• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

kalufsen

Panerai
Kört Yanko Traveler i någon månad nu, väldigt nöjd framförallt sett till den fördelaktiga prislappen. Jag gillar modellen men att lägga den summan på ett par LP känns inte rimligt för mig, så det var antingen Yanko eller inget alls :) Det finns ju 4-5 ”kopior” på svenska marknaden så jag har inget större problem med det faktiskt.
Kan du bjussa på en bild? Ingen större lust att betala för LP heller.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Här är för övrigt en bild på John Wayne* i en modell som minst sagt påminner om Loro Pianas Open Walk. Vit sula och ovandel i mocka.

FVp-cwGUsAASEKL.jpeg

Gary Cooper.jpeg
Skärmavbild 2024-04-15 kl. 23.09.51.png
John Wayne.jpeg

Loro Piana Open Walk.jpeg
 
Senast ändrad:

kmg

Patek
2-Faktor
Det är väl som alltid och självklart kör om du gillar något, mer intresserad av diskussionen där det oftare i nördigare sammanhang blir att man kanske vill hålla sig till originalet. Är väl få branscher som är förskonade, men ser sällan någon som gillar designen på en submariner rekommenderas en steinhart tycker svaret oftare blir köp en rolig design i rätt prisklass som en Seiko eller folk som skriver i designtråden om en Jetson men inte har budget får sällan tipset att gå till Mio och köpa en ”Jetson”. Så tänkte mer om det var något som gör att folk är mindre kräsna när det kommer till skor än klockor och möbler exempelvis.:)
Förstår vad du menar men tycker jämförelsen haltar lite. Var verkligen LP först med open walk-loafern eller var LP märket som gjorde att modellen blev populär (igen?)? Pratar vi exempelvis möbler är det oftast tydligare plankningar av en viss design snarare än produktion av samma möbeltyp.
 
  • Like
Reactions: JDQ

JDQ

Panerai
2-Faktor
Förstår vad du menar men tycker jämförelsen haltar lite. Var verkligen LP först med open walk-loafern eller var LP märket som gjorde att modellen blev populär (igen?)? Pratar vi exempelvis möbler är det oftast tydligare plankningar av en viss design snarare än produktion av samma möbeltyp.
Jag är inte helt säker men den lanserades väl tidigt 2000 tal och har inte sett någon open walk loafer tidigare med en liknande vit sula men möjligt att det finns. LP gick ju ut och sa att dem skulle ta till rättsliga påföljder mot märken som kopierade modellen sen vet jag inte heller vad som hände med det eller om dem skulle få rätt, men borde väl betyda att dem har något skydd eller rättighet för modellen? Kanske är en bättre jämförelser med dykarklockor där submariner inte var den första dykarklockan med bezel om jag inte missminner mig. Dykarklockor kan designas på många sätt och ändå påminna om varandra och vara klockor av samma sort utan att vara en kopia av en submariner vilket jag känner är lite fallet här och en steinhart sub blir ju inte direkt originell för att någon designade en dykarklocka med bezel före Rolex. En annorlunda färg/design på sulan exempelvis gör ju att den inte ser ut som en LP men är ju fortfarande samma typ av sko.

Men som sagt mer intresserad av diskussionen då den ofta går på ett annat sätt i exempelvis en del poddar där frågan kommit upp men det kanske då också är för att dem som pratar är väldigt nördiga när det kommer till skor och då kanske likt för många med klockor blir originalitet viktigare?
 
Senast ändrad:

Putteman

Cartier
Mitt par i mocka är ca 1år och ser ut som nya. Passformen är väldigt bra fortfarande. Enda som skett är att dom format sig efter foten(bredare). Körde premiär för mina nya i präglat läder idag. Dom är något stabilare kanske men marginellt. Väldigt bra pang för pengen tycker jag! 🎉
Hur mjuk o följsam är framförallt sulan på dessa? Är den rätt hård som traditionella loafers eller drar den mer mot mjuk ”mockasinkänsla”?
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
Hur mjuk o följsam är framförallt sulan på dessa? Är den rätt hård som traditionella loafers eller drar den mer mot mjuk ”mockasinkänsla”?
Skulle säga som mjuk mockasin av dom 2. Tycker dom är oerhört härliga att gå i. Lite som att ha på sig ett par väldigt snygga tofflor. Fungerar till det mesta jag kört hittills också anser jag(kostym, udda Byxa, jeans, shorts mm.).
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Skulle säga som mjuk mockasin av dom 2. Tycker dom är oerhört härliga att gå i. Lite som att ha på sig ett par väldigt snygga tofflor. Fungerar till det mesta jag kört hittills också anser jag(kostym, udda Byxa, jeans, shorts mm.).
Kan du slänga upp en bild på hur de ser ut efter 1 års (eller var det 2 års) användande?
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
Och storleksmässigt? TTS eller? Läste de lite kryptiska rekommendationerne på deras hemsida men vad säger ni som faktiskt äger ett par?
Jag beställde 1,5 storlek större på mitt första par än vad jag brukar ha. Mest då jag har breda fötter och var orolig dom skulle vara för tajta annars. Men på mitt andra par tog jag 1 storlek större än vanligt. Hört några som gått upp 0,5 också men då hade det blivit för tajta, samt för korta också troligen.
 

Txistorra

Omega
IMG_0009.jpeg

Översta två paren Santoni, sedan suitsupply och nederst Andrea Ventura. bägge paren santoni är köpta 2019 och hållit riktigt bra. Suitsupply sitter riktigt dåligt på min fot tyvärr så frun använder dom med hälen ”collapsed” under vår och sommar. Upptäckte efter tre- fyra användningar att jag fick otroligt mycket skav av dom. Skulle jag köpa fler liknande skor hade jag gått för Andrea Ventura, bekvämast i skaran. Santoni-paren har använts väldigt hårt och håller god kvalitet.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Är det någon som kan tipsa om ett par snygga ”driving shoes” i mocka som inte kostar sex tusen spänn (Tod’s) inför den stundande sommaren?
Med tanke på konstruktion och användningsområde känns 1-2 k mer som rätt prisnivå för mig…
IMG_1916.jpeg
 

Pater J

Omega
Jag förändras ständigt i kroppen och uppskattar en korrekt passform på skjortor. Är sjukt trött på att allt man köper som sitter bra får hamna på undantag i garderoben när det inte sitter ”rätt” längre.

Funderar på att måttbeställa skjortor för att ”lösa” problemet. Tänker att med måtten klara så borde det vara enkelt att kunna justera dom lite vid behov. Bor i Malmö och är sugen på att gå till Pelote och ta mått o beställa 1-2 skjortor, men tycker det är mycket pengar.

Nån som har erfarenhet i Malmö av att måtta skjortor? Nåt annat alternativ än Pelote som rekommenderas istället? Borde ju också funka att handla där och sen testa att använda måtten till att beställa nåt på nätet också, brukar det bli nogsamt och bra med dessa onlinetjänster? Och någon tjänst där som rekommenderas?
Oavsett vilken storlek, färg eller modell du väljer, måste allt börja med storleken på din hals ... punkt!

Om det är som du säger att din kropp verkar ändra form och/eller storlek så tycker jag att du ska överväga ditt dagliga intag av mat eller träning, jag vet inte vilken det är?

Eton har minst tre olika "kroppsformer" för varje modell. Det är skjortor av hög kvalitet som kommer att behålla sin form och färg under lång tid och blir således prisvärda i det långa loppet
 

Lingrush

Cartier
Brukar ha lätt för att hitta kläder jag vill ha och som jag bedömer har grym kvalite, däremot har jag denna gången fastnat. Vänder mig till panelen. Har ni några bra tips för långärmade tröjor i lammull/merinoull? Tänker främst på lite tunnare varianter, bifogar länk.

Har varit inne på Gran Sasso som verkar bra men även Oscar Jacobsson och Boss. Någon som har tips på andra? Budget per tröja är cirka 1500-2000k. Har tänkt köra några st på en gång, tex grå, marinblå och beige. Vill därför ha från samma märke om jag hittar bra kvalle och passform.

 

Scipio

Patek
2-Faktor
Brukar ha lätt för att hitta kläder jag vill ha och som jag bedömer har grym kvalite, däremot har jag denna gången fastnat. Vänder mig till panelen. Har ni några bra tips för långärmade tröjor i lammull/merinoull? Tänker främst på lite tunnare varianter, bifogar länk.

Har varit inne på Gran Sasso som verkar bra men även Oscar Jacobsson och Boss. Någon som har tips på andra? Budget per tröja är cirka 1500-2000k. Har tänkt köra några st på en gång, tex grå, marinblå och beige. Vill därför ha från samma märke om jag hittar bra kvalle och passform.

Engelska John Smedley har jag varit väldigt nöjd med. Finns på NK om man vill känna, annars

 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det dem för 3.550:- du tänker på? Ska kika förbi NK. Hur är passformen?
Har de blivit så dyra? Då har de gått upp en tusing sedan jag köpte senast. Passformen är tailor fit, d.v.s. de sitter snyggt på mig som är lite atletiskt byggd.

Edit. Jag ser på deras hemsida att de har 3 olika passformer.
Skärmavbild 2024-04-29 kl. 11.06.43.png
 
Senast ändrad:

kapahoo

Omega
Blev sugen på Skolyx sneakers, men jag förstår inte riktigt deras storleksförklaringar. Jag har har 45 i sneakers typ Nike. Mina fötter är 29 cm. Ska jag välja 46 då?


Tar gärna tips på andra liknande sneakers i bra kvalitet :)
Det kommer att bli för stort tror jag. Sneakers verkar generellt sett ha en annan storleksskala än andra skor. Jag har 46 i Nike/Adidas etc men typ 44 i andra skor och Skolyx-trainer.
Nöjd i övrigt med skon!
 

Psykel

Patek
Brukar ha lätt för att hitta kläder jag vill ha och som jag bedömer har grym kvalite, däremot har jag denna gången fastnat. Vänder mig till panelen. Har ni några bra tips för långärmade tröjor i lammull/merinoull? Tänker främst på lite tunnare varianter, bifogar länk.

Har varit inne på Gran Sasso som verkar bra men även Oscar Jacobsson och Boss. Någon som har tips på andra? Budget per tröja är cirka 1500-2000k. Har tänkt köra några st på en gång, tex grå, marinblå och beige. Vill därför ha från samma märke om jag hittar bra kvalle och passform.

Jag har flera tröjor från William Lockie och ser personligen ingen orsak att handla så mycket annat.
Vill du spana in dom i verkligheten så tror jag Tweed i Stockholm säljer märket.
 
Topp