• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har ingen speciell relation till Victorinox (förutom att jag alltid har deras minsta i fickan), så jag vet inte hur mycket det ligger i vad denna video säger, men andra kanske kan säga om han har rätt eller fel...

Tycker han delvis har rätt men lite överdrivet är det nog tycker jag. Jag ser inget fel i att ett företag breddar sin portfölj, så länge man håller kärnverksamheten intakt. Victorinox behöver inte vara så innovativa - de är ju kända för att göra klassiska bra multiverktyg som tål tidens tand, där varje producerad enhet håller hög kvalitét - ungefär som Rolex. Jag vill definitivt inte att de ska "innovera" sig till oigenkännlighet som Omega gör (om nu man ska dra paralleller till klockvärlden).
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tycker han delvis har rätt men lite överdrivet är det nog tycker jag. Jag ser inget fel i att ett företag breddar sin portfölj, så länge man håller kärnverksamheten intakt. Victorinox behöver inte vara så innovativa - de är ju kända för att göra klassiska bra multiverktyg som tål tidens tand, där varje producerad enhet håller hög kvalitét - ungefär som Rolex. Jag vill definitivt inte att de ska "innovera" sig till oigenkännlighet som Omega gör (om nu man ska dra paralleller till klockvärlden).
Jag kan förstå hans oro. Det är en sak att sälja resväskor om de nu vill göra det. Men när "nyheterna" bland fickknivar är "In a choice of three fresh styles to express your feminine side" (ja, det är verkligen ett citat ang. "nya" Companion) där det samtidigt påstås att "Innovation is at the heart of this exciting new model that brings ease and style into the everyday."
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Farmer X, Farmer samt Compact.
Farmer X med ett fjärde lager pg a saxen gör den extremt tjock. Jämför Farmer med tre lager som t om är lite tunnare än Compact som har två lager. Med det sagt är Compact legendarisk med sin mångsidighet.

PXL_20240503_114133015.jpg
 
Senast ändrad:

Laplander

Rolex
Jag kan förstå hans oro. Det är en sak att sälja resväskor om de nu vill göra det. Men när "nyheterna" bland fickknivar är "In a choice of three fresh styles to express your feminine side" (ja, det är verkligen ett citat ang. "nya" Companion) där det samtidigt påstås att "Innovation is at the heart of this exciting new model that brings ease and style into the everyday."

Bara att Victorinox inte kan göra en mera aktuell bitssats till sina Cybertool är ju botten. Torx och insex är ju mera gångbart idag än en massa olika philips...
Cybertool 34 med rätta bits vore ju en kanonverktyg när man meckar med drönare och radiostyrt...
 

Snerax

Omega
2-Faktor
Victorinox har börjat designa en SAK utan kniv, rent spontant tycker jag detta är en rätt bra idé.
Då knivlagen är lite halv-luddig och godtycklig är det ofta jag lägger undan SAKen som bor i fickan innan jag drar ut på stan, men detta känns som ett förhoppningsvis bra mellanläge.
 

JayJay

Rolex
Victorinox har börjat designa en SAK utan kniv, rent spontant tycker jag detta är en rätt bra idé.
Då knivlagen är lite halv-luddig och godtycklig är det ofta jag lägger undan SAKen som bor i fickan innan jag drar ut på stan, men detta känns som ett förhoppningsvis bra mellanläge.
Låter mkt bra. Har du länk till info?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Topp