• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken dykare för ungefär 1000kr?

ahibhhfbje

Breitling
Har funderat på att skaffa någon sorts billig dykare (runt 1000kr). Jag har kollat på Invicta Pro Diver, Vostok Amphibian SE, och några olika från aliexpress (typ pagani/loreo), alla verkar bra på olika sätt, men jag är osäker på vilken som hade varit bäst. Har handleder på ungefär 16cm så någon större klocka som t.ex. Casio Duro hade nog inte funkat tyvärr.
Det jag letar efter är helt enkelt någonting som ser bra ut, är hyfsat hållbart, och gör det den ska.
 
Senast ändrad:

Jox

Rolex
2-Faktor
Finns det några andra som jag borde överväga?

+ känner du till några bra ställen att skaffa (metall)armband till en vostok? har hört att det som följer med inte är så bra
Vissa är helt ok. De andra väldigt rassliga
Det på den blå komandierskien är helt ok. Det på den svarta Amphibian är mer rassligt och tunt. Tex Geckota BoR funkar kanon på dem
20210331_171120.jpg
Lumii_20210221_155314256.jpg
 

Rulle

Audemars
Finns det några andra som jag borde överväga?

+ känner du till några bra ställen att skaffa (metall)armband till en vostok? har hört att det som följer med inte är så bra
pröva att spara ihop ca 2k till och köp någon seiko dykare istället

den lär vara byggd mycket bättre, hålla längre och jag tror att du inte lär tröttna på en schysst seiko lika fort som tex en ryss
 

ahibhhfbje

Breitling
pröva att spara ihop ca 2k till och köp någon seiko dykare istället

den lär vara byggd mycket bättre, hålla längre och jag tror att du inte lär tröttna på en schysst seiko lika fort som tex en ryss

Helt ärligt vill jag inte spendera så mycket på en klocka, kanske kan gå upp till runt 1500 om det gör någon skillnad.

Samtliga av dessa har automatiska in-house verk
D4ECDD94-48AA-4515-BC9D-C055A0217A80.png
CFFD37B5-A0AC-45A1-9221-CEFAB95B5F90.png
6D108304-0982-4764-9F9E-2E66649411F3.png
97D6F79A-8860-445E-8CFF-0618A7B74B81.png
Ser intressant ut, verkar finnas ganska billigt på www.creationwatches.com. Vet inte om den sidan är säker, men om den är det verkar det kunna vara ett bra alternativ.
 

Rulle

Audemars
Helt ärligt vill jag inte spendera så mycket på en klocka, kanske kan gå upp till runt 1500 om det gör någon skillnad.


Ser intressant ut, verkar vara billigast på www.creationwatches.com, om den sidan är säker verkar det kunna vara ett bra alternativ.
ska du ha en mekanisk klocka som du vill ska vara länge så hade jag gått upp lite i pris.

men tänk på att du nog lära åka på 25% moms på saker man köper ifrån handlare utanför EU likt creationwatches.

orient är bland det bättre hitentills.
 

Filippusmaximus

Rolex
2-Faktor
Helt ärligt vill jag inte spendera så mycket på en klocka, kanske kan gå upp till runt 1500 om det gör någon skillnad.


Ser intressant ut, verkar finnas ganska billigt på www.creationwatches.com. Vet inte om den sidan är säker, men om den är det verkar det kunna vara ett bra alternativ.
Jag har själv en blå Orient mako, som var min första mekaniska klocka. Jag tycker kvaliteten för priset är väldigt bra och min håller tiden riktigt bra också.

Sidan är säker men det skickas från USA tror jag så moms tillkommer
 
Senast ändrad:

Jox

Rolex
2-Faktor
Helt ärligt vill jag inte spendera så mycket på en klocka, kanske kan gå upp till runt 1500 om det gör någon skillnad.


Ser intressant ut, verkar finnas ganska billigt på www.creationwatches.com. Vet inte om den sidan är säker, men om den är det verkar det kunna vara ett bra alternativ.
Vill du ha något i den prisklassen som hållet och tål både dykning och stryk är Vostok ett bra alternativ. Övriga som nämns är absolut bra de också.
Kika in i tråden "ryska klockor på ks" om du vill veta mer om de och vad de går för
 

nept

Panerai
Ligger flertalet Citizen på köp och sälj!


 

v0n

Patek
2-Faktor
pröva att spara ihop ca 2k till och köp någon seiko dykare istället

den lär vara byggd mycket bättre, hålla längre och jag tror att du inte lär tröttna på en schysst seiko lika fort som tex en ryss
Oj, det var det mest subjektiva "rådet" jag läst på länge...hoppas ingen tar det på allvar.
 
  • Like
Reactions: Jox

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag vill verkligen inte vara en av alla de som säger "spara mer och köp en seiko" för att det "bara" handlar om några tusen.

Självklart ska man låta ekonomin styra vad man är villig att ge för en klocka. Dock vill jag råda till att verkligen tänka till och hitta en klocka just DU vill ha, även om den kostar lite mer än du kanske tänk dig först. Jag talar av erfarenhet när jag aldrig tycks lära mig att en nästan-klocka eller nästan vad som helst för den delen aldrig kommer göra min nöjd.

Klockan ska du förhoppningsvis ha en längre tid och jag lovar att du kommer tacka ditt framtida själv om du släpper vad andra tycker, tänker rimligt vad det får kosta och köper det du verkligen kan vara nöjd med nu, och kanske om 20 år också för den delen!

Mina tips blir därför tidlösa klassiker som Seiko-dykare eller kanske t.o.m. en begagnad CWC RN (kan dock vara lite stor för dig).

Lycka till!
 

v0n

Patek
2-Faktor
alla kan väl tycka olika?

alla har vi ju varit där i början å köpt massa saker som man tröttnar snabbt på och seiko är seiko
Javisst kan man det men alla behöver väl inte tycka samma som dig?
Själv har jag mer eller mindre tröttnat på allt utom just Vostok så det var mest därför jag reagerade på den vinklingen✌🏼
 
  • Like
Reactions: Jox

Rulle

Audemars
Javisst kan man det men alla behöver väl inte tycka samma som dig?
Själv har jag mer eller mindre tröttnat på allt utom just Vostok så det var mest därför jag reagerade på den vinklingen✌🏼
jo men man behöver inte kaxa upp sig för det....

om nån bekant skulle köpa en föstabil så hade jag ju inte sagt att han skulle köpa en lada framför en nissan eller en toyota direkt


alla har varit nya i denna världen och vi alla har köpt massa skit där lånlar varit pissiga och dom inte gått så bra

JAG tycker att det är skillnad på när man är ny och när man prövat det mesta och tröttnat och återgått till billiga saker som du verkar ha gjort.

jag ger hellre rådet att köpa väl beprövade saker än att säga till han att han borde gå å pröva massa micromärken som köps bara för att dom är billiga.
 

v0n

Patek
2-Faktor
jo men man behöver inte kaxa upp sig för det....

om nån bekant skulle köpa en föstabil så hade jag ju inte sagt att han skulle köpa en lada framför en nissan eller en toyota direkt


alla har varit nya i denna världen och vi alla har köpt massa skit där lånlar varit pissiga och dom inte gått så bra

JAG tycker att det är skillnad på när man är ny och när man prövat det mesta och tröttnat och återgått till billiga saker som du verkar ha gjort.

jag ger hellre rådet att köpa väl beprövade saker än att säga till han att han borde gå å pröva massa micromärken som köps bara för att dom är billiga.
Kaxa upp sig är väl att ta i 😂
Var har du fått det ifrån att ryssarna skulle hålla sämre kvalle än något annat om man får fråga?
Försöker bara slå hål på den myten som uppenbarligen verkar leva och frodas.
170-serien som jag tidigare nämnde håller lätt 5k ish klass i jämförelse andra med välkända tillverkare. Sen är Vostok knappast ett obeprövat micromärke som du verkar tro.
Helt ok att gilla Seiko om man vill det, JAG tycker moderna instegsmodeller från just den tillverkaren är crap så ger hellre rådet att låta bli.
 

Jakob Häll

Cartier
Jag vill verkligen inte vara en av alla de som säger "spara mer och köp en seiko" för att det "bara" handlar om några tusen.

Självklart ska man låta ekonomin styra vad man är villig att ge för en klocka. Dock vill jag råda till att verkligen tänka till och hitta en klocka just DU vill ha, även om den kostar lite mer än du kanske tänk dig först. Jag talar av erfarenhet när jag aldrig tycks lära mig att en nästan-klocka eller nästan vad som helst för den delen aldrig kommer göra min nöjd.

Klockan ska du förhoppningsvis ha en längre tid och jag lovar att du kommer tacka ditt framtida själv om du släpper vad andra tycker, tänker rimligt vad det får kosta och köper det du verkligen kan vara nöjd med nu, och kanske om 20 år också för den delen!

Mina tips blir därför tidlösa klassiker som Seiko-dykare eller kanske t.o.m. en begagnad CWC RN (kan dock vara lite stor för dig).

Lycka till!
+1 på den. När jag skulle köpa min första klocka, dykare, hade jag satt ett tak kring 3-4k. Skx013 kändes bäst i prisklassen men blev aldrig kär så köp förhalades. Förlorade en budgivning på tradera, ceation watches fick slut och det blev besvärligare å dyrare att köpa en. På en av mina dagliga turer på olika klocksidor snublade jag då på Certina ds action diver 38mm som skulle släppas inom en månad. Visst var den dubbelt så dyr, men blev kär på en gång. Den var allt jag ville ha. Köpte den efter lite velande men har inte ångrat mig en sekund.
Med detta babblande menar jag inte att du ska lägga 7-8k på en klocka utan att ta dig tid att ta reda på vad du vill ha. Och sök efter den klocka som passar in på detta.
Köper du ett substitut eller en klocka som du kanske inte är "kär" i så kan de bli att du direkt suktar efter nå annat som du "borde ha köpt". Och speciellt om du inte är redo att flippa fram å tillbaka. Så ha tålamod!
 

v0n

Patek
2-Faktor
+1 på den. När jag skulle köpa min första klocka, dykare, hade jag satt ett tak kring 3-4k. Skx013 kändes bäst i prisklassen men blev aldrig kär så köp förhalades. Förlorade en budgivning på tradera, ceation watches fick slut och det blev besvärligare å dyrare att köpa en. På en av mina dagliga turer på olika klocksidor snublade jag då på Certina ds action diver 38mm som skulle släppas inom en månad. Visst var den dubbelt så dyr, men blev kär på en gång. Den var allt jag ville ha. Köpte den efter lite velande men har inte ångrat mig en sekund.
Med detta babblande menar jag inte att du ska lägga 7-8k på en klocka utan att ta dig tid att ta reda på vad du vill ha. Och sök efter den klocka som passar in på detta.
Köper du ett substitut eller en klocka som du kanske inte är "kär" i så kan de bli att du direkt suktar efter nå annat som du "borde ha köpt". Och speciellt om du inte är redo att flippa fram å tillbaka. Så ha tålamod!
Jo, det är din story men TS har ju specifikt önskat förslag på en schysst dykare för 1-1500:- ?
 

ahibhhfbje

Breitling
Senast ändrad:

Jakob Häll

Cartier
Jo, det är din story men TS har ju specifikt önskat förslag på en schysst dykare för 1-1500:- ?
Jo helt sant.
Men att vara tålmodig och själv söka efter det som verkligen tilltalar en trots att de eventuellt (behöver inte göra det) går lite över budget är mitt ärliga subjektiva tips. Kanske var lite otydlig men de var vad jag försökte få fram.
Men mer konkret verkar orient som länkats tidigare bäst i den prisklassen.
Denna verkar inte heller dum.
 
Topp