala 1:3 och sen fräsa fram kopior i metall (urverksdelar till mitt egna urverk)

Håller även på att designa ett inhouse verk i CAD för tillfället men det är långt kvar…
Så blir att uppdatera när jag kommit så långt att de finns nått kul att visa 😊
7652C60D-1E24-4EFE-8B40-B1DABAEA8BF8.jpeg
Bygga ett eget urverk från scratch är verkligen next level. Jag uppskattar att du delar med dig av detta. Fantastiskt :)
 

Roghurt

Omega
Idag blev det utökning av maskinparken eftersom jag behöver en maskin för att gravera in texten bak på bakboetten. Den lilla gravyrmaskinen jag använt tidigare är för liten och inte lika flexibel så behöver något större.

IMG_8856.jpeg

Så blev en långtur iväg och hämta upp den.

Väl hemma i garaget har jag inte riktigt kommit på hur jag ska lyfta av detta 550 kg monster än då jag tyvärr saknar gaffeltruck (får kanske köpa en 😂)
IMG_8859.jpeg


Var ändå tvungen att testa lite så plugga in i närmsta 3-fas uttag och slängde upp en random mall som följde med.
IMG_8873.jpeg


Funkar helt perfekt att kopiera ner mallen i stål eller annat material, här en återvinningslogga.
IMG_8871.jpeg

IMG_8872.jpeg


Tanken är sen att 3D printa ut mallar i plast typ skala 1:3 och sen fräsa fram kopior i metall (urverksdelar till mitt egna urverk)

Håller även på att designa ett inhouse verk i CAD för tillfället men det är långt kvar…
Så blir att uppdatera när jag kommit så långt att de finns nått kul att visa 😊
7652C60D-1E24-4EFE-8B40-B1DABAEA8BF8.jpeg
VIlken grej, hur "programmerar" man gravyrmaskinen? Hur komplicerade motiv går att göra?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
VIlken grej, hur "programmerar" man gravyrmaskinen? Hur komplicerade motiv går att göra?
Så länge man har en mall att följa funkar alla former så länge det inte är ”under cut” för då kommer inte fräsen åt. Det följde med en massa bokstavsmallar så man lätt kan gravera plana ytor med text.

Men den kan även följa 3D konturer men kräver en del inställningar plus mallar som tidigare nämnt.

Tillverka första grejen i den idag, en nyckelring i rostfritt 316l.
Får ju fjäska lite så maskinbudget i framtiden inte blir strypt 😅



IMG_8887.jpeg
 

Roghurt

Omega
Så länge man har en mall att följa funkar alla former så länge det inte är ”under cut” för då kommer inte fräsen åt. Det följde med en massa bokstavsmallar så man lätt kan gravera plana ytor med text.

Men den kan även följa 3D konturer men kräver en del inställningar plus mallar som tidigare nämnt.

Tillverka första grejen i den idag, en nyckelring i rostfritt 316l.
Får ju fjäska lite så maskinbudget i framtiden inte blir strypt 😅



IMG_8887.jpeg
Häftigt, vilken maskin! Fint resultat, men du får nog fjäska ännu mer om du ska ha gaffetruck också 😉 lycka till!
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Idag blev det utökning av maskinparken eftersom jag behöver en maskin för att gravera in texten bak på bakboetten. Den lilla gravyrmaskinen jag använt tidigare är för liten och inte lika flexibel så behöver något större.

IMG_8856.jpeg

Så blev en långtur iväg och hämta upp den.

Väl hemma i garaget har jag inte riktigt kommit på hur jag ska lyfta av detta 550 kg monster än då jag tyvärr saknar gaffeltruck (får kanske köpa en 😂)
IMG_8859.jpeg


Var ändå tvungen att testa lite så plugga in i närmsta 3-fas uttag och slängde upp en random mall som följde med.
IMG_8873.jpeg


Funkar helt perfekt att kopiera ner mallen i stål eller annat material, här en återvinningslogga.
IMG_8871.jpeg

IMG_8872.jpeg


Tanken är sen att 3D printa ut mallar i plast typ skala 1:3 och sen fräsa fram kopior i metall (urverksdelar till mitt egna urverk)

Håller även på att designa ett inhouse verk i CAD för tillfället men det är långt kvar…
Så blir att uppdatera när jag kommit så långt att de finns nått kul att visa 😊
7652C60D-1E24-4EFE-8B40-B1DABAEA8BF8.jpeg
En liten vinsch kanske är lättare att försvara inför hustrun än en gaffeltruck?

05DB8EA3-F149-44CD-8B04-8E236BC24A44.png
 
Topp