• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

JayJay

Rolex
Dagens och helgens utrustning är en Leatherman style PS, Victorinox waiter och en liten maglite.
IMG_6545.jpeg
 

Laplander

Rolex
Någon som ska spotta upp sej på nya Leatherman Arc, communityn har gått bananas över den...
Undrar om bladspärrarna och de små vassa tabbarna i skänklarna skär in i handen som på min P4?
 
Någon som ska spotta upp sej på nya Leatherman Arc, communityn har gått bananas över den...
Undrar om bladspärrarna och de små vassa tabbarna i skänklarna skär in i handen som på min P4?
Stämmer det att den kommer landa på runt 4k här i Svedala? I så fall tycker jag man lika gärna kan köra på en P4. Visst, det är väl cool med Magnacut i bladet, men utöver det är skillnaderna inte jättestora eller?
 

Laplander

Rolex
Stämmer det att den kommer landa på runt 4k här i Svedala? I så fall tycker jag man lika gärna kan köra på en P4. Visst, det är väl cool med Magnacut i bladet, men utöver det är skillnaderna inte jättestora eller?
230USD, vet inte vart det landar i svenska pesetas... Stilig är den onekligen, men för omkring 4K så nej tack för min del.
Jag är personligen inte så mycket för multiverktyg med lösa bits och delar som ska byggas ut i system, då är det mera läge för mej att hämta riktiga verktyg.
 

Laplander

Rolex
Jag är själv lite sugen på ett liknande kit som denna... https://www.progear.net/se/leatherm...-BwCoYLjw93HvXMZXLfnmiQaeKXZWKGhoC-7kQAvD_BwE

D.v.s. En allt i ett lösning, med sax, bits-sats osv., som får plats i En bälteshållare. Någon som har erfarenhet av detta kit, eller finns det bättre alternativ?
Wave3.JPG


Jag har exakt det kitet, det funkar utmärkt, Wave är ett mycket dugligt verktyg. Räkna inte med att lossa fastrostade insexskruvar eller dra trallskruv med bitsen, men för skidbindningar och lite sådant allmänt småfix och nödrep så är det kanon. Jag kör bara med en bitskassett, har plockat bort de bits som inte alls är gångbara för mej. Ska du slå på stort så rekommenderar jag bitsförlängaren också. (LedLensern som följer med är också mycket bra, ligger i min byxficka och har använt den mycket mer än jag trodde.)
 
230USD, vet inte vart det landar i svenska pesetas... Stilig är den onekligen, men för omkring 4K så nej tack för min del.
Jag är personligen inte så mycket för multiverktyg med lösa bits och delar som ska byggas ut i system, då är det mera läge för mej att hämta riktiga verktyg.
Kollade här, men det är möjligt att dom saltar priset lite också.

Jag fick precis min tio år gamla wingman utbytt då plattmejseln gick åt h-vete i ett försök att använda den som pry bar. Saknar egentligen inget på det verktyget. Älskar att tången är återfjädrande, och att saxen går att komma åt utanpå.
Vid de tillfällen jag behöver ett potent knivblad så åker nån av fällknivarna med ändå…
Såg att min favvofällis Spyderco Manix kommer i en Salt-version i vinter med just Magnacut-blad, så mina pengar lär hamna där istället :)
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Har funderat lite om man ska komplettera eller byta med något annat. Har wave + och ST300 Leatherman. Vad tycker ni? Vore coolt med en svart eller liknande.
 

Laplander

Rolex
Har funderat lite om man ska komplettera eller byta med något annat. Har wave + och ST300 Leatherman. Vad tycker ni? Vore coolt med en svart eller liknande.
En nykter och bra kombo, kör precis samma själv. Wave+ på fritiden och ST300 på jobbet.
De svarta ser balla ut men är inte så balla. De svärtar händerna i början och de känns inte så hygieniska att skära korv med i skogen, blanka blad är bättre då tycker jag.

Men vill du ha någon annan Leatherman bara för kul så försök att få tag i en Juice S2 och bär den i fickan 👍
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
En nykter och bra kombo, kör precis samma själv. Wave+ på fritiden och ST300 på jobbet.
De svarta ser balla ut men är inte så balla. De svärtar händerna i början och de känns inte så hygieniska att skära korv med i skogen, blanka blad är bättre då tycker jag.

Men vill du ha någon annan Leatherman bara för kul så försök att få tag i en Juice S2 och bär den i fickan 👍
Tack för tipset! Nog bara köpsuget som har kickat igång en.
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inhandlade en ny multitool till arbetet, tänkte att jag skulle testa annat än Leatherman och då förefall det sig att bli en Gerber centerdrive.

Multitool för att öppna nya multitoolen
IMG_1794.jpeg


I jämförelse mot min vardagliga Leatherman sidekick så känns Gerbern mycket större 🫣
IMG_1797.jpeg


Tror faktiskt inte storleken har någon betydelse i detta fall då denna kan ligga lugnt i arbetsbrallorna alternativt i det medföljande bältesfodralet. Något som ska bli intressant att testa är just ”centerdrive”
IMG_1799.jpeg

En något udda lösning på hur man får fram tången är denna:
IMB_2bBOM3.gif

Ganska kul ändå, men men…

Utan att ha testat den ännu måste jag ändå säga att det känns att Leatherman är av lite bättre kvalité, men måste testa den lite i fält för att ge ett ärligt betyg 🤩
Stay tuned!
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Inhandlade en ny multitool till arbetet, tänkte att jag skulle testa annat än Leatherman och då förefall det sig att bli en Gerber centerdrive.

Multitool för att öppna nya multitoolen
IMG_1794.jpeg


I jämförelse mot min vardagliga Leatherman sidekick så känns Gerbern mycket större 🫣
IMG_1797.jpeg


Tror faktiskt inte storleken har någon betydelse i detta fall då denna kan ligga lugnt i arbetsbrallorna alternativt i det medföljande bältesfodralet. Något som ska bli intressant att testa är just ”centerdrive”
IMG_1799.jpeg

En något udda lösning på hur man får fram tången är denna:
IMB_2bBOM3.gif

Ganska kul ändå, men men…

Utan att ha testat den ännu måste jag ändå säga att det känns att Leatherman är av lite bättre kvalité, men måste testa den lite i fält för att ge ett ärligt betyg 🤩
Stay tuned!
Gerber har inte samma finish som LM, men det är mycket verktyg för pengarna🙂 Själv kör jag en Gerber Recoil som jobbtool.
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inhandlade en ny multitool till arbetet, tänkte att jag skulle testa annat än Leatherman och då förefall det sig att bli en Gerber centerdrive.

Multitool för att öppna nya multitoolen
IMG_1794.jpeg


I jämförelse mot min vardagliga Leatherman sidekick så känns Gerbern mycket större 🫣
IMG_1797.jpeg


Tror faktiskt inte storleken har någon betydelse i detta fall då denna kan ligga lugnt i arbetsbrallorna alternativt i det medföljande bältesfodralet. Något som ska bli intressant att testa är just ”centerdrive”
IMG_1799.jpeg

En något udda lösning på hur man får fram tången är denna:
IMB_2bBOM3.gif

Ganska kul ändå, men men…

Utan att ha testat den ännu måste jag ändå säga att det känns att Leatherman är av lite bättre kvalité, men måste testa den lite i fält för att ge ett ärligt betyg 🤩
Stay tuned!
Efter att nu ha testat den någon vecka så kan jag meddela att jag är nöjd med den, lite större än vad jag hoppats på, men är inte hela världen. Men nästa blir nog en lite mindre 😎
Än så länge har jag väl bara använt tång, avbitare/kabelskalare samt kniv 🔪 det duger den iaf till 😎
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Man blir ju rätt sugen på att komplettera med något mer när man ser alla trevliga grejer i tråden. :)

Här är mitt bidrag.

Camping är från mitten av 90-talet och har använts till det mesta. Hade den även med i lumpen då jag tyckte den var mer användbar än den kniv som ingick i utrustningen. Ett av mina bästa köp någonsin med tanke på hur många gånger den kommit till nytta. Sågen användes flitigt en period när man byggde kojor i skogen. Bladen är dock lite slöa efter alla år, men det kanske inte är så svårt att åtgärda?

Gerber fick jag av Swedbank någon gång på 00-talet. Kommer inte riktigt ihåg hur, men tror det var via något poängsystem som de hade. Den är inte lika mycket använd som Camping, men är riktigt bra till allround fix. Dessutom är bladen ännu rejält vassa. Sambo har på senare tid upptäckt den och lånat den vid några tillfällen.

Blå Victorinox och Maglite har jag fått i samband med födelsedag. Knappt använda då jag tyckt att de varit lite för fina. Hade en svart Maglite som däremot fick slita, men efter ett batteriläckage så lämnade den in. Blev ersatt med en pannlampa.

20240205_190839.jpg
 
Senast ändrad:

Räv

Cartier
2-Faktor
Vintage Eka.
Stor + liten kniv, konservöppnare, nagelfil.

Hittade hos päronen.
Syrran lade beslag på den.

Sveriges riksvapen på sidan, undrar just om den är massproducerad eller en superliten utgåva?

Misstänker att det är en limited edition. Har försökt kolla på nätet men fruktlöst blev det.

Ingen expert men jag har spenderat lite tid på EKA: s hemsida för att undersöka lite gammalt. Enligt deras sida så gjordes till 100-årsjubileet den där designen i äkta guld (1982). Året efter gjordes den i silver. Det kan tänkas att de sedan gjorde den i mässing/brons.

Har inte tänkt på mina EKA som multitools - men det är väl klart att de är. I mina tankar fanns mer Leatherman etc. Här är ett par fynd - båda oanvända och i originalask när jag köpte dem (nu används de dock). Den första är ett samarbete med Wenger men den andra tror jag är Eskilstuna rakt igenom - men är som sagt ingen expert på EKA.

20231103_154225.jpg
20240119_095554.jpg
20240122_114712.jpg


20240122_114746.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ingen expert men jag har spenderat lite tid på EKA: s hemsida för att undersöka lite gammalt. Enligt deras sida så gjordes till 100-årsjubileet den där designen i äkta guld (1982). Året efter gjordes den i silver. Det kan tänkas att de sedan gjorde den i mässing/brons.

Har inte tänkt på mina EKA som multitools - men det är väl klart att de är. I mina tankar fanns mer Leatherman etc. Här är ett par fynd - båda oanvända och i originalask när jag köpte dem (nu används de dock). Den första är ett samarbete med Wenger men den andra tror jag är Eskilstuna rakt igenom - men är som sagt ingen expert på EKA.

20231103_154225.jpg
20240119_095554.jpg
20240122_114712.jpg


20240122_114746.jpg


Fantastiskt gräv, tack för upplysningen! Ja årtalen kan mycket väl stämma, då min pappa fick lite gåvor i samband med arbetet.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Tror att jag visat den här tidigare men det är nog rätt länge sedan. Byggde om en Micra och tyckte att jag var genialisk. Det visade sig sedan att andra var genialiska långt före att jag kom på att jag var det...

Offrade pincetten för att få dit två nycklar och en bättre rem-ögla. Hade några LM donator-verktyg som fick lämna ifrån sig öglan och en kraftigare och längre bult/mutter.

Edit... F-n vad skitig nyckeln är! Ultraljudstvätt ikväll!

20240207_092023.jpg
20240207_092052.jpg
 
Topp