• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Björn.W

Omega
2-Faktor
Hur tycker du de funkar nu på typ våren (-snökaoset). Känns de mer sommar 18+ sol eller funkar de?
Jag körde dom relativt sent in på hösten när det var 5-10 plusgrader. Mestadels kortare sträckor utomhus samt bil och kontor dock. Men tycker det funkar kanon. Tänker att paret i läder ska fungera året om mer eller mindre.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Var någon som nyligen frågade om bra tips på tunnare fieldjacka. Sprang på denna.


Kom i samband med detta på att jag har en beige liknande liggandes. Blir nog till att använda i vår/sommar
 
Senast ändrad:

jenskevin

Omega
Letar med ljus och lykta efter en tunnare fishtail parka i svart, någon som har några tips på vart man kan hitta en?

Typ denna;
1712491485094.jpeg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Fyndläge hos Second Sunrise!

De har en ikonisk Eddie Bauer Downliner väst listad, som är felmärkt som 80/90-tal, när den i själva verket är från 60-talet. De här säljs i regel mycket dyrare och är väldigt svåra att få tag i med "Sun Down" etiketten. 60-talet är deras gyllene ålder, där de inte tummade på kvalitén. De senare varianterna håller inte alls samma kvalité, eller bär på samma historia.

Skärmavbild 2024-04-08 kl. 23.17.14.png
Eddie Bauer Skyliner 3.jpeg




_____


Lite historia: https://clutch-cafe.com/blogs/news/eddie-bauer-a-short-histor

eddie-bauer-getting-down-with-an-outerwear-icon-a-vintage-skyliner-advertisement-via-pinterest.jpg



_____


Här är Kenji från Bryceland's, med ett gäng Skyliners (gråa är Bryceland's repro).

Skärmavbild 2024-04-08 kl. 23.28.30.png
Skärmavbild 2024-04-08 kl. 23.29.36.png
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Ärade kamrater, jag behöver er hjälp att hitta ett bälte till min fru. Söker efter Tan eller Cognac och gärna grained, 25 till 30 mm brett. Har tidigare köpt från Cavour men de har visst slutat med damkläder.
 

Erik83

Cartier
Fyndläge hos Second Sunrise!

De har en ikonisk Eddie Bauer Downliner väst listad, som är felmärkt som 80/90-tal, när den i själva verket är från 60-talet. De här säljs i regel mycket dyrare och är väldigt svåra att få tag i med "Sun Down" etiketten. 60-talet är deras gyllene ålder, där de inte tummade på kvalitén. De senare varianterna håller inte alls samma kvalité, eller bär på samma historia.

Skärmavbild 2024-04-08 kl. 23.17.14.png
Eddie Bauer Skyliner 3.jpeg




_____


Lite historia: https://clutch-cafe.com/blogs/news/eddie-bauer-a-short-histor

eddie-bauer-getting-down-with-an-outerwear-icon-a-vintage-skyliner-advertisement-via-pinterest.jpg



_____


Här är Kenji från Bryceland's, med ett gäng Skyliners (gråa är Bryceland's repro).

Skärmavbild 2024-04-08 kl. 23.28.30.png
Skärmavbild 2024-04-08 kl. 23.29.36.png
Tack för tipset, gärna mer sånt! Tyvärr var den borta när jag såg detta.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Ärade kamrater, jag behöver er hjälp att hitta ett bälte till min fru. Söker efter Tan eller Cognac och gärna grained, 25 till 30 mm brett. Har tidigare köpt från Cavour men de har visst slutat med damkläder.
Värst va dåligt utbud dom fått men har ni spanat på silverostrich om hon vill ha lite infuencer vibes? :)


1712658322535.png
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Kan varmt rekommendera Yanko Traveler från skolyx. Har ett par beiga i mocka och ska införskaffa ett par i läder också tänkte jag. Mjuka, smidiga och oerhört sköna!
Fått hem 2 par nu i mocka (ska välja mellan mörkbrun och mörkblå tänkte jag). Riktigt snygga. Hur har du upplevt strukturen/stabiliteten av skon? Känns som att skon runt hälen skulle kunna bli slapp och hängig? Kanske bättre i vanligt läder 🤷‍♂️
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Ser att det diskuteras en del om Yanko traveler(gissar att det är modellen som heter Yanko traveler loafer och inte belgian varianten etc.) tycker det är en väldigt fin sko som jag har varit nära att klicka hem, men kan inte släppa att den är så lik summer walk från Loro Piana som är en så pass igenkännbar design att det känns lite som att köpa en GMT pepsi från Steinhart eller liknande märke. Bra kvalite för pengen men så pass "lånad" design att den för många kan misstas vara en summer walk och därmed inte känns så rolig? Samtidigt skulle jag aldrig betala det en summer walk kostar och tycker det är en snygg modell. Hur resonerar ni? Tänker lite på deras reklam för Open Walks.


e53c41bff98cb754e28929f5fe0b0f7f.jpg
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Ser att det diskuteras en del om Yanko traveler(gissar att det är modellen som heter Yanko traveler loafer och inte belgian varianten etc.) tycker det är en väldigt fin sko som jag har varit nära att klicka hem, men kan inte släppa att den är så lik summer walk från Loro Piana som är en så pass igenkännbar design att det känns lite som att köpa en GMT pepsi från Steinhart eller liknande märke. Bra kvalite för pengen men så pass "lånad" design att den för många kan misstas vara en summer walk och därmed inte känns så rolig? Samtidigt skulle jag aldrig betala det en summer walk kostar och tycker det är en snygg modell. Hur resonerar ni? Tänker lite på deras reklam för Open Walks.


e53c41bff98cb754e28929f5fe0b0f7f.jpg
Mm deras traveller shoe är en kopia. Jag snackade om traveller loafer:
1713172777935.png

Säkert en kopia på någon modell men inte klassisk LP. Sen när det kommer till skor så är jag inte lika petig som med klockor så ett par steinhartdojjor hade funkat 😅
 
  • Like
Reactions: JDQ

JDQ

Panerai
2-Faktor
Mm deras traveller shoe är en kopia. Jag snackade om traveller loafer:
1713172777935.png

Säkert en kopia på någon modell men inte klassisk LP. Sen när det kommer till skor så är jag inte lika petig som med klockor så ett par steinhartdojjor hade funkat 😅
Man behöver ju absolut inte vara lika nördig inom alla områden😅 sen tycker jag den bruna klarar sig bra då den ikoniska sulan försvinner. Tycker däremot i blått att den ligger mer i gråzonen olika nyanser och kanske inte helt vit sula men ganska nära.
IMG_6492.png
IMG_6494.png
IMG_6493.png
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Man behöver ju absolut inte vara lika nördig inom alla områden😅 sen tycker jag den bruna klarar sig bra då den ikoniska sulan försvinner. Tycker däremot i blått att den ligger mer i gråzonen olika nyanser och kanske inte helt vit sula men ganska nära.
IMG_6492.png
IMG_6494.png
IMG_6493.png
Yes, beställde hem den mörkblåa också. Den sulan var betydligt mer gnisslig dock (försvinner säkert) men inte så bra första intryck. Bruna är snyggare men blåa kanske lite mer användbar för sommarhalvåret
 
  • Like
Reactions: JDQ

JDQ

Panerai
2-Faktor
Yes, beställde hem den mörkblåa också. Den sulan var betydligt mer gnisslig dock (försvinner säkert) men inte så bra första intryck. Bruna är snyggare men blåa kanske lite mer användbar för sommarhalvåret
Jag har brännö från Myrqvist som väl landar i lite samma kategori i både mörkbrunt och blå. Använder den mörkbruna betydligt mer så tror du tog rätt beslut. Tycker den mörkbruna är riktigt fin :)
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ser att det diskuteras en del om Yanko traveler(gissar att det är modellen som heter Yanko traveler loafer och inte belgian varianten etc.) tycker det är en väldigt fin sko som jag har varit nära att klicka hem, men kan inte släppa att den är så lik summer walk från Loro Piana som är en så pass igenkännbar design att det känns lite som att köpa en GMT pepsi från Steinhart eller liknande märke. Bra kvalite för pengen men så pass "lånad" design att den för många kan misstas vara en summer walk och därmed inte känns så rolig? Samtidigt skulle jag aldrig betala det en summer walk kostar och tycker det är en snygg modell. Hur resonerar ni? Tänker lite på deras reklam för Open Walks.


e53c41bff98cb754e28929f5fe0b0f7f.jpg
Självklart ren kopia av LP, men samtidigt så är det något varumärke som kom på t.ex. tassel-loafers först som sedan kopierats av övriga (tror Alden i den fallet). Tror det är få som enbart köper Alden tassels, utan likväl köper Morjas och dylikt.
 

Floffen

Panerai
Kört Yanko Traveler i någon månad nu, väldigt nöjd framförallt sett till den fördelaktiga prislappen. Jag gillar modellen men att lägga den summan på ett par LP känns inte rimligt för mig, så det var antingen Yanko eller inget alls :) Det finns ju 4-5 ”kopior” på svenska marknaden så jag har inget större problem med det faktiskt.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Självklart ren kopia av LP, men samtidigt så är det något varumärke som kom på t.ex. tassel-loafers först som sedan kopierats av övriga (tror Alden i den fallet). Tror det är få som enbart köper Alden tassels, utan likväl köper Morjas och dylikt.
Håller delvis med, självklart kom någon på oxfordskon också. Men det jag tycker skillnaden blir att den designen är så starkt kopplad till LP och likt en submariner är något av en statussymbol, vilket exempelvis tassel-loafern inte är så på det sättet. Så jag upplever det inte som att bärandet av en tassel-loafer försöker signalera att man bär något annat än det faktiskt är vilket jag dock kan känna om kopior av modeller mer kopplade till ett faktiskt varumärke och inte skomodell. Sen förstår jag också att alla som bär liknande designer som SW inte köpt dem med ambitionen att folk ska tro att det är SW. Men som i exemplet med Yanko tycker jag mycket av LP stämpeln försvinner med en brun sula.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Ser att det diskuteras en del om Yanko traveler(gissar att det är modellen som heter Yanko traveler loafer och inte belgian varianten etc.) tycker det är en väldigt fin sko som jag har varit nära att klicka hem, men kan inte släppa att den är så lik summer walk från Loro Piana som är en så pass igenkännbar design att det känns lite som att köpa en GMT pepsi från Steinhart eller liknande märke. Bra kvalite för pengen men så pass "lånad" design att den för många kan misstas vara en summer walk och därmed inte känns så rolig? Samtidigt skulle jag aldrig betala det en summer walk kostar och tycker det är en snygg modell. Hur resonerar ni? Tänker lite på deras reklam för Open Walks.


e53c41bff98cb754e28929f5fe0b0f7f.jpg

Om du gillar modellen, så kör. Personligen kan jag inte förstå varför Loro Pianas sko ska vara ett undantag, när allt ändå stjäls till höger och vänster inom modevärlden (och anses vara OK).
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Om du gillar modellen, så kör. Personligen kan jag inte förstå varför Loro Pianas sko ska vara ett undantag, när allt ändå stjäls till höger och vänster inom modevärlden (och anses vara OK).
Det är väl som alltid och självklart kör om du gillar något, mer intresserad av diskussionen där det oftare i nördigare sammanhang blir att man kanske vill hålla sig till originalet. Är väl få branscher som är förskonade, men ser sällan någon som gillar designen på en submariner rekommenderas en steinhart tycker svaret oftare blir köp en rolig design i rätt prisklass som en Seiko eller folk som skriver i designtråden om en Jetson men inte har budget får sällan tipset att gå till Mio och köpa en ”Jetson”. Så tänkte mer om det var något som gör att folk är mindre kräsna när det kommer till skor än klockor och möbler exempelvis.:)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Det är väl som alltid och självklart kör om du gillar något, mer intresserad av diskussionen där det oftare i nördigare sammanhang blir att man kanske vill hålla sig till originalet. Är väl få branscher som är förskonade, men ser sällan någon som gillar designen på en submariner rekommenderas en steinhart tycker svaret oftare blir köp en rolig design i rätt prisklass som en Seiko eller folk som skriver i designtråden om en Jetson men inte har budget får sällan tipset att gå till Mio och köpa en ”Jetson”. Så tänkte mer om det var något som gör att folk är mindre kräsna när det kommer till skor än klockor och möbler exempelvis.:)
Hade jag varit lite mer intresserad av skor hade jag nog försökt hitta originalet på rea eller second hand i bra skick 🤷‍♂️ skillnaden mot en klocka är väl livslängden (om man jämför med ett par mockaskor man ska köra på kontoret ofta)
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JDQ

JDQ

Panerai
2-Faktor
Hade jag varit lite mer intresserad av skor hade jag nog försökt hitta originalet på rea eller second hand i bra skick 🤷‍♂️ skillnaden mot en klocka är väl livslängden (om man kör för med ett par mockaskor man ska köra på kontoret ofta)
Håller helt med i resonemanget. Jag är inte heller tillräckligt intresserad för att lägga dem pengarna. :) Men är en fråga som ganska ofta kommer upp i diverse poddar jag lyssnar på och då alltid typ LP så intressant att höra diskussionen på andra medier också från folk med en annan infallsvinkel.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det är väl som alltid och självklart kör om du gillar något, mer intresserad av diskussionen där det oftare i nördigare sammanhang blir att man kanske vill hålla sig till originalet. Är väl få branscher som är förskonade, men ser sällan någon som gillar designen på en submariner rekommenderas en steinhart tycker svaret oftare blir köp en rolig design i rätt prisklass som en Seiko eller folk som skriver i designtråden om en Jetson men inte har budget får sällan tipset att gå till Mio och köpa en ”Jetson”. Så tänkte mer om det var något som gör att folk är mindre kräsna när det kommer till skor än klockor och möbler exempelvis.:)

Jag är helt med på det. För egen del värderar jag kvalité i kombination till pris och sett till att originalet – i min bok – är ordentligt överprisade, är det fullt rimligt att köpa modellen från någon som erbjuder mer Bang for the Buck.
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
Fått hem 2 par nu i mocka (ska välja mellan mörkbrun och mörkblå tänkte jag). Riktigt snygga. Hur har du upplevt strukturen/stabiliteten av skon? Känns som att skon runt hälen skulle kunna bli slapp och hängig? Kanske bättre i vanligt läder 🤷‍♂️
Mitt par i mocka är ca 1år och ser ut som nya. Passformen är väldigt bra fortfarande. Enda som skett är att dom format sig efter foten(bredare). Körde premiär för mina nya i präglat läder idag. Dom är något stabilare kanske men marginellt. Väldigt bra pang för pengen tycker jag! 🎉
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Mitt par i mocka är ca 1år och ser ut som nya. Passformen är väldigt bra fortfarande. Enda som skett är att dom format sig efter foten(bredare). Körde premiär för mina nya i präglat läder idag. Dom är något stabilare kanske men marginellt. Väldigt bra pang för pengen tycker jag! 🎉
Härligt! Tror jag behåller de mörkbruna så kanske man får komplettera med ett par läder i framtiden :) köpte liiite för stora 46or då jag har så jävla breda fötter men kanske borde gått på 45 och töjt ut (min erfarenhet är dock att skon tappar stunsen helt och hållet då)
 
Topp